makta556 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hei godtfolk. Broren min har en tendens til å bruke "Hjelpes meg!" når han utbryter i oppgitthet, jeg har sagt det er feil men han vil gjerne ha en forklaring på hvorfor. Kan noen dyktige folk forklare dette i klartekst så vi får det overstått, en gang for alle? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 "Hjelpe meg" er konjunktiv, og uttrykker følgelig ønske om at den talende skal bli hjulpet (av Vårherre, formodentlig).Hjelpes er s-passiv, og betyr at noen blir hjulpet. Til s-passiv brukes subjektsforma av pronomenet: jeg hentes, jeg hjelpes, ikke *meg hjelpes*. Jeg mener også ha hørt brukt bare ett ord, i oppgitt tonefall: Hjelpes! Det må vel forstås som et forkortet "Jeg må hjelpes!". Din brors variant må være en misforstått kombinasjon av disse to, kall det smitte om du vil. Feil er det så avgjort. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Ja, det han sier blir litt "Det gikk som varmt hvetebrød gjennom tørt gress". "Gud hjelpe meg" er vel det vanlige uttrykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå