AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Jeg er i en situasjon hvor stillingen jeg har, som er ledende, nå plutselig blir underlagt en leder. Det vil si at jeg er avdelingsleder, men nå blir underlagt en annen leder som skal planlegge mine arbeidsoppgaver. Jeg skal i min avtale rapportere til daglig leder. Men nå blir det altså en leder i mellom jeg skal rapportere til og stillingen min blir slik jeg oppfatter det nedgradert. Personen jeg skal rapportere til skal da planlegge mine arbeidsoppgaver og ha økonomisk ansvar blant annet. Uten at jeg er helt sikker antar jeg at det må finnes et saklig grunn for at det skal være lov å gjøre dette. I tillegg er det vel slik at det skal drøftes med meg. Drøfting har ikke funnet sted. Også er det slik at det ikke eksplisitt står at jeg er avdelingsleder i kontrakten min. Men jeg har hatt den funksjonen siden jeg ble ansatt for over tre år siden, og har hatt økonomisk ansvar for prosjekt, ansvar for gjennomføring av prosjekter osv. Jeg har forsøkt å lese meg opp på hva som er gjeldende praksis. Det står i stor grad at det er arbeidsavtalen som gjelder, men som jeg skisserer så er ikke min avtale dekkende for alt dette. Men forholdene har siden jeg kom vært slik at jeg har hatt denne funksjonen. Er vilkårene for saklighet oppfylt bare fordi avtalen min ikke sier noe om hva jeg konkret skal gjøre i stillingen min? Anonymous poster hash: 647fa...b60 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Dumt spørsmål, men får denne endringa praktiske konsekvensar for deg? Så lenge du beheld lønna og rapporteringsansvaret, men utan alt ansvaret så speler det vell mindre rolle kven du rapporterer til. Eller er problemstillinga at du frykter for å bli degradert slik at du går ned i lønn? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Det har ikke noe å si for lønnen min, nei. Men det har noe å si for hvorvidt jeg selv kan påvirke arbeidsdagen min, og at jeg vil få andre arbeidsoppgaver som er mindre overordnet i og med at noen andre skal overta en del av det jeg gjør. Jeg går i praksis fra å være mellomleder til å havne på gulvet igjen, hvis det går helt galt. Også er det jo problematikken med at hvis jeg skal et annet sted på et senere tidspunkt, så vil det enten se ut som at jeg ble fratatt en stilling (som jeg må forklare til en evt. framtidig arbeidsgiver) eller så vil det ikke framkomme at jeg har ledererfaring i det hele tatt. Anonymous poster hash: 647fa...b60 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det er arbeidsavtalen, altså det rettslige forholdet mellom partene, som avgjør hvilke endringer arbeidsgiver kan foreta alene og hvilke endringer som krever endringsoppsigelse. Det er ikke arbeidsavtalen, altså det skriftlige dokumentet, som avgjør dette. Det skriftlige dokumentet er et bevis, og det skal holdes oppdatert, se arbeidsmiljøloven § 14-8 som etablerer at endringer i arbeidsforholdet skal tas inn i arbeidsavtalen senest en måned etter at endringen trådte i kraft. For å få en konkret vurdering av dette må du få noen til å lese arbeidsavtalen din, se på din nåværende stillings faktiske innhold, og sammenligne dette med hvordan organisasjonsplanen er foreslått fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå