Gå til innhold

I 1981 ble det gamle skifertaket erstattet med bølgeblikk. Nå gir ny «takstein» storgården nesten all strøm den trenger

Anbefalte innlegg

Du kryssklipper nå. Det er gården det er snakk om her, ikke kirka. Kirka har antagelig hatt skifer som har vært lekk helt frem til den ble rehabilitert.

Det er fort gjort å lese feil noen ganger.   Men denne gangen kan jeg ikke se at jeg har gjort det.:

«Bølgeblikken var jo ikke så fin, men det var først da jeg så disse solcelle-taksteinene, det ble aktuelt å skifte taket...

...Takflaten som har fått solcellepaneler, er på 152 kvadratmeter, men dette er bare halvparten av taket. Den andre siden ligger i le for sola det meste av dagen, og er dessuten ikke synlig fra gårdstunet. Den har derfor fått beholde bølgeblikken inntil videre «

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fort gjort å lese feil noen ganger.   Men denne gangen kan jeg ikke se at jeg har gjort det.:

«Bølgeblikken var jo ikke så fin, men det var først da jeg så disse solcelle-taksteinene, det ble aktuelt å skifte taket...

...Takflaten som har fått solcellepaneler, er på 152 kvadratmeter, men dette er bare halvparten av taket. Den andre siden ligger i le for sola det meste av dagen, og er dessuten ikke synlig fra gårdstunet. Den har derfor fått beholde bølgeblikken inntil videre «

Igjen, disse tre linjene omtaler gårdshuset: der var det opprinnelig skiftertak som ble erstattet med bølgeblikk i 1981, nå er det solcelle-taksteiner.

Lenger ned i TU-artikkelen står det:

Stig Grytting kan ikke i farten huske hvor det var han kom over steinen, men de samme panelene ble montert som erstatning for skifertaket på Strand Kyrkje i Rogaland høsten 2016.

Og rett nedenfor:

Solcelletaket på Strand kyrkje måtte godkjennes av Riksantikvaren før det kunne monteres, ..

edit: Det har følgelig ikke vært snakk om godkjenning av noe bølgeblikktak, slik du antydet.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Ja, om du ikke klarer å se det selv klarer jeg ikke hjelpe deg :-)

Lenke til kommentar

Du "himlet med øynene" over at det skulle være nødvendig å søke om tillatelse dersom det var OK med bølgebikk før - noe som vi vel nå er enige om at var en misforståelse av det som sto i artikkelen -, og jeg skrev:

Hva med å ta seg tid til å lese det som står i artikkelen før man hiver seg over tastaturet?

Hva er det med tonen i denne "påpekelsen" som du reagerer på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...