Redaksjonen. Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Norges eldste elbil ga rekkeviddeangst allerede i 1902. Fremdeles skremmer den vettet av eieren Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Flott artikkel! 6 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 På reklamen står det at bilen kostet $1400 (11 000NOK etter dagens kurs), noen som vet hva det ville ha tilsvarte i dag? Høres fryktelig mye ut. 3 Lenke til kommentar
Olsen34 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Fint å se at bilen har samme type bladfjærer som er vanlig på nye amerikanske pickuper m.m. 6 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 På reklamen står det at bilen kostet $1400 (11 000NOK etter dagens kurs), noen som vet hva det ville ha tilsvarte i dag? Høres fryktelig mye ut. $42 050 i følge denne: http://www.wolframalpha.com/input/?i=$1400+1902Ganske likt dagens elbiler altså, men delen av samfunnet som hadde råd til slikt den gang da var nok mye mindre. 5 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 (endret) Fint å se at bilen har samme type bladfjærer som er vanlig på nye amerikanske pickuper m.m. Nuvel… • Car Suspensions: "Spring Harmony" 1935 Chevrolet Auto Mechanics [YouTube] Endret 15. september 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 De reklamerte med en optimistisk rekkevidde ja. Selgere har ikke forandret seg. 1 Lenke til kommentar
JUL Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Er det ikke ulovlig å bytte batterikjemi på elbiler? Vet at det er mange som har hatt lyst til å reparere gamle think/buddy/reva ved å erstatte ødelagte blybatteriene med litiumbatterier, men disse prosjektene er blitt hindret av loven/vegvesenet. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Er det ikke ulovlig å bytte batterikjemi på elbiler? Vet at det er mange som har hatt lyst til å reparere gamle think/buddy/reva ved å erstatte ødelagte blybatteriene med litiumbatterier, men disse prosjektene er blitt hindret av loven/vegvesenet. Skal ikke uttale meg spesifikt om bytte av batterikjemi, men regler pleier å være noe strekkbare når det kommer til kjøretøy av historisk verdi. Uavhengig av alder. Er noen veldig spesielle sportsbiler bl.a. hvor det var noen ytterst få som fikk norske skilt på bakgrunn av historisk verdi (dette var nesten helt nye biler). 2 Lenke til kommentar
JUL Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Tja... Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid. Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn). 4 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Fint å se at bilen har samme type bladfjærer som er vanlig på nye amerikanske pickuper m.m. Nuvel… • Car Suspensions: "Spring Harmony" 1935 Chevrolet Auto Mechanics [YouTube] De bladfjærerene var også vanlig på hestevogner på den tiden. Elektriske biler var temmelig gode på denne tiden, bensinmotorer krevde start sveiv og var veldig kranglete så du måtte nesten være mekaniker eller ha ansatt en. Så å markedføre disse mot damer var smart. Dessuten var avstandene du kjørte og farten mye mindre. Folk brukte hest og kjerre som referanse. 1 Lenke til kommentar
Severin Suveren Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Morsom artikkel. Men "rekkeviddeangst akkurat som i dag" kjenner jeg meg ikke igjen i. Kjørte over 3000 kilometer i sommer og var vel lite rekkeviddeangst å spore hos noen av oss i bilen 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 17. september 2019 Del Skrevet 17. september 2019 Modellflyene mine har høyere batterispenning enn denne bilen. 48V er egentlig fint å ha i huset. Man kan koble og skru som man vil på anlegg under 50 V. Jeg har lyst på solceller og turbin som driver diverse ting. 3 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Verdens første bil som kjørte over 100kmt var forresten også elektrisk 1 Lenke til kommentar
Håkon B. Thoresen Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 (endret) Nå står bilen i restauranten "Spiseriet" på dekk 7 på den nye Color Hybrid fergen som går mellom Sandefjord og Strømstadhttps://www.facebook.com/colorline/posts/3113798691978467/ Endret 18. september 2019 av Håkon B. Thoresen Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Tja... Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid. Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn). Forskjell på bil som er tiltenkt bruk på vei og noe som er "til pynt" 1 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Tja... Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid. Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn). De er ikke 30år ennå, untaks reglene er trolig bunnet til veteranbiler. Uansett jeg er enig med deg, det burde gjøres endringer i loven som åpner for forbedring av batteri. Fant forøvrig en artikkel som skriver om reglen som hindrer ombygging: "Problemet er ordlyden i kjøretøyforskriftens paragraf 6-9, som sier at endringer som påvirker trafikksikerhet skal fremstilles for ny godkjenning. En slik godkjenning får du kun dersom du kan fremlegge dokumentasjon på at ombygging er dokumentert av bilfabrikanten eller et kompetent uavhengig laboratorium. Dette for å sikre at sikkerheten er ivaretatt." https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Er vel ikke gitt at bilen i artikkelen har typegodkjenning i orden - og ei heller at dette oppleves som særs viktig for eieren? Så vi noen skilter på den, da? Veldig rart å sammenligne batteri-bytte på denne med å bytte batteri på en bil tiltenkt faktisk bruk. (Uten at jeg har noe tungt standpunkt hverken for eller mot lover og regler ang. justeringer av batterikjemi) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå