Smedsrud Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Bli med på vårt dypdykk i den nye teknologien.GUIDE: Nvidia Turing-arkitekturen Nvidias RTX-kort åpner en ny æra for 3D-grafikk Lenke til kommentar
Populært innlegg lavizh_ Skrevet 14. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 14. september 2018 Vær så snill, ikke bruk ordet strålesporing. Det høres helt tragisk ut. Bare bruk Raytracing istedet. Trenger ikke oversatte alt. 17 Lenke til kommentar
probin Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hahaha.. brukte faktisk ekstra sekunder for å forstå hva strålesporing var.. hæhæhæ 2 Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg vil gjerne se det komme spill med fotogrammetri, cinematisk farge/ lys gradering og ray tracing. 2 Lenke til kommentar
Trono Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Fin og detaljert artikkel! Ellers enig med de andre her. Dropp ordet "strålesporing". Det kan brukes èn gang i artikkelen for å forklare teknologien, men det er ingen som jobber med 3D teknologier som sier noe annet en ray tracing. Ray tracing er allerede et innarbeidet ord. Føles litt som når ordet "platelager" ble pushet på 90-tallet 2 Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Herlig å se Nvidia kommer med ny teknologi. Kan ikke akkurat si andre som lager skjermkort kommer med mye nytt..... Lenke til kommentar
Populært innlegg Karamell Skrevet 14. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 14. september 2018 Dersom StråleSporing hadde blitt oppfunnet i Norge, ville man da forventet at amerikanere ble flaue når noen oversatte ordet til Ray Tracing ? Nei. De hadde ikke brydd seg. Det er bare nordmenn som syns det er flaut å snakke norsk. 10 Lenke til kommentar
mozaix Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Håper Tek vil teste Turing serien uten antialiasing også. Ikke alle som spiller med dette. Og ikke kom med "Just buy it" som anbefaling slik Tom's Hardware gjorde. Lenke til kommentar
Populært innlegg vaniljestang Skrevet 14. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 14. september 2018 17 Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Fy søren jeg fikk løst til å nærde igjenn! *savn* 3 Lenke til kommentar
samobil Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Herlig å se Nvidia kommer med ny teknologi. Kan ikke akkurat si andre som lager skjermkort kommer med mye nytt..... Ikke rart når ingen kjøper de andres produkter, selv om de har vært bedre til tider. Utvikling av teknologi koster jo litt penger. Prisene for denne teknologien kan man også bare skylde seg selv for. Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Vær så snill, ikke bruk ordet strålesporing. Det høres helt tragisk ut. Bare bruk Raytracing istedet. Trenger ikke oversatte alt. Strålesporing er faktisk en forholdsvis god oversettelse. Alt høres teit ut i begynnelsen til du blir vant med det. Tror du ikke raytracing hørtes teit ut i først omgang også? Greit å ha et fnugg av språklig integritet 2 Lenke til kommentar
LeadCollisionMan Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Håper Tek vil teste Turing serien uten antialiasing også. Ikke alle som spiller med dette. Og ikke kom med "Just buy it" som anbefaling slik Tom's Hardware gjorde. Du mener kommentarartikkelen, som ble lagt ved siden av en annen kommentarartikkel kalt «why you shouldn’t buy NVIDIA rtx20 series (yet)», helt åpenbart for alle som ser på, leser eller kan noe om tomshardware vet var en semi-humoristisk kommentar, ikke en test eller anbefaling? Var det den du mente? 2 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 "Kunstig intelligens" er greit, men KI kan jeg spares for. "Strålesporing" er også greit, bare det ikke blir forkortet til SS. Det er litt feil å påstå at speil endelig kan se naturtro ut med RT. Dette gjelder krumme flater. Flate speil har man lenge kunnet rendre perfekt (i hvert fall til én refleksjon) ved hjelp av rendring til tekstur. Hvis speil ikke håndteres på en egen måte med RTX, er det fare for at "refleksjonsdybden" blir et problem. Giga Rays/s er et interessant mål. Stråler kan disponeres på ulike måter. Ved 8 Megapixler og 60 FPS får man bare to stråler per pixel frame med RTX 2080 Ti. 2 MP x 30 FPS gir 16 stråler. Men når bildet står stille trenger man ikke alltid å sende nye stråler, og når bildet er i stor bevegelse trenger man ikke alltid stor nøyaktighet. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Flott og informativ artikkel! Veldig bra. Men som flere nevner, ordet strålesporing er bare teit. Som en over nevner, språklig integritet er helt riktig, derfor bruker man egennavnet på teknologien. 3 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 språklig integritet er helt riktig, derfor bruker man egennavnet på teknologien. Egennavnet på teknologien er RTX. Raytracing har en mye eldre historie. Det har blant annet blitt brukt til filmeffekter i mange tiår. Det som er nytt er at nVidia satser på å levere det i sanntid ved hjelp av spesialisert maskinvare. Real Time Ray Tracing --> RTRT? (Eller (RT)^2?) Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Ikke rart når ingen kjøper de andres produkter, selv om de har vært bedre til tider. Utvikling av teknologi koster jo litt penger. Prisene for denne teknologien kan man også bare skylde seg selv for. Er vel ikke mer enn 10 år siden "de andre" var størst. De har ingen andre enn seg selv å skylde på. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 (endret) Ca. 35% bedre ytelse (2080ti) enn 1080ti, til 15000 kr er jo direkte skuffende.Finnes jo ikke noe som forsvarer denne massive prisøkningen fra forrige generasjon.Raytracing er det stort sett ingen som bryr seg om. Er jo ytelsen folk er ute etter når de oppgraderer skjermkort.Her har nVidia vært direkte slemme mot folk synes jeg (prismessig). Endret 15. september 2018 av Nvidia 1 Lenke til kommentar
FB.106965827100006 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Raytracing er det stort sett ingen som bryr seg om. Er jo ytelsen folk er ute etter når de oppgraderer skjermkort. Hvis du med "ytelse" mener oppløsning og framerate, så kan du jo bare spille gamle spill og få masse av begge deler. Her har Nvidia brukt en stor del av forbedringspotensialet på kvalitative forbedringer av ytelsen. De har åpnet nye muligheter for hva skjermkort kan gjøre. Noe tilsvarende den nye funksjonaliteten (raytracing, deep learning mm.) kan oppnås med forrige generasjons brikker, men da med MYE lavere ytelse. (Ikke noen titalls prosent.) Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Nå er det ikke Nvidia som har funnet opp RayTracing eller konseptet med å kjøre lyset i revers. Dette er en mange år gammel metode. Det eneste som i praksis er nytt er at Nvidia klarer å prosessere dette i realtime. Rendering av RayTracing er i utgangspunktet tungt og har tidligere vært forbeholdt rendering før visning. En trace foregår ofte ved at en stråle skytes ut og endrer attributter basert på attributtene til flatene det reflekteres fra. Dette gjør at lysets farge og styrke endres, slik at vi får refleksjoner, og dette foregår helt til lyset ikke treffer flere objekter. Jeg vet ikke hva Nvidia har gjort, men jeg tipper de kutter i antall hopp strålen foretar seg slik at man kan prosessere raskt nok, men samtidig få et godt resultat. Det i seg selv er en liten bragd selv om man ikke vil kunne sammenligne med de beste spillefilmene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå