Speideren Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Jeg skal til venstre i dette krysset (som jeg må kjøre gjennom på oppkjøringa): https://www.google.no/maps/@59.1646946,9.6345845,3a,75y,270.29h,69.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRa0qIZhsZcJ4QmMPHxhS5A!2e0!7i13312!8i6656?hl=en&authuser=0 Jeg tenker høyt: De som kommer i mot har grønt lys samtidig som meg. Jeg skjønner at jeg har vikeplikt for dem, hvis de skal til høyre eller rett frem. Jeg bør også kjøre litt ut i krysset mens jeg venter på klar vei, vel? Hvis motgående bil skal til venstre, kan vi kjøre på likt. Er dette riktig tenkt? Hvor stor luke bør jeg beregne? Og; hvis jeg skal rett frem, hvor i veibanen skal jeg da plassere meg? Til høyre regner jeg med? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Riktig. Du bør prøve å kjøre langt nok ut så de bak som skal rett frem kommer forbi deg. Luken du bør beregne kan vi ikke svare på (du tenker på å kjøre når det er en bil på vei i mot?), men er du usikker venter du. Det er pil til høyre, så du må ligge i venstre felt om du skal rett frem. Gitt at det normalt sett er 2 i bredden der. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Lyssignalene i krysset opphever faktisk skiltingen, se trafikkreglene § 3.1. Så lenge lyssignalene fungerer skal du altså kun forholde deg til de og i den grad det er nødvendig til normale kjøre- og vikepliktsregler. Det er kun hvis lyssignalene ikke fungerer (er helsvarte eller blinker gult) at skiltingen i krysset gjelder. § 3. Anvisninger1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal. kilde: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det var vel egentlig ikke en problemstilling i saken..? Vi får håpe TS er klar over dette ettersom hen har bestått teorien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå