Gå til innhold

For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner. Nå koster den dyreste nesten 17 000 kroner

Anbefalte innlegg

Heldige meg, har prøvd begge deler ( billige og dyre telefoner)

Å derfor Har jeg ingen problemer med å legge i noen ekstra kroner for å få en telefon jeg kan få god for. En som henger med i svingene når jeg trenger det, for jeg har vært i situasjoner der telefonen svikter deg når du trenger den som mest.

Skylappesetningen var barnslig

Skylappene burde jeg unngått ja (var nok en konsekvens av en annen diskusjon jeg hadde tidligere dessverre).

At vi kjøper ting utifra personlige preferanser er en selvfølge, og at premium-segmentet er bedre enn de aller billigste er sant. Likevel så er telefon-pr-krone litt anderledes enn best-i-klassen. iPhone XS er utrolig dyr og bør virkelig være top-notch (pun intended). En rimeligere telefon med god UI OG flyt, og ganske greit kamera vil likevel være et "bedre" kjøp. Hvis du ikke anser kr 10.000 i mellomlegg for et litt bedre kamera som småpenger da. Tror du egentlig skjønner hva det går i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skylappene burde jeg unngått ja (var nok en konsekvens av en annen diskusjon jeg hadde tidligere dessverre).

At vi kjøper ting utifra personlige preferanser er en selvfølge, og at premium-segmentet er bedre enn de aller billigste er sant. Likevel så er telefon-pr-krone litt anderledes enn best-i-klassen. iPhone XS er utrolig dyr og bør virkelig være top-notch (pun intended). En rimeligere telefon med god UI OG flyt, og ganske greit kamera vil likevel være et "bedre" kjøp. Hvis du ikke anser kr 10.000 i mellomlegg for et litt bedre kamera som småpenger da. Tror du egentlig skjønner hva det går i.

Joda jeg skjønner hva dere mener, men er ikke enig

Det er ikke kun pittelitt bedre kamera som er forskjellen på en telefon som koster 2000 eller 10000+

Lenke til kommentar

Joda jeg skjønner hva dere mener, men er ikke enig

Det er ikke kun pittelitt bedre kamera som er forskjellen på en telefon som koster 2000 eller 10000+

Helt riktig. Gikk fra iPhone 6 til Motorola GP5 Plus i fjor, grunnet smittsom banansyke. Grunnen til at jeg byttet til en billigere telelfon var pris vs. fysisk holdbarhet. Grunnen til at jeg hadde valgt iPhone i første omgang var også holdbarhet, men da med tanke på OS-oppgraderinger. Antok at telefonen fysisk ville være omtrent like solid som andre telefoner, men der tok jeg feil. Valget av GP5 Plus ble tatt ene og alene på pris og kamera, som i følge tester skal være nesten like bra som andre merkers topp-modeller. Det skal jeg ikke uttale meg om, men det er bra, jeg gjorde noen sammenligninger med banantelefonen mens det ennå var liv i den, og den (iPhone) kom kun helt marginalt bedre ut, først og fremst fordi man ikke ser spor etter så hard bildebehandling, når man ser veldig nøye etter.

Den største forskjellen ellers er selvsagt ytelsen. Selv om det også er forskjeller i plattformen er tyngre applikasjoner veldig merkbart tregere å starte på en mobil til rett under 3000 (i fjor). Men det er bra nok. Hvis noen skulle holde på med semi-proff videoproduksjon på telefonen ville det nok falle fullstendig igjenom. Wifi hotspot starter såpass tregt at jeg noen ganger trykker en gang til fordi jeg tror jeg har bommet, og skrur det av igjen. Til gjengjeld klarer alltid macene mine å koble seg på, det krevde mange ganger reboot av både iphone og mac tidligere. Så til det siste punktet, os-oppdateringer. Dette er jo det svake punktet til mange android-telefoner. Jeg betviler at det kommer noen Android 8 eller 9 til telefonen min. Dog kan jeg kjøpe 5-6 Moto GP til samme pris, og være oppdatert likevel. Da har jeg vel å merke brukt mye penger og i beste fall toucher MotoGP om fem år i nærheten av den ytelsen en dyr iPhone har hatt hele tiden i den samme perioden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke ment å påstå at Apple skal ned i pris for å ha samme profitt, men at de ikke skal ha i nærheten av den økningen de har satt. 

Husker jeg rett kostet forrige toppmodell rundt 12k, mens den nå koster 17k. Du snakket om valuta, så mitt poeng var å påpeke at valuta ikke forsvarer en økning på over 40%. Dette førte igjen til en debatt om hvordan valuta påvirker priser. At USD har styrket seg det siste halvåret er ingen hemmelighet - i mars fikk man 1050KRW for en dollar, nå får man 1126. I mars fikk man 6,27 RMB for en dollar, nå får man 6,87.

Hvis jeg oppfattet deg rett i den første posten om dette, sa du at valutakurs var en av grunnene til prisøkningen, og det var det jeg motsa basert på USDs utvikling.

Forrige toppmodell var ikke 12K, nye er ikke 17K.....

Valuta for utsalgspris er NOK/USD....

Du trenger ikke oppfatte noe som helst. Gå og se på regnestykket mitt. Og hvis du er uenig så kan du gjerne komme og vise meg at tallene mine er feil. Derimot så har du ikke klart å gjøre det enda. Du bare snakker om at du mener jeg tar feil. Og kommer med utsagn som at iPhone deler kjøpes 90% i RMB, vilkårlige priser for telefon som ikke stemmer. Hvis du mener Apple har økt prisen urimelig mye, burde det og være lett å vise? Eller motbevise regnestykket mitt? Enda til gode å se noen gjøre det. Alle skriver bare "iPhone er blitt så dyr" Uten noe grunnlag annet enn en personlig følelse av at det er sant.

Lenke til kommentar

Forrige toppmodell var ikke 12K, nye er ikke 17K.....

Valuta for utsalgspris er NOK/USD....

Du trenger ikke oppfatte noe som helst. Gå og se på regnestykket mitt. Og hvis du er uenig så kan du gjerne komme og vise meg at tallene mine er feil. Derimot så har du ikke klart å gjøre det enda. Du bare snakker om at du mener jeg tar feil. Og kommer med utsagn som at iPhone deler kjøpes 90% i RMB, vilkårlige priser for telefon som ikke stemmer. Hvis du mener Apple har økt prisen urimelig mye, burde det og være lett å vise? Eller motbevise regnestykket mitt? Enda til gode å se noen gjøre det. Alle skriver bare "iPhone er blitt så dyr" Uten noe grunnlag annet enn en personlig følelse av at det er sant.

Er ikke XS Max 512 den nye toppmodellen? Den ligger på 16899, avrundet altså 17k i Norge.

Jeg har spesifisert hva jeg er uenig i - du sa at valutakurs var en av grunnene for prisøkningen (hvis du hele tiden kun har snakket om Norge har vi snakket forbi hverandre, i så fall tar jeg skylda for det - jeg snakker primært om $-prisen, altså hva Apple faktisk tar betalt) - det stemmer ikke med kursene.

X 256gb(den dyreste da) ble lansert til $1149. Xsm512 koster 1449, altså $300 mer. Joda, større skjerm og minne, men nå snakker vi toppmodell mot toppmodell, og de oppgraderingene koster ikke $300 mer i produksjon. Altså kan vi, sammenholdt med sterk USD mot innkjøpsvalutaer, anta at profittmarginen er økt i år sammenlignet med i fjor.

Hadde xioami eller Huawei lagd en klin lik telefon som xsm, hadde den etter alt å dømme kostet $4-500 mindre.

I tillegg ser det ut til at de melker utlandet for enda mer profitt - $1449+mva er 15000 - det koster ikke 2000 i frakt å sende telefonen hit, for å si det sånn.

Endret av toth
Lenke til kommentar

iPhone Xs Max er vel ikke noe mer toppmodell enn hva iPhone Xs er da de har identisk innmat, forskjellen blir jo om du ønsker 6,5-tommer skjerm eller 5,8-tommer skjerm. Det å ha 64, 256 eller 512GB lagringskapasitet forandrer jo heller ikke på hvor "toppmodell" telefonen er så sånn sett så vil man vel kunne påstå at toppmodellen starter fra 11'490 kr.

