konsonor Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hei! Kan starte med at jeg har begrensede ferdigheter når det gjelder nettverk. Vi har Altibox 500/500-nett. I kjelleren har vi modemet som er av typen FMG (renger med det er den nyeste typen). Bruker det som ruter nå. Problemer oppstår når jeg er i første eller andre etasje. Da blir det dårlig dekning og lav fart. Noen plasser i 2. etasje er det heller ikke mulig å koble til. Vi har en TP-Link Touch P5 router - som ikke har vært i bruk i det siste. Vi har nettverksuttak både i 1. og 2. etasje som står ubrukt for øyeblikket. Spørsmålet mitt blir da som følgende: Hvordan får jeg et best mulig nettverk som dekker hele huset? Har også et andre spørsmål. Kjellerleiligheten vår ble innredet cirka på samme tid som vi fikk Altibox. Da ble det strukket et nettverksuttak bak TV. Dette brukes nå som uttak for Altibox nye TV. Har i tillegg en PS4, LG C7 og muligens en data senere som jeg har lyst å ha fast tilkobling til. Har tenkt på å strekke en ekstra kabel i røret som er lagt til uttaket og sette opp en dobbel i stedet for enkel kontakt dersom det er praktisk mulig med to kabler. Videre bruke en switch på den ene porten og ut til PS4, osv. Lar dette seg gjøre? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det finnes flere måte å løse dette på. Det er mange på forumet her som har suksess med et merke som heter Ubiquiti Unifi. Se f. eks disse trådene: Hjelp til oppsett av hjemmenettverk Vil dette hjemmenettverket fungere? 2 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Er mulig og trekke 2 stykk kabler i et 16mm korrugert rør, men kan fordre noen utfordringer om avstanden er lang. Lenke til kommentar
gkv Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Er mulig og trekke 2 stykk kabler i et 16mm korrugert rør, men kan fordre noen utfordringer om avstanden er lang. Ja dette er mulig om røret ikke har for mange harde svinger. Fikk tredd gjennom 8 meter uskjermet cat-6 fra Biltema i eget hus. To skjermede cat-5 var svært vanskelig, men kan også gå! Bruk helst litt multismøremiddel på de første meterene av kabelen før du trekker. Endret 14. september 2018 av gkv Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Burde jo nesten vurdere to stk Ubiquiti Amplifi HD Mesh routere. De kan kobles opp med kablet forbindelse, så kan du ha én i toppetasjen og en i nederste etasje, som vil gi ganske så god dekning. De kommer med 4 LAN-porter hver pluss en ekstra for kommunikasjon seg imellom. Endret 14. september 2018 av newman221 Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Takk for svar. Kan starte med å si at jeg har satt opp Touch P5 i 1.etasje som "access point". Nå har jeg da altså 4 nettverk - 2 fra FMG og 2 fra Touch P5. Dette fungerte greit og fikk god i 1. og 2. etasje med P5 og god fart med FMG nede i kjeller. Men jeg regner med at dette ikke er en optimal løsning? Når det gjelder uttaket i kjelleren bak TV, er det mulig å bruke en switch på den ene porten og sende både TV og nettverkssignal gjennom denne? Eller må jeg ha to med nettverk i den ene og tv i den andre, og trekke en ekstra kabel for å få det til? Mener det er Cat 5e uskjermet som er trukket fra før, og jeg tenker å trekke uskjermet Cat 6 i tilfelle. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Takk for svar. Kan starte med å si at jeg har satt opp Touch P5 i 1.etasje som "access point". Nå har jeg da altså 4 nettverk - 2 fra FMG og 2 fra Touch P5. Dette fungerte greit og fikk god i 1. og 2. etasje med P5 og god fart med FMG nede i kjeller. Men jeg regner med at dette ikke er en optimal løsning? Når det gjelder uttaket i kjelleren bak TV, er det mulig å bruke en switch på den ene porten og sende både TV og nettverkssignal gjennom denne? Eller må jeg ha to med nettverk i den ene og tv i den andre, og trekke en ekstra kabel for å få det til? Mener det er Cat 5e uskjermet som er trukket fra før, og jeg tenker å trekke uskjermet Cat 6 i tilfelle. Den optimale løsningen for mitt vedkommende er at en kun har en ssid/nettverksnavn. Har både Asus ac68u og TP-Link touch P5. Men har aldri fått det til. Nå kasseres trådløse på begge to. Venter nå 2 stk Unifi ac pro. Det går til ett viss punkt og etter det blir en møkk lei møkket og vil ha en god løsning på det. Har en flere vanlige AP'er med forskjellige nettverksnavn blir det slik at en blir nødt til å bytte over til det med best dekning manuelt, noe som er ganske så tungvindt og upraktisk. FMG skal vel sende både nett og tv på samme kabel. Endret 14. september 2018 av FranZe Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Den optimale løsningen for mitt vedkommende er at en kun har en ssid/nettverksnavn. Har både Asus ac68u og TP-Link touch P5. Men har aldri fått det til. Nå kasseres trådløse på begge to. Venter nå 2 stk Unifi ac pro. Det går til ett viss punkt og etter det blir en møkk lei møkket og vil ha en god løsning på det. Har en flere vanlige AP'er med forskjellige nettverksnavn blir det slik at en blir nødt til å bytte over til det med best dekning manuelt, noe som er ganske så tungvindt og upraktisk. FMG skal vel sende både nett og tv på samme kabel. Okei, så jeg har i utgangspunktet gjort rett når jeg har koblet opp P5 som AP? Vil samme SSID gjøre at enhetene på nettverket velger nettet med best dekning? Synes det er en god nok løsning foreløpig i alle fall. Når du skriver at FMG sender nett og tv på samme kabel, hvordan kan jeg utnytte meg av det? Er det en switch som er den beste løsningen da om jeg vil ha både TV og 3-4 nettverksuttak? Lenke til kommentar
n0mad Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg koblet opp Openmesh/Cloudtrax AP, switch og router, og koblet ISP-modemet inn i routeren. Regner med at du kan gjoere det samme med din Altibox (dette er for en ISP kalt Movistar i Spania). Endte opp med aa trekke rundt 200 m Cat-6 kabel totalt for wifi + ethernet, og kjoerer alle access points med POE (stroem via Ethernet). Kostet rundt 1000 EUR for alt, og har bra dekning over alt naa. Lenke til kommentar
konsonor Skrevet 17. september 2018 Forfatter Del Skrevet 17. september 2018 Okei. Har nå bestilt meg TP-Link Switch som jeg har planlagt å bruke tven. Regner med det går greit med bare en port. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå