Gå til innhold

Sprukket skjerm på Samsung Note 9, mens den var i bukselommen

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en helt ny Note 9 og har bare brukt den i en uke. Den er kjøpt på elkjøp. 

Igår oppdaget jeg at skjermen har sprukket mens den var i lommen. Det er ingen synlige støtskader. Sprikken var ikke i skjermen da jeg sto opp om morgenen. Men når jeg sjekket telefonen i løpet av dagen så jeg at den var sprukket. 

Jeg jobber som lærer og har dermed ikke utført noen fysisk arbeid som har kunne skadet telefonen mens den lå i bukselommen. 

Sprikken ser ut som et hårstrå og er vanskelig å se, men  man merker den med fingeren. 

Jeg snakket med elkjøp på chat og får vite at jeg må innom en av deres servicesteder for å se om det er garanti eller ikke. Det er en 2 timers tur for meg. 

Jeg besøkte dermed Elkjøp hvor jeg kjøpte telefonen. Og der blir jeg blank avvist uten at de har sett på telefonen. Jeg er påtrengende og viser fra telefonen, og får beskjed om at verksteder er kyniske og vil mest sannsynlig avslå dette som garantisak.

Jeg ber Elkjøp dokumentere skaden fordi telefonen ser helt ny ut og fordi jeg vet jeg har brukt den på forsvarlig vis. Da taster han inn på datamaskinen hvor sprikken er, og deler av min forklaring. Det blir ikke tatt noen bilder i det hele tatt og jeg får beskjed om at dette husker de til neste gang jeg kommer innom for å sende den på verksted. Jeg får også muntlig lovnad at de kan bekrefte tilstanden dersom verkstedet ringer. 

Det er vell ikke nødvendig å si her at jeg er utrolig skuffet over kundeservicen til Elkjøp. For det første feilinformerer de meg slik at jeg får en unødvendig 2 timers tur. Og for det andre er de ikke villig til å lage skikkelig dokumentasjon på feilen. 

Legger ved bilder av sprekken. Fra mitt egen synspunkt virker det som sprekken er blitt tydeligere etter hvert som tiden går. 

Er det noen som har erfaringer med garantisaker som dette?

post-101198-0-77762700-1536860477_thumb.jpg

post-101198-0-39603900-1536860478_thumb.jpg

post-101198-0-04858000-1536860479_thumb.jpg

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjip situasjon, men du har nok en svært dårlig sak her. I 99% av slike tilfeller er dette brukerfeil, og mange klarer å også ødelegge telefonen uten å være klar over det.

Du har rett og slett bare alle bevis og sannsynligheter imot din sak, verkstedet vil avslå dette som garantisak. Å bevise at dette har skjedd "av seg selv" er så godt som umulig med mindre det vil dukker opp samme problem på flere telefoner. Du må nok bare bite i det sure eple her. 

Lenke til kommentar

Det er en kjip situasjon, men du har nok en svært dårlig sak her. I 99% av slike tilfeller er dette brukerfeil, og mange klarer å også ødelegge telefonen uten å være klar over det.

Du har rett og slett bare alle bevis og sannsynligheter imot din sak, verkstedet vil avslå dette som garantisak. Å bevise at dette har skjedd "av seg selv" er så godt som umulig med mindre det vil dukker opp samme problem på flere telefoner. Du må nok bare bite i det sure eple her. 

Hvilke beviser er det du mener som er imot min sak?

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en tapt sak, men siden telefonen er så ny vil bevisbyrden falle på Elkjøp og eller Produsent og bevise at feilen var din... Dette kan være vanskelig for dem å bevise i sånn forstand..

Så det skader aldri å kontakte forbrukerrådet...

Edit:

Kan vel legge til at jeg har selv jobbet hos Elkjøp og ville blankt avist deg, men jeg ville gitt deg den informasjonen jeg gjør nå. Elkjøp vil ikke få kreditert telefonen hos produsent, og de ønsker ikke å ta tapet av å bytte skjerm på telefonen for å så måtte selge den som B-vare senere.. Og jeg har opplevd  at det har vært en del kunder som kommer inn med knust skjerm, men som da også takket nei til forsikring bare 2dager tidligere på sin splitter nye telefon...

Derimot om du tar det til forbrukerrådet, så blir det laget en sak og avgjørelsen av den saken må som regel Elkjøp forholde seg til i også fremtidige saker...

Men som sagt, jeg tror du taper.. Men det skader ikke annet en veldig mye tid og mas...

Jeg må legge til litt ekstra her på en Edit: Selv med forsikring ville du trolig fått avslag med de også, siden du beskriver at det skjedde helt av seg selv i bukselummen og ville ha henvist deg til å reklamere på mobilen du kjøpte og ikke godkjent forsikringskravet ditt :p (Hadde du derimot mistet mobilen i bakken så hadde det vær null stress :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Greit nok, men da betyr det at Samsung Note 9 ikke er designet for normal bruk da den ikke tåler å ligge i bukselommen. 

Samsung har nok videobevis av hvordan de tester telefonene, ligger forsåvidt på YouTube, ganske røff testing...

Alltid kjipt når sånt skjer, men vanskelig å vite om det en en mandagstelefon, eller om den har blitt utsatt for noe rart.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er en tapt sak, men siden telefonen er så ny vil bevisbyrden falle på Elkjøp og eller Produsent og bevise at feilen var din... Dette kan være vanskelig for dem å bevise i sånn forstand..

Jepp, de blir kontaktet snarest. Jeg tror personlig det har vært spenn i glasset fra jeg kjøpte den. Det er ingen merker etter noen som helst slagskader. Sprekken er like fin som et hårstrå som ligger på skjermen. Og den har gått over hele glasset. 

Samsung har nok videobevis av hvordan de tester telefonene, ligger forsåvidt på YouTube, ganske røff testing...

Alltid kjipt når sånt skjer, men vanskelig å vite om det en en mandagstelefon, eller om den har blitt utsatt for noe rart.

Det at Samsung har videobevis av hvordan de tester mobilene sine beviser ingenting i min sak. Det kan være spenn i glasset fra produksjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, de blir kontaktet snarest. Jeg tror personlig det har vært spenn i glasset fra jeg kjøpte den. Det er ingen merker etter noen som helst slagskader. Sprekken er like fin som et hårstrå som ligger på skjermen. Og den har gått over hele glasset. 

Det at Samsung har videobevis av hvordan de tester mobilene sine beviser ingenting i min sak. Det kan være spenn i glasset fra produksjon.

Husk at man taper ofte saker i Forbrukerrådet, man kan gjerne vinne frem senere om man anker det til Forbrukertvistutvalget om man er sikker på sin sak...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nå svarte jeg faktisk på det du skrev, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende case med apple. Jeg hadde en apple watch 3 som sprakk rundt hele glasset slik at skjermen datt av selve klokken. Selve skjermen var funksjonibel og klokken virket som normalt. Det var ingen skader i nærheten av bristen heller. Ble blankt avvist av eplehuset. Litt av prinsipp så hang jeg på dem og fikk dem til å melde saken inn til apple som også avviste saken som skade som jeg hadde påført. Jeg sendte også inn klokken og fikk den sendt til apple for sjekk også. Når jeg fikk siste avslaget så ba jeg om dokumentasjon på tykkelsen på batteriet da jeg hele tiden mente at årsaken til at skjermen sprakk slik var at batteriet este ut og presset skjermen utover. Litt motvillig fikk jeg et mål i fra dem etter sikkert 10 mailer frem og tilbake og når jeg målte med micrometer, tok bilde av resultat og sendte over til dem så fikk jeg beskjed om å på nytt sende inn klokken og da fikk jeg omsider ny på garantien. Jeg tenkte egentlig å gi pokker i hele greia, men jeg ble litt frustrert når de tydelig sa at dette var selvforskylt når det helt klart var andre årsaker så da fulgte jeg det opp litt tettere og kom igjennom etter mye om og men. 

Lenke til kommentar

Det skjer. Slike cornering glass er laget under et høyt trykk og små produksjon flaws som ikke detekteres av QC finner sted.

Det er en 55 siders tråd om samme på us samsung forumet om Note 8. Tilfeldighet ..

Jeg har selv sittet i stua og sett et krystallglass stå urørt i seksjon pulveriseres spontant.

Problemet blir å fastsette om dette er tilfellet i denne saken og å overbevise både Elkjøp og produsent.

Den burde vært sendt direkte til Samsung.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende case med apple. Jeg hadde en apple watch 3 som sprakk rundt hele glasset slik at skjermen datt av selve klokken. Selve skjermen var funksjonibel og klokken virket som normalt. Det var ingen skader i nærheten av bristen heller. Ble blankt avvist av eplehuset. Litt av prinsipp så hang jeg på dem og fikk dem til å melde saken inn til apple som også avviste saken som skade som jeg hadde påført. Jeg sendte også inn klokken og fikk den sendt til apple for sjekk også. Når jeg fikk siste avslaget så ba jeg om dokumentasjon på tykkelsen på batteriet da jeg hele tiden mente at årsaken til at skjermen sprakk slik var at batteriet este ut og presset skjermen utover. Litt motvillig fikk jeg et mål i fra dem etter sikkert 10 mailer frem og tilbake og når jeg målte med micrometer, tok bilde av resultat og sendte over til dem så fikk jeg beskjed om å på nytt sende inn klokken og da fikk jeg omsider ny på garantien. Jeg tenkte egentlig å gi pokker i hele greia, men jeg ble litt frustrert når de tydelig sa at dette var selvforskylt når det helt klart var andre årsaker så da fulgte jeg det opp litt tettere og kom igjennom etter mye om og men.

Apple watch bruker safirglass og det er enda værre (mye hardere) enn cornering om det utsettes for spenninger.
Lenke til kommentar

Det skjer. Slike cornering glass er laget under et høyt trykk og små produksjon flaws som ikke detekteres av QC finner sted.

Det er en 55 siders tråd om samme på us samsung forumet om Note 8. Tilfeldighet ..

Jeg har selv sittet i stua og sett et krystallglass stå urørt i seksjon pulveriseres spontant.

Problemet blir å fastsette om dette er tilfellet i denne saken og å overbevise både Elkjøp og produsent.

Den burde vært sendt direkte til Samsung.

Bruker ikke Elkjøp Samsung sine verksted?

Lenke til kommentar

Elkjøp bruker Mobylife som er et autorisert Samsung verksted.

Men som de andre her sier, så har du en svak sak.

Mest sannsynlig så har den vært under spenn i bukselommen som du beskriver, til den slutt sprakk.

Kjipt på en ny telefon. Spesielt når ny skjerm koster fort 4-5000,-

Lenke til kommentar

Edit:

Kan vel legge til at jeg har selv jobbet hos Elkjøp og ville blankt avist deg, men jeg ville gitt deg den informasjonen jeg gjør nå. Elkjøp vil ikke få kreditert telefonen hos produsent, og de ønsker ikke å ta tapet av å bytte skjerm på telefonen for å så måtte selge den som B-vare senere.. Og jeg har opplevd  at det har vært en del kunder som kommer inn med knust skjerm, men som da også takket nei til forsikring bare 2dager tidligere på sin splitter nye telefon...

Derimot om du tar det til forbrukerrådet, så blir det laget en sak og avgjørelsen av den saken må som regel Elkjøp forholde seg til i også fremtidige saker...

Men som sagt, jeg tror du taper.. Men det skader ikke annet en veldig mye tid og mas...

Jeg må legge til litt ekstra her på en Edit: Selv med forsikring ville du trolig fått avslag med de også, siden du beskriver at det skjedde helt av seg selv i bukselummen og ville ha henvist deg til å reklamere på mobilen du kjøpte og ikke godkjent forsikringskravet ditt :p (Hadde du derimot mistet mobilen i bakken så hadde det vær null stress :)

Wow så det er faktisk sånn på disse forsikringene også? Alltid når jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapene jeg har hatt så snor de seg unna med en eller annen forklaring, men jeg trodde disse skjerm forsikringene som blir reklamert med at de dekker alt ikke skulle være så ille.

Lenke til kommentar

Wow så det er faktisk sånn på disse forsikringene også? Alltid når jeg har vært i kontakt med forsikringsselskapene jeg har hatt så snor de seg unna med en eller annen forklaring, men jeg trodde disse skjerm forsikringene som blir reklamert med at de dekker alt ikke skulle være så ille.

De dekker så si alt, men da må man som kunde ha en direkte hendelse knyttet til skaden.. Om man sier det bare plutselig ble slik, så vil forsikringselskapet be deg reklamere på produktet.. De trenger en konkret hendelse på når og hvordan skaden skjedde.. Man kan si den ble kjørt over av en bil eller tråkket på av en elefant i en safari i Afrika.. Men når en telefon bare plutselig blir skadet i lommen er de veldig vanskelig...

Edit:

Det som er så dumt er jo at mange lyver fordi de ikke tør å fortelle at ungen deres gulpet opp over hele tastaturet på PCn, eller at TV falt i gulvet etter en fylle festmed gutta... Forsikringen dekker faktisk slike uhell, men når de skal forklare skaden, så falt ting ned av seg selv, og ting ble plutselig vått etc.. Så får de ikke godkjent kravet :p

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Når forsikringsfolka begynner å grave så har jeg spurt hva de dekker og hva de ikke dekker i forkant av forklaringen min. Uten å lyve da så kan man ihvertfall da være selektiv med om hvor MYE en trenger å fortelle.

Hadde et tilfelle som du nevner hvor jeg har trolig klart å miste ned å knuse en telefon på fylla. Forsikringen ville dekke dette, men så spurte fyren i telefonen etter hendelsesforløp og jeg forklarte at jeg var full, husker/tenkte ikke over telefonen noe særlog og våknet dagen derpå med knust telefon i lomma. Han spurte om det kunne tenkes at det skjedde som et hendig uhell i lommen og det svarte jeg jo på at det sikkert kunne gjort noe annet ville være å lyve. Da kom det brått i fra andre enden at de ikke dekket hendige uhell som det der og at jeg kunne høre med innbo forsikringen (dette var reise). I ettertid skjønte jeg selvfølgelig hvorfor de stilte så mange ledende spørsmål og jeg beit jo på et av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...