OHJohansen Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Musk mener blant annet at utenforstående verksteder er problemet.Tesla skal ta seg av skadereparasjoner selv Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hva med kostnader, merkeverksteder er kjent med å være dyrest på markedet. Lurer på om tesla ser det på en måte å tjene penger. 3 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hva med kostnader, merkeverksteder er kjent med å være dyrest på markedet. Lurer på om tesla ser det på en måte å tjene penger. Kan være, men generelt har de tidligere sagt at service biten ikke skal være en melkeku. Blir spennende å se. 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hva med kostnader, merkeverksteder er kjent med å være dyrest på markedet. Lurer på om tesla ser det på en måte å tjene penger. Kan være, men generelt har de tidligere sagt at service biten ikke skal være en melkeku. Blir spennende å se. Tesla har skyhøye priser på reservedeler, noe som har fått forsikringsselskapene til å skru opp prisene på forsikring av Tesla. Tesla er dyre på det meste, og det er umulig å kjøpe uoriginale deler. Merkeverksted har også generelt ekstremt høye priser, og dessverre følger også frittstående etter i prisgaloppen. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Man kan vel kjøpe deler fra kondemnert bil. også, hvis det er noen deler som kan brukes videre. Men antar det er få biler på verdenbasis. Men generielt har vel BMW og mercedes og tesla dyre priser på jobb og deler. Muligens mindre som honda eller mazda billigere å reparere. Endret 17. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Man kan vel kjøpe deler fra kondemnert bil. også, hvis det er noen deler som kan brukes videre. Men antar det er få biler på verdenbasis. Men generielt har vel BMW og mercedes og tesla dyre priser på jobb og deler. Muligens mindre som honda eller mazda billigere å reparere. Japsene har ofte dyre deler men rimelig verksted. Tesla sliter også med at de bruker aluminium, ne få har erfaring med. Selv Møller har bare noen utvalgte verksteder som retter A8 og A2. Men de er uansett så mye større at det ikke er noe problem. Tesla må fikse det deleproblemet sitt før de blir aktuelle for min del, i hvertfall! Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Man kan vel kjøpe deler fra kondemnert bil. også, hvis det er noen deler som kan brukes videre. Men antar det er få biler på verdenbasis. Men generielt har vel BMW og mercedes og tesla dyre priser på jobb og deler. Muligens mindre som honda eller mazda billigere å reparere. Fikk ny felg til Hondaen min. Originalfelg. Den kostet 12000 kroner. Lenke til kommentar
Krist81 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Problemet her i Norge, er moms. Det kondemneres MYE elbiler i Norge, for skader som ville blitt reparert i utlandet. Bilen er momsfri ved kjøp, men alle deler må du betale moms på hvis du må reparere. Tar man det i betraktning, så er ikkr delene på en Tesla nevneverdig mye dyrere enn f.eks deler til en Audi/Mercedes/Bmw, med samme kjøpspris en Tesla ville hatt samme avgifter. Endret 17. september 2018 av Krist81 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Tesla må fikse det deleproblemet sitt før de blir aktuelle for min del, i hvertfall! Kjøpte brukt Tesla S85D i sommer og fikk et illebefinnende i elektronikken hvor enden på visa var at deler av lednignsnettet måtte skiftes ut. De tok inn bilen samme dag som den fikk feilen og måtte bestille opp deler da dette ikke var lagervare. Fikk tilbake bilen etter tre uker fra problemet oppstod. I mellomtiden hadde jeg først en leiebil fra Hertz (finansiert av Tesla, inkludert drivstoff og bompasseringer), som jeg fikk byttet i en lånetesla (P100D) etter hvert, så verkstedtiden var uproblematisk for min del. Endret 17. september 2018 av Klykken- 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Fikk ny felg til Hondaen min. Originalfelg. Den kostet 12000 kroner. Det er ikke dyrt: Bytter man lyspærer bak og forran kommer man fort opp i den prisen. Kan to lyspærer virkelig koste 6.000 kroner? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Problemet her i Norge, er moms. Det kondemneres MYE elbiler i Norge, for skader som ville blitt reparert i utlandet. Bilen er momsfri ved kjøp, men alle deler må du betale moms på hvis du må reparere. Problemet i norge er vel heller strengt regelverk man kan gjøre lite på bil selv uten utdannelse. Bytter man lyspære og den er feil lysstyrke må bilen på verksted på eu kontroll. Problemet også biltema selger ikke bildeler til elbiler kun veteranbiler. Ergo vesentlig dyrere og vanskeligere å fikse ting selv. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Problemet i norge er vel heller strengt regelverk man kan gjøre lite på bil selv uten utdannelse. Bytter man lyspære og den er feil lysstyrke må bilen på verksted på eu kontroll. Problemet også biltema selger ikke bildeler til elbiler kun veteranbiler. Ergo vesentlig dyrere og vanskeligere å fikse ting selv. Her er du på bærtur. 4 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) CREE 4-Sided LED Headlight Kit 9005 HB3 1820W 273000LM 6000K Hi Beam White Bulb Prøv å finn noe slik i norge som er EU godkjent og som er billigst mulig. Man ser jo på bildet er fra kjørerlys til fjernlys. Endret 17. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Tesla har skyhøye priser på reservedeler, noe som har fått forsikringsselskapene til å skru opp prisene på forsikring av Tesla. Tesla er dyre på det meste, og det er umulig å kjøpe uoriginale deler. Merkeverksted har også generelt ekstremt høye priser, og dessverre følger også frittstående etter i prisgaloppen. Og den påstanden har du dokumentasjon på? Forsikringen min har nemlig blitt *rimeligere* siden 2015 (P85D Luda, full kasko nå knapt 200 kr dyrere enn min tidligere BMW 320d), og prisen på for eks. en frontfanger har fått redusert pris siden 2015. 1 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) CREE 4-Sided LED Headlight Kit 9005 HB3 1820W 273000LM 6000K Hi Beam White Bulb Prøv å finn noe slik i norge som er EU godkjent og som er billigst mulig. Man ser jo på bildet er fra kjørerlys til fjernlys. Man monterer heller ekstralys, som er lovlig. Men hva har dette med artikkelen og gjøre?? Endret 17. september 2018 av Klykken- 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Problemet man ønsker valgfrihet hvis man skal reparere, blir det monipol blir det dyrt. Tesla er ikke kjent for å være billigst. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Musk må ha verdensrekord i å skylde på andre for selvpåførte problemer. Årsaken til ventetidene er en kombinasjon av elendig kvalitet og at Tesla har nedprioritert å investere i et tilstrekkelig lager av deler. Helt uten skam den mannen. 6 Lenke til kommentar
OPRi Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det vil være EU-/EØS regelverk som kan sette en stopper for Teslas planer her. Det foreligger regelverk som skal ivaretas kundenes rettigheter til fritt verkstedvalg, og som "tvinger" produsenter til å gi fra seg informasjon til "frie" verksteder . I praksis vil det likevel ofte være slik at de fleste moderne biler krever såpass spesialisert utstyr, herunder spesielt data programvare og hardware som frie verksteder teoretisk kan få tilgang til men som i praksis vil være for kostbart i anskaffelse til at de velger å gjøre det. Men dette aspektet vil jo ikke gjelde for karosserireparasjoner... Lenke til kommentar
Ronny Simonsen Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Dette har vært Teslas policy fra starten. Ingen skal få lov å reparere en Tesla utenfor Tesla-systemet. Tesla-biler er kontinuerlig "på nett" og hvis bilen detektere uautorisert reparasjon på bilen, så blir Tesla varslet over nett og Tesla "deaktiverer" garantien på bilen. Du mister også Superlader-tilgangen. Det er mange klagesaker på dette rundt i verden. Tesla har til og med nektet å fikse sikkerhets-problemer som myndighetene krever å bli fikset hvis bilen har fått garantien "deaktivert". Noen må begynne å se på lovligheten for denne type praksis. Tesla nekter vel også 3-parts produsenter å produsere reservedeler, slik at du er nødt til å kjøpe original og betale i dyre dommer. Dette er en av grunnene jeg ALDRI blir å kjøpe en Tesla. 2 Lenke til kommentar
Ronny Simonsen Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Kan være, men generelt har de tidligere sagt at service biten ikke skal være en melkeku. Blir spennende å se. Har du Tesla? En El-bil-syndrom er rustne bremseskiver. Prøv å gjett hva Tesla tar for å skifte bremseskiver og klosser? Du blir å få sjokk! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå