Gå til innhold

For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner. Nå koster den dyreste nesten 17 000 kroner


Anbefalte innlegg

Man kan jo kjøpe billige modeller f.eks xiomi mix også brukt slik jeg gjorde. Syns panelet er ganske god, eneste negative er det er glass som iphone som lett knuses ikke grillaglass av den beste typen. Men panelet i seg selv koster under 500 kr på ebay, blir spennende å se om det er like bra.

 

Ja er enig angående merke folk tror Samsung\iphone eller sony er så bra.

Men faktisk er det ganske overpriset. Har ikke testet toppmodellene men tror xiomi sine toppmodeller er like gode når det først kommer med noe nytt.

 

Du får ofte kvaliteten du betaler for også. Iphone er ofte ganske holdbare - i hvert fall har de vært det for meg. Mens når jeg har bestilt kina varer så har de ramlet sammen, support vært håpløs etc. I det minste med en Iphone har jeg bekvemmeligheten av at jeg kan få hjelp raskt om noe skjer, ikke måtte leke hobby elektriker selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple fanboys har tykk lommebok og de er meget loyale, noen hadde sikkert lett tatt opp forbrukslån for å kjøpe siste skrik av iPhone om den så kostet 50 000 kr. Hvor mye Apple betaler for å lage (inkl. markedsføring) en iPhone er derimot en tett bevart hemmelighet. Tipper at de ihvertfall har profitt på flere hundre prosent per telefon. Det er det god business i.

 

Finnes plenty av estimater, og at Apple tjener bra er helt greit. 

 

https://www.zdnet.com/article/iphone-x-this-is-how-much-it-costs-to-make-in-components/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange av de som mener at det er verdt det, er nok mest opptatt av merkenavnet/designet og/eller spesifikasjoner som man ofte ikke klarer å merke forskjell på.

 

Spiller vel forsåvidt ingen rolle. Folk må jo nesten få lov til å ha de argumentene og de rasjonalene de måtte ha. Nå er vel dette med merkevare/navn temmelig oppbrukt i all den tid såpass mange har en iPhone, men det er godt mulig noen føler noe spesielt i forhold til merkevaren/navnet. Om de merker eller ikke merker forskjellen på spesifikasjonene blir jo også spekulasjoner, det er jo også forskjeller på operativsystemet og økosystemet som kan dytte folk den ene og den andre veien. Temmelig mange variabler inne i bildet her.

 

 

Man kan jo kjøpe billige modeller f.eks xiomi mix også brukt slik jeg gjorde. Syns panelet er ganske god, eneste negative er det er glass som iphone som lett knuses ikke grillaglass av den beste typen. Men panelet i seg selv koster under 500 kr på ebay, blir spennende å se om det er like bra.

 

Ja er enig angående merke folk tror Samsung\iphone eller sony er så bra.

Men faktisk er det ganske overpriset. Har ikke testet toppmodellene men tror xiomi sine toppmodeller er like gode når det først kommer med noe nytt.

 

Har du noen konkrete tall som indikerer at Apple sitt glass knuser lettere? Nå spesifiserer jo ikke Apple stort hva gjelder glasset, men de har jo fremdeles et samarbeid med Corning så man skulle jo tro det brukes til noe så noen av produktene har jo trolig glass som er utviklet i samarbeid med Corning.

 

 

 

Absolutt, men når dem har skrudd den ned så mye at bilder blir "kornete" på en telefon til 8 lapper så synes jeg det er litt for dårlig.

Kan ikke koste mye å slenge på litt høyere oppløsning slik som alle andre klarer uten at det koster sjorta.

Derfor min referanse til Xiaomi A1 som har høyere skjermoppløsning og koster en brøkdel.

 

Detter er dog genialt av Apple. Folk tester denne og liker kansje ikke skjermen - så da punger dem ut for en enda dyrere modell.

 

 

Nå har jeg ikke holdt eller sett noen iPhone Xr, men den har jo samme PPI som en iPhone 8 så "kornerte" blir vel en sterk overdrivelse? Jeg klarer ikke å se noe forskjell i skarphet på min iPhone X med 458 PPI og en iPhone 8 med 326 PPI. Vil jo helst ha litt høyere PPI på OLED på grunn av pentile subpiksler kontra full RGB på LCD men klarer fremdeles ikke å se noen nevneverdig forskjell. Da må jeg nok frem med lupe og sammenligne side-om-side og da er det jo først kontrastnivå, fargemettet, sortnivå osv jeg legger merke til og ikke pikseltettheten når den først er så høy uansett.

 

Kommer jo til et punkt hvor det er nærmest umulig å se noen forskjell i praksis, og lavere pikseltetthet har jo fordelen av lavere belastning på GPU og færre piksler som må lyses opp så det resulterer jo ofte i bedre / lavere strømforbruk som jeg vel også er hovedgrunnen til at iPhone Xr har bedre batteri sammenlignet med iPhone Xs MAX til tross for mindre batteri.

 

 

 

Apple fanboys har tykk lommebok og de er meget loyale, noen hadde sikkert lett tatt opp forbrukslån for å kjøpe siste skrik av iPhone om den så kostet 50 000 kr. Hvor mye Apple betaler for å lage (inkl. markedsføring) en iPhone er derimot en tett bevart hemmelighet. Tipper at de ihvertfall har profitt på flere hundre prosent per telefon. Det er det god business i.

 

 

Det er jo alltids flott med spekulasjoner og generalisering.

Lenke til kommentar

Nå er det jo temmelig fånyttes å sammenligne skjermer og skjermpaneler utelukkende basert på skjermoppløsning. Du kan jo skaffe deg en 4K TV helt ned i 3'490 kr. Betyr jo ikke at den har bedre bildekvalitet enn 2-3 år gamle toppmodeller med 1080P. Samme gjelder jo forsåvidt PC-skjermer hvor du kan få deg TN-paneler med høyere oppløsning, betyr jo ikke at de er bedre enn litt mer påkostede paneler med 1440P osv..

 

 

 

Alt er jo relativt, så det blir jo en temmelig håpløs sammenligning i all den tid verdivurderingen og hva folk ser på som "verdt det" blir en helt subjektiv og individuell vurdering.

Det er bare et fåtall produsenter av skjermer i det volumet vi snakker her. Apples AMOLED skjermer har de kjøpt fra Samsung, og LCD skjermene kjøper de såvidt jeg vet fra LG og Sony. Skjermene blir ikke på magisk vis bedre enn konkurrentene fordi de blir solgt av Apple.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bare et fåtall produsenter av skjermer i det volumet vi snakker her. Apples AMOLED skjermer har de kjøpt fra Samsung, og LCD skjermene kjøper de såvidt jeg vet fra LG og Sony. Skjermene blir ikke på magisk vis bedre enn konkurrentene fordi de blir solgt av Apple.

 

Blander vel kortene litt her nå? Her var det utelukkende kritikk mot iPhone Xr på grunn av skjermoppløsning hvor det ble lagt opp til at skjermen på en Xiamoi A1 er like bra, om ikke bedre på grunn av høyere oppløsning.

 

Vet ikke helt hva innlegget ditt sikter til? Har vel på ingen måte påstått at skjermene til Apple automatisk er bedre enn alle andre. Poenget var jo ene og alene å få frem at det å se utelukkende på skjermoppløsningen til et skjermpanel for å bedømme kvaliteten er temmelig meningsløst.

 

Men Apple har jo en unikt posisjon i markedet i form av at de selger soleklart mest av enkelt modeller i det høyeste prissegmentet i markedet. Så de er jo ekstremt attraktive å ha som kunde for enhver produsent, og de kjøper jo komponenter i en så stor og trygg skala at de jo utvilsomt er i en posisjon hvor de kan få de beste komponentene fra de forskjellige produsentene og det sikkert til lavere priser enn noen andre ene og alene fordi de er en såpass attraktiv kunde for disse selskapene å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Dette er fra selskapet som inntil nylig betalte helt ned mot 0.005% inntektsskatt i Europa. Apples under deres regnbue-fargede ledestjerne Tim Cook har tatt griskhet til et helt nytt nivå.

Jeg mener å huske en tid hvor en ny generasjon med elektroniske produkter (PC, mobil osv.) hadde bedre ytelse for samme pris, noe som kalles "teknologisk fremgang".

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Dette er fra selskapet som inntil nylig betalte helt ned mot 0.005% inntektsskatt i Europa. Apples under deres regnbue-fargede ledestjerne Tim Cook har tatt griskhet til et helt nytt nivå.

 

Jeg mener å huske en tid hvor en ny generasjon med elektroniske produkter (PC, mobil osv.) hadde bedre ytelse for samme pris, noe som kalles "teknologisk fremgang".

 

Det må ha vært lenge siden....de fleste _nye_ ting koster mer i starten. S8 kostet jo mer enn S7 da den kom ut, samme med S9 vs S8. Ja, prisene på apple sine ting er skit dyre, men den logikken her gir lite mening. 

Lenke til kommentar

Dette er fra selskapet som inntil nylig betalte helt ned mot 0.005% inntektsskatt i Europa. Apples under deres regnbue-fargede ledestjerne Tim Cook har tatt griskhet til et helt nytt nivå.

 

Jeg mener å huske en tid hvor en ny generasjon med elektroniske produkter (PC, mobil osv.) hadde bedre ytelse for samme pris, noe som kalles "teknologisk fremgang".

Ja legningen til Cook tar du med fordi??
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må ha vært lenge siden....de fleste _nye_ ting koster mer i starten. S8 kostet jo mer enn S7 da den kom ut, samme med S9 vs S8. Ja, prisene på apple sine ting er skit dyre, men den logikken her gir lite mening. 

Nye ting har altid kostet mer, men for teknologi er det en generell trend med bedre ytelse / lavere pris. Noen ganger et kappløp hvor ytelse øker kraftig mens prisen er konstant eller synker, eksempel er har vært CPU, bærbare, SSD og tver.

Ja du har veldig dyre produkter som tver til en million men dette er spesial produkter. 

Mobiler til 12K er imidlertid ikke veldig sært. 

Iphone er temmelig mye fashion så Apple kan prise den helt forskjellig fra android. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...