Gå til innhold

Den unike motorsykkelen har elmotor i «felgen»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blir kjøreegenskapene med så mye vekt på den siden av støtdemperen, da? Tror ikke jeg forhåndsbestiller.

 

motoren legger til vekt, mangel av eiker nav, bremser og kjede reduserer vekt. antar at vekta på bakjul ender på nogenlunde det samme som med tradisjonell motorsykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som motorsykkelist stiller jeg spørsmål ved om det er så smart å plassere motoren i felgen. Det blir mye roterende masse som gir gyroeffekt. I litt fart vil den bli tung å legge ned i svinger. Det blir som et stort svinghjul. Vil tro det blir et problem ved eventuell nødbremsing også. En navmotor er nok en mye mer praktisk løsning, for da blir massen nær senter.

Og som U0RPREN6 påpeker, dekkskifte er nok en utfordring. Og bytte av bakdekk er noe du gjør relativt ofte på en motorsykkel. Motorsykkeldekk er myke, og har ikke så dypt mønster i utgangspunktet. Tviler på at du bare kan stikke innom nærmeste verksted og få gjort dekkbytte på denne.
Det ser også ut som om den mangler mekaniske bakbremser. Skal motoren brukes som brems? Lykke til med å få det typegodkjent.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nav-motor gir mye avfjæret vekt og det gir en rekke ulemper man ikke ønsker på en motorsykkel. Når navet er så stort må det etter hva jeg kan forstå enda verre.

 

uavfjæret vekt* :) For øvrig er jeg enig med deg. For alle praktiske formål er nok en elmotor plassert i ramma, på tradisjonell mate, den beste løsningen. Sykkelen ser kul ut, men her har de forsøkt å finne opp hjulet på nytt. Bokstavelig talt. Det er det ingen grunn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med myrliket. Dette hjulet må veie endel. Sikkert litt utfordring med dekkbytte også. Er bremsene elektro?

Ser ikke for meg at det skal være noe spesielt mer vanskelig med dekkbytte på denne kontra andre.

Dekket er jo rundt en "vanlig" felg. Bare at det er en motor inni den felgen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du ikke framdrift heller. Om man sliter en wire eller får lekkasje i hydraulisk bremse kan man fortsatt kjøre uten bakbrems.

 

hehe. Ja. Men jeg vil tro at bremsene skal være konstruert sånn at de er minst mulig avhengig av andre systemer for å virke. Hvis elektronikken sviker i 160 km/t, og motoren mister strømtilførselen, så er det uansett en fordel å ha bremser for å stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at det skal være noe spesielt mer vanskelig med dekkbytte på denne kontra andre.

Dekket er jo rundt en "vanlig" felg. Bare at det er en motor inni den felgen igjen.

 

Mulig. Men hva med balansering da? Balanseringsmaskinene har vel vanligvis en aksel som du monterer felgen. I navet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...