Gå til innhold

Hjelp, skal kjøpe forsterker

Anbefalte innlegg

Her er graf av musikken jeg lytter til.

Har sett mye på Klipsch, KEF, og Dali. Har funnet ut at i stereo uten sub er Klipsch en ganske grei høyttaler, iom at den kan spille ganske selvstendig med fire stk 8" elementer. Og de skal passe med musikken jeg hører på.

Har sett på Klipschene som Stereofil selger, de er demovarer. Jeg har det over hodet ikke travelt, så jeg vil vente litt utover høsten og se om det kommer noen bra tilbud.

Hva gjelder KEF, så har jeg sett både på Q- og R-serien. Der er Q beskrevet som lys og skarp, og spesielt anbefalt til filmbruk. Mens R på den annen side skal være varm og god til musikk. Jeg ønsker jo da og gå for sistnevnte. Men per nå er det ikke mye på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har du sett Q-serien som lys og skarp? Det er litt motsatt av beskrivelser jeg har lest.

R-serien har jeg hatt selv, nærmere bestemt R700. UniQ-elementene (koaks diskant/mellomtone) er meget bra, men til tross for store elementer i bassen var de ikke basstunge. Svært nøytrale og mer vekt på presisjon og stramhet enn å bare spille høyt. Har også hørt R500 i butikk, men da spilt på forsterkeri til 60 000. Sjokkerende bra til såpass "små" høyttalere. Ser du kan få dem til under 10000 om dagen. Det fine med Kef er at de har god fokus på mellomtone. 

Så har det vært hifi-messe i Horten i helga og som regel dukker det opp litt ekstra på brukten etter den. Gode messetilbud skaffer fine ting til bruktmarkedet.

edit: Fant forresten en test av Kef Q: https://www.whathifi.com/kef/q350-av-51/review

Mantra 60 og flere: https://www.vg.no/forbruker/teknologi/i/O42eO/hoeyttalerfest-fra-9000-til-16-000-kroner-test-av-fem-hi-fi-hoeyttalere

Endret av Pop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror du gjorde et kjempegodt valg, genial til din musikksmak.. Og duger nok veldig bra på mye annen musikk også...

Et veldig godt kjøp.

Anbefaler at du velger samme til surround og center.

Eneste er at Center er litt stor, store fordeler lydmessig men litt vrien å finne plassering til tv om du ikke har veggtv eller projektor.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke plass til høyttalere bak, der jeg bor nå. Så om jeg skal bygge ut noe her så må det evt bli med en center ja! Blir vel enten 440C eller 450C. Men det får jeg ta en gang i fremtiden om jeg ser behovet

Center og sub anbefales klart.

Har ikke surround her ennå, har nettopp flyttet og må fikse litt på noen HT stativer jeg har kjøpt.

Men før hadde vi surround på bakvegg. Men ørehøyde eller litt over anbefales.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...