Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er konsensus "beste måten å investere i dag"

Armador

Hvordan ville du investert pengene dine?  

28 stemmer

1. 1. Du sitter på 200,000 i cash - Hva gjør du?

• Fyrer inn alt i dag i 3-5x gode indeksfond med lavt forvaltningshonorar
      15
    • Fyrer inn alt i dag i en diversifisert akseportefølje på 8-12 valgfrie aksjer (inkl. et par HR/HR)
      0
    • Ingenting, venter på et fall i markedet
      4
    • Setter inn 10,000 i mnd i aksjer over 20 måneder (evt annen horisont?)
      0
    • Setter inn 10,000 i mnd i indeksfond over 20 måneder (evt annen horisont?)
      9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gått veien med dollar (kroner) cost averaging i indeksfond over 20 mnd. Selv om det skal være større sannsynlighet for bedre avkastning ved å legge alt man har av investerbare midler inn med det samme tror jeg løsningen med å spe det litt utover ville gitt meg bedre nattesøvn.

Jeg er igrunn ikke uenig, men som du sier så går man også glipp av nesten to år som fullinvestert (i et marked som selvsagt kan gå begge veier)... Forresten, hvilken horisont ville du valgt?

Jeg er meget usikker selv, så derfor er det interessant å se hva folk her på bruket tenker...

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Jeg er igrunn ikke uenig, men som du sier så går man også glipp av nesten to år som fullinvestert (i et marked som selvsagt kan gå begge veier)... Forresten, hvilken horisont ville du valgt?

Jeg er meget usikker selv, så derfor er det interessant å se hva folk her på bruket tenker...

Jeg vet ikke akkurat hvordan jeg ville gjort dette, men kan jo nevne hva jeg faktisk gjør selv: jeg har fast trekk på en bestemt sum hver måned, som automatisk investeres i mine utvalgte fond (ett globalt og ett EM), men siden inntekten min varierer noe fra måned til måned, prøver jeg å se hva jeg ev. kan skyte inn av ekstra midler hver tredje–fjerde måned. Disse investeres også med det samme, uten at jeg venter på et fall av noe slag.

Når det er sagt har jeg også en i overkant stor buffer på høyrentekonto som kan halveres om det plutselig skulle dukke opp en mulighet i form av et krakk. Så kan denne bygges opp igjen de påfølgende månedene.

Lenke til kommentar

Satt meg inn i ett marked og satset alt. Bli en spesialist. Ikke la seg bli spist opp av krokodillene over tid.

Cannabis is er i ferd med å legaliseres i Canada. Cannabisdrikke kan hende blir like populært som øl det. Kan være noe å sjekke ut.

Men ville ikke utelatt utleie heller, selv om boligprisene er høye. Folk må alltid ha et sted å bo. Og selv om boligene skulle tape seg i verdi, så vil du fremdeles ha solid inntekt i form av leie, og prisene i samfunnet vil nok synke hvis boligprisene synker. Inflasjon. Så du tsper i prinsippet ikke mye penger. Likviditetsrating har mer å si enn mengden penger. Hvor solid du står i verdensmarkedet.

Ansvarlig utleier for små, funksjonelle boliger for folk med dårlig råd tenker jeg ville slått an stort. Ikke en gribb som skal snyte folk mest mulig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkurat hvordan jeg ville gjort dette, men kan jo nevne hva jeg faktisk gjør selv: jeg har fast trekk på en bestemt sum hver måned, som automatisk investeres i mine utvalgte fond (ett globalt og ett EM), men siden inntekten min varierer noe fra måned til måned, prøver jeg å se hva jeg ev. kan skyte inn av ekstra midler hver tredje–fjerde måned. Disse investeres også med det samme, uten at jeg venter på et fall av noe slag.

Når det er sagt har jeg også en i overkant stor buffer på høyrentekonto som kan halveres om det plutselig skulle dukke opp en mulighet i form av et krakk. Så kan denne bygges opp igjen de påfølgende månedene.

Jeg har også faste trekk til mine tre ETF fond, Global/Europe/Emerging, så disse tikker og går. Det er den ekstra cashen jeg vurderer å gjøre noe med, men kanskje sette 100k ekstra på buffern og slenge inn 100k nå, det blir kanskje en OK mellomting... :)

Jeg ville ha bygget hjemmekino for de 200K.  Da kan du kose deg med en god film istedet for å stresse om markedet går opp eller ned. 

Det gir meg nok ikke så mye glede gitt, ser svært lite på tv/film. En god bok derimot! men de er stort sett billige ;)

Satt meg inn i ett marked og satset alt. Bli en spesialist. Ikke la seg bli spist opp av krokodillene over tid.

Cannabis is er i ferd med å legaliseres i Canada. Cannabisdrikke kan hende blir like populært som øl det. Kan være noe å sjekke ut.

Men ville ikke utelatt utleie heller, selv om boligprisene er høye. Folk må alltid ha et sted å bo. Og selv om boligene skulle tape seg i verdi, så vil du fremdeles ha solid inntekt i form av leie, og prisene i samfunnet vil nok synke hvis boligprisene synker. Inflasjon. Så du tsper i prinsippet ikke mye penger. Likviditetsrating har mer å si enn mengden penger. Hvor solid du står i verdensmarkedet.

Ansvarlig utleier for små, funksjonelle boliger for folk med dårlig råd tenker jeg ville slått an stort. Ikke en gribb som skal snyte folk mest mulig.

Kunne vurdert å sette meg inn i ett marked ja, og det gjør jeg på daglig basis gjennom jobben, problemet er at jeg ikke har lov til å investere i den bransjen...

Jeg eier allerede en utleiekåk, så tenker at det holder med eksponering der enn så lenge.

Måtte også giret vel mye for å kjøpe #3...

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å spre pengene ut over forskjellige indeksfond. Om dette var langsiktig sparing (pensjon/tilsvarende) ville jeg satt pengene inn i ett globalt indeksfond. Mulig jeg hadde spredt det utover litt, men tror jeg hadde valgt den enkleste løsningen og satt alt inn med en gang. Bruk minst mulig penger og minst mulig mental kapasitet., og involver deg minst mulig.

Lenke til kommentar

Høres ut som et gedigent tapsprosjekt å leie ut til folk som ikke betaler for seg og formentlig ramponerer boligen.

Godt gjort å trekke den konklusjonen ut fra hva jeg skrev. Du tar dagens pris for å misforstå best mulig. Gratulerer. Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Tenk 1000 år frem i tid. Ikke ha dårlig tid, men gjør ting best mulig. Involver barna dine i det.

Det var lenge du ;)

Men ja, jeg er enig i at bolig i sentrale strøk er bra på lang sikt (30+år), men jeg er under 30 uten barn og kan sånn sett ha en noe høyere risikoprofil med forhåpentligvis høyere avkastning. Boligen jeg har nå gir under 5% yield, men så er det verdistigningen på lang sikt jeg er ute etter...

Ingen tvil om at det blir mer bolig når jeg kommer i mer penger...

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Spørs kva pengane er tenkt til og når du ev. får bruk for dei. Er det snakk om 5+ år så ville eg satt alt på eitt globalt indeksfond. Du kan eventuelt spre det utover om du er bekymra for dårleg timing.

Hadde tenkt de skulle stå i 30+ år, så det har nok neppe noe særlig å si, selv om det er kjipt å kjøpe seg inn "på topp". Hadde jeg trengt pengene om 5 år hadde jeg satt de i en mindre bank på høyrentekonto til ~2.3% (https://www.finansportalen.no/bank/bankinnskudd/).

Det er sånn banker tenker ^^

På hvilken måte?

Lenke til kommentar

https://e24.no/naeringsliv/kilder-coca-cola-vurderer-cannabis-drikke/24442907

Som jeg skrev ^^ dette blir stort.

Armador: Har lest artikler hvor folk som har jobbet i bank sier det. De tenker veldig langt frem i tid bare for å sette ting i perspektiv. Så da tenker jeg at det er måten å gjøre det på hvis en skal bli suksessfull.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...