Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Til dere som bor alene! Hvor mye penger bruker dere i mnd?

_h_e

Anbefalte innlegg

Anbefaler det å prøve hjemmelagd mat.

[...]

Gikk fra 8-10k til 3-4k i mnd på matforbruk til 2voksne-1barn

Det er imidlertid mye vanskeligere hvis man bare er en person.  Alt grønt råtner lenge før man har fått spist det fordi man trenger så lite for ett måltid og mange andre ting der man trenger veldig lite av det vil man slite med å bruke opp før utløpsdatoen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er imidlertid mye vanskeligere hvis man bare er en person.  Alt grønt råtner lenge før man har fått spist det fordi man trenger så lite for ett måltid og mange andre ting der man trenger veldig lite av det vil man slite med å bruke opp før utløpsdatoen. 

Helt klart en problemstilling, men samtidig hvis TS bor i en klassisk storby har han plenty av grønnsaksboder rundt seg vil jeg tørre å påstå. Som ikke minst er billig, men også gjør det enkelt å kjøpe til seg selv

Jeg har selv vært student en liten tid og klarte meg fint med å kjøpe en blomkål/brokkoli om dagen til 10kr da det tok meg nøyaktig 1 minutt å gå innom på vei hjem/til/fra hvor enn jeg var når jeg var utenfor døren.

Litt kylling/biff på siden var da prima ^^ Riktignok en kyllingpakke med 5-6 lår varte 5 dager hos meg.

Nå hadde jeg 80/20 fordeling med grønt og kjøtt på tallerken.

Men som du sier ..helt klart vanskeligere, men dog det er bare en rutine å komme inn i

Lenke til kommentar

Hvorfor er det uheldig? Det regnes jo som mat og drikke så hvorfor ikke bare sette det på mat og husholdning?

Fordi det ikke hører til nødvendigheter? Legger du det under mat og husholdning vil du mislede deg selv.

Jeg legger det som underpost til "luksusforbruk" ergo, unødvendig forbruk. Skal jeg spare penger kan jeg sjekke alle postene under luksusforbruk først og spare inn der, heller enn å spare inn på nødvendigheter.

Lenke til kommentar

Anbefaler det å prøve hjemmelagd mat.

Er ikke akkurat sunt, men det er sjeldent det man kjøper også ^^

Ehh?

Hvorfor er ikke hjemmelaget mat sunt? Det kommer helt an på hva du lager og hvor flink du er til å lage mat. Sunne ting kan også være billig, f.eks grønnsakssuppe eller lapskaus eller liknende. Da kan du også fryse ned mat og ha til andre dager om du lager store porsjoner. Jada. Å lage en kjempestor lapskaus (med kjøtt) er nok ikke svært billig, men per porsjon så er det nok meget billig, og meget sunt.

Hjemmelaget mat er egentlig stort sett billigere enn å kjøpe mat andre plasser, nesten uansett hva du kan lage, så du kan sette sammen rimelig lukseriøse måltid før det blir dyrt relativt til å spise ute.

Bor du alene kan det være svært greit å lage store porsjoner og fryse ned porsjoner, for så å fordele disse på forskjellige uker. Da slipper du å lage mat så ofte, og det passer også som regel bedre med innkjøp.

Lenke til kommentar

Helt klart en problemstilling, men samtidig hvis TS bor i en klassisk storby har han plenty av grønnsaksboder rundt seg vil jeg tørre å påstå. Som ikke minst er billig, men også gjør det enkelt å kjøpe til seg selv

Jeg har selv vært student en liten tid og klarte meg fint med å kjøpe en blomkål/brokkoli om dagen til 10kr da det tok meg nøyaktig 1 minutt å gå innom på vei hjem/til/fra hvor enn jeg var når jeg var utenfor døren.

Litt kylling/biff på siden var da prima ^^ Riktignok en kyllingpakke med 5-6 lår varte 5 dager hos meg.

Nå hadde jeg 80/20 fordeling med grønt og kjøtt på tallerken.

Men som du sier ..helt klart vanskeligere, men dog det er bare en rutine å komme inn i

Bor ikke i noen storby, men handler som regel fryste grønnsaker.

Lenke til kommentar

Jeg har et Excel-ark der jeg legger inn alt jeg bruker og alle regninger som kommer og ligger foran meg.

Arket summerer opp slik at jeg til enhver tid kan se hvor mye penger som står på hver av kontoene i tiden fremover.

Hver lønningsdag setter jeg 3.000 til en egen konto med et eget kort til, som jeg bruker til mat og dagligvarer.
Dette holder for meg og sønnen min, som er hos meg annenhver uke.

Kebab, øl og take-away er IKKE mat og dagligvarer, og går av lønnskontoen min.

Så setter jeg av 22.500 til en regningskonto, der jeg har holdt av beløp til ting som blir trukket:

(Har rundet opp beløpene, slik at pengene vokser på denne kontoen, har nå en buffer på rundt 40.000 her)

10.000 - Boliglån (egentlig 8.900)

3.000 - Privatlån til muttern

2.000 - Strøm (typisk på 500-1.000 i mnd)

1.600 - SFO

1.400 - Forsikringer (hus, bil, reise, barn)

1.200 - Studielån

700 - Diesel og bilvask

950 - Kommunale avgifter

600 - Internett

300 - Vedlikehold/verksted bil

250 - Uføre/dødsforsikring

250 - NRK-lisens

100 - Bom

100 - Innboforsikring

50 - Medlemsskap (Obos, supporterklubb)

Da sitter jeg igjen med ca. 9.000 på lønnskontoen.

Av en eller annen grunn som jeg ikke husker nå trekkes NITO-medlemsskapet herfra (ca. 400 i mnd), det samme med mobilregninga (ca. 300).

Da sitter jeg igjen med ca. 8.000.

Av dette sparer jeg typisk 3.000-6.000 i BSU og etterhvert på en sparekonto når BSU er full.
Resten kan brukes til kos/fjas, netflix, klær og sånt.

Min erfaring var at det ble utrolig mye enklere å holde oversikt og spare etter at jeg ble boende for meg selv.

Har man felles økonomi er det vanskelig å beholde oversikten.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Ehh?

Hvorfor er ikke hjemmelaget mat sunt? Det kommer helt an på hva du lager og hvor flink du er til å lage mat. Sunne ting kan også være billig, f.eks grønnsakssuppe eller lapskaus eller liknende. Da kan du også fryse ned mat og ha til andre dager om du lager store porsjoner. Jada. Å lage en kjempestor lapskaus (med kjøtt) er nok ikke svært billig, men per porsjon så er det nok meget billig, og meget sunt.

Hjemmelaget mat er egentlig stort sett billigere enn å kjøpe mat andre plasser, nesten uansett hva du kan lage, så du kan sette sammen rimelig lukseriøse måltid før det blir dyrt relativt til å spise ute.

Bor du alene kan det være svært greit å lage store porsjoner og fryse ned porsjoner, for så å fordele disse på forskjellige uker. Da slipper du å lage mat så ofte, og det passer også som regel bedre med innkjøp.

Omhandlet det jeg lager.. Som jeg forklarer med blant annet "deiger" som ikke er spesielt sunt ^^

Ellers er vi enige  :)

Lenke til kommentar

Jeg har et Excel-ark der jeg legger inn alt jeg bruker og alle regninger som kommer og ligger foran meg.

Arket summerer opp slik at jeg til enhver tid kan se hvor mye penger som står på hver av kontoene i tiden fremover.

Hver lønningsdag setter jeg 3.000 til en egen konto med et eget kort til, som jeg bruker til mat og dagligvarer.

Dette holder for meg og sønnen min, som er hos meg annenhver uke.

Kebab, øl og take-away er IKKE mat og dagligvarer, og går av lønnskontoen min.

Så setter jeg av 22.500 til en regningskonto, der jeg har holdt av beløp til ting som blir trukket:

(Har rundet opp beløpene, slik at pengene vokser på denne kontoen, har nå en buffer på rundt 40.000 her)

10.000 - Boliglån (egentlig 8.900)

3.000 - Privatlån til muttern

2.000 - Strøm (typisk på 500-1.000 i mnd)

1.600 - SFO

1.400 - Forsikringer (hus, bil, reise, barn)

1.200 - Studielån

700 - Diesel og bilvask

950 - Kommunale avgifter

600 - Internett

300 - Vedlikehold/verksted bil

250 - Uføre/dødsforsikring

250 - NRK-lisens

100 - Bom

100 - Innboforsikring

50 - Medlemsskap (Obos, supporterklubb)

Da sitter jeg igjen med ca. 9.000 på lønnskontoen.

Av en eller annen grunn som jeg ikke husker nå trekkes NITO-medlemsskapet herfra (ca. 400 i mnd), det samme med mobilregninga (ca. 300).

Da sitter jeg igjen med ca. 8.000.

Av dette sparer jeg typisk 3.000-6.000 i BSU og etterhvert på en sparekonto når BSU er full.

Resten kan brukes til kos/fjas, netflix, klær og sånt.

Min erfaring var at det ble utrolig mye enklere å holde oversikt og spare etter at jeg ble boende for meg selv.

Har man felles økonomi er det vanskelig å beholde oversikten.

Tusen takk for svar!  :wee:  Høres ut som du har god kontroll på økonomien.

Lenke til kommentar

1Dr.E, godt å lese posten din, jeg blir nå alene med 2 gutter, så får litt annet matbudsjett enn deg, men ser nå at det faktisk kan gå økonomisk. Bare en har kontroll. Og merker det selv at jeg vil få mye mer kontroll når det bare er meg, og ikke min samboer i tillegg. Vi har jo da selvfølgelig hatt mye mer å rutte med når vi er 2, så har ikke trengt den kontrollen.

Har nå

10500 i huslån, men har leilighet som får inn 5000-5500 i måneden.

5500 Billån/bilutgifter i måneden, (denne vil bli drastisk kuttet, forhåpentligvis til under 1000 lappen)

5-6000 på mat (men vil gå fra 5 til 3 personer i huset) (og får bli flinkere til å mekke selv.)

2-2500 i strøm. Altfor mye i strøm, går aktivt inn for å redusere denne, Ender på 25 kWh i år

++ (avgifter, forsikringer, lisenser, klær, aktiviterer for kidsa) 30k utbetalt. 45k på buffer.

Lenke til kommentar

1Dr.E, godt å lese posten din, jeg blir nå alene med 2 gutter, så får litt annet matbudsjett enn deg, men ser nå at det faktisk kan gå økonomisk. Bare en har kontroll. Og merker det selv at jeg vil få mye mer kontroll når det bare er meg, og ikke min samboer i tillegg. Vi har jo da selvfølgelig hatt mye mer å rutte med når vi er 2, så har ikke trengt den kontrollen.

Har nå

10500 i huslån, men har leilighet som får inn 5000-5500 i måneden.

5500 Billån/bilutgifter i måneden, (denne vil bli drastisk kuttet, forhåpentligvis til under 1000 lappen)

5-6000 på mat (men vil gå fra 5 til 3 personer i huset) (og får bli flinkere til å mekke selv.)

2-2500 i strøm. Altfor mye i strøm, går aktivt inn for å redusere denne, Ender på 25 kWh i år

++ (avgifter, forsikringer, lisenser, klær, aktiviterer for kidsa) 30k utbetalt. 45k på buffer.

25 000 Kwh.

Lenke til kommentar

Boliglån 11 000,-

Bil ca 2000,-

Forsikringer 2000,-

Sfo 1000,-

Strøm 1500,- (i snitt)

Klær maks 100,-

Spise ute/bytur osv 0,-

Mat 2000,-

Vaskemidler/hygiene osv ca 300,-

Inntekten er på 21 000,- i mnd, en voksen og 2 barn

Hvordan klarer du å bruke bare 2000 kr på mat med 2 barn? Hvor gamle er barna? Jeg som bor for meg selv bruker mer enn 2000 på mat, og jeg har ikke den høyeste lønna heller :mellow:  Men da regner jeg også med snacks, spise ute etc. 

Endret av _h_e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...