Gå til innhold

Fjernvarme kan gjøre plass til hundrevis av elbiler i borettslag


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjernvarme utløser enorme byggekostnader i form av dype grøfter fra fjernvarmeanlegget, dyre rør med miljøfiendtlig PE-skum osv. Det forutsetter også at bygget varmed med elkjel. Har bygget elkjel bør det vurderes varmepumpe-basert elkjel med stor reservoartank (for lastbalansering) for å frigi spesielt effekt når forbruket er på topp. Dette er en mye billigere løsning for å frigi effekt til elbilladere enn fjernvarme.

 

Det skal også sies at en del borettslag/sameier har oljekjel som nå blir forbudt. Disse må uansett ha tilført ny effekt og da er det nok rimeligere både i investering og drift å velge varmepumpebasert elkjel. Trafo-oppgradering må påregnes uansett og da er det lurt å ta høyde for både varmanlegg og elbiler i samme oppgradering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slik systemet fungerer er det den kunden som utløser oppgraderingsbehovet som må betale for oppgraderingen.

En trafo dekker som regel et titalls husstander. Det er sjeldent trafoer deles av flere enn ett borettslag. Dette er en kjempeviktig grunn til at borettslag ikke bør tillate individuelle elbilladere, trukket fra hver leilighet. Da vil eier nr 1, 2, 3 osv ikke utløse oppgraderingsbehov og slipper derfor tilnærmet gratis fra det, men når n-te beboer skal ha sin lader så er det denne personen som utløser oppgraderingsbehovet og kostnadene for oppgradering av trafo. De som kom før n slipper altså å være med på spleiselaget og n sitter med sjegget i postkassa. Enten betale en kjemperegning eller droppe elbil. Indivuduell utbygging umuliggjør også lastfordeling, noe som utløser trafo-kostnader mye tidligere enn hvis man går sammen om et felles ladeanlegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha et felles ladeanlegg i borettslaget sitt. Det blir altfor mye styr. Hvis det ikke er mulig å ha det på sin faste parkeringsplass uten å måtte flytte på bilen og styre så blir det urealistisk mye mas for endel. Da måtte man både hatt parkeringsplasser til de felles ladestasjonene og en til seg selv. Samt de av oss som har veldig uregelmessig behov for bilen og reiser endel blir det for klønete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Det største problemet med lading i borettslag er at der ikke er lovverk på plass.

Alle borettslag har ikke en parkering per boenhet. noen har ikke faste parkeringer, noen har delvis faste osv. Uten lovverk, så er lading en investering i noe nytt, og da må der generalforsamlingsvedtak i bunn for å ta investeringen. Ikke alle vil betale for at noen få skal få seg lader.

Den dag lovverket er på plass, kan borettslag klargjøre for investeringer i lading. Det er IKKE effekt som er hemskoen . Det er kun propaganda.-

Lenke til kommentar

Radiatorer er meningsløse. Man har to ønsker: temperaturen fort opp, når man vil ha det varmere, temperaturen fort ned, når man vil ha det kaldere. Radiatorer klarer ingen av delene.

Hvorfor skal man endre temperaturen raskt? Hele poenget er jo at temperaturen skal holdes på et behagelig nivå i utgangspunktet så man slipper markante temperaturendringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det største problemet med lading i borettslag er at der ikke er lovverk på plass.

Alle borettslag har ikke en parkering per boenhet. noen har ikke faste parkeringer, noen har delvis faste osv. Uten lovverk, så er lading en investering i noe nytt, og da må der generalforsamlingsvedtak i bunn for å ta investeringen. Ikke alle vil betale for at noen få skal få seg lader.

Den dag lovverket er på plass, kan borettslag klargjøre for investeringer i lading. Det er IKKE effekt som er hemskoen . Det er kun propaganda.-

Det er allerede noe lovverk på plass. Borettslag har plikt til å tilrettelegge for at beboerne skal få lade (ikke uten forbehold, men likevel). Det finnes to åpenbare måter å gjøre det på: Tillate individuell utbygging av ladenettverk, for eksempel med egen kabel fra sikringsskapet til en av parkeringsplassene. Dette er spesielt lite praktisk hvis det ikke er faste parkeringsplasser og som nevnt lengre opp her er det en svært urettferdig måte å skyve anleggsbidrag over på den uheldige som utløser oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Kroppen regulerer seg mye fortere enn du klarer å endre temperatur i oppholdsrommet. Du kommer mye bedre ut ved å skifte mellom varme og mindre varme klær, drikke varm eller kald drikke eller ta deg en kald dusj.

Hvordan kroppen min fungerer, tror jeg faktisk at jeg vet litt bedre enn deg. Å skifte temperatur i oppholdsrommet mitt, gjør jeg bokstavelig talt på 1 minutt med ovn eller lufting.

 

Jeg har hatt leilighet oppvarmet med radiator, og leilighet oppvarmet med elektrisk ovn, det er ingen tvil om at radiator er håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kroppen min fungerer, tror jeg faktisk at jeg vet litt bedre enn deg. Å skifte temperatur i oppholdsrommet mitt, gjør jeg bokstavelig talt på 1 minutt med ovn eller lufting.

 

Jeg har hatt leilighet oppvarmet med radiator, og leilighet oppvarmet med elektrisk ovn, det er ingen tvil om at radiator er håpløst.

 

Sa ikke noe om din kropp spesielt, men om kropper generelt. Om du har en kropp som avviker fra normalfunksjon, så deg om det. Det får eventuelt bli en sak mellom deg og fastlegen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke ha et felles ladeanlegg i borettslaget sitt. Det blir altfor mye styr. Hvis det ikke er mulig å ha det på sin faste parkeringsplass uten å måtte flytte på bilen og styre så blir det urealistisk mye mas for endel. Da måtte man både hatt parkeringsplasser til de felles ladestasjonene og en til seg selv. Samt de av oss som har veldig uregelmessig behov for bilen og reiser endel blir det for klønete.

Med felles ladeanlegg meiner ein eit fellesanlegg som fordeler ledig effekt ut til kvar enkelt plass. Ikkje separate ladeplassar som ein må flytte bilen til. Det kan vere opp til kvar enkelt om ein vil montere ladestasjon kopla til fellesanlegget på sin plass eller ikkje

 

Fast parkeringsplass tilrettelagt for lading er verd ca 160.000 kroner meir enn ein tilsvarande plass utan, las eg i E24 tidlegare i år. Dersom du skal selje ein gong, er det med andre ord ein stor fordel med ladeplass, sjølv om du ikkje treng han sjølv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

500 kilowatt er effekt nok til 10 vanlige hurtigladere, eller 166 normalladere som leverer 3 kilowatt. Eller en blanding av disse.

Dette må være en stor misforståelse. Ingen hurtiglader hjemme i borettslaget sitt. Ingen!

 

Hvis 500 kW er etter lastfordeling og hele kapasiteten brukes døgnet rundt, er det nok til å gi 60 000 km rekkevidde per døgn, noe som tilsvarer det gjennomsittlige dagsbehovet for ca 1600 biler. Tar vi høyde for at kapasiteten bare utnyttes for eksempel 1/3 av døgnet så blir det fortsatt nok til drøyt 500 biler. Med andre ord, i bøtter og spann og smør på flesk for et borettslag med 500 kW elkjel (nok til ca 100-250 leiligheter avhengig av byggeår/størrelse etc), selv om samtlige anskaffer seg elbil og pendler flere mil daglig.

 

Med andre ord, her er det nok kapasitet til å få i både pose og sekk. Varmepumbebasert elkjel + ladeanlegg med svært god kapasitet for framtidige elbilkjøp i borettslaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...