Gå til innhold

Overrasker med ny el-SUV: 50 kWh batteri til rundt 300 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig kul og litt annerledes. Batteriet er nok for lite for tilhenger vil jeg tro. Men alt kan vel skje.

 

Tilhengerfestet er vel så praktisk for å frakte sykler og ski uten å måtte ha de på taket. Særlig sykkel på taket er greit å unngå om man kan.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Veldig kul og litt annerledes. Batteriet er nok for lite for tilhenger vil jeg tro. Men alt kan vel skje.

 

Tilhengerfestet er vel så praktisk for å frakte sykler og ski uten å måtte ha de på taket. Særlig sykkel på taket er greit å unngå om man kan.

Kjedelig å glemme bort sykkelen på taket når man skal bare svippe innom et parkeringshus på turen ?

Lenke til kommentar

136hk :ohmy:  Kommer til å bli noe slappe greier etter 50kmh. 

 

Nå tenker jeg at man ikke kan forvente all verden til denne prisen, og selv om selve bilen og designet ser bra ut, så er jeg enig i at 136 HK i en elektrisk bil er merkelig slapt. Vi begynner jo å bli godt vant til en god del høyere tall med elbiler, så dette er skuffende.

Lenke til kommentar

Helt greie specs til prisen. Designmessig overgår den også alt  av elbiler fra Sør-Korea, Japan og USA.

 

"There are some tempting specs too: it packs in a 50kWh battery promising around 186 miles (WLTP) of range, with the motor generating 100kW, or 136hp. That will give you a 0-62 time of 8.7 seconds, which isn't blisteringly fast, but at the same time, it's fast enough for normal people and we suspect the torque will mean that off-the-line speed will make for a nippy urban drive." Kilde.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja 0-100 på 8,7 sekunder er da bedre enn de fleste kompakt SUVer med typisk norsk kjøpte forbrenningsmotorer klarer. 

 

Problemet er forbikjøringer i høyere hastigheter. Alle elbiler er kjappe ved lave hastigheter, problemer kommer etterpå. 

Sist jeg sjekket så er maks hastighet 110 i Norge og er ikke mange steder som er to felts motorvei på 100 eller 110, så skal du gjøre forbi kjøring blir nok på 60 eller 70 da er denne kjap nok.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har kjørt E-Golf, Nissan Leaf 24kwh, Nissan Leaf 40Kwh, Hyundai Ioniq og BMW i3. Ingen av disse opplevde jeg som at de manglet noe i motsetning til tilsvarende fosil biler. For referanse så kjører jeg en Diesel bil med 235 hester nå i det daglige.  

 

Skal du ligge å cruice i 130 km/t+ på en motorvei derimot kan jeg derimot se problemet med disse bilene, men her på vestlandet hvor høyeste fartsgrense er 80 skal nok samtlige forbikjøringer gå helt fint.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt E-Golf, Nissan Leaf 24kwh, Nissan Leaf 40Kwh, Hyundai Ioniq og BMW i3. Ingen av disse opplevde jeg som at de manglet noe i motsetning til tilsvarende fosil biler. For referanse så kjører jeg en Diesel bil med 235 hester nå i det daglige.  

 

Skal du ligge å cruice i 130 km/t+ på en motorvei derimot kan jeg derimot se problemet med disse bilene, men her på vestlandet hvor høyeste fartsgrense er 80 skal nok samtlige forbikjøringer gå helt fint.

 

Jeg har en helt annen opplevelse fra disse bilene, også vestlandet. Men, jeg er dog vant til å kjøre elbil med ca 500hk i det daglige. 

 

Det er ingen hemmlighet hvordan kurven til en elmotor er, det er ikke mye igjen når omdreiningene går opp. 

Lenke til kommentar

Om en er vandt med å kjøre en bil som gjøre 0-100 på knappe 3 sekunder vil nok det meste føles slapt :)

 

edit 15:05  :

 

Prøvde å finen flere eksempler men var litt manglende data.

 

Men om vi tar for oss en typisk forbikjørings senario ved en 80-120km/t akselrasjonstest klarer en ny V60 D4 med 190 diesel hester denne øvelsen på 6,1 sekunder med kickdown. https://www.side3.no/motor/test-volvo-v60-d4-automat-6657635

 

Nissan Leaf 40Kwh med 150 hester klarer samme øvelse på 5,6 sekunder : https://insideevs.com/watch-2018-nissan-leaf-accelerate-to-60-mph-plus-top-speed/

 

Så at dette senarioet virkelig skal bli ett stort problem for noen tviler jeg på. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...