Redaksjonen. Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Den unike motorsykkelen har elmotor i «felgen» Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Hvordan blir kjøreegenskapene med så mye vekt på den siden av støtdemperen, da? Tror ikke jeg forhåndsbestiller. 1 Lenke til kommentar
Myrliket Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Hvordan blir kjøreegenskapene med så mye vekt på den siden av støtdemperen, da? Tror ikke jeg forhåndsbestiller. motoren legger til vekt, mangel av eiker nav, bremser og kjede reduserer vekt. antar at vekta på bakjul ender på nogenlunde det samme som med tradisjonell motorsykkel. 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Det helhetlige designet var så som så, men bakhjulet var smaskens. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Kan man få overført konseptet til en trehjuling eller firhjuling med cabriolet-tak? 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Det helhetlige designet var så som så, men bakhjulet var smaskens. Enig. Skjønner ikke klagingen på nakne kabler i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Enig med myrliket. Dette hjulet må veie endel. Sikkert litt utfordring med dekkbytte også. Er bremsene elektro? 3 Lenke til kommentar
'Gus' Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Som motorsykkelist stiller jeg spørsmål ved om det er så smart å plassere motoren i felgen. Det blir mye roterende masse som gir gyroeffekt. I litt fart vil den bli tung å legge ned i svinger. Det blir som et stort svinghjul. Vil tro det blir et problem ved eventuell nødbremsing også. En navmotor er nok en mye mer praktisk løsning, for da blir massen nær senter. Og som U0RPREN6 påpeker, dekkskifte er nok en utfordring. Og bytte av bakdekk er noe du gjør relativt ofte på en motorsykkel. Motorsykkeldekk er myke, og har ikke så dypt mønster i utgangspunktet. Tviler på at du bare kan stikke innom nærmeste verksted og få gjort dekkbytte på denne.Det ser også ut som om den mangler mekaniske bakbremser. Skal motoren brukes som brems? Lykke til med å få det typegodkjent. 4 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Hva er problemet med motorbrems? Lenke til kommentar
eiriknb Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Nav-motor gir mye avfjæret vekt og det gir en rekke ulemper man ikke ønsker på en motorsykkel. Når navet er så stort må det etter hva jeg kan forstå enda verre. Lenke til kommentar
'Gus' Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Nav-motor gir mye avfjæret vekt og det gir en rekke ulemper man ikke ønsker på en motorsykkel. Når navet er så stort må det etter hva jeg kan forstå enda verre. uavfjæret vekt* For øvrig er jeg enig med deg. For alle praktiske formål er nok en elmotor plassert i ramma, på tradisjonell mate, den beste løsningen. Sykkelen ser kul ut, men her har de forsøkt å finne opp hjulet på nytt. Bokstavelig talt. Det er det ingen grunn til. 1 Lenke til kommentar
'Gus' Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Hva er problemet med motorbrems? Bl.a. at du ikke har bremser hvis du av en eller annen grunn ikke har støm. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Da har du ikke framdrift heller. Om man sliter en wire eller får lekkasje i hydraulisk bremse kan man fortsatt kjøre uten bakbrems. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Bl.a. at du ikke har bremser hvis du av en eller annen grunn ikke har støm.Med elmotor som brems (dvs som generator) er det vel strengt tatt heller et problem hvis batteriet er fullt og ukke tar lading, ikke når det er tomt for strøm. 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Da får man sende energien over i en motstand, som man gjør med mange, mange andre frekvensomformere. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Enig med myrliket. Dette hjulet må veie endel. Sikkert litt utfordring med dekkbytte også. Er bremsene elektro? Ser ikke for meg at det skal være noe spesielt mer vanskelig med dekkbytte på denne kontra andre. Dekket er jo rundt en "vanlig" felg. Bare at det er en motor inni den felgen igjen. 1 Lenke til kommentar
'Gus' Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Da har du ikke framdrift heller. Om man sliter en wire eller får lekkasje i hydraulisk bremse kan man fortsatt kjøre uten bakbrems. hehe. Ja. Men jeg vil tro at bremsene skal være konstruert sånn at de er minst mulig avhengig av andre systemer for å virke. Hvis elektronikken sviker i 160 km/t, og motoren mister strømtilførselen, så er det uansett en fordel å ha bremser for å stoppe. 1 Lenke til kommentar
'Gus' Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Ser ikke for meg at det skal være noe spesielt mer vanskelig med dekkbytte på denne kontra andre. Dekket er jo rundt en "vanlig" felg. Bare at det er en motor inni den felgen igjen. Mulig. Men hva med balansering da? Balanseringsmaskinene har vel vanligvis en aksel som du monterer felgen. I navet. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Aner ikke hvordan de har løst det, men ser for meg at de har holdt på med prototyping ol en god stund 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Den dagen Skibladner...skal elektrifiseres...kan de integrere motoren direkte i skovlhjulet.... Med 20 000 hk burde de kunne få den hvite svane lett i plan og sette nye fartsrekorder rekorder Gjøvik - Lillehammer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå