Gå til innhold

Norske Netflix-kunder får minst innhold for pengene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netflix sitt tilbud i Norge har blitt utrolig dårlig siste 3 årene også på kvalitet sett opp mot pris. Ønsker du 4K/UHD som enkeltkunde skal de ha like mye penger av deg som om du hadde 4 skjermer i hus til storfamilien som spiller av Netflix samtidig. Gi heller pengene til Amazon PrimeVideo eller noen andre fremfor å subsidiere Netflix sitt familietilbud i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva foreslår du at vi gjør da? Avslutter abonnementet på Netflix og lar det norske markedet være totalt uinteressant? Saktekjøring?

Det var det jeg gjorde da Netflix over natten ble amerikanske i filosofi og fjernet pupp og lasset på med meningsløs vold. At en plutselig fikk film 2 eller 3 men aldri en, og i alle fall ikke alle filmene i en serie filmer samtidig, hjalp heller ikke.

Nå har jeg hørt rykter om at Netflix har eksperimentet med tvungne trailere? Hva faen skal en betale for å bli påtvungen egenreklame fra Netflix for? Stem med lommeboka og avslutt abonnementet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel problemet for Netflix at hva de kan tilby i forskjellige land avhenger av lisensiering fra eier av innholdet (selvsagt sett bort fra egenprodusert), og da vil antall kunder i de forskjellige landene ha betydning, og Norge kommer dårlig ut der i forhold til de mer folkerike landene.

Hva har rettighetshaverne å tape på å distribuere i Norge? Innholdet er produsert, så kostnaden er den samme i bunn og grunn. Men penger vil de ikke ha?

Lenke til kommentar

Nå er jo tilbudet nesten utelukkende serier som ligner hverandre med lignende historier og folk, som blir gjentatt til det kjedsommelige gjennom sesong etter sesong. Fatter ikke egentlig hvorfor man fortsatt abonnerer på skiten. Gammel vane osv, tror jeg   :wallbash:  

Det er snakk om rimelig, enkel og relativt bra underholdning. Og til nå også helt reklamefritt. Gammel vane eller ikke så får man selv vurdere om det er verdt pengene. Jeg kan altså gå på kinovisning hjemme i stuen min flere ganger i måneden på litt eldre filmtitler til en relativt rimelig penge.

På kinovisninger så blir man oversvømt av reklame til motsetning. I kinosalen så har man kanskje litt bedre størrelse skjerm (kommer an på hvor stor TV/monitor/lerret du har hjemme) og litt bedre lyd (men god lyd kan man ha hjemme også). Kino kan gjerne ha litt for høyt lydtrykk. På grensen til det skadelige?

Endret av G
Lenke til kommentar

Og dere har kontaktet Netflix om dette og kommentaren fra Netflix var?

Jeg har kontaktet Netflix om engelsk teksting til engelsk tale filmer. Fikk ikke noe særlig bra svar, men fikk delt min misnøye om mangel, og håper de tar henvendelsen med ønske om engelsk teksting i Norden/Norge til etterretning etterhvert. Gir dem selvsagt litt tid på å omstille seg. Dette er mer enn et halvt år siden jeg chattet med Netflix om det.

Lenke til kommentar

Nettopp.

Har aldrig hatt engelsk tekst på engelsk tale filmer på Netflix i Norge noen gang så da må det være noe galt med ditt oppsett, dette problemet finne kun på Amazon Prime.

Jeg har forsøkt å gjøre min norske Netflix så engelsk som jeg bare kan. Men fortsatt får jeg kun engelsk teksting på få titler. Det er mange filmer blant annet hvor man forventer at man kan få engelsk teksting til den engelske talen som den hollywood-produksjonen det er.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var det jeg gjorde da Netflix over natten ble amerikanske i filosofi og fjernet pupp og lasset på med meningsløs vold. At en plutselig fikk film 2 eller 3 men aldri en, og i alle fall ikke alle filmene i en serie filmer samtidig, hjalp heller ikke.

Nå har jeg hørt rykter om at Netflix har eksperimentet med tvungne trailere? Hva faen skal en betale for å bli påtvungen egenreklame fra Netflix for? Stem med lommeboka og avslutt abonnementet.

Men nå har jo EU talt. (litt usikker på utfallet foreløpig) Så da forventer jeg at tyske nudist-lobbyister får til å vise oss litt tysk eller andre lands produksjon med litt kose seg på nudiststrandfilm :)

Måtte google temaet når man først var i gang :p

https://www.imdb.com/list/ls006797968/

Endret av G
Lenke til kommentar

Liten tvil om at amerikanske filmer og tv-serier har vært aktivt brukt til å spre amerikanske verdier, syn på verden og reklame verden over. Ikke at det har plaget meg veldig men etter hvert som man blir eldre så blir forskjellene mer og mer åpenbare. Deriblant europeisk syn på kropp, (naturlig, ikke fremmedgjort og så tabu som i USA) samt en del stereotypiske verdensbilder der helten alltid er amerikansk, høy, atletisk osv, mens skurken alltid er fra andre land, prater gebrokkent engelsk, har et mindre tiltalende utseende, osv. De unngår også en hel del politiske verkebyller som fortjener mer debatt der borte enn det gjør. Kriger de deltar i, heltefremstillinger som grenser til historieforfalskning osv. Ganske spekulativt i grunnen.

Men over til netflix, Norge har jo egne strømmetjenester, deriblant NRK og Sumo. Kanskje disse bør mer frem i lyset? Kanskje man bør øke det europeiske samarbeidet på kryss av selskaper og landegrenser? Rett og slett bli mer konkurransedyktig mot de amerikanske mastodontene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pris har uansett lite å si så lenge bensin koster 17+ literen

Altså, hvis du betaler så mye for bensinen så flås du av bensinstasjonen. Jeg bor for tiden i Nederland, og selv om drivstoffavgiftene er en anelse høyere inn i Norge, så betaler vi ca13kr for diesel. Når jeg fylte i Norge for tre uker siden så fylte jeg for 14,39kr på olje- og energisenteret i Kongsberg. Stasjonene rundt skulle gjerne ha opp 15,5-16kr/liter.

I Nederland kan man finne 5 stasjoner i samme område med 5 ulike priser. Det samme kan ikke sies om Norge. Jeg har mine store mistanke om at det norske markedet er preget av prissamarbeid og aktivt utnyttelse av folks frustrasjon over drivstoffavgifter.

Det er da før vi kommer inn på at Norge allikevel har verdens 11. billigste drivstoff målt i kjøpekraft.

Lenke til kommentar

Typisk Norsk dette. Betale mer for mindre. Også unnskylder vi det med at "joda vi har det da så bra i norge".

Dumme nisser er vi hele gjengen.

Nå har vi god kjøpekraft i Norge da, så jeg synes det blir feil å klage for mye over prisene. Selvsagt priser man produktene sine i forhold til kjøpekraften, eller skal vi virkelig forvente priser tilsvarende India og Kina?

Jeg er allikevel enig med deg i at nordmenn er lettlurte. Norge er et ganske tungrodd land som på flere områder ligger 30-50 år bak andre land. Vi skulle f.eks. for lengst hatt dobbeltdekker togvogner blant annet på Østfoldbanen, men de gamle nissene som bestemte på 90- og 2000-tallet nektet jo å høre på sånt "tull". Nå må jo NSB i ren desperasjon kjøpe det inn allikevel...

I Nederland kjører man vognsett på 4 vogner som er dobbeltdekker, så det finnes virkelig ingen unnskyldning for hvorfor ikke dette ble bestilt på 90-tallet

Lenke til kommentar

Etter at Circle K bestemte seg for å ikke sette ned prisen på Søndager så fulgte selfølgelig de andre stasjonene etter og det er dermed ikke priskrig lengre, så kan en spørre om det er lovlig samarbeid..

Jeg fylte diesel for 14ish literen i går, samme tid i fjor fylte jeg for 11,- literen

Kan også sammenligne med øl, Netflix eller en øl på byen..

Men som sagt mange ganger, betaler gjerne 200,- for USA innhold

Lenke til kommentar

litt synd at sesonger mangler i tvserier.. sist jeg sjekka var for eksempel bare suitse sesong 1-4 tilgjengelig, homeland mangler siste sesong, og har sett noen der sesong 1 mangler, eller sesonger midt inni mangler. (for eksempel sesong 1 og 3 er der, men ikke sesong 2.)

grunnen er den forbaska rettighetsmafiaen som bestemmer hvem som skal få sende programmer og serier.

jeg har for eksempel sett sesonger av som mangker på netflix, men som er tilgjengelig på sky eller amazon. (for eksempel sesong 1 er på netflix, og sesong 2 er på amazon eller sky)

Lenke til kommentar

Tenker jeg har betalt for siste gang til Netflix. Utvalget av filmer har gått kraftig ned de siste årene. Og nå kan man ikke lengre binge watche serier i strekk for mellom hver episode så er det egenreklame og må man må fysisk klikke seg scrolle ned og klikke seg tilbake til serien man så. Leste en plass at man foreløpig kan stoppe denne reklamen i innstillinger men endringen Netflix gjorde viser jo atter en gang hvilken vei det går med tjenesten. Jeg orker rett og slett ikke forholde meg til slapt utvalg, manglende klassikere og stadig mer egenprodusert dritt-serier.

Fra månedsskiftet blir det enten å kun forholde seg til streaming fra Nrk, BBC etc eller å skaffe seg ny papegøye og tilgang til private trackere.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Typisk Norsk dette. Betale mer for mindre. Også unnskylder vi det med at "joda vi har det da så bra i norge".

Dumme nisser er vi hele gjengen.

Nå har vi god kjøpekraft i Norge da, så jeg synes det blir feil å klage for mye over prisene. Selvsagt priser man produktene sine i forhold til kjøpekraften, eller skal vi virkelig forvente priser tilsvarende India og Kina?

Jeg er allikevel enig med deg i at nordmenn er lettlurte. Norge er et ganske tungrodd land som på flere områder ligger 30-50 år bak andre land. Vi skulle f.eks. for lengst hatt dobbeltdekker togvogner blant annet på Østfoldbanen, men de gamle nissene som bestemte på 90- og 2000-tallet nektet jo å høre på sånt "tull". Nå må jo NSB i ren desperasjon kjøpe det inn allikevel...

I Nederland kjører man vognsett på 4 vogner som er dobbeltdekker, så det finnes virkelig ingen unnskyldning for hvorfor ikke dette ble bestilt på 90-tallet

NSB sitt argument mot dobbeltdekkere er "de tar mye lengre tid å fylle/tømme, og på en del stasjoner er det så tett mellom togene at det ville skapt flere problemer enn det løste". Det kan selvfølgelig løses over tid ved å bygge flere perronger, men inntil det eventuelt skjer så er det et helt forsvarlig argument.

Lenke til kommentar

De som tror antall filmer og antall tv-serier er det som teller må ha et trist liv. Det hadde brydd meg midt bak om de tilbudte en million Cardashians-lignende serier.

Vel problemet er jo ikke antall isolert sett, men når Netflix fjerner serier og filmer som kundene ønsker og som er av så høy klasse at man ser dem flere ganger så sparer de seg vekk fra klassikere fordi Netflix er kjipe til å få møte rettighetshavernes krav om betaling, så prøver Netflix å erstatte ting vi liker å se med egenprodusert møkka-tv på språk vi ikke forstår og med skuespillere av varierende kvalitet. Ønsker du å se en film som du vet det ble laget 3 eller flere av så finner du gjerne bare 1 på Neflix. Eller at hele sesonger mangler på serier. 

Er en enkel gutt fra landet, jeg trenger ikke Fransk eller Polsk "kvalitet" eller høyverdig latinsk underholdning. For jeg skjønner ikke en dritt av hva de snakker om, og når dialogen ikke er på plass så forsvinner ofte dybde og dobbel betydning i dialogen og man må forholde seg til mer eller mindre latterlige undertekster. 

Netflix har hatt drøssevis av filmer jeg vil si er klassikere i min verden, ikke klassikere i en tradisjonell betraktning. Men gode kvalitetsfilmer, av gode manusforfattere, regissører, skuespillere etc. Rett og slett god underholdning. Og felles for disse er at de snakker engelsk, enten us eller brit. eller can.. Jeg trenger ikke flere spanske, polske eller franske drittserier. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Liten tvil om at amerikanske filmer og tv-serier har vært aktivt brukt til å spre amerikanske verdier, syn på verden og reklame verden over. Ikke at det har plaget meg veldig men etter hvert som man blir eldre så blir forskjellene mer og mer åpenbare. Deriblant europeisk syn på kropp, (naturlig, ikke fremmedgjort og så tabu som i USA) samt en del stereotypiske verdensbilder der helten alltid er amerikansk, høy, atletisk osv, mens skurken alltid er fra andre land, prater gebrokkent engelsk, har et mindre tiltalende utseende, osv. De unngår også en hel del politiske verkebyller som fortjener mer debatt der borte enn det gjør. Kriger de deltar i, heltefremstillinger som grenser til historieforfalskning osv. Ganske spekulativt i grunnen.

Men over til netflix, Norge har jo egne strømmetjenester, deriblant NRK og Sumo. Kanskje disse bør mer frem i lyset? Kanskje man bør øke det europeiske samarbeidet på kryss av selskaper og landegrenser? Rett og slett bli mer konkurransedyktig mot de amerikanske mastodontene.

Den blir nesten for drøy å ta her Simen. For drøy for at det penser diskusjonen inn på et sidespor som fjerner oss fra tema i tråden. 

For meg og mange med meg er det langt verre at på Netflix er det mer og mer sjeldent at det ligger ute alle filmer feks i en triologi. Eller alle sesonger i en serie. Det presser meg som bruker over på alternative kilder for å dekke behovet, og når en først bruker alternativer til Netflix så ser man jo veldig mange gode argumenter til å slutte å betale for Netflix. 

For uten betalte strømmetjenester så er man fullstendig fri til se akkurat det man ønsker når man ønsker og det er ingen kunstige bullshit begrensninger eller annet tull man må forholde seg til. Ikke er nesten dobbel pris for høyere oppløsning eller andre melkekuer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som fortsatt abbonerer på Netflix? Jeg har hatt to gratismåneder, og gadd ikke registrere meg for den tredje fordi det er svært lite som intereserer meg etter å ha sett de beste filmene allerede.

Av serier er det en forsvinnende liten andel som burde få terningkast bedre enn to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...