Bjørn Halvor Kvilhaug Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Dette er en dum avgift, små dingser som ellers sannsynlig ikke hadde vært kjøpt, en handel som hjelpermange i Kina. Skulle en ikke øke handelen med Kina etter at forholdet ble løst opp, så snakker noen om mer avgifter, en løser ikke et eneste problem med slike avgifter, det eneste at posten får mindre å gjøre om det er en mening i slike idiotiske avgifter. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 (endret) Jeg har bodd i Sverige i over 1 år nå, bestilt flere pakker sendt fra Kina (ebay mm.). Jeg har aldri måttet betale noen avgift. Endret 16. september 2018 av Slaps 1 Lenke til kommentar
TechCF Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Nesten alle de siste kinapakkene mine har fått sporingsnummer fra EU land. Så tar det 10 dager så begynner sporingsnummeret å virke. Tipper samfrakt til EU land, og pallesplitt der. De siste tingene fra Gearbest gikk via Nederland. Inn til Sverige tipper jeg det ikke registreres som "kina-pakker". 6 Lenke til kommentar
Hillebillys Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden. Det gjør jo ikke det. Det som handles fra kina over nett er ting som enten ikke lengre er i salg her hjemme. Eller selges til en pris produktet ikke er verdt. Eks: cpu kjøling til FM2 HK, ingen av de norske selger standard kjøling til disse lengre. Men du kan finne noen til flere hundre kroner. Vanlig vifte 80mm , mye i salg i Norge, men vi vet innkjøp er ca 4 kroner, selges fra 140 kroner. Bestille fra nett så får du 2 vifter + cpu kjøling med vifte fritt levert i postkassen for under hundre kroner. Samme merke som selges i Norge... Legges det på avgifter så det ikke lønner seg å bestille på nett, så vil ikke disse delene bli kjøpt. Den gamle maskinen vil heller bli skrotet, eller surre og gå med de gamle viftene og kjølingen. Men trolig, heller kjøpe ny pc på nett, da vil jo ikke den avgiften ha så stor betydning... 5 Lenke til kommentar
doofusman Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Containere som ble sendt fra Kina tidligere var ofte ikke fylt opp, derfor fant de ut at de kunne fylle de opp og tjene mye penger på å sende haugevis av små pakker med de store lastene. Det er derfor det er så så billig å få ting fra Kina. Containerne må likevel sendes, så hvorfor ikke tillate at de fylles opp? Det norske næringslivet får heller angripe de avskyelige avgiftene som norske myndigheter legger på absolutt alt. Begynn å stille krav til norske myndigheter. Endret 17. september 2018 av doofusman 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Containere som ble sendt fra Kina tidligere var ofte ikke fylt opp, derfor fant de ut at de kunne fylle de opp og tjene mye penger på å sende haugevis av små pakker med de store lastene. Det er derfor det er så så billig å få ting fra Kina. Containerne må likevel sendes, så hvorfor ikke tillate at de fylles opp? Det norske næringslivet får heller angripe de avskyelige avgiftene som norske myndigheter legger på absolutt alt. Begynn å stille krav til norske myndigheter. Nei, det er Upu som er årsaken til de svært skjeve fraktkostnadene. Årsaken til at en kinesisk nettbutikk kan sende en lyspære til Norge uten å ta betalt for frakten ligger i en gammel avtale, den såkalte Verdenspostkonvensjonen, som også Norge er en del av. Det er UPU, Verdenspostforeningen, som står bak avtalen. Hensikten den gang avtalen ble inngått var å gjøre det mulig for fattige land å sende post til et høykostland som Norge. Avtalen ble laget før internetts tidsalder. I dag utnyttes den for fullt av globale nettbutikker. Regningen for frakten må medlemmene betale i etterkant, blant annet Posten. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden. Jeg forstår ikke hvorfor dette er bra for norsk næringsliv. Artikkelen omtalte hva svenskene gjør. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Fordi penger du bruker direkte i Kina forsvinner ut av landet. Kjøper du ti ting til trehundre pr forsendelse, så har du tre tusen mindre til å bruke på kino, cafe, melk, øl, bensin, møbler, ++ i Norge. Det blir tull å tenke sånn i lengden da mener nå jeg. Fordi for mange så vil man mettes med dingsebomser i fra Kina, og så kan man bruke flere penger på kino, melk, øl, bensin .. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hvorfor nevner hverken artikkel eller kommentarer at Sverige er en del av EU's tollunion? Så når en svenske kjøper fra andre EU-land betaler man prisen i butikken (inkl.mva), og det er det. Ingen moms til Sverige på hverken frakta eller varen, og ingen sinnsyke "fortollingsgebyr" på ~160kr pr pakke. Frakt på Ebay i fra Tyskland til Norge er ofte hinsides all fornuft. Derfor er Kina et bra alternativ inntil videre.. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Nesten alle de siste kinapakkene mine har fått sporingsnummer fra EU land. Så tar det 10 dager så begynner sporingsnummeret å virke. Tipper samfrakt til EU land, og pallesplitt der. De siste tingene fra Gearbest gikk via Nederland. Inn til Sverige tipper jeg det ikke registreres som "kina-pakker". Er det noe sånn Wish.no driver med? Veldig forbrukerfiendtlig selskap (kun 30 dagers melde i fra frist). Da er Ebay bedre, hvor man får god oppfølging eller pengene tilbake dersom noe går galt i leveringsprosessen. Endret 17. september 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Containere som ble sendt fra Kina tidligere var ofte ikke fylt opp, derfor fant de ut at de kunne fylle de opp og tjene mye penger på å sende haugevis av små pakker med de store lastene. Det er derfor det er så så billig å få ting fra Kina. Containerne må likevel sendes, så hvorfor ikke tillate at de fylles opp? Det norske næringslivet får heller angripe de avskyelige avgiftene som norske myndigheter legger på absolutt alt. Begynn å stille krav til norske myndigheter. Enig, istedet så sutrer det norsk næringslivet via Virke. Når de heller kunne ha kjempet på forbrukerens side. Da ville også butikkprisene gått ned i Norge da mye varer handles fra Kina som finner veien til norske butikkhyller likevel. Alternativt så ville det bli vinn-vinn overfor de mindre prisbevisste kundene dersom de først kunne spart penger på frakt og så hatt det gamle ågerprispåslaget sitt. Virke er en organisasjon som har "hode opp i ræva". Feil tankerekker derfra.. Endret 17. september 2018 av G 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. Det meste jeg kjøper fra Kina er ting som er ekstremt overpriset her i Norge, eller ikke tilgjengelig i det hele tatt. F.eks har jeg begynt å eksperimentere med småelektronikk i det siste, og har brukt en del ESP8266 chipset, fordi de er veldig enkle å jobbe med og har innebygd wifi støtte. 20-30 kr per dev board inklusivt frakt. I norge, 200 kr per stk + frakt. Pluss noen temperatur sensorer, servoer, rele, breadboard, resistorer og oled display, og man begynner å snakke om veldig stor forskjell i pris. Temp sensorene er 10pakke for 40kr med frakt, vs billigste jeg fant i Norge som var en 4pakning for 164kr pluss frakt her i Norge. Mye av det andre har jeg ikke funnet i det hele tatt. Filter for støvsugeren, billigste her er 200kr + frakt for en 2pakning, eller en 12pakning fra Kina for 100kr inklusiv frakt. Sikkert veldig fornuftig for norsk næringsliv ja, og det påvirker definitivt meg som forbruker. Men ikke positivt. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det meste jeg kjøper fra Kina er ting som er ekstremt overpriset her i Norge, eller ikke tilgjengelig i det hele tatt. F.eks har jeg begynt å eksperimentere med småelektronikk i det siste, og har brukt en del ESP8266 chipset, fordi de er veldig enkle å jobbe med og har innebygd wifi støtte. 20-30 kr per dev board inklusivt frakt. I norge, 200 kr per stk + frakt. Pluss noen temperatur sensorer, servoer, rele, breadboard, resistorer og oled display, og man begynner å snakke om veldig stor forskjell i pris. Temp sensorene er 10pakke for 40kr med frakt, vs billigste jeg fant i Norge som var en 4pakning for 164kr pluss frakt her i Norge. Mye av det andre har jeg ikke funnet i det hele tatt. Filter for støvsugeren, billigste her er 200kr + frakt for en 2pakning, eller en 12pakning fra Kina for 100kr inklusiv frakt. Sikkert veldig fornuftig for norsk næringsliv ja, og det påvirker definitivt meg som forbruker. Men ikke positivt. Det er ingenting som hindrer deg, eller andre, og importere store kvanta betale moms, toll og gebyrer, legge på litt mindre avanse og drive butikk. Kjør på 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Denne saken kan vel kjapt oppsummeres med "Takk for sist, Virke."Vi er allerede kvitt så godt som all innenlands industri, om enn med unntak av råvareindustri som så likevel ikke selger til konsument. Landbruket er snart ferdig nedlagt, byggenæringen er allerede polsk. Slik kan vi fortsette, næring for næring. Inkludert Media, som dette forumet sorterer under. Alt er skjært ned til beinet i konkurranse med utlandet.Fra det øyeblikk tollmurene begynte falle var Den Norske Kjøpmann (vel, all verdens kjøpmenn & blåruss) på hugget og importere billige varer som kunne underby innenlands produksjon. Forbrukeren var selvfølgelig velvillig med på den karusellen. Bare at etterhvert er vi kommet full sirkel, og konsumenten kan nå kjøpe også tjenesten kjøpmannen tradisjonelt har tilbudt bedre og billigere i utlandet. Faktisk er de siste kapitalinvesteringene mine foretatt på nett, direkte fra fabrikant. (Eller i det minste varemerkeeier, se under.)Samme med gjenværende vestlige varemerker, som lenge har fått produsert alt i Kina til en fantstisk profitt. Bare at nå kommer de Kinesiske varemerkene på egne bein, og slikt blir det politisk bråk av.Sånn sett bør Virke bekymre seg langt mer for den dagen Amazon velger MVA registrere seg i Norge som for dagens Kina-handel. Spør ELFA hvordan det gikk med omsetningen etter at Digikey MVA registrerte seg i Norge. Eller da Bikester MVA registrerte seg. Osv. Men ikke be meg felle en tåre over Den Norske Kjøpmann – ser ingen grunn til at han skal få noen spesialbehandling andre næringer ikke er forunt, og hvis fall Kjøpmannen har vært sterkt medvirkende til. Vi kan samles på bånn.Men ja, også jeg skal fint klare betale MVA fra første krone, så lenge det ikke samtidig koster meg kr 160,- eller langt mer i gebyr for den tvilsomme glede det er å betale MVA. Bare at tolletaten stritter mektig i mot enhver form for digitalisering, og nettopp slik vil sterke krefter (som begynner på V…) at saken skal få bero. Endret 21. september 2018 av 1P4XZQB7 4 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det er jo urettferdig at noen varer skal være fritatt for toll som vårt postvesen i tillegg må frakte uten å få en krone. Det må folk være enig i? Ingen som følger reglene og betaler mva har en sjanse mot slike aktører. Uten mva og skatt har vi ikke noe velferdsstat. Vi hadde heller ikke hatt posten hvis de ikke hadde fått noen midler. Kina handelen og andre lignende lekkasjer fungerer kun om de er unntaket. Hvis den lekkasjen øker går det nødvendigvis ut over noe. Virker som folk tror det er en menneskerett å slippe og bidra til det samfunnet som alle andre må bidra til. Når det er sagt er det veldig mange som har tatt seg for god avanse før de nå har fått konkurranse. Så løsningen må være å finne en balanse som fungerer. Forhåpentligvis kommer det en form for automatisert toll som minsker tollbehandlingsbehovet betraktelig (og prisen), samt en fraktkostnad som er bærekraftig. Samt at vi har en tollsats tilpasset politiske interesser også da nødvendigvis. Greit vi har vår egen matproduksjon men vi trenger ikke subsidiere f.eks. storfe aller mest, som påvirker miljøet mest, fremfor annen matproduksjon som hadde dekket "what if" scenariene og får/trenger mye mindre subsidier. 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Det er jo urettferdig at noen varer skal være fritatt for toll som vårt postvesen i tillegg må frakte uten å få en krone. Det må folk være enig i? Ingen som følger reglene og betaler mva har en sjanse mot slike aktører. Men.. De følger jo reglene? For det første, når det gjelder toll så er det en lavgrense pga fortollingsgebyret er ganske stivt, og pakker under en viss verdi er rett og slett ikke verdt å fortolle. Derfor er det minimums grense for fortolling. Hvis det gebyret hadde forsvunnet tror jeg de fleste hadde vært positiv til å betale selve 25% tollen. For posten sin del, så er det etter internasjonale avtaler. Sender du noe til Kina så er det bare norske Posten som får penger for det. Alle de post leddene imellom, inklusiv kina's post, får ikke et øre for å levere den pakken. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 (endret) Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden. Jaha? Kinavarer produseres i Kina. Om du handler direkte fra Kina eller via poste restante i Sverige eller fra en polsk nettbutikk spiller jo liten rolle i forhold til norske nettbutikker eller norske butikker. Skal du ha typiske kinavarer så handles det jo der de er billigst. Og norske nettbutikker klarer ikke konkurrere på pris. Og heller ikke kjedene eller ordinære butikker. Det er dermed ikke sagt at det blir mer handel i norske butikker som følge av en avgiftsendring på netthandel. Kanskje finner du varene fra polen eller tyskland og får de sendt poste restante til Sverige om avgiftene endres? Småvarer til noen få kroner stykk er særdeles vanskelig å konkurrere på, for til prisen så kan du ikke levere ekstraordinær service, kundene bryr seg ikke om utvidet garanti. Hva gir kunden lyst til å handle varen fra en norsk butikk om varen koster mange ganger mer enn den gjør i Kina? Det handler nok mer om at varehandelen må ta inn over seg endringene i forbruks og handelsmønster. De bør ikke satse tungt på produkter de ikke kan konkurrere på. De må satse på produkter der de kan levere tilleggstjenester og service. Det vil si produkter som gjerne koster mer, som skal vare lengre og som har en større opplevd verdi for kundene. Avgiftsøkningen er i beste fall en misforstått subsidie av en del av varehandelen som mest sannsynlig ikke har livets rett uansett. Og skal man gjøre endringer på avgifter, fjerne moms fritak eller noe slikt så kan man ikke gjøre det før man har et underliggende system på plass i bunn. Et system som lar deg som kunde fortolle dine varer selv på nett. Slik at vi slipper behandlingsgebyr på hundrevis av kroner på toppen av momsen. Skal man subsidiere næringslivet så er det vel mange andre områder enn varehandel der det ville vært en langt større samfunnsmessig gevinst av subsidiene. Endret 20. september 2018 av bojangles Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Hvorfor nevner hverken artikkel eller kommentarer at Sverige er en del av EU's tollunion? Så når en svenske kjøper fra andre EU-land betaler man prisen i butikken (inkl.mva), og det er det. Ingen moms til Sverige på hverken frakta eller varen, og ingen sinnsyke "fortollingsgebyr" på ~160kr pr pakke. Fordi det er allmennkunnskap kanskje? Lenke til kommentar
Harald Myrhaug Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 De nye flytransportreglene gjør at alt med lipobatterier stort sett må sendes med skip/lastebil. Kina har derfor etablert flerfoldige lagre i Tyskland som mellomstasjoner. Dette i seg selv, har nok påvirket mer enn 75kr-avgiften... Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Dette er fornuftig for både miljøet og norsk næringsliv. Som igjen vil påvirke deg som forbruker. For ikke å snakke om at det kanskje gjør at du får beholde jobben din i fremtiden. Hvorfor er det fint for norsk næringsliv ettersom norsk næringsliv overhodet ikke er en del av dette på noe som helst vis? Tenker vel det er det at det nå importeres masse saker som ikke må blastes med moms, mens alt fra nosk næringsliv må belastes med moms. Unfair konkuranse heter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå