Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Til dere som bor alene! Hvor mye penger bruker dere i mnd?

_h_e

Anbefalte innlegg

Takker for tips, burde kanskje ordne den trumf-greia ja. 1% av 24 000-30 000 i året er jo penger det også.

En fin generell måte å tenke på er at det gjennomsnittlige mennesket spiser ca 1 kg mat hver dag. Hvis alt du da handler av mat ligger på 70 kr/kg i snitt, så blir det ca 2100 kr per måned. 70 x 30 dager.

Så alltid tenk kilopris, næringsinnhold og kaloriinnhold. Mest mulig næring og verdi for penga, samtidig som man skal leve også. Er man flink generelt, så går det an å unne seg -litt- innimellom. En pose potetgull, en ferdigpizza med litt ekstra ost, en flaske solbær/bringebærsirup ^^ (den siste er veldig god). Og dermed ta ett glass 2 dl til middagen og ikke drikke opp hele ila 2-3 dager.

Men det er bare om man er generelt flink. Det krever trening og litt fokus.

Men for å si det på en annen måte: Livet blir ikke bedre av å spise seg smellfeit og ødelegge kropp og psyke med alkohol. Kroppen trenger næring og mineraler, ikke fett og gift. Det er faktisk billigst å leve sunt. Men det er denne reklamemaskinen med milliarder bak seg som er spesialsydd for å finne veien i underbevisstheten vår. Så skru av reklame og tenk selv. Reklame er gift for psyken, med mindre du sjekker tilbudsaviser selv. Det er denne snikreklamen som er verst.

Ja, jeg slipper å tenke på å drasse med meg Trumf-kort også, da trumf-kontoen er registrert med mitt eget Visa-kort.

I går f.eks. dro jeg på butikken og kjøpte meg snacks for 100 kr. Jeg tenker som så at det må være lov til å unne seg noe når det er helg. Problemet er bare at enkelte helger går det mye mer enn 100 kr (f.eks. på snacks, mat, aktiviteter osv). Og jeg tror det er dette som gjør at forbruket mitt er høyere enn jeg ønsker, pga. bruken i helgene  :ermm:

Tusen takk for gode tips!  :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg gjør jevnlig som jeg ikke gjorde før, er at før jeg bruker penger sjekker jeg lønnskontoen på kontofon, og deler beløpet på antall dager til neste lønning. Da får jeg et tall på hvor mye jeg KAN bruke hver dag frem til lønning. Selvsagt bruker jeg ikke 700kr dagen, men det er kjekt å vite at man KUNNE gjort det uten å slite før neste lønn. Gir litt fred i sjelen syns jeg, og jeg har mere igjen før neste lønn enn jeg pleide å ha før når jeg kunne "splooge" på dyre ting uten å vite konsekvensen.

Dette gjør jeg faktisk innimellom selv, liker å ha kontroll. Men et veldig bra tips!  :)

Lenke til kommentar

Det er vel ofte slik at forbruket (i alle fall til en viss grad) følger inntekten.

Når det er sagt betaler jeg ned mer enn jeg må på boliglånet. Billånet er strengt tatt ikke nødvendig, kunne klart meg med en billigere bil, men "tok meg råd" til ny bil.

Jeg har ikke et problem med forbruket, selv om det gjerne er høyt. Kunne selvfølgelig spart mer (som alle andre), men sparer egentlig mer enn nok slik det er nå.

Til trådstarter: Siden du er lærling er du nok i en litt annen økonomisk situasjon enn meg. Så ikke ta mitt svar som en fasit på hva ditt forbruk burde ligge på.

Hehe nei, jeg ser jo at inntekten din er langt over min egen. Hadde jeg hatt mer enn nok penger å spare av hadde jeg ikke laget denne tråden heller. Vil spare mest mulig slik at jeg har råd til ferie neste sommer f.eks  :wee:

Lenke til kommentar

18,000    Boliglån

5,000      Mat

5,000      Bil

10,000    Øvrig (fylla/tøy/reising)

5,000      Sparing

Tenker å kutte ~2,000 i bil og ~3,000 i boliglån og sette til sparing.

Oi, den øvrig-posten var vel litt høy? Men hvis man har økonomi til det så hvorfor ikke..  :)

Lenke til kommentar

Har ikke gjeld, så ingenting på det

klær tusen kroner hvert kvartal ca.

Mat og dagligvarer 4-5 tusen i måneden, klarer ikke kutte. Vil ikke spise havregryn hver dag og så plutselig dø.

Husleie, internett, mobil strøm og forsikring innbo 10-11 tusen i måneden.

Ingen bil.

Nå har jeg akkurat ordnet meg fastprisavtale på strøm så uansett hvor lang, kald og tørr høsten og vinteren blir så blir jeg ikke utsatt for ti kroner kilowattimen i ekstreme tilfeller sånn som folk ble for ti år siden.

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke gjeld, så ingenting på det

klær tusen kroner hvert kvartal ca.

Mat og dagligvarer 4-5 tusen i måneden, klarer ikke kutte. Vil ikke spise havregryn hver dag og så plutselig dø.

Husleie, internett, mobil strøm og forsikring innbo 10-11 tusen i måneden.

Ingen bil.

Nå har jeg akkurat ordnet meg fastprisavtale på strøm så uansett hvor lang, kald og tørr høsten og vinteren blir så blir jeg ikke utsatt for ti kroner kilowattimen i ekstreme tilfeller sånn som folk ble for ti år siden.

Takk for svar  :)

Nå har ikke jeg så god peiling på strøm, men jeg valgte iallefall en avtale som, i følge strømleverandøren, er billigst over tid men som også gjør at prisen kan gå litt opp og ned. Har ikke fått noen sjokk-faktura enda  :p

Lenke til kommentar

Student jeg også.

mat: ca 1500.

bo: 3500

husholdning/hygiene: 150

div (klær, tur med buss/tog, bolle eller lignende på kafe): 1000 (bruker sjeldent noe herifra, men er jo ca bare 1,5mnd siden jeg flyttet)

sikter altså på å spare 1960kr i mnd (med det studielånet som er utbetalt)

Dette var et litt strammere budsjett enn mitt! Iallefall matbudsjettet :p

Hvordan klarer du deg med bare 1500 i mnd på mat? Hva spiser du? Kjøper du ikke snacks? :mellow:

Lenke til kommentar

Hei!  :) Jeg er student (lærling), bor for meg selv og har en del utgifter i måneden.

Denne måneden skriver jeg ned alt jeg bruker på mat og husholdning - dette for å få en viss oversikt over hvor mye penger som går hver mnd.

Det har gått litt over en halv måned siden jeg startet, og helt ærlig ble jeg sjokkert når jeg så hvor mye jeg har brukt bare på en halv mnd. Med mat og husholdning regner jeg i tillegg med utgifter som alkohol, spise ute etc. 

Jeg har også et eget notat der jeg skriver ned alt det unødvendige jeg handler, f.eks. snacks, brus, alkohol og spise ute. Der ble jeg også ganske sjokkert over summen jeg har klart og brukt på en halv mnd.

Derfor har jeg et spørsmål til alle dere der ute som bor alene:

Hvor mye penger bruker du i mnd på mat og husholdning?

Vil gjerne vite om jeg er innenfor normalen eller om jeg burde stramme inn betraktelig  :ermm:

Vel, jeg fører regnskap over forbruket mitt. Jeg har ikke tenkt å si hvor mye jeg bruker eller liknende, men jeg vil gjerne påpeke at restaurant og alkoholutgifter IKKE går under samme post som mat og husholdning. Å legge disse i samme post er uheldig.

Du kan vel gjerne begynne der.

Angående å føre regnskap så kan det hjelpe deg å få oversikt hva du bruker penger på, og dermed også hvor du kan eller bør spare inn om du føler behov for å redusere forbruket.

Lenke til kommentar

Leier, har ikke bil. Lønn: mellom 16 000 og 17 000 (nærmere 16) etter skatt. (100% stilling, men det er et lavtlønnsyrke.) Her er budsjettet mitt som jeg har via en app som heter CoinKeeper:

attachicon.gif20180917_183217000_iOS.png

Abonnement: Det som gjør denne posten litt stor er pga. mobilt bredbånd. Jeg har ikke tv-pakke og derfor blir "vanlig" bredbånd utrolig dyrt. Betaler 600 kr for mobilt bredbånd, 400 kr for mobil og 100 kr på musikkstrømmetjeneste.

Diverse: Her ligger hygieneartikler og husholdning og alt som ikke faller i de andre kategoriene. Den må være litt høy fordi jeg har noen faste medisiner jeg må fylle på ofte.

Fritid: Man må kose seg litt (hvis man har råd), men hvis jeg ikke bruker noe eller alt i denne posten sparer jeg det så klart.

Klær: Kjøper lite klær, men sparer opp denne posten til når plutselig en jakke eller en genser ryker eller jeg trenger nye sko.

Mat: Den høyeste utgiftsposten. Jeg spiser glutenfritt og laktosefritt pga. tarmsykdom og buker derfor mye penger på det. That's life hvis jeg ikke vil leve i smerter hver dag. (KUNNE sikkert ha spart inn på enkelte ting *host* Pepsi Max *host* men yolo.)

Sparing: Sparer 500 kr fast, men sparer alt som er til overs på slutten av måneden, hvis jeg får inn litt mer pga. helligdager eller faste tillegg.

Tannlege: Går til tannlegen to ganger årlig fordi jeg sliter med hull pga en medisin jeg tar og prøver derfor å legge av 300 kr i mnd. til kontrolltimene + fiksing av evt. hull.

Bufferkonto: Målet er å ha 50 000 kr på bufferkonto men jeg har nettopp fått 100% stilling og har ikke hatt mulighet til å spare ekstra til det før. Forhåpentligvis når jeg målet nå. Derfor står det som et sparemål og ikke en fast utgiftspost.

Beklager for en hel avhandling her, men ville bare forklare hvorfor jeg har de utgiftene jeg har på enkelte poster som jeg vet er høye. Bare spør hvis det er noe annet du lurer på.

Tusen takk for svar! Ser du har lagt av 4000 kr til mat i mnd, dette er jo det dobbelte av det jeg har et mål om å bruke. Men du har jo spesialkost, og Pepsi Max er digg, hehe!  :laugh:

I tillegg har du kanskje ikke like høye sparemål som meg.

Målene mine er å fylle opp BSU (da får jeg også 5000,- ekstra tilbake på skatten neste år), spare opp til ferie neste sommer, nedbetale bil og opparbeide meg en buffer i tilfelle uforutsette utgifter.

Ikke sikkert at jeg klarer alt dette, men det er lov å håpe  :innocent:

Lenke til kommentar

Vel, jeg fører regnskap over forbruket mitt. Jeg har ikke tenkt å si hvor mye jeg bruker eller liknende, men jeg vil gjerne påpeke at restaurant og alkoholutgifter IKKE går under samme post som mat og husholdning. Å legge disse i samme post er uheldig.

Du kan vel gjerne begynne der.

Angående å føre regnskap så kan det hjelpe deg å få oversikt hva du bruker penger på, og dermed også hvor du kan eller bør spare inn om du føler behov for å redusere forbruket.

Hvorfor er det uheldig? Det regnes jo som mat og drikke så hvorfor ikke bare sette det på mat og husholdning?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det uheldig? Det regnes jo som mat og drikke så hvorfor ikke bare sette det på mat og husholdning?

Fordi det er to helt ulike kostnadstyper.  Den ene er underholdning / luksus som kan fjernes helt i lange perioder, men "riktig mat" må man ha for å overleve og når den posten kommer ned på et vist nivå, er der ikke noe mer å gjøre med det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

La oss si at du handler 5 ganger i uka (noe man jo egentlig ikke burde,,), da har man ca 1500/20=75kr dagen på mat, noe som jo er en del,, Eller, spørs jo hvordan man ser det  :roll:

Noe av det jeg kaaanskje sparer mest på er å ikke spise noe særlig med kjøtt (men kanskje jeg ikke gjør det, hvem vet,), spiser det hvis jeg spiser taco med kollektivet, da deler alle på kostnaden. Synes egentlig bønnestuing/gryte er bedre (start med løk, så sorte/røde bønner (gjerne blandet) + tacokrydder + gjerne noe tomat man kan la putre med + ekstra krydder som røkt paprika, spisskummen, organo, soyasaus (gir god umami)). 

Ellers spiser jeg vel egentlig bare det jeg har lyst og føler for... 

Mye av: havregryn, bulgur (sykt godt i salat, enten varm eller kald salat, eller med smør..ganske billig på 'eksotiske' matvarebutikker), erter, kikerter, linser, hjemmelaga brød,,,, kjøpte en stund ofte 2 porsjoner med torsk fra kiwi til halv pris (så 15kr for to 200g torsk, så 75kr/kg, er vel kanskje vanlig frossenpris.. veldig glad i å spise det med en bacon/smørsaus + kokt potet og enten erter (sånne hermetiske varmet opp) eller rosenkål (damper frosne)). og lomper med brunost + smør og sukker. eller laks+ris+grønnsaker, servert med rømme+soyasaus. Har et prosjekt i høst med å smake på forskjellige brunoster, da jeg bare har smakt den "vanlige" før (gudbrandsost). Hittil har jeg prøvd innherredsost (veeeldig god!!!) og bestemorost (uff. ikke god). også naturell yoghurt (var 2 for 25 på Coop denne uka,, med crunchy frokostblanding + frosne bringebær. Så ja, spiser egentlig mye forskjellig. 

