Gå til innhold

For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner. Nå koster den dyreste nesten 17 000 kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USD/NOK er irrelevant, men RMB/JPY/KRW er relevant? Jeg tror at du igjen ikke har klart å lese artiklene engang...

Hvis du skal fortsette å bare ignorere artikler, fakta osv så ser jeg ikke poenget med å fortsette diskusjonen. Virker bare som om du er ute etter å fremstille iPhone i dårlig lys og få den til å virke dyr, og bare ignorerer alt som er bevis på det motsatte.

Og med X256 mot XS512 er det eneste du beviser at det er dyrt å oppgradere Apple produkter. Det vet jo alle. Igjen det er grunnpriser som teller for prissammenligning... Og denne artikkelen handler om iPhone sin pris gjennom 5 år. Ikke X->XS.

Ja, USD/NOK er irrelevant for mitt poeng - at Apple tar mer profitt i år enn i fjor(bortsett fra at de ser ut til å ta enda mer profitt utenom USA).

Jeg har lest artikkelen ord for ord - du virker ikke å innse at en artikkel er et emne, som kan diskuteres i bredere perspektiv enn det artikkelen bruker. Hvis du mener jeg bryter reglene ved å diskutere emnet i større sammenheng får du rapportere posten og se hva som skjer. Som allerede nevnt, hvis du kun er interessert i å diskutere NOK-prisen har vi ikke mye å snakke om. Jeg diskuterer (understreker igjen) Apples totale prising, inkludert produksjonskostnad og profitt. Hvis du ikke mener de tar høyere profitt, selv om kursene de kjøper inn i gir 5-10% lavere kost, må du gjerne komme med et regnestykke på det - samt hvorfor prisen direkte fra apple.no for xsmax512 er 2000 høyere enn i USA, etter at moms og frakt er iberegnet.

Jeg kan godt begynne:

$1449 = NOK 11800 (dagens kurs)

11800x1,25(mva) = 14750

Pris apple.no: 16790 = diff kr 2040.

Sender de i container er frakt langt under 40kr. Sender de med fly vil frakt være 20-40kr.

Fraktpriser kan du godt sjekke, men jeg sender flere containere og flyforsendelser i uka, så jeg er ganske trygg på de tallene.

Lenke til kommentar

Ja, USD/NOK er irrelevant for mitt poeng - at Apple tar mer profitt i år enn i fjor(bortsett fra at de ser ut til å ta enda mer profitt utenom USA).

Jeg har lest artikkelen ord for ord - du virker ikke å innse at en artikkel er et emne, som kan diskuteres i bredere perspektiv enn det artikkelen bruker. Hvis du mener jeg bryter reglene ved å diskutere emnet i større sammenheng får du rapportere posten og se hva som skjer. Som allerede nevnt, hvis du kun er interessert i å diskutere NOK-prisen har vi ikke mye å snakke om. Jeg diskuterer (understreker igjen) Apples totale prising, inkludert produksjonskostnad og profitt. Hvis du ikke mener de tar høyere profitt, selv om kursene de kjøper inn i gir 5-10% lavere kost, må du gjerne komme med et regnestykke på det - samt hvorfor prisen direkte fra apple.no for xsmax512 er 2000 høyere enn i USA, etter at moms og frakt er iberegnet.

Jeg kan godt begynne:

$1449 = NOK 11800 (dagens kurs)

11800x1,25(mva) = 14750

Pris apple.no: 16790 = diff kr 2040.

Sender de i container er frakt langt under 40kr. Sender de med fly vil frakt være 20-40kr.

Fraktpriser kan du godt sjekke, men jeg sender flere containere og flyforsendelser i uka, så jeg er ganske trygg på de tallene.

De tar mer profitt ja? Frem med bevisene. Vent, du har ingen...

Du har snakket om NOK prisen i alle innleggene, men nå er den irrelevant.... Bra at du bare vrir på ting når du faktisk ser at økningen i pris faktisk skyldes USD/NOK valutaendringer....

Du vet at all elektronikk fra USA er dyrere enn vekslingskurs + moms og frakt, ikke sant? Igjen bare går etter Apple og prøver å få dem til å fremstå som om de tar ekstra mye.... Dette kan du plutselig ta regnestykke på derimot. Å bevise alt det andre du har sagt som ikke stemmer derimot, det klarer du ikke.

Og hvis du vil diskutere prisøkning bare to generasjonen, hvorfor gjør du ikke det i de 5 andre trådene som omhandler det? Dette er en spesifikk tråd for pris over lang tid, og så plutselig bare begynner du med denne + neste gen... Hele poenget med å sammenligne opp til iPhone X er jo fordi vi vet produksjonskostnadene, vi gjør ikke for XS. Og at du kan se trend, pristrend.

Uansett du bare skifter på hva du mener og hva du diskuterer hele tiden ettersom noe du sier beviselig ikke stemmer, eller du ikke kan bevise det. Og så går du bare over til noe annet. Jeg mener se på ditt eget innlegg!! Du sier USD/NOK er irrelevant, et avsnitt under så diskuterer du NOK/USD og regner på det! Det styrker ikke akkurat troverdigheten til innlegget ditt for å si det slik....

Uansett du virker bestemt på at det skal ha blitt mye dyrere og at Apple bare tar mer og mer penger fra folk selv om det beviselig ikke er sant. Du kan ikke bevise det du sier. Du kan ikke motbevise meg. Du er bare fast bestemt. Så jeg ser egentlig ingen avslutning på dette.

Lenke til kommentar

Jeg kommenterer kun NOK-pris fordi du fortsetter å dra det inn, mitt hovedpoeng har hele tiden vært produksjonskost vs. USD-pris - bare se over innleggene igjen om du vil.

Du kan godt påstå jeg ikke har bevist noe, men det har jeg altså - følgende to påstander:

• Apple tar opptil 30% mer profitt i Norge enn USA

(her må du gjerne motbevise regnestykket i forrige post om du ikke er enig).

• Apples generelle produksjonskostnader (x vs XS)har gått ned, da USD er (beviselig) styrket mot alle produksjonsvalutaer - ergo er profitt, også i USD, økt da utsalgspris er lik eller høyere.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Og du tenker selvfølgelig at priser i USD er det naturlig å diskutere plutselig :) :) "tilfeldigvis" etter jeg linket artikler som sa kroneprisen er grunnet valutaendringer.

Se på en Nvidia GPU i USA vs Norge. En Samsung TV i USA vs Norge. Hva som helst elektronikk i USA vs Norge. Du kan ikke bare ta tall for Apple uten å sammenligne med andre. Du mener Apple tar spesielt høye priser i Norge og tror du beviser det, men spesielt høye priser er relativt, og du har ingen sammenligning.

Du har ingen anelse hva XS koster å lage så du kan slutte å lyge.

Lenke til kommentar

Plutselig? Skumleser du bare eller? Jeg har som nevnt primært diskutert USD-pris, veid opp mot produksjonskostnad.

Jeg har heller aldri benektet at ikke andre tar høyere priser i Norge - jeg har simpelthen vist at Apple gjør det.

Jeg har en god anelse om det jo, men du trenger ikke tro meg - bare sammenlign med andre produsenter med tilsvarende eller bedre komponenter så ser du det fort selv.

Du må være så mye fan av Apple du bare vil, men det faktum at de skviser kundenes lommebok mer enn de fleste konkurrenter forsvinner ikke av den grunn.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Plutselig? Skumleser du bare eller? Jeg har som nevnt primært diskutert USD-pris, veid opp mot produksjonskostnad.

Jeg har heller aldri benektet at ikke andre tar høyere priser i Norge - jeg har simpelthen vist at Apple gjør det.

Jeg har en god anelse om det jo, men du trenger ikke tro meg - bare sammenlign med andre produsenter med tilsvarende eller bedre komponenter så ser du det fort selv.

Du må være så mye fan av Apple du bare vil, men det faktum at de skviser kundenes lommebok mer enn de fleste konkurrenter forsvinner ikke av den grunn.

Tror du ikke samsung tjener like mye eventuelt mer, siden de produserer det meste selv?
Lenke til kommentar

Apple tjener bra med penger ja per mobil. Mer enn andre, men det har de alltid gjort. Ingenting er endret. Jeg er ikke noe Apple fan. Jeg synes prisen er for høy. Derimot er prisøkningen helt rimelig. Jeg kan godt kritisere Apple for noe som er rimelig og gjør det og, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal være med på å kritisere Apple for urimelig prisøkning når det ikke er tilfellet. Basert på tidligere prisnivå er prisøkningene for iPhone som forventet.

Lenke til kommentar

Tror du ikke samsung tjener like mye eventuelt mer, siden de produserer det meste selv?

Spørs litt hvordan du regner på det og da. Samsung er ikke et selskap. Hvordan fakturerer de internt? Når de som lager RAM selger til de som lager telefon, fakturerer de fullpris for RAM eller kostpris? I det ene tilfellet blir fortjenesten til mobilavdeling høyere, andre tilfellet har RAM avdeling høyere. Spørs jo litt med skatt og sånn tippere jeg.

Generelt så tjener de delene av Samsung som lager deler veldig mye penger, mens de som lager ferdige produkter som mobiler ikke tjener så mye. Og så brukes pengene fra disse avdelingene til investeringer i f.eks opprette et nytt selskap som driver med medisin. 

Lenke til kommentar

Apple tjener bra med penger ja per mobil. Mer enn andre, men det har de alltid gjort. Ingenting er endret. Jeg er ikke noe Apple fan. Jeg synes prisen er for høy. Derimot er prisøkningen helt rimelig. Jeg kan godt kritisere Apple for noe som er rimelig og gjør det og, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal være med på å kritisere Apple for urimelig prisøkning når det ikke er tilfellet. Basert på tidligere prisnivå er prisøkningene for iPhone som forventet.

Det er tilfelle at de melker nordmenn for ekstra, og det er tilfelle at de holder prisene like eller høyere til tross for rimeligere produksjon.

De må gjøre akkurat hva de vil for min del, jeg støtter alles mulighet til å tjene penger - noen varer vi produserer tjener vi 5% på, andre 45% fordi vi kan. Går kursen ned, men kunden har god nok pris, tjener vi mer. Akkurat som Apple. Jeg kritiserer ikke, jeg bare diskuterer fakta.

Skulle jeg kritisert noen er det forbrukerne, for ikke å bruke sin makt til å senke prisene.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det er tilfelle at de melker nordmenn for ekstra, og det er tilfelle at de holder prisene like eller høyere til tross for rimeligere produksjon.

De må gjøre akkurat hva de vil for min del, jeg støtter alles mulighet til å tjene penger - noen varer vi produserer tjener vi 5% på, andre 45% fordi vi kan. Går kursen ned, men kunden har god nok pris, tjener vi mer. Akkurat som Apple. Jeg kritiserer ikke, jeg bare diskuterer fakta.

Skulle jeg kritisert noen er det forbrukerne, for ikke å bruke sin makt til å senke prisene.

Så siden du ikke gadd å sammenligne gjorde jeg. Så på Intel CPU og Samsung mobil i USA vs Norge og det stemmer at Apple tar ekstra mye fra nordmenn. iPhone er faktisk urimelig dyr i Norge i forhold til hvertall USA kanskje og andre land. Igjen så virker det som om det har vært slik lenge, da den ikke har blitt mye dyrere i Norge plutselig.

Du vet ikke om Apples produksjon er rimeligere. Stopp å si det. Du vet ikke.

Og jeg kan si at deler som RAM og NAND er uavhengig av valutakurs. Fordi det er mangelvare så prisen er kunstig høy. Så valutaendring er kun noe Japan/Korea tjener på der, ikke folk i USA som kjøper. Du vet ikke hva Apple betaler for XS, så stopp å late som du gjør.

Kjøper hverken Apple, Samsung, Sony eller lignende selskapet som har de høyeste prisene jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg synes prisen for en ny iPhone er helt høl i huet. Men når det er sagt er ikke Apple de eneste som hever prisen. Er det ingen som har lagt merke til at Huawei, Samsung, Sony og ellers de fleste andre også hever prisen ganske betraktelig hver gang de gir ut en ny toppmodell. Og Sony gjør dette 2 ganger i året...

Lenke til kommentar

Jeg synes prisen for en ny iPhone er helt høl i huet. Men når det er sagt er ikke Apple de eneste som hever prisen. Er det ingen som har lagt merke til at Huawei, Samsung, Sony og ellers de fleste andre også hever prisen ganske betraktelig hver gang de gir ut en ny toppmodell. Og Sony gjør dette 2 ganger i året...

Ja Apple er jo "benchmarket" for pris. Så alle andre baserer prisen sin på iPhone. Ingen snakker om de derimot så lenge de er billigere enn iPhone. Apple er den store slemme som alle skal ta, men alle øker prisene like mye. Gir ikke mening spør du meg men men.

Lenke til kommentar

Ja Apple er jo "benchmarket" for pris. Så alle andre baserer prisen sin på iPhone. Ingen snakker om de derimot så lenge de er billigere enn iPhone. Apple er den store slemme som alle skal ta, men alle øker prisene like mye. Gir ikke mening spør du meg men men.

Valg av telefon med iOS er låst til én tilbyder, noe som gjør forskjellen større.

Hvis toppmodell fra Samsung, Huawei eller lignende er for dyr, så har de rimeligere modeller å velge mellom. Konkurrentene har også det samme. Se hva en får fra feks OnePlus.

Si hva du vil, men Apple overpriset telefonene sine, og har muligheten til å gjøre det siden de er alene om iOS-markedet. At de fortsatt tilbyr gamle telefoner (7 og 8) til en rimeligere pris er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Du vet ikke om Apples produksjon er rimeligere. Stopp å si det. Du vet ikke.

Jeg orker ikke forklare det igjen, men nøyer meg med å si at jeg har en jobb som gir meget god oversikt over prisnivåer på produksjon og eksportvarer fra Asia, inkludert elektronikk.

Fint at du så selv at Apple melker nordmenn mer enn normalen :)

Det står de jo selvsagt fritt til, så lenge folk kjøper - blir spennende å se om de pusher det for langt i fremtiden, men det ser ikke lyst ut, da 28 millioner amerikanere mener det er verdt å sette seg i gjeld for den siste iphonen.

https://www.google.no/amp/s/www.techrepublic.com/google-amp/article/why-iphone-xs-is-worth-going-in-debt-for-28m-americans/

Lenke til kommentar

Valg av telefon med iOS er låst til én tilbyder, noe som gjør forskjellen større.

Hvis toppmodell fra Samsung, Huawei eller lignende er for dyr, så har de rimeligere modeller å velge mellom. Konkurrentene har også det samme. Se hva en får fra feks OnePlus.

Si hva du vil, men Apple overpriset telefonene sine, og har muligheten til å gjøre det siden de er alene om iOS-markedet. At de fortsatt tilbyr gamle telefoner (7 og 8) til en rimeligere pris er ikke det samme.

Overpris er det ikke. Jeg synes de er dyrere enn de er verdt, derimot bestemmes et produkts verdi av markedet. Så lenge Apple selger bra, som de gjør, så vil jo Apple se på prisingen og finne ut at det er riktig pris. Om salgstallene faller, da er den overpriset. Derimot kan den subjektivt være overpriset. Altså for meg og deg så er den overpriset fordi prislappen ikke er verdt det du får.

Det er litt annerledes på Android ja. Derimot har du jo den med folk kjenner til Samsung, og vil ikke kjøpe kinesisk pga fordommer ol. Så det er jo ikke bare sånn at folk som kjøper Android telefoner kun kjøper utifra det som gir best opplevelse og HW for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke forklare det igjen, men nøyer meg med å si at jeg har en jobb som gir meget god oversikt over prisnivåer på produksjon og eksportvarer fra Asia, inkludert elektronikk.

Fint at du så selv at Apple melker nordmenn mer enn normalen :)

Det står de jo selvsagt fritt til, så lenge folk kjøper - blir spennende å se om de pusher det for langt i fremtiden, men det ser ikke lyst ut, da 28 millioner amerikanere mener det er verdt å sette seg i gjeld for den siste iphonen.

https://www.google.no/amp/s/www.techrepublic.com/google-amp/article/why-iphone-xs-is-worth-going-in-debt-for-28m-americans/

Men forklaringene dine tar ikke høyde for endringer i prisnivå uavhengig av valutakurs. Dette er tilfeldig pris, men si:

Alle deler fra Samsung koster 200 USD. Pga svekking i KRW mot USD så koster det nå Apple 180 USD å kjøpe dette. Dette er poenget ditt, ikke sant? At nå er det billigere for Apple å kjøpe. Derimot si at prisen i 2017 nivå nå er oppe i 220 USD og med valutakursen går det ned til kanskje 202 USD. Da er det derimot totalt dyrere, ikke sant? Det normale er at pris i USD for Apple for delene går opp år etter år. Så den valutaendringen? Sannsynligvis gjør det bare at denne iPhone er marginalt dyrere enn forrige, men det betyr ikke at den blir billigere. Og som jeg sa, mye elektronikk er blitt fritatt for valuta grunnet mangel. Vi har jo GPUer, lagring, RAM, ting som dette.

Se her for RAM priser:

trend.ram.288dimm.ddr4_3000.4x4096.5b970

Dette er jo ~85% produsert i Sør-Korea, men prisen følger ikke valutagrafen. Skal du har mer nøyaktig fabrikkpris må du gå her:

https://www.dramexchange.com/

Men krever medlemskap da.

Så forklare kan du gjøre så mye du vil, men poenget mitt at den forklaringen ikke stemmer. Du har ikke nok info til å bestemme pris. Du vet ikke hvilke komponenter som er i den engang. Du visste ikke engang hvilke land de kom fra. Og det er stor forskjell på elektronikk og priser for disse ledende prosessene med 7nm ol. Mye grunnet produksjonsproblemer som ødelegger produksjonskost/valuta regnestykker der prisen går mer på hvor mye du er villig til å betale for å få komponentene. Og da går prisen opp helt til noen ikke ønsker å betale så mye lengre. Eksempelvis RAM prisen som gikk opp 100% på et år. Det er ikke pga produksjonskostnader eller valuta. Det skal jeg love deg. Så hva KRW/USD er irrelevant for prisen Apple betaler for RAM.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...