Gå til innhold

For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner. Nå koster den dyreste nesten 17 000 kroner

Anbefalte innlegg

snip

Jeg kom på en enkel metrikk jeg av en eller annen grunn ikke hadde sjekket ennå - apples omsetning vs overskudd over tid.

Hvis nedenstående graf fortsetter utviklingen for 2013-2015 frem til nå, har du helt rett i at de ikke nødvendigvis jekker prisene spesielt mye år for år i det siste, selv om dette også inkluderer de andre produktene de selger.

Det er dog ganske åpenbart at siden iphones lansering i 2007 og opptil 2012 at de faktisk tok høyere og høyere profitt, jeg kan ikke komme på andre grunner til en så drastisk økning i margin.

Apple-Net-Profit-Margin-1995-To-2015.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får mye mobil for 5-6000 kr nå også, og sikkert like bra som noen iPhone.

Dagens priser fra prisjakt:

Samsung Galaxy S9 64Gb kr 5690

Huawei Mate 10 Pro 64Gb 6190

Samsung Galaxy S8 64Gb kr 4495

OnePlus 6 128Gb kr 5695

Ja, jeg håper det er få som kjøper iphone med begrunnelsen "mye for pengene", jeg tror de fleste innser at de overbetaler for merke. Vi gjør jo jevnlig det, både med klær, biler, mat og interiør.

Endret av toth
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/sa-lite-koster-iphone-xs-max-a-lage/447360

Og her er beviset for det jeg sa. Disse viktige valutakursene som gikk ned i forhold til USD? Produksjonspris i USD er likevel høyere. Ikke billigere.

Jeg sjekket kildene, men fant ingenting om hvilken kurs de legger til grunn for de to kostnadene. Det er ikke helt utenkelig at de har brukt samme kurs når de regner, noe som vil gjøre tallene feil. Og om dette baserer seg på at de får priser av produsentene, hvordan vet vi at de får samme pris som Apple?

Uansett resultatet av det over - 175% er en ganske stiv markup jeg ikke skjønner at forbrukere finner spiselig.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg sjekket kildene, men fant ingenting om hvilken kurs de legger til grunn for de to kostnadene. Det er ikke helt utenkelig at de har brukt samme kurs når de regner, noe som vil gjøre tallene feil. Og om dette baserer seg på at de får priser av produsentene, hvordan vet vi at de får samme pris som Apple?

Uansett resultatet av det over - 175% er en ganske stiv markup jeg ikke skjønner at forbrukere finner spiselig.

Jeg tror du misforstår hva dette er. Det er et estimat av kostnad. Det har ingenting med kurser å gjøre. De baserer seg priser fra produsentene. Tallet er ikke riktig, fordi de vet ikke hva kontrakter Apple har, men det er ikke feil pga valuta. Om de regner om fra annen valuta bruker de selvfølgelig nåværende kurser.

Det er ikke 175% da. Håper du ikke skal begynne sånn. Du vet godt at pris - kostnad for å produsere ikke er lik profitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår hva dette er. Det er et estimat av kostnad. Det har ingenting med kurser å gjøre. De baserer seg priser fra produsentene. Tallet er ikke riktig, fordi de vet ikke hva kontrakter Apple har, men det er ikke feil pga valuta. Om de regner om fra annen valuta bruker de selvfølgelig nåværende kurser.

Det er ikke 175% da. Håper du ikke skal begynne sånn. Du vet godt at pris - kostnad for å produsere ikke er lik profitt.

Prisene de baserer seg på har jo definitivt noe med kurser å gjøre. Og du sier de selvfølgelig bruker nåværende kurser, som jeg også antar når det gjelder max - spørsmålet er hva slags kurs de bruker når de sammenligner med komponentene til X - bruker de samme kurs der, altså dagens, blir det feil.

Som du selv nevner, de vet ikke hva apples priser er - hvis de simpelthen kontakter ex Samsung og spør "hva koster denne skjermen" får de en fullstendig uprutet pris som kan være way off. Det hadde vært interessant å vite hvordan de henter inn priser. Uansett kan vi ganske fint konkludere med at de nok fikk betraktelig dårligere pris enn apple får.

175% tok jeg rett fra artikkelen. pris-kostnad er så absolutt definisjonen på profitt når man snakker enkeltprodukt, men etter det skal man selvsagt regne overhead og andre selskapskostnader ja.

Lenke til kommentar

Ja når X kom ut så var det basert på den tids valutakurser. Og XS Max på dagens. Som du mente skulle være lavere, men prisen er altså høyere tross styrking av USD vs de andre valutaene. Selvfølgelig er ikke pris helt korrekt nei, men den er i området. Og de bruker samme metoder, så tallene kan sammenlignes. Hva metodene er tror jeg ikke de har sagt.

175% er ikke profitt per produkt, siden du ikke har regnet med alle andre kostnader.

Lenke til kommentar

Ja når X kom ut så var det basert på den tids valutakurser. Og XS Max på dagens. Som du mente skulle være lavere, men prisen er altså høyere tross styrking av USD vs de andre valutaene. Selvfølgelig er ikke pris helt korrekt nei, men den er i området. Og de bruker samme metoder, så tallene kan sammenlignes. Hva metodene er tror jeg ikke de har sagt.

175% er ikke profitt per produkt, siden du ikke har regnet med alle andre kostnader.

Har de fjernet momsen på denne utregningen? 9200kr er jo det apple selger iphone xs for, resten er jo moms som staten får.

iPhone XS koster 999 usd som etter dagens kurs er ca 8150kr. Så regner jeg med at de tar litt forbehold for svingninger, men uansett, tar man 8150kr å legger til 25% moms så er man på 10187kr. I tillegg så har vi norsk forbrukervern, så er ikke veldig overrasket. At det legges på en tusenlapp å vel så det på toppen. Kunne selv bestilt en i Usa og fått brodern til å ta med. Men vil gjerne ha de ekstra rettighetene så betaler de 13/14 hundrelappene gjerne.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Andre kostnader kommer etterpå, deretter får man netto overskudd.

At en vare selges med 175% profitt betyr ikke at det er netto fortjeneste, det er bare tallet inn vs ut. Det er fortsatt et korrekt og viktig indikativt tall, men nei - det har ikke noe med netto fortjeneste å gjøre, det er helt riktig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En hel verden er enigeom en ting: Prisene til de nyeste modellene til IPhone er vanvittige....Vålerengen har slått Manchester U med 11-1....det skjer bare ikke. Apple har bestemt seg for at de godt kan selge mindre, fordi de tror at de som er avhengige av Appleheroinet, fortsatt ikke vil på subitex. Det kan de ha rett i i en generasjon, sålenge alle «testsider» skriver at de er verdt prisen. Etter min mening har APLLE bommet grovt, og alle disse feile beslutninger er begynnelsen på en degradering av APPLE til en lavere devisjon. JEG KJØPER ALDRI EN IPHONE TIL MER ENN 5000. Jeg misliker også at de misbruker son makt til å gjøre det vanskelig å få andre dingser og programmer til å fungere sammen med Apple...så jeg er der hvor en som har alt fra Apple snart kjøper Nokia isteden...Europe først...IKKE Trump verdens største fjump.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...