Gå til innhold

[Løst] Finner ikke 2 sats disker. Hk Asus Rog Strix B350-f gaming

Mogge86

Anbefalte innlegg

Hei, som topic sier så finner jeg rett og slett ikke de to diskene mine. Har også en ssdm2 montert og den var det null problem med. Men de 2 sats diskene har jeg med fra en annen pc og koblet opp som vanlig. Har flashet bios til nyeste software, men uten hell. Ser de heller ikke i diskbehandling i min datamaskin.

Noen som vet hva dette kan dreie seg om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet harddiskene virker? Har du PCI-E m.2 SSD disker fra før?

For vet særlig b350 har begrensinger når pci-e og flere satadisker er koblet til den klarer ikke å gi nok båndbredde så ofte blir 2 sataporter deaktivert.

Diskene fungerte som vanlig i den forrige PCen. Nei har ikke hatt M2 fra før, så dette er nytt for meg. Så den deaktiverer Sata porter da altså?

Lenke til kommentar

Ja, setter du inn M.2 mister du som regel 2 SATA porter - de deler baner.

Så f.eks som i mitt tilfelle (Z370 Extreme 4 fra Asrock) så vil bruk av M.2 slot 1 de-aktivere sata port 0 og 1, og bruk av M.2 slot 2 vil de-aktivere sata 4 og 5. 

Alt dette står godt forklart i manualen til hovedkortet ditt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ja, setter du inn M.2 mister du som regel 2 SATA porter - de deler baner.

Så f.eks som i mitt tilfelle (Z370 Extreme 4 fra Asrock) så vil bruk av M.2 slot 1 de-aktivere sata port 0 og 1, og bruk av M.2 slot 2 vil de-aktivere sata 4 og 5.

Alt dette står godt forklart i manualen til hovedkortet ditt.

Da skal jeg sjekke litt i manualen så tar jeg dette på min kappe for dårlig forarbeid. Hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...