Gå til innhold

iOS til Android - Nybegynner spørsmål

minim

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker for tredje gang å skifte fra iOS til Android og det er på  god vei til å feile igjen. Det slår meg at jeg sitter med mange spørsmål som sikkert er banale for dere som har brukt Android fra tidenes morgen så tenkte å lage en tråd hvor folk kan stille disse spørsmålene og kanskje gjøre at overgangen går bra :) 

Jeg starter for min del med første spørsmål om sync av bilder. Jeg har i dag 12000 bilder og filmer i iCloud og liker måten ting ble håndtert på der. Når jeg gikk i bilde appen på iphonen så fikk jeg alle bilder og film opp og denne katalogen var lett tilgjengelig om jeg skulle sende bilder i fra snap, messenger, facebook osv. Jeg har forsøkt å synce over bilder fra icloud  til google photos og installert appen. Syncing fungerer greit (med unntak av at kun vidoene av bevegelses bilder er kommet over ikke selve bildet, men det fikser jeg senere), men jeg får ikke telefonen til å oppføre seg logisk på tvers av apper og i galleriet. I f.eks facebook når jeg skal legge ved bilder så får jeg kun opp bilder jeg har tatt på telefonen. Om jeg forsøker det samme i facebook messenger så kan jeg ved å trykke en 7-8 trykk innover i menyene kronglete navigere meg frem til google photos og finne bildene som er syncet. Slik oppfører google chrome seg også. Snapchat igjen oppfører seg likt med facebook appen og lar meg kun sende bilder som ligger på telefonen. Er det noen måte å få dette til å virke like sømløst som jeg er vandt til med at bilder ligger kun samlet på en plass og der ligger alle bilder jeg har både i cloud og på telefonen. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den enkleste måten er å finne bildet(ne) i Google foto og dele til Facebook derfra, det kommer an på om app-utvikleren har lagt inn støtte for alternative bildekilder (Messenger kan hente fra Google Foto, Facebook kan ikke av en eller annen grunn).

Det er mer en workaround enn en løsning. Om man sitter å leser igjennom Facebook grupper og kommer over en tråd man raskt skal svare i så er det veldig klønete å gå inn i en annen app, finne bilde og så forsøke å søke den opp igjen for å legge ved det bilde.

Det er jo mye lettere slik det er i messenger at man finner bilde direkte i appen. Facebook gjør det forøvrig slik på iPhone så hvorfor det ikke gjøres likt på Android aner jeg ikke. Det er sikkert mulig å få det til, men jeg klarte ikke å strukturere dette ryddig.

Det er jo selv i messenger litt rotete med at man må klikke seg inn i mange kataloger for å finne mappen som inneholder alt. Om man går inn på bilder i første menyen så er det kun de som er tatt på telefonen.

Men men jeg for min del ga opp hele greia å solgte telefonen, men tråden kan sikkert være fin for andre som forsøker å komme seg over kneika ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...