Gå til innhold

Slik blir Aston Martins første elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Kommentar fra en annen post lengre nede her fra meg, og som gjør ting litt klarere; 

Kritikken er mer ment i generell retning av bilprodusentene, og i så tilfellet bommer jeg litt i min kommentar - bare å beklage! 
Men, det jeg foresøker å få frem er at enten har men Leaf ol. på den ene siden, eller så har man Teslaer/Audier/Jaguar eller andre dyre biler på den andre siden - det er (nesten, ref. Kona) ingen biler i mellom her. Hva om man faktisk ønsker lengst mulig rekkevidde uten å måtte ha en haug med fordyrende elementer lagt til? Teknologi er grisespennende, men da er det også greit at det er et utvalg og ikke enten luksus eller 1. generasjon's elbil rekkevidde. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Seff, måtte jo være en eksklusiv, dyr og uoppnåelig bil. Hvorfor skal det være så vanskelig å lage noe lite med stort batteri og hvor ting er sparsomme? Alt jeg vil ha er en billigst mulig, driftssikker, langdistanse elbil som er billig. Den kan være stygg, ha dårlig komfort og sparsom på utstyr. Men neida, alt som kommer skal være overlesset med fordyrende elementer eller produseres i så små kvanta at en enten må være millionær eller heldig for å få en...

 

Edit: Kona er et godt alternativ, men her også er det flere ting som kunne vært fjernet for å presse ned prisen noe.

 

Nå er det jo eksklusive, dyre og uoppnåelige biler Aston Martin driver med, de ser vel ingen grunn til å endre det bare de lager en elektrisk bil?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Var slappe greier dette her. Skal de først lage en beta utgave som de skal selge til kundene så kunne de nå tatt i litt? Man får jo 7 seter familiebil som gjør 0-100 sprinten over et sekund raskere. Og den har jo tross alt vært ute på markedet en stund. El-versjonen er jo knapt nok raskere enn bensinutgaven av Rapide S. Kanskje helt greit at de bare lager en serie på 150 biler?

Lenke til kommentar

Seff, måtte jo være en eksklusiv, dyr og uoppnåelig bil. Hvorfor skal det være så vanskelig å lage noe lite med stort batteri og hvor ting er sparsomme? Alt jeg vil ha er en billigst mulig, driftssikker, langdistanse elbil som er billig.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du klikket deg inn, leste og faktisk kommenterte om Aston Martin el-bil om du egentlig ønsker deg en brukt Think eller Renault Twizy? Eller hva med en brukt Leaf?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du klikket deg inn, leste og faktisk kommenterte om Aston Martin el-bil om du egentlig ønsker deg en brukt Think eller Renault Twizy? Eller hva med en brukt Leaf?

 

Kritikken er mer ment i generell retning av bilprodusentene, og i så tilfellet bommer jeg litt i min kommentar - bare å beklage! 

Men, det jeg foresøker å få frem er at enten har men Leaf ol. på den ene siden, eller så har man Teslaer/Audier/Jaguar eller andre dyre biler på den andre siden - det er (nesten, ref. Kona) ingen biler i mellom her. Hva om man faktisk ønsker lengst mulig rekkevidde uten å måtte ha en haug med fordyrende elementer lagt til? Teknologi er grisespennende, men da er det også greit at det er et utvalg og ikke enten luksus eller 1. generasjon's elbil rekkevidde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men var det ikke enkelt for de etablerte bilprodusentene å overgå Tesla på alle måter? Det var jo ikke noe problem å slenge ut elbiler så lenge de gidder?

 

Aner ikke hva du sikter til her, det er i hvert fall ikke noe jeg har påstått om du av en eller annen grunn skulle tro det. Jeg mener bare at du har misforstått totalt om du tror en Aston Martin begrenset til 150 stk er laget for å konkurrere med Tesla. Andelen Aston Martin-kunder som tenker "hmm nei, jeg dropper å kjøpe Aston Martin, jeg kjøper heller en Tesla" er nok mikroskopisk / ikke-eksisterende.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Seff, måtte jo være en eksklusiv, dyr og uoppnåelig bil. Hvorfor skal det være så vanskelig å lage noe lite med stort batteri og hvor ting er sparsomme? Alt jeg vil ha er en billigst mulig, driftssikker, langdistanse elbil som er billig. Den kan være stygg, ha dårlig komfort og sparsom på utstyr. Men neida, alt som kommer skal være overlesset med fordyrende elementer eller produseres i så små kvanta at en enten må være millionær eller heldig for å få en...

 

Edit: Kona er et godt alternativ, men her også er det flere ting som kunne vært fjernet for å presse ned prisen noe.

Edit2: Kommentar fra en annen post lengre nede her fra meg; 

 

Kritikken er mer ment i generell retning av bilprodusentene, og i så tilfellet bommer jeg litt i min kommentar - bare å beklage! 

Men, det jeg foresøker å få frem er at enten har men Leaf ol. på den ene siden, eller så har man Teslaer/Audier/Jaguar eller andre dyre biler på den andre siden - det er (nesten, ref. Kona) ingen biler i mellom her. Hva om man faktisk ønsker lengst mulig rekkevidde uten å måtte ha en haug med fordyrende elementer lagt til? Teknologi er grisespennende, men da er det også greit at det er et utvalg og ikke enten luksus eller 1. generasjon's elbil rekkevidde. 

 

I siste avsnitt (som jeg er helt enig i) pirker du nok i det som er et grunnleggende dilemma for bilbransjen. Det er nettopp i dette mellomskiktet selve saltet til grøten produseres. Vanlige biler i store volumer. Bransjen har investert milliarder i topp moderne produksjonslinjer som må kverne ut biler i enorme kvanta for å tilbakebetale investeringen. De er nok livredde for at for mange elbiler i denne klassen skal kannibalisere tilsvarende biler fra eget merke. Derfor bruker de småbiler og premiumbiler som demolinjer for å gjøre seg kjent med teknologien og optimalisering av prosessen. Uten å blø for mye underveis.

 

Dette er selvsagt frustrerende for oss som nettopp ønsker bilene "i midten", som jo er de aller fleste av oss. Men jeg tror at bransjen er i en ganske kjip skvis her. Jeg har heller ikke tillit til at de egentlig ønsker en rask overgang, og at presset må komme utenfra. Både nedenfra i form av etterspørsel og kunder som "krever" elbiler, og ovenfra i form av regulatoriske grep for å presse gjennom en raskere overgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ah, enda en av disse "Tesla-killerne".

Vel, dette er jo biler som pr definisjon er Tesla-killer med tanke på at den klarer å tømme hele batteriet uten ytelsesbegrensninger. Den er pr definisjon også killer av alle andre ordinære biler. Aston Martin har aldri sagt de skal lage den raskeste bilen i verden (verken el- eller bensinbil), men de skal lage eksklusive biler for et fåtall mennesker.

Lenke til kommentar

Kritikken er mer ment i generell retning av bilprodusentene, og i så tilfellet bommer jeg litt i min kommentar - bare å beklage! 

Men, det jeg foresøker å få frem er at enten har men Leaf ol. på den ene siden, eller så har man Teslaer/Audier/Jaguar eller andre dyre biler på den andre siden - det er (nesten, ref. Kona) ingen biler i mellom her. Hva om man faktisk ønsker lengst mulig rekkevidde uten å måtte ha en haug med fordyrende elementer lagt til? Teknologi er grisespennende, men da er det også greit at det er et utvalg og ikke enten luksus eller 1. generasjon's elbil rekkevidde. 

 

El-bil er så nytt at de fleste produsentene ennå ikke er klare. Og de som har kommet igang har ennå et tynt utvalg å velge mellom. Innen et par tre år så vil nok  ting se ganske annerledes ut. Og stadige innstramminger rundt dieselbruk i større byer rundt om i Europa vil nok også være en god driver som legger press på produsentene om å få fortgang i utviklingen. 

 

Jeg ser helt klart hva du mener, og det vil nok komme etterhvert. Tesla har jo forsøkt å vri over med model 3. Altså en rimeligere bil men som likevel har lang rekkevidde. Innen 5-7 år så har vi rukket å få ennå bedre og billigere batterier og det vil gjøre det enklere for produsentene å opprettholde levelige marginer slik at de kan øke modellutvalget av elektriske biler. 

 

Men ja overgangen fra forbrenningsmotor til elbil går sakte, for sakte etter min smak. Og langt flere produsenter skulle vært på banen langt tidligere. Når markedet til sist skjønte hvilken vei utviklingen gikk så ble det litt panikk. De så gamle forretnings modeller forvitre, teknologi de har brukt årevis på å utvikle og milliarder av kroner på få et langt kortere livsløp enn de hadde forventet. Da blir det mer forståelig at bilbransjen har forsøkt å avfeie elektrifiseringen av bilparken og at de har nektet å ta inn over seg realitetene. 

 

Tesla ble virkelig en game changer. Folk kan mene hva de vil og både Tesla og hr Musk men det er liten tvil om at det er Tesla vi kan takke for det som nå skjer i bransjen. Uten Tesla ville vi fortsatt sett stygge og nær ubrukelige el-biler med kjørekomfort, plass og sikkerhet som en ola-bil, som egentlig kun passer for mdg'ere og blodfans. Heldigvis er vi kommet forbi det stadiet. 

 

Tenker at langt flere burde forsøke el-bil. De færreste av oss kjører jo splitter ny bil, og bruktmarkedet for el-bil er voksende. Det burde være en mulighet for langt flere å bli kjent med el-bil alt nå. Kjenne på gleden med el-bil, nyte det å slippe å tanke for flere tusen kroner per måned. Plugge inn når en kommer hjem og starte på jobb neste dag med fulle batterier, oppvarmet bil og mer en god nok rekkevidde til hverdagskjøringen. De som vet de trenger lang rekkevidde i ferien eller for hytteturen kan jo bruke pengene de sparer på drivstoff til leiebil når de skal på hyttetur eller til flybilletter for ferien. Evt. bare ta seg litt god tid på bilferien, nyte ladestoppene til cafetur, se mer av området de ferierer i eller bare nyte det å ha en rolig ferie uten krav og mas om et bestemt antall mil om dagen. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor tar det så enormt lang tid å få disse elbilene ut av fabikkene? Er det kun for å holde prisene oppe? Eller er konstruksjonen så extremt vanskelig?

Bilprodusenter samarbeider på et nivå ingen helt forstår og styrer markedet med jernhånd. Eneste outsideren er tesla som prøver å dytte ut så mange elbiler som mulig så fort som mulig. Hands up for Elon. Han er ett geni. Ingen finansmester da......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...