riggern Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Hallo! Har funnet ut av at jeg har lyst å prøve en annen subwoofer. Har nå idag 2 stk Cerwin Vega HFA-18, men føler jeg får et lydbilde med veldig mye bass da jeg har byttet ut fronthøyttalere med Dali ikon 7. Er fortsatt på utkikk etter en stor subwoofer, men da noe som spiller dypere og penere til film og musikk. Liker å kunne dra på litt når jeg spiller musikk, men ved lavere volum blir det bare overflødig med subbene jeg har nå. Har kikket lenge på noen portet svs subber, men aldri hørt dem og har ingen forhandlere i nærheten så håper noen kan komme med litt kunnskap og tips ! ? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Når du sier "spiller penere til film og musikk" møter du allerede her problemet. Til film anbefales en portet sub, mens du vil ha en lukket til musikk (bedre hurtighet og presisjon). Så du må helt i starten bestemme deg for hva som er viktigst. Dessverre er altfor mye musikk ødelagt av en sub som lager jordskjelv, mens det benyttes utrolig sjelden jordskjelv ved musikkinnspillinger. Stramme basstrenger på kontrabass og bassgitar derimot... Det meste du finner av svs gjør en god jobb på film og i et rimelig musikkanlegg (tunet godt ned), men ønsker du mer kvalitet på dypet bør du heller finne deg en bruk Rel f.eks. Dette er suber spesielt egnet for musikk, og å lage dype toner for film kan de fleste gjøre rimelig bra. 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Hallo! Har funnet ut av at jeg har lyst å prøve en annen subwoofer. Har nå idag 2 stk Cerwin Vega HFA-18, men føler jeg får et lydbilde med veldig mye bass da jeg har byttet ut fronthøyttalere med Dali ikon 7. Er fortsatt på utkikk etter en stor subwoofer, men da noe som spiller dypere og penere til film og musikk. Liker å kunne dra på litt når jeg spiller musikk, men ved lavere volum blir det bare overflødig med subbene jeg har nå. Har kikket lenge på noen portet svs subber, men aldri hørt dem og har ingen forhandlere i nærheten så håper noen kan komme med litt kunnskap og tips ! Hva slags rom er det det anlegget ditt står i? 2 subber av 18" krever noen kubikk med luft vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 SVS PB16-Ultra subwoofer 16" - Sort høyglansMå vel holde til privat bruk hvis man ikke skal lage rockerfeller konsert hjemme? 1 Lenke til kommentar
riggern Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Hva slags rom er det det anlegget ditt står i? 2 subber av 18" krever noen kubikk med luft vil jeg tro. Det står på et rom på ca 30-35 kvadrat ? Lenke til kommentar
riggern Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 SVS PB16-Ultra subwoofer 16" - Sort høyglans Må vel holde til privat bruk hvis man ikke skal lage rockerfeller konsert hjemme? Har tittet litt på den, men tenker også at det kanskje hadde holdt med 13» i ultra serien. Veldig usikker. Lenke til kommentar
riggern Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Når du sier "spiller penere til film og musikk" møter du allerede her problemet. Til film anbefales en portet sub, mens du vil ha en lukket til musikk (bedre hurtighet og presisjon). Så du må helt i starten bestemme deg for hva som er viktigst. Dessverre er altfor mye musikk ødelagt av en sub som lager jordskjelv, mens det benyttes utrolig sjelden jordskjelv ved musikkinnspillinger. Stramme basstrenger på kontrabass og bassgitar derimot... Det meste du finner av svs gjør en god jobb på film og i et rimelig musikkanlegg (tunet godt ned), men ønsker du mer kvalitet på dypet bør du heller finne deg en bruk Rel f.eks. Dette er suber spesielt egnet for musikk, og å lage dype toner for film kan de fleste gjøre rimelig bra. Takk for bra svar ! Har aldri prøvd en skikkelig lukket sub i et stereo oppsett før, så det hadde vært gøy å testet ut. Det blir minimalt med film i forhold til hvor mye musikk så da vil jeg nok gå ut i fra det. Som amatør har jeg ingen erfaring med tuning, men å bytte ut cw med svs,xtz eller liknende vil nok bli en stor forandring alikevel ? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) XTC 12.17. Jeg ser at denne er vesentlig mindre (tommer) enn dine, men jeg ville vurdert 2 stk av denne... Jeg har denne sammen med Dali Opticon 6 fronter og opticon senter og er veldig fornøyd. Det eneste som trekker litt ned er størrelsen (jeg har den i stua, noe lav KF). Endret 19. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 XTC 12.17. Jeg ser at denne er vesentlig mindre (tommer) enn dine, men jeg ville vurdert 2 stk av denne... Jeg har denne sammen med Dali Opticon 6 fronter og opticon senter og er veldig fornøyd. Det eneste som trekker litt ned er størrelsen (jeg har den i stua, noe lav KF). KF = WAF? Vil du sikre den faktoren, ser du etter B&W PV1. Finnes ingen hunnkjønn som sier den er stygg. Den er dessuten langt mer presis enn xtz og svs rimelige modeller. Fåes brukt innimellom. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Ja, KF = WAF. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 (endret) Xtz piano er da pent det, kona har aldri klaget, var faktisk hun jeg fikk den av i fødelsesdagsgave. Hun fikk gull av meg tror jeg. Endret 24. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 To hadde jeg ikke fått lov til. Ikke har jeg behov heller, dessuten står det et treskap i veien. Sånn til å ha fine asjetter i. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Anbefaler Arendal Sound. Har woofer fra dem og veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 De er bra hører jeg, men gigantiske... Så man trenger snill kone. ? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 De er bra hører jeg, men gigantiske... Så man trenger snill kone. Ikke så ille, jeg har 1'ern i stua, som er på ca. 30m2, og den er lett å plassere. 3'ern er ganske stor, men tviler på den er noe større enn PB16 som linkes til her oppe. 1'ern spiller harmonisk med i musikk Eq2. I Eq1 så går den litt dypere, men ofrer litt respons, altså ment til film. Min står i all hovedsak i Eq2 og det "rister" ganske heftig når man drar på i film. Selve lydtrykket så tviler jeg dem er på CV nivå til den trådstarter har, men respons, dybde og dynamikk vil jeg påstå at dem tar dem ganske enkelt. En jeg kjenner har 2 x av storebroren (A21S) og jeg må si at trykket er *enormt* sammenlignet, men det mangler mye på dynamikk, oppløsning og dybde av hva de leverer (Men, selvfølgelig smak og behag). Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Jeg liker cv for det de er, rocka og poppa høytalere. Har faktisk en selv 5c Center og den blir. Subwooferne deres har jeg ikke sansen for. Men jeg liker de for det de er, og høyt og effektivt kan de spille. Er nok en ungdomshøytaler eller for evig unge. Klipsch og JBL- de gode gamle JBL og de nye med samme filosofi er også litt sånn rocka, men jeg liker nok disse enda bedre. Men Cerwin synes jeg er mest bang for bucks. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 To hadde jeg ikke fått lov til. Ikke har jeg behov heller, dessuten står det et treskap i veien. Sånn til å ha fine asjetter i. Høres ut som en skummel combo med evt en ekstra sub. For asjettene sin del. Og din del når kona finner resultatet... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Hehe ja, jeg spiller nok ikke så høyt lenger... Men hender jo jeg drar på når jeg har anlegget for meg selv.. Lenke til kommentar
riggern Skrevet 25. september 2018 Forfatter Del Skrevet 25. september 2018 (endret) Selve lydtrykket så tviler jeg dem er på CV nivå til den trådstarter har, men respons, dybde og dynamikk vil jeg påstå at dem tar dem ganske enkelt. En jeg kjenner har 2 x av storebroren (A21S) og jeg må si at trykket er *enormt* sammenlignet, men det mangler mye på dynamikk, oppløsning og dybde av hva de leverer (Men, selvfølgelig smak og behag). Lydtrykket er helt topp sånn det er nå, men som du sier de mangler dybden, oppløsning og dynamikk. Hva tror dere om 2 stk svs sb-2000? Så den lå greit i pris, men har ikke hørt noen av svs sine subber så usikker på om de er verdt det eller om jeg bør gå opp på Svs pb13- ultra ? Endret 25. september 2018 av riggern Lenke til kommentar
Pop Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 SB = sealed box PB = ported box Ref tidligere post om hva som passer best til hva. Om den forskjellen spiller noen rolle for deg er jo en annen sak, godt mulig du blir like fornøyd uansett. Svs er ikke de mest musikalske hvilken modell du enn ser på, de buldrer litt vel mye. Rel, Velodyne, Sumiko blir bedre for musikk... kanskje også Klipsch som har fått litt skryt for noen midrange modeller. De dukker opp på brukten innimellom, slik som https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129012115. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå