Gå til innhold

Trenger tips til ny subwoofer !

Anbefalte innlegg

Rel er nok mest musikalsk, vet ikke så mye om Klipsch..

XTZ vet jeg er ganske musikalsk, er mest 50/50 utbytte på musikk og film...

SVS vet jeg er best på film, som du sier er det mest trykk på jordskjelvbass..

Arendal Sound vet jeg ikke så mye om.. Tror de er veldig bra på film, og duger nok bra på musikk også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Arendal sound har jeg ikke fått hørt noe av selv ennå, men lest en del tester og tilbakemeldinger fra fornøyde lyttere. Ser ut til at de leverer bra med lyd for pengene. Men er ikke subbene deres gigantiske?

Jo de fleste subene til Arendal er massive med store kabinett.... Så anbefales nok mest for ungkarer og folk med "Snille Koner"

Men det endrer ikke at jeg har lyst på en... ;)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

SB = sealed box

PB = ported box

Ref tidligere post om hva som passer best til hva. Om den forskjellen spiller noen rolle for deg er jo en annen sak, godt mulig du blir like fornøyd uansett. Svs er ikke de mest musikalske hvilken modell du enn ser på, de buldrer litt vel mye. Rel, Velodyne, Sumiko blir bedre for musikk... kanskje også Klipsch som har fått litt skryt for noen midrange modeller. De dukker opp på brukten innimellom, slik som https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129012115.

Hører flere her skryter av samme merker, så det blir å ta en titt på disse. Klipsch har jeg også lurt litt på. Aldri hørt noe om subbene deres, men noe jeg skal kikke på ?

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å få kjøpt meg en rimelig Klipsch sub 10" engang i Sarpsborg hifi butikk. Den var nedatvendt bass mot gulvet.

Men det ble Xtz 12.16 istedenfor.

Er glad for det, synd jeg solgte den pga skattefuten.. baksmell.

Finner du den på bruktmarkedet så anbefaler jeg den.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jo de fleste subene til Arendal er massive med store kabinett.... Så anbefales nok mest for ungkarer og folk med "Snille Koner"

Men det endrer ikke at jeg har lyst på en... ;)

Jeg anbefaler deg å teste en, lsound har 60 dagers returrett. Burde holde til å spille inn og teste.

Da har jeg tydeligvis en snill kone ;)

Byggkvaliteten er faktisk top notch, jeg valgte glossy black for å matche resten av setup.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å teste en, lsound har 60 dagers returrett. Burde holde til å spille inn og teste.

Da har jeg tydeligvis en snill kone ;)

Byggkvaliteten er faktisk top notch, jeg valgte glossy black for å matche resten av setup.

Kan hende du både har god plass og snill kone. :)

Hadde jeg hatt et stort hus med dedikert hjemmekino så hadde det vært null problem....

Men nå leier vi 85 kvadrat i villa i Sverige, så er glad jeg har tillatelse til 5.1 stuekino....

Jeg vet om mange damer som ville nektet det også, har vært på "Date" med en av de som steilet baklengs når hun så stuekinoen med presence.... At hun steilet, gjorde at jeg gjorde det samme...

Aldri i verden...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Den ser jeg, greit å maksimere utnyttelsen av rommene da.

Men, jeg tør påstå at Sub1 ikke er så massiv/volumøs. Hadde en CLS-12S før denne og mener at det er ca. samme volum. Vekta derimot er i en helt annen klasse, favør Sub1! (Tyngre).

Bruker du romkorr/dsp på suben?

Kunne tenkt meg en Arendal sub selv, men gamle Kappa suben fungerer godt enda  :D

Lenke til kommentar

Bruker du romkorr/dsp på suben?

Kunne tenkt meg en Arendal sub selv, men gamle Kappa suben fungerer godt enda  :D

Jeg skal ikke påberope meg å være en sub-kjenner, men jeg synes måten Arendal Sound har satt opp subbene på er ganske tiltalende i lyden.

Jeg har en gammel Yamaha RX-A830 som brukes til subben, kjørt YPAO en runde og justert til Through i YPAO etter setup. I tillegg bruker jeg mest straight-modus.

Jeg har omtrent alltid kjørt lukket boks.. Closed.

Følger med bassrefleks-puter til de jeg har hatt, synes det lyder best med lukket på musikk, og lyder bra på film også....

Sub 1 er lukket, sub 1.5 er modulær, 2 er vel åpen og 3 er modulær.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påberope meg å være en sub-kjenner, men jeg synes måten Arendal Sound har satt opp subbene på er ganske tiltalende i lyden.

Jeg har en gammel Yamaha RX-A830 som brukes til subben, kjørt YPAO en runde og justert til Through i YPAO etter setup. I tillegg bruker jeg mest straight-modus.

Sub 1 er lukket, sub 1.5 er modulær, 2 er vel åpen og 3 er modulær.

Receivere gjør lite med suben og hvis man ikke har perfekte forhold kan det være en del å hente ved å bruke en egen romkorr/dsp for suben.

Jeg og mange andre har opplevd skikkelig løft i bassen ved hjelp av denne lille dingsen:

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema

Les gjerne kommentarene der.

Ser ut som om det har kommet en nyere modell:

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033s-ii?koongo_tracker=shopify_8721050_nb-prisjakt-prisjakt_no_txt_no_product_3531-137124291-2830912643

Med bytterett er det bare å teste.

Lenke til kommentar

YPAO prøver jo, med å foreslå small og large, men veldig ofte bommer de helt.

Merkelig nok så traff de mye bedre i nye leiligheten.

Mer riktig står høytalerne nok nå, naturlig i front mot avlang rom.

Hadde motsatt på forrige bosted, da tror jeg at jeg har bevist at avlangt rom er optimalt..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvordan funker disse submerke baserte romkalibrererne...

Er de enkle? Og foreslår de på hvilken hz man bør dele?

Det hadde vært noe, men det kan de vel ikke?

De er veldig enkle, de foreslår ikke hvilken hz du skal dele. 

De har medfølgende mikrofon, med ledning, akkurat som receiveren din, du plasserer mikrofonen ved lytteposisjon også kjører dingsen et lydsveip (suben får kjørt seg) også er den kalibrert.

Her hos meg ble det veldig bra, meget tight stram og fin bass. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du en slik romkorr/dsp som jeg har linket til over?

Hanz Zimmer Blu rayen med Atmos, er en av de best låtende live konsertene jeg har. Utgaven på Netflix er elendig i forhold.

Nei, kun reciever, som sikkert er bra nok, da den er stilt inn på film og fungerer der

Enklere/billigere å bare koble ut sub

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...