Gå til innhold

Denne flett nye elbilen kan bestilles om to uker


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kvifor går du rett på eit personåtak, i staden for å svare på spørsmåla mine? Eg har ikkje irritert meg over noko som helst.

Hvilke "personåtak"  ?

At dere er klassekamerater og innovative?

Du irriterer deg ikke (monomant ) over hydrogen som rekkeviddeforlenger?

 

Du hevdar at eg irriterer meg og set meg i bås ("dere" og "klassekameraene dine" (kva er eit klassekamera?)) når eg berre stiller deg eit enkelt spørsmål. Dersom du sjølv ikkje veit kvifor du skriv det du skriv, kan du vel berre svare at du ikkje har peiling, i staden for å gå til åtak på meg, og blande inn gamle klassekameratar av alle ting. Det er alvorleg lenge sidan eg vart ferdig med skulen. Fullstendig usakleg.

 

Eg får berre konkludere med at du ikkje kan komme på ein einaste grunn til å lage ein ekstra dyr variant av bilen med mindre batteri og mindre plass, som i tillegg er ekstra dyr å køyre. Men det kan jo hende at det finst ein milliardær som kan tenkjast å kjøpe ein slik bil? Eg ville ikkje hatt råd.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du hevdar at eg irriterer meg og set meg i bås ("dere" og "klassekameraene dine" (kva er eit klassekamera?)) når eg berre stiller deg eit enkelt spørsmål. Dersom du sjølv ikkje veit kvifor du skriv det du skriv, kan du vel berre svare at du ikkje har peiling, i staden for å gå til åtak på meg, og blande inn gamle klassekameratar av alle ting. Det er alvorleg lenge sidan eg vart ferdig med skulen. Fullstendig usakleg.

 

Eg får berre konkludere med at du ikkje kan komme på ein einaste grunn til å lage ein ekstra dyr variant av bilen med mindre batteri og mindre plass, som i tillegg er ekstra dyr å køyre. Men det kan jo hende at det finst ein milliardær som kan tenkjast å kjøpe ein slik bil? Eg ville ikkje hatt råd.

 Nå står svaret /svarene ditt godt alene, ..for å konkludere din "debatt"-teknikk.

 Du stiller ikke "spørsmål", du kverulerer, men :

Angående grunner til bruk av hydrogen som rekkeviddeforlenger istedet for fossilt, ser jeg på deg som såpass oppegående at jeg ( nok en gang ) ikke gidder å drive voksenopplæring.  ...I frykt for at du tar det som et "personåtak" igjen.

Søk på nettet, med et åpent sinn.  (Du greier nok den første delen ihvertfall.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Nå står svaret /svarene ditt godt alene, ..for å konkludere din "debatt"-teknikk.

Eg berre merkar meg at du korkje forsvarer deg eller forklarer denne gongen heller. Kva har du imot dei som gjekk i klassen min for 30 år sidan?

 

Du stiller ikke "spørsmål", du kverulerer

Dette er eit spørsmål. Det byrjar med eit spørjeord, andre leddsetning byrjar mede eit spørjeord og heile setninga er avslutta med eit spørsmålsteikn:

Kvifor mindre batteri, og kvifor fordyre både bilen og bruken av bilen med hydrogenleamikk, samstundes som innvendig plass vert redusert med store hydrogentankar?

 

Angående grunner til bruk av hydrogen som rekkeviddeforlenger istedet for fossilt,

 

Denne bilen har ingen fossil rekkjeviddeforlengar. Han har ein kontakt der du kan stikke inn ein kabel for å forlenge rekkjeviddda med opp til vel 500km/t (100 kW).

 

Mi erfaring er at det held i massevis. Bilen kunne kanskje hatt litt større batteri, for å rekke mellom dei største byane i Sør-Noreg problemfritt utan alt for langt ladestopp, uavhengig av vêr og føre. No vert det fort to stopp på dårleg føre, avhengig av plassering av ladarane. Skulle eg vald ein rekkjeviddeforlengar å fordyre bilen med, ville det vere 20 kWh ekstra batteri. Med Tesla-kostnad for batteriet vil det auke produksjonsprisen med omlag 17.000 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den minner mye om Hyundai Kona Electric. På tide de moderniserer seg fra i-Miev/iOn/C-zero og opp i dette segmentet.

 

Denne kom som lyn fra klar himmel. Veldig godt gjort av PSA/DS å holde den skjult så lenge. Da er det bare å vente på versjonene til Peugeot, Citroën og sannsynligvis Mitsubishi også.  Kanskje Renault dukker opp med noe lignende snart, sammen med Opel, foruten Kadetten som kommer.

 

Denne går helt fint i den klassen, og ser ut til å bli et vakkert tilskudd. Rekkevidden er grei nok, selv om den ikke blir klasseledende. Ei heller er motoren like mye å skryte av, med ca 150 HK om Kona sine over 200. Utgjør ikke så mye på 0-100, men det vil nok merkes i hastighet, spesielt aks ved 80-90 opp til lovlige 110 f.eks.

 

Men det mest spennende er om den legger seg lavere i pris enn Kona, eller i samme prisleie. Blir det lavere, kan det hende noen selge Kona for å kjøre fransk i stedet, selv om Hyundai og Kia klinger godt i elbil-ører. Blir den likt priset, så kan det hende den sliter litt, selv om innvendig design virker bedre. Pris på ekstrautstyr/toppspekket versjon kan bikke begge veier.

 

Men frankofile, og andre som setter designen høyere enn den ekstra rekkevidden, vil nok helt klart foretrekke fransk om ikke prisen blir for avvikende.

 

Må ærlig talt si det frister å sette seg på lista for den, selv om jeg har bestilt og venter på Kona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne kom som lyn fra klar himmel. Veldig godt gjort av PSA/DS å holde den skjult så lenge. Da er det bare å vente på versjonene til Peugeot, Citroën og sannsynligvis Mitsubishi også.  Kanskje Renault dukker opp med noe lignende snart, sammen med Opel, foruten Kadetten som kommer.

 

 

Jeg vil anta at de fleste bilprodusentene holder en del løsninger og modeller skjult under arbeid . Det som slippes av nyheter og "forkledte"modeller er nok mer for å få oppmerksomhet og gratis merke-reklame.

- Og kanskje også for å analysere responsen for å sette inn støtet på riktig modell og framdrift/energi-system når tiden er moden. Derfor vil nok bilprodusentene mer og mer, som denne teksten til  modellen viser ( i andre publikasjoner ), at  med enkle grep/produksjonslinje-forandringer  kan  bilen  gjøres om fra forbrenningsmotor til batteri-el eller eventuelt hydrogen-el.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg savner plugin-hybrider med forbrenningsmotor som opsjon. Altså en elbil med opsjon for aggregat som kan gå mens bilen kjører. F.eks noe med 20-30 kWh batteri og 10-20 kW bensinmotor. Gjerne med mulighet for å ta ut aggregatet så man slipper å dra det med seg på hverdagslige småturer og for å kunne bruke det i andre sammenhenger. Ikke noe jalla-russebuss aggregat på taket, men et skikkelig opplegg.

Lenke til kommentar

Jeg savner plugin-hybrider med forbrenningsmotor som opsjon. Altså en elbil med opsjon for aggregat som kan gå mens bilen kjører. F.eks noe med 20-30 kWh batteri og 10-20 kW bensinmotor. Gjerne med mulighet for å ta ut aggregatet så man slipper å dra det med seg på hverdagslige småturer og for å kunne bruke det i andre sammenhenger. Ikke noe jalla-russebuss aggregat på taket, men et skikkelig opplegg.

Noe slikt finnes men avgifter dreper alt av elbilfordeler siden den blir regnet som hybrid. BMW i3 REX, Chevy Volt blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hybrid er bare tull .. når batteriet er tomt så går bensinforbruket opp pga vekten på batteri . Da kan du like gjerne kjøpe deg en bensinbil og betale deg ihjel eller kjøpe en elbil .

Det er ikke min erfaring. Selv når batteriet er ned på basisladning så opptrer bilen som en konvensjonell hybrid. I.e. man har litt mer vekt, men man kan også gjenvinne en del bremseenergi til fremdrift.

 

Forbruket på min på svært lange turer er som forventet for en bensinbil på sin størrelse. (0.6l/mil om sommeren 0.7l om vinteren med ski på taket) Men du må opp på distanser på 300km+ før forbruket kommer dit opp. De første elektriske milene vekter snittet vesentlig ned før det.

 

På alle kortere turer er det vesentlig gevinst. På min som kjører i distanse omtrent like langt på langtur som kortere turer har jeg et totalt forbruk på 0.36l/mil, og da er mesteparten av forbruket ute av urbane områder.

 

En elbil som kan dekke de samme bruksområdene ville kostet 3-400000 mer. Sett i forhold til hva jeg bruker på drivstoff og bompenger kan jeg maks forsvare ca 100-150kkr mer fra et økonomisk ståsted. En bensin/dieselbil ville kostet ca det samme p.g.a. høyere engangsavgift.

Lenke til kommentar

Jeg husker artikkelen om den Renault Zoen der og vet det finnes seriehybrider, men jeg synes ingen av de har essensen i det jeg etterlyser. En avtakbar, eller rettere sagt, ettermonterbar rekkeviddeforlenger (som dermed gjør at man får de fulle elbilfordelene) og som samtidig virker designmessig integrert med bilen. Altså ikke noen tilhenger (den til Zoe kom vel aldri lengre enn til prototypestadiet, med noen få eksemplarer på verdensbasis). Se for dere reservehjulet eller jerrykanna festet bak på gamle rangerovere. Noe sånt, bare litt mindre røft utseende, chassifarge, og lett nok til å kunne løfte ned manuelt og la stå i garasjen inntil man får bruk for den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...