Gå til innhold

Volkswagen, Kia og flere bryter med Elbilforeningen


Anbefalte innlegg

Hvis man blander kortene, så er det en investering. Helse og veienett er dog to forskjellige poster på statsbudsjettet.

Det er ikke snakk om å "blande kortene", det er snakk om at privatbilismen påvirker store deler av samfunnet, ikke bare veiene.

 

  • Utslippet totalt sett. Bytter du ut en relativt ny bil med en ny elbil, vil du kunne bidra til større CO2-utslipp.
  • Reell kjørelengde på mange modeller, spesielt på vinter. Mange elbiler som er solgt tidligere er en pinlig og frustrerende affære.
  • Baksiden med litium i batterier. Her går det heldigvis mot faststoff takket være de bilprodusentene som har fått mest pepper for å vente med stor-produksjon av disse bilene.
  • At man alltid sparer masse på elbil. Her har restverdi, spesielt på elbiler fra 2014-2015, vist at den totale kostnaden fort kan bli ganske høy den dagen man selger bilen. Dette pga at neste modell kjører "dobbelt så langt" etc. Ber man om et leasingtilbud på en elbil og sammenligner med en fossilbil, så vil man fort se at disse kan sprike betraktelig. Dette er dog blitt mye bedre etterhvert som bilene har blitt bedre, men en Leaf med 8-10 mils kjørelengde under gode forhold er det få som vil ha i dag. Her forandrer bruktmarkedet seg hele tiden, så dette vil selvfølgelig variere, ikke minst nå som etterspørselen øker grunnet manglende levering på nybiler.

1. Elbil gir lavere CO2-utslipp totalt sett. Og ikke minst lokal forgiftning.

 

2. Eh, hva? Myten er jo at elbiler ikke fungerer på vinteren, noe de gjør. De fungerer helt fint.

 

3. Hvilken "bakside", og hva slags myter tenker du på?

 

4. Brukte elbiler holder seg godt i verdi, spesielt Tesla.

 

Når er det? 70% av befolkningen? 80%? 90%?

Det får noen finne ut av.

 

Det er også slik at elbiler ikke dekker alle sine behov, så for mange er ikke elbil et alternativ.

Elbiler dekker omtrent alles reelle behov, og det blir stadig bedre. De færreste kjører veldig lange turer ofte.

 

Det er da virkelig ikke irrelevant, da kostnadene for dette faktisk må dekkes.

Eh jo, grunnen til at folk kjøper elbil er irrelevant når det er ønskelig at flere kjøper elbil uansett hvorfor de måtte gjøre det.

 

Hva mener du elbilene skal kjøre på i fremtiden? Elektriske og imaginære veier? Tørkede blomster? Skal de fly på et elektrisk magnetfelt?

 

Så lenge bilen har fire hjul, så er den like avhengig av infrastrukturen og veinettet som alle andre, uavhengig om den drives av et batteri eller motor. Dette må finansieres, men elbil-folk er tydeligvis for opptatt av å tenke på miljøet til at de kan bli brydd med slikt..?

 

Det er veldig bra at det rettes fokus mot miljø, men å få så mye tunellsyn at man ikke ser det større bildet gagner ingen.

Jada, det må finansieres. Men elbilen må slippe frem til den er godt nok etablert slik at vi får byttet ut bilparken med bare elbiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Hva med å tilby ubegrenset veihjelp? Gratis veihjelp er så billig i dag at det nærmest kastes etter medlemmer. Naf tilbyr det og flere verksteder, blant annet et lokalt Bosch-verksted og Toyota har i år tilbudt meg gratis, ubegrenset veihjelp i hele landet døgnet rundt, i to år, bare ved å ta servicen hos dem.

 

Eller er det det at servicen er så dyr at den dekker veihjelpen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...