Gå til innhold

Ni av ti tiåringer har smarttelefon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de skal ha telefon så selvfølgelig er det smart-telefon de skal ha. Ser ikke problemet. Avhengighet kan være et problem. Å eie smart-telefon i seg selv er ikke et problem.

Kanskje ikke så overraskende..

edit: Husker før når jeg var 10 år, var ute i naturen og lekte. Nå sitter de fleste 10 åringer er inne med nettbrett og teknologi, enten tv eller mobil.

10 år. -Ut på fisketur, telttur. Klatre i trær og sprenge postkasser. Det var tider.

Tja. Hvor mange 10-åringer kjenner dere? Klart de sitter inne en del de også, men det gjorde man selv også. Enten man lekte med action-figurer og lego, så på film, eller spilte på Nintendoen.

De fleste barn jeg har vært i kontakt med de siste årene (familie, barn av venner osv) er da fortsatt ute og leker. De har gjerne mobilene med seg og kan sikkert henge litt på de også selvfølgelig, men de sitter ikke bare inne som mange her på forumet tror er alt de gjør.

Vedder på at folk her inne sitter mye mer foran en eller annen skjerm enn det barna gjør. Meg inkludert :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor får du det fra? Noe å basere det på eller bare fordommer tatt ut av ræva?

Point proven. Det finnes nok av forskning på dette, finn ut av det selv.

Flynn effekten er avtagende, dagens ungdom er dessverre på generelt grunnlag dummere enn forrige generasjon.

Teknologi gjør oss "smartere" på mange måter, det er enkelt å finne informasjon om alt mulig på nettet, men ungdom som er vokst opp i dagens teknologisamfunn husker omtrent ikke sitt eget navn, mange kan knapt formulere en setning på godt norsk, eller noe annet språk.

Tiåringer som sitter hele dagen med nesa i en telefon, blir ikke nødvendigvis smartere enn tiåringer som er ute i frisk luft og faktisk lærer noe, tvert i mot.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flynn effekten er avtagende, dagens ungdom er dessverre på generelt grunnlag dummere enn forrige generasjon.

Teknologi gjør oss "smartere" på mange måter, det er enkelt å finne informasjon om alt mulig på nettet, men ungdom som er vokst opp i dagens teknologisamfunn husker omtrent ikke sitt eget navn, mange kan knapt formulere en setning på godt norsk, eller noe annet språk.

Tiåringer som sitter hele dagen med nesa i en telefon, blir ikke nødvendigvis smartere enn tiåringer som er ute i frisk luft og faktisk lærer noe, tvert i mot.

Amen! 

Det finnes mengdevis av dokumentasjon på at dagens datateknologi bare er til egentlig lærehjelp for den som alt har lært det å lære. Å putte en tiåring ukritisk ved en smartelefon (eller nettbrett, datamaskin eller noe tilsvarende) gjør han/henne ikke nødvendigvis smartere - sannsynligheten er faktisk iflg godt anerkjente forskere heller litt større for at de med det faktisk lærer mindre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Når du kommer med en påstand så er det vel deg bevisbyrden ligger hos, men.

Lenke til kommentar

Når du kommer med en påstand så er det vel deg bevisbyrden ligger hos, men.

Det er ikke min oppgave i verden å hverken bevise eller belære om noe som helst.

Jeg kommer med en påstand, så kan du selv bedømme om den stemmer eller ikke, eventuelt finne relevant forskning på egen hånd.

Jeg har ikke tid til å sitte å dra frem lenker til en haug med rapporter og artikler, dette burde et oppegående menneske klare å ta stilling til uten min hjelp.

Jeg baserer mitt utsagn på det jeg personlig har lest om emnet, samt hvordan jeg selv opplever samfunnsutviklingen, altså at ungdommen faktisk er dummere i dag enn forrige generasjon, og generasjonen før det osv.

Du kan jo begynne med å kontakte Frischsenteret dersom du er interessert, de har forsket en del på relevante emner.

Deretter finnes det en hel del interessante rapporter som viser at Flynn effekten er avtagende eller allerede har snudd, altså at vi mennesker blir smartere for hver generasjon osv.

Det finnes et vel av rapporter som viser at lett tilgang på informasjon ikke nødvendigvis gjør folk smartere, men kan påvirke kunnskapsnivået negativt i stedet, ettersom man ofte ikke forstår eller husker det man leser når man uansett har lett tilgang til all informasjon på nett.

Sunt bondevett burde være nok til å forstå at en tiåring ikke blir noe smartere av å ha en telefon eller tilgang til internett, med mindre disse hjelpemidlene benyttes til å øke forståelses- og kunnskapsnivået.

Dersom disse hjelpemidlene derimot kun benyttes til å se "Ex on the beach", "Kardashian" eller lignende, eller sende meldinger til venner i stedet for å føre en normal samtale, så er det min personlige oppfatning at det gjør folk dummere, ikke smartere, å ha en telefon, uansett alder.

Det er jo heller ikke slik at ungdommen i dag forstår hvordan en smarttelefon fungerer, eller kan programmere, selv om de er født og oppvokst med teknologien.

De aller fleste kan ikke stort mer enn å skrive meldinger, og å bruke en nettleser, og blir i stor grad kun distrahert, og i mange tilfeller isolert, av smarte duppeditter

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smarttelefonen er vel noe av det verste som har skjedd på teknologifronten. I og for seg et kjekt leketøy/verktøy, men det blir for mye. På toget sitter alle og glor ned i telefonene sine, det samme på fest og de fleste andre sammenhenger. Folk skal ha tak i hverandre hele tida, men har egentlig blitt mer usosiale.

Foretrekker PC når det gjelder teknologi, spesielt stasjonære. De står der de står, så med mindre man sitter rett foran den har man "fri". Brukte mye PC da jeg var yngre (også), men var fullstendig fri for teknologi bare jeg gikk ut av rommet. Nå er folk på hele tida, både inne og (en sjelden gang) ute. Avhengigheten er skremmende å se på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...