Gå til innhold

Milliarder står på spill når verdens første autonome vaske- og avisingshall for fly vises fram i helga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samt er det avise det er snakk om? Rimavising går jo på et par minutter og det jeg forbinder med avising når jeg sitter i flyet og ser vingene blir sprayet ned med kjemikalier. Mulig det kan ta mange timer også, men det som tar tid og forbedres betraktelig er selve vaskingen forøvrig?

Uansett kult- var moro som barn å sitte i børstefulle bilvaskemaskiner. Hadde vært utrolig moro om de hadde gigantiske børster som swhooshet forbi vinduet og fikk hele flyet til å viberer og lage "børstelyd".

...men blir vel børsteløs :(

• Liker 2
Lenke til kommentar

Avising bør gjøres ved enden av rullebanen (like før flyet tar av) og tar minutter. I følge artikkelen vasking flere timer, kan foregå hvor som helst og virker å være veldig forskjellig fra avising. Vasking av fly i Midtøsten hjelper vel ellers lite i forhold til sand som blåser i luften til enhver tid og som skader motorene i det lange løp?

Håper ellers at flyselskapene finner ny løsning fordelaktig. Mye taler for det!

Lenke til kommentar

Samt er det avise det er snakk om? Rimavising går jo på et par minutter og det jeg forbinder med avising når jeg sitter i flyet og ser vingene blir sprayet ned med kjemikalier. Mulig det kan ta mange timer også, men det som tar tid og forbedres betraktelig er selve vaskingen forøvrig?

Uansett kult- var moro som barn å sitte i børstefulle bilvaskemaskiner. Hadde vært utrolig moro om de hadde gigantiske børster som swhooshet forbi vinduet og fikk hele flyet til å viberer og lage "børstelyd".

Har ventet timesvis på avising i heftig vær der de går tom for spylerveske, så en slik hall hadde vært helt tipp topp!

Lenke til kommentar

Har ventet timesvis på avising i heftig vær der de går tom for spylerveske, så en slik hall hadde vært helt tipp topp!

Svaret må vel være å ha nok avisingsvæske? Eller vanskelig å legge store haller ved enden av rullebaner.

Lenke til kommentar

Svaret må vel være å ha nok avisingsvæske? Eller vanskelig å legge store haller ved enden av rullebaner.

Joda, gjør nok det:) trenger ikke ligge på rullebane for min del.

Nei ikke for din del naturligvis. Men de organer som arbeider med sikkerhet for fly, anbefaler å ha avvising så nær rullebanestart som mulig, slik at avising kan gjøres like før start for å unngå at ny is legger seg innen avgang. Mye har skjedd med prosedyrene for avising (væskekvalitet, prosedyrer, faktisk kontroll av vinger og kropp etc, nok kapasitet), slik at en må gå langt tilbake i tid for å se ulykker relatert til manglende/dårlig avising.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...