Harald Brombach (digi.no) Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Svenske sikkerhetsfolk presenterte ny variant av velkjent teknikk.Slik kan angripere hente krypteringsnøkler fra PC-er som er i dvalemodus 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Slik kan angripere hente krypteringsnøkler fra pc-er som er i dvalemodus Dvalemodus? Jeg tenker vi sier hvilemodus. 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dvalemodus? Jeg tenker vi sier hvilemodus. Gjengs norsk uttrykksmåte er "i dvale". Men noen greier ikke å si det uten å ta med favorittfloskelen "modus". Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Gjengs norsk uttrykksmåte er "i dvale". Men noen greier ikke å si det uten å ta med favorittfloskelen "modus".Poenget mitt er at dvalemodus og hvilemodus er to helt forskjellige ting. 5 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Poenget mitt er at dvalemodus og hvilemodus er to helt forskjellige ting. OK. Må innrømme at jeg ikke var oppdatert på den nyansen. Jeg mener vi brukte "hibernate" tidligere, så jeg regnet med at "sleep" var det samme.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Dette bør være en irrelevant problemstilling. Man skal aldri - og jeg mener ALDRI stille seg i en slik situasjon at ukjente/fremmede kan manipulere med PC-en. Ikke minst gjelder det når det som lagres på den er av en slik karakter at den bør krypteres. 1 Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Slik kan angripere hente krypteringsnøkler fra pc-er som er i dvalemodusDvalemodus? Jeg tenker vi sier hvilemodus. Du har helt rett. Dessverre har ingen av oss sett feilen i tittelen før nå. Men det står korrekt i brødteksten i det minste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Dette bør være en irrelevant problemstilling. Man skal aldri - og jeg mener ALDRI stille seg i en slik situasjon at ukjente/fremmede kan manipulere med PC-en. Ikke minst gjelder det når det som lagres på den er av en slik karakter at den bør krypteres. Det er lettere sagt enn gjort, og det er nettopp derfor jeg krypterer laptopen til å begynne med: Man kan aldri sikre seg 100% mot tyveri, selv ikke i perioder hvor laptopen enten er påslått eller i hvilemodus (ikke dvalemodus). Nå har ikke jeg akkurat statshemmeligheter på laptopen min, men det er mer den ubehagelige følelsen av å vite at noen romsterer i mine private filer. Lenke til kommentar
Anders Tungeland Gjerdrum Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Mottiltak mot dette er enklere enn mange tror. Nyere CPUer (for intel sin del alt f.o.m Skylake) har støtte for kryptert minne, jmf. Intel Software Guard Extensions. Lenke til kommentar
NiceguyArild Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Mottiltak mot dette er enklere enn mange tror. Nyere CPUer (for intel sin del alt f.o.m Skylake) har støtte for kryptert minne, jmf. Intel Software Guard Extensions. Krever ikke det programvare som er skrevet for bruk med Intel SGX ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå