Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hordan finner jeg ip til Switch?

Anbefalte innlegg

blaeh! sitter på utrolig ustabilt nettverk, ble mye rot der.. prøver igjen:

XP internet sharing roter til, fordi det bl.a. er to DHCP servere på netverket.. du må skru av internet-sharing, og PC'ene må kjøre internettilkobling-veiviseren. da får samtlige riktige innstillinger, og det skal funke da

Endret av Tx3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke ICS så trodde jeg den maskina måtte ha 2 NIC'er?

xDSL modem -> XP NIC1 || XP NIC2 m/ICS -> Switch/Hub -> Alt det andre.

Hvorfor setter du ikke:

xDSL modem -> Switch/Hub -> alle maskiner?

Som noen skrev, drop ICS hvis du bare har 1 NIC på XP maskina. xDSL modemet/Routeren skal dele ut IP'er. Hvis problemet ditt er at du bare får 1 IP fra den Routeren/mocemet og du skal lure til flere, så blir det 50kr for et ekstra NIC og konfigurasjon som beskrevet først.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan oppsettet ditt er, men såvidt jeg kan se er det to alternativer:

Hvis du har ADSL med router og hvis denne routeren ikke kan dele ut mer enn en ip-adresse så må du bruke connection sharing. Du må da som tidligere nevnt bruke to NIC's og sette opp et nytt nettverk med f.eks 192.168.0.x adresser.

Hvis du f.eks har NextGenTel (som er de jeg kjenner) så har ADSL routeren innebygget DHCP server, hvilket betyr at den gir ut ip-adresser til alle maskiner som ber om det. Hvis du da plugger alle maskinene dine i switchen sammen med routeren og skrur av connection sharing så skal det funke.

Lenke til kommentar

Dette er vel sånn jeg tolker det..

oppsett.jpg

Han har telenor, som vel egentlig ikke liker at du kjører flere maskiner på samme oppkobling..?

XP maskinen er koblet på samme måte som de andre X maskinene.

Dessverre aldri prøvd inetsharing i windows xp, bare brukt linux (som NAT med to NIC) og "bredbåndsruter" fra SMC (som fungerer utmerket)

Lenke til kommentar
Man kan ikke bruk adsl modemet som ruter fordi den ikke kan koble opp internetten...(den har bare DHCP) Derfor bruker jeg serveren med xp som sharing..

Dette modemet har ingen fungerende IP, det er satt opp i brigdemodus fra TNN og den IP-en du snakker om på modemet kan du glemme, jeg ville ha satt det opp med 192.168.0.* i og med det er denne adresserangen ICS bruker.

I og med Online bruker PPPoE kan du fint bare bruke et NIC i ICS.

Lenke til kommentar
(den må ha to ip adresser!)

Hvordan kan den få to ip-adresser når den har ett NIC?

Gå til Egenskaper på TCP/IP, Trykk så "Advanced...", så "Add...". Du kan legge til så mange adresser du gidder.

Og til trådstarter... XP/2000 misliker modem softwaren til Telenor, prøv å last ned å bruk "raspppoe".

--

Morten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...