16'790 kr er prisen for den absolutt dyreste konfigurasjonen av modellen med 6,5-tommer.

Lenke til kommentar

iPhone Xs Max er vel ikke noe mer toppmodell enn hva iPhone Xs er da de har identisk innmat, forskjellen blir jo om du ønsker 6,5-tommer skjerm eller 5,8-tommer skjerm. Det å ha 64, 256 eller 512GB lagringskapasitet forandrer jo heller ikke på hvor "toppmodell" telefonen er så sånn sett så vil man vel kunne påstå at toppmodellen starter fra 11'490 kr.

16'790 kr er prisen for den absolutt dyreste konfigurasjonen av modellen med 6,5-tommer.

Absolutt, derfor sammenlignet jeg også med den absolutt dyreste varianten av X ved lansering.
Lenke til kommentar

Visst jeg leste testen riktig så var nå høytalerne betraktelig kraftigere på max modellen å batteriet selvsagt

Fikk forøvrig coveret jeg har bestilt til telefonen i går, ble nesten sjokkert over hvor lite det var . Jeg har en 8+ jobbtelefon utenom så det stemmer at de 2 telefonene er på samme størrelse . Midt i blinken for meg :-)

Endret av Andynator
Lenke til kommentar

Er ikke XS Max 512 den nye toppmodellen? Den ligger på 16899, avrundet altså 17k i Norge.

Jeg har spesifisert hva jeg er uenig i - du sa at valutakurs var en av grunnene for prisøkningen (hvis du hele tiden kun har snakket om Norge har vi snakket forbi hverandre, i så fall tar jeg skylda for det - jeg snakker primært om $-prisen, altså hva Apple faktisk tar betalt) - det stemmer ikke med kursene.

X 256gb(den dyreste da) ble lansert til $1149. Xsm512 koster 1449, altså $300 mer. Joda, større skjerm og minne, men nå snakker vi toppmodell mot toppmodell, og de oppgraderingene koster ikke $300 mer i produksjon. Altså kan vi, sammenholdt med sterk USD mot innkjøpsvalutaer, anta at profittmarginen er økt i år sammenlignet med i fjor.

Hadde xioami eller Huawei lagd en klin lik telefon som xsm, hadde den etter alt å dømme kostet $4-500 mindre.

I tillegg ser det ut til at de melker utlandet for enda mer profitt - $1449+mva er 15000 - det koster ikke 2000 i frakt å sende telefonen hit, for å si det sånn.

Jeg sammenligner grunnmodellene med lanseringspris. Ikke plutselig ta den dyreste og sammenligne mot en billig telefon. Sammenligningen er selvfølgelig mot iPhone Xs. Fra iPhone 5S 16 GB til iPhone Xs 64 GB. Det fantes ikke Max versjon før.

Og ja oppgradere er veldig dyrt med Apple produkter, men jeg sammenligner grunnpris for grunnmodell her. Oppgraderingsprisene til Apple er et annet emne. Hvilke modeller og tall jeg har brukt står i regnestykket mitt. Så jeg vet ikke hvorfor du begynner å snakke om mange andre ting?

Igjen uenig med regnestykket mitt? Sett opp ditt eget. Det blir for vanskelig for meg å tolke hva du sier, når du bare snakker om tilfeldige ting. 

Lenke til kommentar

1: Jeg sammenligner grunnmodellene med lanseringspris. Ikke plutselig ta den dyreste og sammenligne mot en billig telefon. Sammenligningen er selvfølgelig mot iPhone Xs. Fra iPhone 5S 16 GB til iPhone Xs 64 GB. Det fantes ikke Max versjon før.

Og ja oppgradere er veldig dyrt med Apple produkter, men jeg sammenligner grunnpris for grunnmodell her. Oppgraderingsprisene til Apple er et annet emne. Hvilke modeller og tall jeg har brukt står i regnestykket mitt. Så jeg vet ikke hvorfor du begynner å snakke om mange andre ting?

2: Igjen uenig med regnestykket mitt? Sett opp ditt eget. Det blir for vanskelig for meg å tolke hva du sier, når du bare snakker om tilfeldige ting. 

1: Jeg har hele tiden gjort det klart at jeg sammenlignet topp mot topp..

2: OK, jeg forklarer det enkelt - du hevdet at valutakurs var en grunn til prisøkningen - jeg kommenterte at valutakurser ville senket hva det koster å lage telefonen, om noe. er du uenig i det?

Lenke til kommentar

Må jo bare elske mennesker som har et såpass stort behov for å undertrykke andre medmennesker. Mer smålig er det vel vanskelig å bli. Man forstår jo hvorfor det er mye krig og elendighet i verden når folk klarer å ta så totalt meningsløse ting som valg av mobiltelefon såpass personlig at man føler en så stor trang til å oppføre seg så kritikkverdig overfor andre medmennesker.

Man må jo bare elske menneker som har såpass lite innsikt at de ikke skjønner at frihet også betyr ansvar for å gjøre andre oppmerksom på hvilket svineri de er med på når de kjøper f.eks. en Iphone. Krig og elendighet skyldes to faktorer: Multinasjonale selskaper og  undertrykkelse av politikere.. Av med handskene. "Omfordelingen" hvor mannen i gata finansierer både bekjempelse av fattigdom, at de rikere blir dramatisk rikere osv.osv., må det bli en slutt på. Dette har allerede forårsaket en misnøye uten sidestykke i historien, og gir utslag i blant annet krig og det pressen prøver å presse inn under terrorisme ( ofte folk i en fortvilt situasjon...takket være f.eks.Apple!) De virkelige terrorister heter Trump,Jong-Un, Erdogan, Putin, og mange fler. (mer enn halvparten av verden blir undertrykt). De som hindrer forandring i undertrykkelsen er de store multinasjonale selskaper med amerikanske giganter i spissen. Nå går de et steg videre: Etter å ha grafset til seg kontroll helt fra ideen om en Iphone, til den skrotes ( til og med det planlegges), så går de nå enda et steg videre: Først fikk de total kontroll over prissetting worldwide ( for få år siden ville dette vært ulovlig). De som bryter prispolitikken blir skviset ut. Nå tar man det et skritt videre: Profittmaksimering med tvangspriser som ville vært fantasi for 5 år siden.. Slikt må det settes en stopper for. Apple er allerede årsak og sterk medvrker til  til undergraving av menneskerettighetsarbeid, at 836 millioner lever i ekstrem fattigdom, at 65 millioner mennesker er på flukt, at 800 millioner mangler rent drikkevann osv. FN har ikke utstedt en eneste resolusjon mot brudd på menneskerettigheter de siste 10 årene mot: Kina,Egypt,Russland,Saudi Arabia eller Tyrkia..ENESTE årsak er at multinasjonale selskaper ( primært amerikanske) ville tape penger på.slikt.

Lenke til kommentar

Man må jo bare elske menneker som har såpass lite innsikt at de ikke skjønner at frihet også betyr ansvar for å gjøre andre oppmerksom på hvilket svineri de er med på når de kjøper f.eks. en Iphone. Krig og elendighet skyldes to faktorer: Multinasjonale selskaper og undertrykkelse av politikere.. Av med handskene. "Omfordelingen" hvor mannen i gata finansierer både bekjempelse av fattigdom, at de rikere blir dramatisk rikere osv.osv., må det bli en slutt på. Dette har allerede forårsaket en misnøye uten sidestykke i historien, og gir utslag i blant annet krig og det pressen prøver å presse inn under terrorisme ( ofte folk i en fortvilt situasjon...takket være f.eks.Apple!) De virkelige terrorister heter Trump,Jong-Un, Erdogan, Putin, og mange fler. (mer enn halvparten av verden blir undertrykt). De som hindrer forandring i undertrykkelsen er de store multinasjonale selskaper med amerikanske giganter i spissen. Nå går de et steg videre: Etter å ha grafset til seg kontroll helt fra ideen om en Iphone, til den skrotes ( til og med det planlegges), så går de nå enda et steg videre: Først fikk de total kontroll over prissetting worldwide ( for få år siden ville dette vært ulovlig). De som bryter prispolitikken blir skviset ut. Nå tar man det et skritt videre: Profittmaksimering med tvangspriser som ville vært fantasi for 5 år siden.. Slikt må det settes en stopper for. Apple er allerede årsak og sterk medvrker til til undergraving av menneskerettighetsarbeid, at 836 millioner lever i ekstrem fattigdom, at 65 millioner mennesker er på flukt, at 800 millioner mangler rent drikkevann osv. FN har ikke utstedt en eneste resolusjon mot brudd på menneskerettigheter de siste 10 årene mot: Kina,Egypt,Russland,Saudi Arabia eller Tyrkia..ENESTE årsak er at multinasjonale selskaper ( primært amerikanske) ville tape penger på.slikt.

Alltid noen som må kritisere de som lykkes

Det var fryktelig kjedelig lesning dette, er det autokopi du bruker på alle innlegg der misunnelsen over andres suksess tar fra deg nattesøvnen ?

Nå kan vi snart diskutere brukeropplevelsen på denne fantastiske telefonen heller i dette fora ?

Endret av Andynator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Tenker på hvorvidt det er merkbar forskjell, ikke målbar forskjell.

Tro meg det er en merkbar forskjell på en Samsung Galaxy J3 og en S9.

Lenke til kommentar

1: Jeg har hele tiden gjort det klart at jeg sammenlignet topp mot topp..

2: OK, jeg forklarer det enkelt - du hevdet at valutakurs var en grunn til prisøkningen - jeg kommenterte at valutakurser ville senket hva det koster å lage telefonen, om noe. er du uenig i det?

Du sammenligner ikke topp mot topp.... Og har du engang lest artikkelen?

"For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner"

Så her ser vi altså på prisutviklingen over mange år. Og du kommer plutselig og bare ser på to modeller? Og jeg har vist at prisøkningen fra 5S til iPhone X gir mening basert på økning i produksjonskost, inflasjon og valutakurs.

iPhone XS kan vi ikke si noe på enda da vi ikke vet produksjonskost. Derimot kan vi se at fortsatt så er økning i pris i stor grad pga valuta:

https://e24.no/digital/apple/dollarsmell-for-norske-iphone-kunder/24439594

https://www.tek.no/artikler/for-fem-ar-siden-fikk-du-en-iphone-for-5790-kroner-na-koster-den-dyreste-nesten-17-000-kroner/446034

Ser du den linken? Det er DENNE artikkelen. Du har ikke lest artikkelen engang åpenbart. Og kommer med kommentarer om at pga valuta så burde den bli billigere og slikt??? Tar frem merkelige sammenligninger.

Tek gjør det samme. Tar den billigste modellen for 5 år siden og sammenligner med dyreste i dag. Prøver å sensjonalisere, men om du ser på tallene så har ikke iPhone økt urimelig i pris. Prisen har økt så mye den burde øke. iPhone har ikke blitt spesielt dyr. Var alltid så dyr.

Lenke til kommentar

Hvorfor fortsetter du å benekte at jeg sammenligner topp mot topp uten å begrunne det? Jeg sammenligner X256 med Xs512 - det er topp mot topp.

Igjen, jeg snakker ikke om norske priser, så NOK/USD er irrelevant - jeg snakker om at produksjonskostnad er gått ned, altså USD mot RMB/JPY/ETC. I følge disse meget relevante kursenes utvikling skulle den nye telefonen vært lansert billigere enn X(i USD) om profitten var lik.

Lenke til kommentar

USD/NOK er irrelevant, men RMB/JPY/KRW er relevant? Jeg tror at du igjen ikke har klart å lese artiklene engang...

Hvis du skal fortsette å bare ignorere artikler, fakta osv så ser jeg ikke poenget med å fortsette diskusjonen. Virker bare som om du er ute etter å fremstille iPhone i dårlig lys og få den til å virke dyr, og bare ignorerer alt som er bevis på det motsatte.

Og med X256 mot XS512 er det eneste du beviser at det er dyrt å oppgradere Apple produkter. Det vet jo alle. Igjen det er grunnpriser som teller for prissammenligning... Og denne artikkelen handler om iPhone sin pris gjennom 5 år. Ikke X->XS.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...