Men nå skal det sies at jeg kanskje er unormalt glad i å lage mat og mat generelt. Så både det å evaluere priser og nerde på mat er gøy for meg,, kjøper også kanskje i overkant mye grønnsaker når jeg tenker meg om. Kjøper ikke så mye snacks, egentlig. Men noen ganger snickers, og i stad kjøpte jeg sånne nøtter i løsvekt, siden jeg dro hjem fra lesesalen i 10-tida og har et stykke å sykle hjem, hasselnøtter med sjokoladetrekk og salta cashewnøtter (men ble 0,43kr, så ikke så mye. tror kassafyren slo det inn feil dog. var sånn 5 nøtter). Også har de kanelboller til 20kr hver onsdag på Gløshaugen, så i blant blir det det.... (Okei da, kjøper egentlig en del snacks, men jeg trener mye!!!) Også er jeg også veldig glad i kaffe, så bruker i blant litt på det. Men jeg liker ikke brus, og drikker ikke noe særlig med alkohol, så må jo være lov å skeie ut med én ting...

Okei. Dette sa kanskje ikke såå mye. Men noen konkrete tips (som du sikkert har hørt før):

- planlegg måltider (for å være ærlig så er jeg veldig dårlig på dette, spiser mest det som frister, og varierer med hvor lenge jeg er på skolen)

- planlegg handleturer (veldig dårlig på det også,,,,,)

- ikke spis SÅ mye kjøtt,,,

- ha en del basisvarer

- ikke kjøp ferdigmat

- kjøp grønnsaker/frukt etter sesong. eventuelt frossent/hermetisk. jeg er veldig for at man skal kjøpe lokalprodusert, men blir ikke så mye (ferske) norske grønnsaker på meg denne høsten pga prisene (de er jo forståelige pga sommeren som har vært)

- lag store porsjoner og frys ned

Takk for gode tips  ;)  Det med at man kan spare penger på å ikke spise så mye kjøtt er jo bare et pluss synes jeg.

Jeg er ofte dårlig med planleggingen selv og utsetter å handle fordi jeg ikke orker. Er så mye bedre å planlegge litt, evt. ha porsjoner med middag i fryseren som bare kan tines og varmes opp. Tror jeg må lage en stor porsjon med et eller annet snart og fryse ned  :roll:

Lenke til kommentar

Anbefaler det å prøve hjemmelagd mat.

Er ikke akkurat sunt, men det er sjeldent det man kjøper også ^^

Jeg startet enkelt med å lage "deigen" selv.

Typisk= Mel, vann, olje, gjær, salt kommer man langt med.

Lager eget brød i en brødmaskin, ( Blander alt sammen også er det klart neste dag ) 

Pizza= Egen bunn, leftover pølsebiter og tacokjøttdeig. 

Rundstykker lager jeg selv.

Eneste som kanskje er dyrt er osten ^^ 

men ja..poenget er å prøve å lage det selv det du kan.. Kanskje du syntes det er morsomt slik jeg syntes det var ^^

Gikk fra 8-10k til 3-4k i mnd på matforbruk til 2voksne-1barn

Vi har ikke dårlig råd, men jeg var lei av å se store summer gå til mat som jeg følte vi ikke fikk noe igjen for.  Mye ble kastet osv. Så det gikk mer på samvittigheten

Nå spiser vi godt, alltid noe vi liker og koser oss i tilegg, Før var vi avhengig av restaurant besøk og brukte oppimot 15-18k. Men nå føler vi at vi spiser som vi gjorde da og med god samvittighet

Lenke til kommentar

Anbefaler det å prøve hjemmelagd mat.

Er ikke akkurat sunt, men det er sjeldent det man kjøper også ^^

Jeg startet enkelt med å lage "deigen" selv.

Typisk= Mel, vann, olje, gjær, salt kommer man langt med.

Lager eget brød i en brødmaskin, ( Blander alt sammen også er det klart neste dag ) 

Pizza= Egen bunn, leftover pølsebiter og tacokjøttdeig. 

Rundstykker lager jeg selv.

Eneste som kanskje er dyrt er osten ^^ 

men ja..poenget er å prøve å lage det selv det du kan.. Kanskje du syntes det er morsomt slik jeg syntes det var ^^

Gikk fra 8-10k til 3-4k i mnd på matforbruk til 2voksne-1barn

Vi har ikke dårlig råd, men jeg var lei av å se store summer gå til mat som jeg følte vi ikke fikk noe igjen for.  Mye ble kastet osv. Så det gikk mer på samvittigheten

Nå spiser vi godt, alltid noe vi liker og koser oss i tilegg, Før var vi avhengig av restaurant besøk og brukte oppimot 15-18k. Men nå føler vi at vi spiser som vi gjorde da og med god samvittighet

Jeg er ikke så god på å lage mat fra bunnen av, synes også det er gørre kjedelig. Og så har jeg jo bare meg selv å lage mat til :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...