Salvesen. Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Vet ikke hvis noen klarer å lage en bil med 40 kwh batteri som går 40 mil til under 300 000 kr. Om du ville sagt det er unødvendig å forbedre strømbruken. Man vet ikke hvordan strømprisene blir fremover, særlig hvis alle kjøper elbil. For hvis elbil er fremtiden ville hydrogen og disel\bensin være død. Slik er det ikke. Helt ærlig håper jeg på mere hybrid versjon slik man kan velge. Elbilen har fordeler. Men også ulemper med treg ladetid. Men hybridbiler har vel aldri tatt av heller. Hvorfor skal strømprisen endre seg? Det gir ingen mening. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Fordi en årsak er fordi hafslund må utbygge strømnettet til å kunne gi nok strøm til alle elbilene. Dagens strømnett er ikke tenkt på å bruke 100 kw på under 1 time. Fordi før var det mye strøm. Så må vel strømlevrandørene kjøpe ekstra strøm som koster penger fra utlandet. Men ja kanskje litt overdrivet, men vi vet ikke hva ting vil koste i fremtiden. Ergo er det ikke sikkert elbil blir billigst. Bensinbiler\disel har vertfall usikkert fremtid derfor kjøper folk det brukt. Er selv klar over en del dropper elbil før de vet ting mere sikkert. Folk som ikke reiser så mye med bilen er vel ikke lønnsomt med elbil. Usikkert på hvor lenge strømmen beholdes i elbil om den kan stå stille i 2 år uten batteriet tappes. Vertfall bensinbiler og disel har ikke slikt tap må være lekasje eller ligdene. Endret 14. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) For hvis elbil er fremtiden ville hydrogen og disel\bensin være død. Hvorfor skulle bensin/diesel allerede være utfaset før elektriske kjøretøy er tilstrekkelig utbredt? Overgangen tar lang tid. Hester som transportmiddel eksisterte parallellt med biler i mange tiår. Og hestene måtte også settes på lading i en eng eller ved å koble til en mulepose med havre. Ulempen med ladetid handler kun om vane. Vaner er vonde å vende til å begynne med, men når de først endrer seg så går det kjempefort. Endret 14. september 2018 av Ola Leier Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Fordi en årsak er fordi hafslund må utbygge strømnettet til å kunne gi nok strøm til alle elbilene. Dagens strømnett er ikke tenkt på å bruke 100 kw på under 1 time. Fordi før var det mye strøm. Så må vel strømlevrandørene kjøpe ekstra strøm som koster penger fra utlandet. Men ja kanskje litt overdrivet, men vi vet ikke hva ting vil koste i fremtiden. Ergo er det ikke sikkert elbil blir billigst. Bensinbiler\disel har vertfall usikkert fremtid derfor kjøper folk det brukt. Dette er noe du selv har funnet på, studier viser at nettet tåler langt flere elbiler enn folk tror. I tillegg vill prisene differensiere slik at det ikke svarer seg å ta ut høy effekt(da det gir høy pris). Og nei, vi trenger ikke importere strøm da vi sparer mye energi ved å ikke brenne fossilt. Folk klarer ikke å ta dette innover seg, man må trekke i fra energi"kostnaden" til å brenne fossilt når en regner på dette. Det er ikke slik at hver elbil kommer som ett ekstra påslag. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Dette er noe du selv har funnet på, studier viser at nettet tåler langt flere elbiler enn folk tror. I tillegg vill prisene differensiere slik at det ikke svarer seg å ta ut høy effekt(da det gir høy pris). Og nei, vi trenger ikke importere strøm da vi sparer mye energi ved å ikke brenne fossilt. Folk klarer ikke å ta dette innover seg, man må trekke i fra energi"kostnaden" til å brenne fossilt når en regner på dette. Det er ikke slik at hver elbil kommer som ett ekstra påslag. Vet du ar prisen på en KWh nærmer seg to kroner? Og ingen ting tyder på at prisstigningen vil stoppe. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Vet du ar prisen på en KWh nærmer seg to kroner? Og ingen ting tyder på at prisstigningen vil stoppe. Hvor handler du strøm? Jeg ligger på <75 øre den siste måneden og det er nå den er høy. Grunnen til høyere strøm nå er sommeren vi har hatt.. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Når man kommer med en påstand så skal man legge ved kilder, dette lærte de fleste på videregående/ungdomsskolen. Folk som ikke forstår dette kan ikke ha fullført skolegangen. Det er irrelevant om du/han har rett når du/han ikke kan henvise til noe annet enn din egen "rake rygg". Jaja, nå forutsetter jeg at de som skriver i forumet i hvert fall er ferdig med xxxxx. Tema er: "Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere" Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Hvor handler du strøm? Jeg ligger på <75 øre den siste måneden og det er nå den er høy. Grunnen til høyere strøm nå er sommeren vi har hatt.. Ja, Her koster også selve strømmen 60-70 øre pr. kWh. Men hertil kommer linjeleie, fastavgift, faktura, etc. etc. sånn at et strømforbruk siste mnd. på ca. 1000 KWh koster ca. Kr. 1800,- (Dette Ca. tall fra min strømregning fra SFE.) Endret 14. september 2018 av sveinsel Lenke til kommentar
Nasatech Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538 Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen? Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Om vinteren er vel det dobbelt strømbruk? Jeg har Model X med performance (bruker mer strøm) og har 22" hjul på sommer og 19" på viner. Da bruker jeg omtrent like mye 270Wh/km på sommer og vinter. Så "dobbelt så mye om vinteren" er det ikke Dette gjelder forresten lading på superladere og den andre artikkelen gjelder jo lading på hurtigladere. Når jeg kjører til Danmark (som jeg gjør mange ganger i året), så lader jeg 1 eller 2 ganger på veien og da lader jeg 30-40kWh så man skal ta ganske mange turer før man bruker opp beløpet. Husk at bilen starter med fullt batteri da man jo setter den i stikkontakten når man er hjemme. Her koster fortsatt strømmen 80-90 øre pr. kWh. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Ja, Her koster også selve strømmen 60-70 øre pr. kWh. Men hertil kommer linjeleie, fastavgift, faktura, etc. etc. sånn at et strømforbruk siste mnd. på ca. 1000 KWh koster ca. Kr. 1800,- (Dette Ca. tall fra min strømregning fra SFJ.) Men dette har ikke noe med strømmen å gjøre. Nettleien er under endring nå og blir mer fair i fremtiden. Lenke til kommentar
Nasatech Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Fordi en årsak er fordi hafslund må utbygge strømnettet til å kunne gi nok strøm til alle elbilene. Dagens strømnett er ikke tenkt på å bruke 100 kw på under 1 time. Fordi før var det mye strøm. Så må vel strømlevrandørene kjøpe ekstra strøm som koster penger fra utlandet. Men ja kanskje litt overdrivet, men vi vet ikke hva ting vil koste i fremtiden. Ergo er det ikke sikkert elbil blir billigst. Bensinbiler\disel har vertfall usikkert fremtid derfor kjøper folk det brukt. Er selv klar over en del dropper elbil før de vet ting mere sikkert. Folk som ikke reiser så mye med bilen er vel ikke lønnsomt med elbil. Usikkert på hvor lenge strømmen beholdes i elbil om den kan stå stille i 2 år uten batteriet tappes. Vertfall bensinbiler og disel har ikke slikt tap må være lekasje eller ligdene. Du vet at de fleste elbiler lader på natten, når det allikevel er lite "trafikk" på nettet og at en vanlig elbil (Tesla også ja) bruker 10A (etter loven) på en vanlig schuko (stikkontakt). Det vil si at den bruker mye mindre enn komfyren din og ca. det samme som varmekablene dine Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Fordi en årsak er fordi hafslund må utbygge strømnettet til å kunne gi nok strøm til alle elbilene. Dagens strømnett er ikke tenkt på å bruke 100 kw på under 1 time. Fordi før var det mye strøm. Så må vel strømlevrandørene kjøpe ekstra strøm som koster penger fra utlandet. Man hurtiglader ikke elbiler hjemme. Dette har noen allerede gjort deg oppmerksom på. Hva er grunnen til at du hele tiden kommer med irrelevante innlegg? Endret 14. september 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Du vet at de fleste elbiler lader på natten, når det allikevel er lite "trafikk" på nettet og at en vanlig elbil (Tesla også ja) bruker 10A (etter loven) på en vanlig schuko (stikkontakt). Det vil si at den bruker mye mindre enn komfyren din og ca. det samme som varmekablene dine Pr i dag lader vel de fleste elbiler mellom 1700 og kl 2000, men med litt incentivering skal det nok gå greit å få flyttet det til nattestid. Med gjenomsnittlig 15-30km/dag er det ikke så mange kWh som normalt trenger å fylles på til daglig så etter at bilen blir plugget inn når man kommer hjem fra jobb tar det gjerne ikke så lang tid før ladingen er ferdig. Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hva er poenget med å skrive dette? Ingen nordmenn blir påvirket av dette. Kun solgt i USA til nå. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hva er poenget med å skrive dette? Ingen nordmenn blir påvirket av dette. Kun solgt i USA til nå. Det selges mange Tesla i Norge.. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Pr i dag lader vel de fleste elbiler mellom 1700 og kl 2000, men med litt incentivering skal det nok gå greit å få flyttet det til nattestid. Med gjenomsnittlig 15-30km/dag er det ikke så mange kWh som normalt trenger å fylles på til daglig så etter at bilen blir plugget inn når man kommer hjem fra jobb tar det gjerne ikke så lang tid før ladingen er ferdig. Selv om man plugger til kabelen når man kommer hjem i 17-tiden, så kan man via programvaren i bilen ha stilt inn at den ikke skal begynne å lade før kl. 23:00 f.eks. Da begynner man ikke lade før strømforbruket er gått ned, men man slipper å ta seg ut en tur for å koble til laderen. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Helt ærlig håper jeg på mere hybrid versjon slik man kan velge. Elbilen har fordeler. Men også ulemper med treg ladetid. Noob spørsmål angående hybrider: Er det ikke mer plassbesparende å ha hydrogen + batteri hybrid framfor fossilt + batteri hybrid da førstnevnte bruker en elmotor med begge kildene? Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Strålende nyheter! På tide å la ELbilistene slutte å få lov å snylte så voldsomt 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Strålende nyheter! På tide å la ELbilistene slutte å få lov å snylte så voldsomt Hva snakker du om? Det er ingen som snylter her, det har vært en del av kostnaden når en kjøpte bilen. Det er slik Tesla har finansiert superladerne sine. Vi som har betalt er belønnet med "evig" gratis lading. De fleste går nok i minus. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 11. oktober 2018 Del Skrevet 11. oktober 2018 Hva snakker du om? Det er ingen som snylter her, det har vært en del av kostnaden når en kjøpte bilen. Det er slik Tesla har finansiert superladerne sine. Vi som har betalt er belønnet med "evig" gratis lading. De fleste går nok i minus. Har ikke betalt for det om man skulle få "evig" gratis lading nei.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå