Gå til innhold

Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere


Anbefalte innlegg

Men det er mere opplagt at Bensin på en dieselbil gir problemet på grunn av stempelet og tempraturer, i tillegg har disel smøreolje.

 

Men det er litt vanskelig med strøm å vite f.eks med tanke på ladere, for strømmen er lik, er spenningen og volt som er forskjellig. og teknologi. Kunne vært ladesensorene som er årsaken f.eks den blir overbelastet.

Da ville det ikke bare vært problem ved denne ene ladestasjonen, på flere biler.

 

Mest sannsynlig er det snakk om uvanlig støy fra ladestasjonen som knekker noe i bilen, eller DC-lekkasje til kontrollsignalene. Dette er noe som er ikke spesielt vanskelig å påvise på ladestasjonen, med riktig utstyr.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sannsynlig er det snakk om uvanlig støy fra ladestasjonen som knekker noe i bilen, eller DC-lekkasje til kontrollsignalene. Dette er noe som er ikke spesielt vanskelig å påvise på ladestasjonen, med riktig utstyr.

Det kan også være eldre model S eller X har kjent feil med utstyret og enkelte typer lader, de tror det er hurtiglader og overbelastet både ladere og batteriet. Men det vet vi ikke foreløpig.

Største problemet er å vise hvem som har skylden for fleste ladestasjoner tar ikke ansvaret ved erstatning ellers hadde det kostet 50 kr per minutt å lade elbil hvis det heletatt skal få dekket utgiftene rundt dette.

 

Det er jo sure penger da elbiler er jo ganske dyrt i utgangspunktet. Reprasjoner blir dyrt særlig batteri.

Lenke til kommentar

Det kan også være eldre model S eller X har kjent feil med utstyret og enkelte typer lader, de tror det er hurtiglader og overbelastet både ladere og batteriet. Men det vet vi ikke foreløpig.

Bilens innebygde lader er ikke inne i bildet - hurtiglader kobles rett til batteriet. Og Tesla sier batteriene er uskadd.

 

Jeg vil gjette på at feilen har oppstått i kontroll-logikken mot ladestasjonen eller BMS. Muligens også i HVJB, en koblingsboks under baksetet. Det trenger ikke være veldig dyrt å rette opp, men det er er nok snakk om tusenlapper.

 

Største problemet er å vise hvem som har skylden for fleste ladestasjoner tar ikke ansvaret ved erstatning ellers hadde det kostet 50 kr per minutt å lade elbil hvis det heletatt skal få dekket utgiftene rundt dette.

 

Det er jo sure penger da elbiler er jo ganske dyrt i utgangspunktet. Reprasjoner blir dyrt særlig batteri.

Ladeoperatørene har et lovmessig ansvar helt uavhengig av om de vil ha det eller ikke. Det er ikke lov å skade andres eiendom uten tillatelse.

 

I dette tillfellet ser det ut til at Fortum har gjort det riktige - slått av og sperret av laderen, inntil flere undersøkelser av ladestasjonen kan bli utført. Om det blir funnet feil vil nok Fortum få en regning fra Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...