Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hordan finner jeg ip til Switch?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En switch har sjelden IP, med mindre den står som router (den er da en routerswitch :)) hvis den står som router vil standard IP'en stå i manualen, eller du kan sjekke din IP ved å skrive "ipconfig" i command, og så skrive samme adresse med 1 i siste "kolonne", det vil si at hvis din IP er 10.0.0.5, er routeren mest sannsynlig på 10.0.0.1

Lenke til kommentar

Men adsl modemet mitt er 10.0.0.1 og jeg finner ikke ipen til switchen sliok at jeg kommer meg inn paa den. Har ikke manualen heller lengre og finner den ikke pa 3com sin side.

Problemet mitt er det at inernetten staar paa en serer som deler med xp sharing og etter 3 minutter er det ingen paa netterket (adsl plugg i wan plugg paa switchen saa serern kobler seg opp paa ia port1 og deler tilport 2-3-4-5-6-7-8) som far tilgang lengre, men serveren er fortsatt koble opp og deler internett men alsaa ingen faar internet....

Jeg lurer egenlig paa om switchen er blitt konfigurert daarlig, men maa vite hvordan jeg kobler meg opp paa den.

Hjelp noen? takk for alle poster

Endret av arna
Lenke til kommentar

Dette er ikke mulig når det ikke er managed, en switch er som regel layer-2 device, dvs den oppretter dedikerte forbindelser basert på mac-adressen som er brent inn i nettverkskortet ditt, siden det eneste den gjør er å forwarde pakker basert på hvilken mac-adresse de skal til har den ingenting med sharingen av internett å gjøre, den leser nemlig ikke ip-adresser eller port adresser, bare de fysiske mac-adressene

:yes:

Lenke til kommentar

heh ok, takk for all hjelp allesammen! Trodde aldri jeg skulle faa svar saa fort>) 10 poster paa 15 minutter.

Faar vel fortsette aa knote med min server da : \

Hvis dere ikke har noen ideer paa hvorfor ikke internetten er tigjengelig mer enn 3 minutter f0r jeg maa reconnecte da...

Lenke til kommentar
Men adsl modemet mitt er 10.0.0.1 og jeg finner ikke ipen til switchen sliok at jeg kommer meg inn paa den. Har ikke manualen heller lengre og finner den ikke pa 3com sin side.

Problemet mitt er det at inernetten staar paa en serer som deler med xp sharing og etter 3 minutter er det ingen paa netterket

Hvilken leverandør bruker du av internett?

10.0.0.1 minner om adressen til en router og hvis du har det skjønner jeg ikke hvorfor du bruker XP sin deling av internett.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er det at inernetten staar paa en serer som deler med xp sharing og etter 3 minutter er det ingen paa netterket

Hvilken leverandør bruker du av internett?

10.0.0.1 minner om adressen til en router og hvis du har det skjønner jeg ikke hvorfor du bruker XP sin deling av internett.

Jeg har Telenor som leverer SPEED TOUCH HOME ADSl-Modem som da er 10.0.0.1 Grunnen til at jeg bruker xp sharing er fordi jeg sitter paa ett hjemmenetterk med 4 maskiner og kobler adsl plug i vanlig port plugg i 3com switchen som en xp server kobler opp og deler ut ...Men uansett hvem som er server saa stopper internett opp for alle utenom sele serveren... Noe er galt men jeg skjonner ikke hva..virker for meg som om den mottar en ny gateway eller noe

Endret av arna
Lenke til kommentar

jeg har hatt/har feil med samme switch. som for tiden er inne til rep/bytte hos 3com.

hadde selv problemer med den slik at jeg kun fikk koblet til internet kun få minutter av gangen når det ble litt trafikk på den og kjenner flere som har feil med samme switch. og også feil med 3com sine router 3C857 som også gjorde at jeg mistet nett og måtte restarte router og switch.

kan jo være det som er med din switch også..det er bare å teste og finne ut om det er switch for forårsaker dette..

Lenke til kommentar

sa det litt kl0nete men switchen har self0lgelig ingen WAN port for ellers ville det vel vaert en ruter?

Slik virker det

Adsl-Kabel til port1

Server kobler opp fra port2 (xp med internett sharing)

Port 3-7 maskiner som mottar ip og internett sharing

problemet mitt er vel at internett sharingen stopper opp etter 3minutter, henger seg for alle utenom serveren liksom..

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår situasjonen din må du sette fast ip adresse i området 192.168.x.y på alle pc'r untatt den som er server.

Den som er server må stå slik den gjorde uten switchen, og du må i tillegg gi den en fast ip i samme området som de andre (den må ha to ip adresser!)

En annen ting.. .har du sjekka at det lyser LINK på alle ut/inngangene på switchen som har en kabel i seg? (også den som går til modemet) Gjør det ikke det har du feil på kablingen din!

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår situasjonen din må du sette fast ip adresse i området 192.168.x.y på alle pc'r untatt den som er server.

Den som er server må stå slik den gjorde uten switchen, og du må i tillegg gi den en fast ip i samme området som de andre (den må ha to ip adresser!)

En annen ting.. .har du sjekka at det lyser LINK på alle ut/inngangene på switchen som har en kabel i seg? (også den som går til modemet) Gjør det ikke det har du feil på kablingen din!

Alt lyser ja, Adsl modemet er koblet i port8 som lyser gult (10M)

resten av maskinene som er koblet til er gr0nne

Xp har kun 1 ethernet nettverkskort som kobler opp og sender ut via switchen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...