Gå til innhold

Volkswagen, Kia og flere bryter med Elbilforeningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv betalt for en slik pakke når jeg hadde elbil. Elbilforeningen var til god hjelp for meg som aldri hadde hatt elbil før, og de gjør en god jobb generelt.

 

På den annen side har jeg forståelse for at enkelte billeverandører ikke lenger vil være formidlere av slike velkomstpakker. Det blir på en måte som at det lå velkomstpakker for Shell, Hafslund, Spotify, etc i biler, omtrent som en god del PC-er leveres med ulik programvare for tredjepartsleverandører.

 

Jeg foretrekker klart at man selv, på eget initiativ kan velge ulike tjenester, uten at man får slike pakker med når man kjøper ny bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

Det er tydelig at politikerne vil få noe av transporten over på nullutslipp. For å få til dette lokkes det med gulrot. Elbiler generelt er dyrere enn andre biler og kan ha begrenset bruksområde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har selv betalt for en slik pakke når jeg hadde elbil. Elbilforeningen var til god hjelp for meg som aldri hadde hatt elbil før, og de gjør en god jobb generelt.

 

På den annen side har jeg forståelse for at enkelte billeverandører ikke lenger vil være formidlere av slike velkomstpakker. Det blir på en måte som at det lå velkomstpakker for Shell, Hafslund, Spotify, etc i biler, omtrent som en god del PC-er leveres med ulik programvare for tredjepartsleverandører.

 

Jeg foretrekker klart at man selv, på eget initiativ kan velge ulike tjenester, uten at man får slike pakker med når man kjøper ny bil.

 

Venter på ny Kona Electric, og hadde gjerne tatt i mot den pakken, så håper den varer så langt at jeg får den med. På den annen side, så kommer jeg nok til å tegne en medlemsskapavtale med de likevel, om den ikke følger med. Bare det at man får en ladebrikke som kan nyttes mot alle leverandørene av hurtiglading, er i seg selv verdt litt.

 

På den andre siden, håper virkelig det går over til kortbetaling, siden man alltid har med seg det, og alt man kan slippe å dra med seg av annet, er også en besparelse i seg selv.

 

Og så er jeg samtidig enig med deg i at slike "free wares "er en uting, selv om det er litt forskjell på noe man bare kan kaste i søpla, og slikt man må fjerne fra enheten fordi det er masete og trekker både kapasitet/ytelse og oppmerksomhet vekk fra selve bruken.

 

Heldigvis er det bare på PCen at dette er virkelig plagsomt, foreløpig.

Lenke til kommentar

Kunne sikkert googlet, men til dei som er medlem her inne: kva fordelar har du i Elbilforeningen? Er det noko du får igjen for direkte eller går det meir på at foreningen jobbar for elbilistar generelt?

 

Du får velkomstpakke som inneholder urskive, ladebrikke for stasjoner og ladenøkkel for å komme til de litt eldre stasjonene.

I tillegg får du juristhjelp om det trengs, hjelper til på den politiske siden, får tilgang til elbilforsikring og andre medlemstilbud.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva med å tilby ubegrenset veihjelp? Gratis veihjelp er så billig i dag at det nærmest kastes etter medlemmer. Naf tilbyr det og flere verksteder, blant annet et lokalt Bosch-verksted og Toyota har i år tilbudt meg gratis, ubegrenset veihjelp i hele landet døgnet rundt, i to år, bare ved å ta servicen hos dem.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her savner jeg litt gravende journalistikk. Hvorfor sier så mange opp avtalen? Jeg tviler på at de gjør det for å spare 250kr.

 

I 2017 hadde Nissan solgt 30000 Leaf. Det betyr at de har betalt 7500000 kroner i medlemsavgift via denne startpakken. Så, det er kanskje ikke for å spare noen hundrelapper, men for å spare noen "millionlapper"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbilforening var iallefall helt utelukket å fortsette med etter det første året for min del. Koster jo like mye i året som jeg bruker på å lade hjemme. Ikke fikk jeg noe som gagnet meg direkte ved å være medlem der heller.

 

Det aller verste er at de ikke har (de hadde iallefall ikke det for 3 måneder siden) noe som helst informasjon om hvordan man melder seg ut på nettsiden eller på fakturaen man får. Og slike foreninger holder jeg meg langt unna.

 

Og hvorfor skal jeg være medlem i en forening bare fordi jeg kjører elbil? Jeg skal fra A til B. Med minst mulig stress.

Endret av TheMoonMan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

El-bilene for vel samme skjebne som diesel bilene som vart anbefalt som miljøvennlig. Noen forskere sier at el-biler ikke er så miljøvennlig som mange trur, slik som det også var med diesel biler. Man går vel på et nytt smell her igjen. NB. El-bil eiere skal ikke å kommentere på mitt innlegg her.

Endret av jendor1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her savner jeg litt gravende journalistikk. Hvorfor sier så mange opp avtalen? Jeg tviler på at de gjør det for å spare 250kr.

De konkurrerer jo mot hverandre.

Elbilforeningen har fem personer som driver med kommunikasjon. Skulle tro det var et konsern.

De færreste konsern har en like variert og rikholdig brukerflate. De må jo unektelig ha hatt en jobb å gjøre i å overbevise nordmenn om at elbil er veien å gå. Vi vet jo at de hadde automatiske avtaler med noen av de største bilprodusentene inntil nå, så det overrasker ikke.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

Det handler mye om å bekjempe myter det en tror at bilene ikke er gode nok. Pluss at Elbilforeningen gjør det NAF skulle ha gjort men aldri gjør for sine medlemmer, nemlig å kjempe for bilens aksept som en del av løsningen for transport og ikke et problem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det handler mye om å bekjempe myter det en tror at bilene ikke er gode nok. Pluss at Elbilforeningen gjør det NAF skulle ha gjort men aldri gjør for sine medlemmer, nemlig å kjempe for bilens aksept som en del av løsningen for transport og ikke et problem.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

Bilisme behandles som et problem, og «medisinen» er avgifter.

 

NAF har jeg gitt opp, og meldte meg ut derfra i vinter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...