Styrmann Smisk Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Har planlagt at ila høsten/tidlig vinter skal jeg handle inn høyttalere til stuen. Går å venter på at disse skal komme på tilbud. Om tilbudet er godt nok, evt etter hvert så skal jeg fylle på med senter og, fra samme merke. Men hvilken reciever/forsterker burde jeg kombinere dette med? Orker ikke spare penger og kjøpe noe budsjettutstyr. Noe i 5-7000kr klassen kanskje? Har sett litt på en Onkyo som komplett fører. Men er dette en skuddsikker receiver å kombinere med Klipsch? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Skal du ha surround? Brukes til TV? Trenger du HDMI? Om svaret er ja, så gå for en reciever. Er svaret nei, finn en god forsterker. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 15. september 2018 Forfatter Del Skrevet 15. september 2018 Senere, ja, kanskje? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 (endret) Denne er virkelig en no-brainer. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129318327 Edit: Og forresten, bytt ut Klipschene med disse, som er utrolig mye bedre: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129203457 Evt, glem begge deler og gå for disse, forsterker, dac og høyttaler i ett: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129081759 Jeg har lillebror, Xeo 3 og det spiller som juling. Ikke undervurder spesialtilpasset forsterker. Endret 15. september 2018 av Pop Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 (endret) Hva tenker dere om disse? Er det overkill med receiver i denne prisklassen? Marantz SR5012 Onkyo TX-NR686 Denon X2500H edit: legger til denne fra Pioneer Pioneer VSX-933 Endret 16. september 2018 av Jokerjævel Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Av de du ramser opp er det kun Marantzen som har pre-out - mulighet til å huke på mer effekt hvis du trenger det. Det kan være avgjørende hvis du skaffer deg full surroundoppsett og liker å spille høyt. Denon modellene har "vunnet" de fleste tester de siste par årene og er mest anbefalt - men du må opp til X3500H for å få med pre-out. Av de du ramser opp ville jeg uten tvil valgt Marantzen - eller hvis du vil betale litt til - Denon AVR-X3500H. Marantzen er også fjorårets modell, kan mangle noen oppdateringer som årets modell har. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 TS, du vil ikke ha budsjettutstyr, men foreslår rimelige surroundforsterkere (som har max fokus på funksjon og dermed mindre igjen på lyd), og hopper over alt av tokanals. Husk at flere av tokanals forsterkerne har HomeTheater inngang (inngår som en del av surround, for frontkanalene). Det er et ille norsk fenomen med surroundforsterkere og Klipsch høyttalerpakke, som som med lettdrevne horndiskanter blåser ut hørselen på ungdommene... *sukk* 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 17. september 2018 Forfatter Del Skrevet 17. september 2018 Jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Derav ble tråden opprettet. Er jeg på feil spor håper jeg noen peker meg i riktig retning. Onkyo, Denon, Marantz og Pioneer er merker jeg har lest er gode spillere til Klipsch. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Siden du ikke kommenterte noen av alternativene mine som en mulighet eller ikke, virket det mest som du kun ønsket bekreftelse på det du allerede tror er det du vil ha. Og overse resten. Husk at det en først tenker på som alternativ er det en har sett mest reklame/omtale for, som sjelden er det beste en finner, uansett prisklasse. Handler du på brukten (Finn eller HifiSentralen) er det fullt mulig å handle varer for under halv pris om dagen. Da snakker vi fort rundt 20000 for budsjettet du ser for deg og det gir helt andre forsterkermuligheter enn surround til 7000. Om du ønsker lydkvalitet og ser forbi antall watt (hva kan vel slå 9x180w på papiret.... og lignende jalla). Google alternativene jeg ga deg og les testene du finner da. Kanskje det gir noen nye perspektiver. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg aner ikke hva jeg skal se etter. Derav ble tråden opprettet. Er jeg på feil spor håper jeg noen peker meg i riktig retning. Onkyo, Denon, Marantz og Pioneer er merker jeg har lest er gode spillere til Klipsch. Hehe, du nevner faktisk ikke Yamaha, som er et merke som ofte anbefales til Klipsch - fordi Yamaha er litt tilbakelent og passer sammen med Klipsch som er litt frempå. RX-A880 til rundt 10k er rimeligste modell med pre-out. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Siden du ikke kommenterte noen av alternativene mine som en mulighet eller ikke, virket det mest som du kun ønsket bekreftelse på det du allerede tror er det du vil ha. Og overse resten. Husk at det en først tenker på som alternativ er det en har sett mest reklame/omtale for, som sjelden er det beste en finner, uansett prisklasse. Handler du på brukten (Finn eller HifiSentralen) er det fullt mulig å handle varer for under halv pris om dagen. Da snakker vi fort rundt 20000 for budsjettet du ser for deg og det gir helt andre forsterkermuligheter enn surround til 7000. Om du ønsker lydkvalitet og ser forbi antall watt (hva kan vel slå 9x180w på papiret.... og lignende jalla). Google alternativene jeg ga deg og les testene du finner da. Kanskje det gir noen nye perspektiver. Det er liten vits i å rakke ned på surroundforsterkeres musikalitet, alle receiverne her lever over 100W per kanal i 8 Ohm i stereo med lav forvrengning. Samtidig vet vi at selve forsterkeren betyr veldig lite for lydkvaliteten, det handler stort sett om rom, høytaler og kilde - så lenge forsterkeren kan levere nok ren effekt. Endret 17. september 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Alle de nevnte forsterkerne har nok effekt så fremst du ikke liker å spille ekstremt høyt. Klipsch har vel ganske høy følsomhet om jeg husker rett? Er ganske sjeldent man drar full guffe av forsterkeren. Selv en gammel Denon AVR X1000 klarte å spille rimelig høyt med Dali Zensor 1, som har lav følsomhet. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 21. september 2018 Forfatter Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Siden du ikke kommenterte noen av alternativene mine som en mulighet eller ikke, virket det mest som du kun ønsket bekreftelse på det du allerede tror er det du vil ha. Og overse resten. Husk at det en først tenker på som alternativ er det en har sett mest reklame/omtale for, som sjelden er det beste en finner, uansett prisklasse. Si ikke det. Har jobbet fra 17:00-07:00 hele uken og sovet resten av tiden. Så det har blitt lite tid til å kjefte å smelle på forum. Men om det får deg til å føle deg noe bedre så har jeg tatt tipset ditt til etterretning. Hehe, du nevner faktisk ikke Yamaha, som er et merke som ofte anbefales til Klipsch - fordi Yamaha er litt tilbakelent og passer sammen med Klipsch som er litt frempå. RX-A880 til rundt 10k er rimeligste modell med pre-out. Jeg har hørt litt ymse om Klipsch+Yamaha. Noen mener det er et safe bet. Mens andre igjen syntes at det blir noe for lyst. Endret 21. september 2018 av Jokerjævel Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 (endret) Har planlagt at ila høsten/tidlig vinter skal jeg handle inn høyttalere til stuen. Går å venter på at disse skal komme på tilbud. Om tilbudet er godt nok, evt etter hvert så skal jeg fylle på med senter og, fra samme merke. Men hvilken reciever/forsterker burde jeg kombinere dette med? Orker ikke spare penger og kjøpe noe budsjettutstyr. Noe i 5-7000kr klassen kanskje? Har sett litt på en Onkyo som komplett fører. Men er dette en skuddsikker receiver å kombinere med Klipsch? Om du ikke har handlet allerede, så er det tilbud nå i helgen på Klipschene, https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/klipsch-rp-280f Og om du ender med disse ville jeg først testet med Marantz, deretter Yamaha. Klipsch bør ikke ha lystlydende forsterkere, det blir ofte litt slitsomt over tid. Endret 22. september 2018 av Pop 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Jeg skal ha Denon neste gang.. Så jeg anbefaler det. om ikke ville jeg valgt Yamaha.. Altså om du kjøpter nytt... Tilgjengelighet er jo også en greie om du skal kjøpe nytt. Jeg fikk et realt kupp på Yamaha på min lokale hifibutikk i Sarpsborg. Var vel 6000 under Elkjøp pris om ikke mer. Lå en fet Onkyo på finn og torget for en liten stund siden.. Om du ikke trenger atmos og 4k passthrough og garanti og alt det så får du ganske fete forsterkere brukt om du ser etter det for ca 4-5000 Endret 29. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 29. september 2018 Forfatter Del Skrevet 29. september 2018 Jeg har kjøpt SR5012. Venter på at noe bra skal dukke opp på Finn Lenke til kommentar
Pop Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Paret hos Stereofil venter fremdeles til samme pris. Som er bare et par hundrelapper over det de koster på finn. Liten tvil om hvilken av dem jeg ville valgt. Kef sin Q-serie er meget bra, om selger er villig til å selge separat, https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129680422 SA Mantra 60 gjorde rent bord i tester da den kom: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129466162 Om ikke stativhøyttaler virker helt ute (men disse spiller meget bra): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=128083617 (er sikker på disse kan prutes en del) Dali Mentor 6 kan også være et bra alternativ, på finn til 1/3 av nypris flere steder i landet. Anbefaler sub til dem, evt litt tuning i forsterker på nedre frekvenser. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Mantra 60 og Dali Mentor 6 er kongehøytalere da... Trenger nok sub på begge for å avlaste,... Jeg synes Klipsch burde være med på lista også, men det beror på musikksmak til Joker.. Enkelt musikk er Klispch rå på, mens Dali og Mantra er mer allroundere... SA er temmelig dynamiske da, men har vel ikke beste dypbassen. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Mantra 60 og Dali Mentor 6 er kongehøytalere da... Trenger nok sub på begge for å avlaste,... Jeg synes Klipsch burde være med på lista også, men det beror på musikksmak til Joker.. Enkelt musikk er Klispch rå på, mens Dali og Mantra er mer allroundere... SA er temmelig dynamiske da, men har vel ikke beste dypbassen. Klipsch = paret på Stereofil. De har et demopar igjen til 9700,- (rp280). Lenket til noen poster lenger oppe. Verdt å høre flere av disse, for de er ganske ulike. Mantra og Kef Q er kanskje beste allrounderne. De to andre er friske og fine på rock, metal osv. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 30. september 2018 Del Skrevet 30. september 2018 Dali Mentor 6 er utrolig pen... Også det jeg mener med Mantra og Dali er at de er fine nok til å klare ganske mye forskjellig musikk.. Klipsch er mest rå effekt og best på typ Metall, blues rock og pop.. Dali har sef klart rockpotensiale klarer nok fint forskjellig musikk.. Jeg hadde valgt Mentor 6 om den var tilgjengelig.... Mantra ville jeg også gjerne hatt. Kef er ikke helt min greie, liker ikke utseende.. Stativene ser dog bra ut. Og de får mye skryt. Ja de får Veldig mye skryt.. Jeg liker nok Tannoy bedre enn Kef... også er Tannoy veldig tilgjengelig på hififreaks, og rimelig priset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå