Gå til innhold

Power on by USB ASUS Maximus V Formula?

Malmern

Anbefalte innlegg

Hei,
powerknappen på tårnet er litt moody for tiden og er nødt til å bruke den innebygde knappen på hovedkortet for å slå på pcen for tida.

Hvordan konfigurerer jeg UEFI for å kunne skru på pcen med tastaturet?

Finner ikke noe valg under APM,
kun "Power On By PCI-E/PCI" og "Power On By RTC" er tilgjengelig der.

Asmedia USB 3.1 Battery Charging Support er skrudd på.

Og ja, jeg har sjekket at powerknappen er tilkoblet hovedkortet,
den fungerer av og til, må noen ganger trykke 50 ganger, andre ganger 1-2 ganger,
som får meg til å mistenke ett gåent relé eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan konfigurerer jeg UEFI for å kunne skru på pcen med tastaturet?

ikke sikkert du har den opsjonen i bios for å gjøre det. Ingen av mine hovedkort har det heller.

Hvis man derimot har muligheten tilgjengelig, heter og ser det noenlunde slik ut i bios settings (bare litt varierende, avhengig av merke hovedkort)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

jeg har sjekket at powerknappen er tilkoblet hovedkortet,

den fungerer av og til, må noen ganger trykke 50 ganger, andre ganger 1-2 ganger,

som får meg til å mistenke ett gåent relé eller lignende.

jeg vill gjette det er powerknappen som krongler. Mer (fysisk) slitasje på de enn en komponent på hk.

- hvordan feilsøke/jumpstarte pc'n ved å gå utenom powerknappen, se innlegg #5 i denne tråden

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1240824

- eller den lettvinte utveien (så sant det ikke er worst-case scenario dvs. feil på selve hovedkortet)

https://www.ebay.com/itm/1-6m-PC-Computer-Desktop-Case-Power-Supply-On-Off-Reset-HDD-Push-Button-Switch/283152571188?hash=item41ed355b34:g:S9UAAOSwGohbloUi

https://www.ebay.com/itm/1-6m-Desktop-Computer-PC-Case-Power-Supply-on-off-Reset-HDD-Push-Button-Switch/222888106972?epid=13004426350&hash=item33e52a9bdc:g:9NwAAOSwPnNarhyu

(samme produktet, bare to forskjellige selgere/rating)

Da får man en bryter med lys og on/off hdd og reset på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Er enig at det mest sannsynligvis er powerknappen på kabinettet som krongler,

da den innebygde på hovedkortet og jumpstart fungerer fint.

Heldigvis er kabinettet mitt modulerbart (Cooler Master Cosmos II),

så jeg kan bestille delen som inneholder powerknappen separat,
vil heller gjøre det enn separat knapp på bordet. :p

https://www.cmstore.eu/spare-parts/cosmos-ii-control-panel

Lenke til kommentar

forståelse for det (siden det dreier seg om et såpass kostbart kabinett)

ikke vær for hard i klypa da, ganske omfangsrik jobb du har foran deg med mye ledninger og dingser såvidt jeg kan bedømme  :ninja:

Ja, kommer til å vente til innmaten skal byttes,

mye bedre plass da. :p

Lenke til kommentar

Er ikke bare en ny slik du trenger?

Har litt samme problemet selv. Skulle gjerne hatt muligheten til å slå på PCen med tastaturet e.l.

PCen står i et skap i takhøyde i naborommet, litt styr når jeg må ha tak i power/reset (som selvfølgelig er plassert på toppen av kabinettet) når det trengs. :p

Synest denne så meget kurrant ut, for en litt mer permanent montering (vil helst ikke åpne PCen hver gang den skal flyttes), men må forhøre meg om lengde på kabel og evt. hvilken type tilkobling om den må forlenges.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Er ikke bare en ny slik du trenger?

Har litt samme problemet selv. Skulle gjerne hatt muligheten til å slå på PCen med tastaturet e.l.

PCen står i et skap i takhøyde i naborommet, litt styr når jeg må ha tak i power/reset (som selvfølgelig er plassert på toppen av kabinettet) når det trengs. :p

Synest denne så meget kurrant ut, for en litt mer permanent montering (vil helst ikke åpne PCen hver gang den skal flyttes), men må forhøre meg om lengde på kabel og evt. hvilken type tilkobling om den må forlenges.

Viss du leser litt lenger opp i tråden,

så vil jeg ikke ha en løs powerknapp på skrivebordet,

men takk for forslaget. :)

Lenke til kommentar

Finnes en tredje mulighet, helt uten kabler Trådløs ekstern power/reset-bryter  -  Silverstone

Er vel først og fremst påtenkt f.eks, til pc/tv i stua, så man slipper å flytte skrotten fra sofakroken hvis man får lyst til å starte pc'n å gå på nett. Men kan jo også være ideell i ditt scenario med kabinettet i naborommet. Usikkerheten her er/blir da hvorvidt signalet er sterkt nok til å gå gjennom veggen. ?

Forøvrig kjekk med det at man kan sette de originale usb-pinnene/ledningene inn i baksiden på adapteret (se feature photos), og sånn sett kunne bruke powerknappen i nødsfall hvis batteriet i senderen er tømt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

skulle ikke tro det, men bråsjekket for sikkerhetsskyld, og i en review nevnes at signalet svekkes endel hvis du forlater rommet (fri sikt)

"In my testing, I was able to reach the computer up to twenty meters away. However, if I tried to leave the room, I could only be about three meters away before it would stop responding."

Litt vanskelig å tolke eksakt hvordan det artet seg, var det tre meter unna rett på utsiden døren, eller evt. også noen vegger/hjørner i mellom?

Får evt. bare sjanse på det, og funker det ikke kan den vel alltids brukes i stua eller noe, før eller siden.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...