Redaksjonen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Byggingen har startet: Verdens største flytende vindturbiner skal til Portugal 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) "...fordi alt er samlet i en tørrdokk på forhånd. Deretter slepes alt sammen ut på plass og festes til bunnen med fire fortøyninger." Kan man ikke bruke oljeplatformer til slike (eventuelt store ) vindturbiner? Langt til havs vil de vel også ha plass til kontinuerlig hydrogenproduksjon, og står lagelig til for fylling til skip, som så går på avgiftsfri hydrogen til glede for verden. Endret 13. september 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 "...fordi alt er samlet i en tørrdokk på forhånd. Deretter slepes alt sammen ut på plass og festes til bunnen med fire fortøyninger." Kan man ikke bruke oljeplatformer til slike (eventuelt store ) vindturbiner? Langt til havs vil de vel også ha plass til kontinuerlig hydrogenproduksjon, og står lagelig til for fylling til skip, som så går på avgiftsfri hydrogen til glede for verden. - Hvordan skal man kunne bruke oljeplattformer til dette? Det er ikke bare å kaste en vindmølle på toppen av en oljeplattform = ferdig - Hydrogen produksjon er dyrt nok. Å sette dette ut offshore vil fordyre dette ekstremt, og det er ikke noe dere hydrogen-tilhengere ønsker, er det vel? 1 Lenke til kommentar
oceana Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 - Hydrogen produksjon er dyrt nok. Å sette dette ut offshore vil fordyre dette ekstremt, og det er ikke noe dere hydrogen-tilhengere ønsker, er det vel? Hydrogenentusiastene er skrudd sammen motsatt vei. Jo mer teknisk komplisert løsning, jo dårligere total ressursøkonomi, desto bedre. 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Norge er helt i forkant på flytende havvind, var overskriften i en annen artikkel i TU. Her ser vi et konsept fra Portugal som er hakket bedre enn Hywind, men utviklingen går fort på dette området og vi vil nok se kombinasjonsløsninger innen kort tid. Det ligger i kortene at hybride løsninger vil skaffe oss den billigste energien, da utgiftene til bygging og drift deles på flere aktører. Skulle ønske at norske myndigheter så mulighetene "Havrommet" gir for både arbeidsplasser og lønnsomme bedrifter i årene som kommer. Vi passerte nettopp 100 mil. fat olje pr. dag. En ufattelig mengde olje, og det er etter min mening logisk at dette påvirker klimaet på jorden. Er det da rett av Norge og bruke 25 mrd. statlige kr. pr år for å lete etter mer? Burde vi ikke heller satse pengene på fornybar-industrien på havet, hybride anlegg for energi og mat? De unge vil nok prioritere miljøet fremfor fortsatt dans rundt "Oljekalven", så dagens politikere er nødt til å skifte fokus skal de beholde makten. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) - Hvordan skal man kunne bruke oljeplattformer til dette? Det er ikke bare å kaste en vindmølle på toppen av en oljeplattform = ferdig - Hydrogen produksjon er dyrt nok. Å sette dette ut offshore vil fordyre dette ekstremt, og det er ikke noe dere hydrogen-tilhengere ønsker, er det vel? Nå er det nok ikke noen som kaster installasjoner opp på hverandre. - Men i stedet for å vrake/kaste en oljeplattform, burde den gjenbrukes til noe nyttig noen år til. - Det er nå på tide at løsningen blir tatt i bruk i store skip og at de største cruiseskipene investerer i å legge om til fornybare løsninger. Disse må over på hydrogen for å få nok energi til å kunne kjøre på en utslippsfri løsning. Gjerset trekker fram Viking Cruises, et norskbasert cruiserederi, som har konkrete planer om å bygge skip med hydrogendrift. https://www.dagbladet.no/nyheter/advarte-mot-livsfarlig-sommerluft-sa-kom-monsterskipet-seilende-inn-fjorden/70007681 – Hydrogen passer for mange typer båter utenom ferger; nærskipsfart, havbruk, fjordcruise, fiskeri for å nevne noen. Hydrogendrift av ferger er bare en start. https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/sjefingenioer-batterier-har-vaert-en-game-changer-og-naa-kan-hydrogen-bli-det-samme/24334624 «– Kom med båten, så skal vi komme med hydrogen til en konkurransedyktig pris « https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-vil-de-lage-hydrogen-fra-vind/24190239 Hydrogen/brenselcelle i skip: - En kraftgenerator baserad på bränsleceller är betydligt mindre än ett som är baserat på diesel eller gas med motsvarande effekt och ger inga utsläpp av växthusgaser, partiklar, svavel- eller kväveoxider http://news.cision.com/se/powercell-sweden-ab/r/hyons-modulbaserade-branslecellslosning-for-fartyg-far-varldens-forsta-principgodkannande-av-dnv-gl,c2551165 Endret 14. september 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Da må i såfall disse riggene du snakker om kjøpes av noen. Så det må finnes et marked for det, noen som faktisk kan gjøre dette og samtidig tjene penger på det Uansett, artikkelen omhandler en vindmølle på toppen av noe som ligner bens til en semi-sub. Dette er noe helt annet og en helt annen prisklasse enn det du foreslår Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Tror kanskje fri hydrogen og kunnskap er inne på noe her. I stedet for å tappe norsk kraftnett med sjøkabler for å erstatte elendige 30MW gassturbiner kunne man ha bygget flytende vindmøller som forsynte plattformene med strøm. Disse burde ha vert overdimensjonert og laget hydrogen wha elektrolyse. Hydrogen kunne vert lagret på havbunnen i trygg avstand fra plattform og vindpark. Når vinden løyet kunne man ha produsert strøm fra hydrogen. Det ville hatt brukbar energi virkningsgrad i forhold til gassturbiner? Lange kabler og store el tap unngått. Hydrogen kunne vert lagret i store tanker på havbunnen med relativt lavt trykk. Dette er nok det nærmeste jeg kommer fornuftig og trygg bruk av hydrogen som energibærer. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Da kunne vi jo heller bar satset på atomkraft da? Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 "...fordi alt er samlet i en tørrdokk på forhånd. Deretter slepes alt sammen ut på plass og festes til bunnen med fire fortøyninger." Kan man ikke bruke oljeplatformer til slike (eventuelt store ) vindturbiner? Langt til havs vil de vel også ha plass til kontinuerlig hydrogenproduksjon, og står lagelig til for fylling til skip, som så går på avgiftsfri hydrogen til glede for verden. En offshore vindpark vil bestå av mange vindmøller. På en oljeplattform vil det være plass til en enkelt vindmølle. Det er tvilsomt om det er mer lønnsomt å montere en mølle på en plattform, enn å montere mange, identiske møller sammen i dokk på land og taue dem ut som beskrevet i artikkelen. Kanskje en utrangert oljeplatt kan bedre utnyttes som likeretter/trafostasjon, eller fundament for andre prosesser som utnytter strømmen fra vindmøllene. slik du foreslår. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå