Gå til innhold

Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere


Anbefalte innlegg

Ja, som sagt er planen å justere prisene til å reflektere effekt. Slik at kostnaden havner på rett plass. Tanken er ikke å belaste elbileiere, men de som krever mye effekt uavhengig av hva den brukes til.

 

Så kjapt på golf eksempelet mitt.

E-golf total kostnader ca 450 000 med avgifter + "drivstoff". Vanlig og billigst golf ca 550 000. Dette er uten vedlikeholds utgifter, men generelt sett så er de fleste enige om at dette er lavere hos elbilene uansett.

Jeg skjønner hva du sier, og regnestykkene er både kompliserte og teoretiske foreløpig. Men uansett hvordan man forflytter en bil, så krever det x energi for å forflytte y kg z meter. Og uansett hvem som kjører på veien, så koster det x kroner å bygge og vedlikeholde y meter vei. Derfor er jeg ganske sikker på at det å kjøpe, eie og bruke en elektrisk bil vil bli like dyrt som en bensinbil er i dag - på sikt.

 

Case closed ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om alle personbilene i landet ble elektriske, så ville strømforbruket gå opp med ca 7%. Og det aller meste av dette vil være saktelading, type 90-95%. Det betyr at hurtigladere ville stå for en økning i strømforbruket med omkring 0,35-0,7%.

 

Så klart, det betyr ikke at problemstillingen er helt uproblematisk, for energi og effekt er to forskjellige ting. Det vil definitivt være behov for å forsteke nettet diverse steder. Men samtidig, det er ikke snakk om helt uoverkommelige effektbehov. Stedene man plasserer hurtigladere kan man velge utifra nettforholdene. Og må man absolutt sette opp hurtigladere steder der det er svakt nett, så er det mulig å installere stsjonære batteripakker, for å barbere bort effekttoppene.

 

Nei, tanken er at de som bruker mye effekt på ugunstige tidspunkt skal betale mer. Dette er helt uavhengig av om effekten går til matlaging, oppvarming, elbillading, osv.

 

Stort sett blir ikke elbilister spesielt påvirket av effekttariffer. Det meste av lading foregår på natten, da annet forbruk er lavt og det dermed er uproblematisk å trekke en del effekt.

Ja, jeg vet hvordan de forklarer strømmålerene i dag. Det er ikke politisk mulig å si at elbillading vil bli dyrere nå. Men bare se på bensinavgiften. Den utgjør vel 70 prosent av prisen. Hvor skal de tapte inntektene taes fra hvis ingen kjøper bensin? Det mest opplagte er å avgiftsbelegge ladestrøm. Alternativet er høyere skatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Det finnes mye stoff om emnet, så hvis du vil fordype deg så kan du lett finne noe selv.

Når man kommer med en påstand så skal man legge ved kilder, dette lærte de fleste på videregående/ungdomsskolen. Folk som ikke forstår dette kan ikke ha fullført skolegangen. Det er irrelevant om du/han har rett når du/han ikke kan henvise til noe annet enn din egen "rake rygg".

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet hvordan de forklarer strømmålerene i dag. Det er ikke politisk mulig å si at elbillading vil bli dyrere nå. Men bare se på bensinavgiften. Den utgjør vel 70 prosent av prisen. Hvor skal de tapte inntektene taes fra hvis ingen kjøper bensin? Det mest opplagte er å avgiftsbelegge ladestrøm. Alternativet er høyere skatt.

Å avgiftsbelegge ladestrøm er svært vanskelig, om ikke umulig. Man kan kanskje få til å avgiftsbelegge hurtigladere uten for mye styr, men det vil bare dreie forbruket over mot hjemmelading.

 

Til den grad det kommer mer avgifter på kjøring, så vil jeg tro at disse vil innkreves over bilforsikringen, akkurat som årsavgiften. Man må oppgi kjøreavstand per år til forsikringsselskapet, så da kan avgiften innkreves per km.

 

For fossilbilistene kan man gjøre det slik at de betaler både drivstoffavgiftene og avgift per km, ettersom avgiftene på drivstoffet i hovedsak er ment å dekke samfunnets kostnader for utslippet av CO2, NOx, osv. Da kan man få opp kostnaden på fossilbilisme, og få flere over til elbil.

Lenke til kommentar

En ting som er veldig viktig å huske på for de som ikke allerede er Tesla eiere her, er at superladere (av vanlige folk) benyttes svært svært sjeldent.

 

I hverdagen så lades bilen hjemme, på natten, til samme takst som du ellers betaler. Når du så en helg eller på ferie skal kjøre på langtur kommer superlader inn i bildet.

 

Det betyr at prisen på superlader må sammenlignes med prisen per liter diesel/bensin, og/eller prisen på grønn kontakt / fortum / Ionity sine hurtigladere. Og så til slutt må man trekke fra den vervingsrabatten man får.

 

Selv den største Model X med stor campingvogn ligger på ca 350 wh/km (med forbehold om at jeg husker rett), som tilsvarer 3,5 Kwh pr mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://elbilturist.wordpress.com/2017/10/07/pa-gratis-strom-i-sverige/

 

 

Tanum Shoppingsenter frister elbileiere med gratis strøm. Her er det tre ladestasjoner, men bare en virket da vi kom. Den var heldigvis ledig. En svenske med elbil kom rett etter oss. Han kunne fortelle at stasjonene var ødelagt fordi Tesla-eiere bruker dem med en adapter som kan skade ladestasjonen. Han ristet på hodet av nordmennene med Teslar, fordi det er en Tesla stasjon noen meter unna, og der lader de raskere.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Teslaer kan lade med CHAdeMO adapter. Disse følger CHAdeMO standarden og er CE godkjente og fullt lovlige. Det er derimot noen CCS/CHAdeMO hurtigladere som ikke tåler belastningen av en Tesla over tid. Der en Leaf før kunne lade med f.eks 40 kW i 15 minutter, og så dra videre, så kan en Tesla lade med 45 kW i to timer. Da må ladestasjonen ha robust elektronikk og godt kjølesystem. (En Tesla er forøvrig ikke noe annerledes enn om f.eks 8 stk Leafer kom å ladet 15 minutter hver. Eller 2 stk Ampera-e/Kona/Niro ladet 1 time hver. Om hurtigladeren er dårlig, så er det bare et spørsmål om tid før den sier takk for seg.)

 

Når det gjelder grunnen til at Teslaer lader der, så kan det være fordi superladeren er fullt opptatt, eller så kan det være at laderen rett og slett er for rask. Skal man shoppe i to timer, så vil man etter hvert måtte flytte bilen fra superladeren, mens med CHAdeMO så vil man ikke nødvendivis måtte gjøre det. Det finnes også Teslaer uten inkludert superlading (f.eks alle bruktkjøp-Teslaer førstegangsregistrert etter ca juni 2017), og om CHAdeMO er gratis, så vil det jo være å foretrekke. 0 kr er bedre enn 100 kroner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det stemme batteriet i model S veier 530 kg? Så kan være vekten på den og bilen gjør at den bruker mye strøm?

Hva mener du med "bruker mye strøm"?

 

 

 

Når Tesla går konkurs om noen måneder får ingen strøm fra Tesla mer, uansett hva slags avtale man har.

Hvordan skal Tesla kunne gå konkurs om noen måneder når de har nok kontanter på konto til å holde det gående i flere kvartaler til? Samt at de enkelt kan hente inn mer penger hvis de trenger det.

 

Ellers er det jo interessant at Tesla har vært på vei til konkurs "om noen måneder" i flere år nå...

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

På sikt vil kjøp og bruk av elbiler bli omtrent like kostbart som tradisjonelle biler. Produksjonskostnadene er høyere for en elbil enn biler som bruker fossilt drivstoff, og uten avgiftsfritak vil elbilene bli omtrent dobbelt så dyre. På grunn av alle avgiftsfritakene, billig parkering, bompenger, lading osv er ikke dagens kostnadsnivå for elbiler reelt. Mange lader gratis på jobben. Dette vil man i fremtiden måtte betale for, eller det vil bli beskattet som ytelse fra arbeidsgiver. Med normale avgifter og reell pris for lading er det nok bare små elbiler som blir billige i bruk i fremtiden.

Du glemmer at produksjonskostnadene for elbiler også vil falle. Batteriene blir bare billigere og billigere å produsere.

 

Så hvis du først skal begynne å snakke om fremtidige utgifter så må du nesten ta med hele bildet og ikke bare den lille biten som underbygger dine antipatier mot elbiler.

 

Når det gjelder gratis lading på jobb eller ikke, hva så? De fleste vil lade hjemme i fremtiden.

 

Enn så lenge går det greit å lade litt her og der. Men hva når det er 3 millioner elbiler som skal lades? Og elbilen ikke bare er for de som kjører under en halvtime frem og tilbake til jobb og litt til butikken? Det vil kreve en enorm utbygging av infrastruktur og ladestasjoner over alt. Som noen må betale for. Enten blir all strøm dyrere, eller så blir det en egen pris for strøm til elbillading.

Ja, hva når det er tre millioner elbiler som skal lades? Da vil ikke alle lade samtidig, og man kan lade når færre andre lader for at det skal bli billigere. I tillegg vil naturligvis strømnettet bygges ut og kapasiteten vil utvides.

 

2. Det er riktig at man vi frigjøre energi hvis man ser landet under ett. Men at man sparer energi på raffinering og transport har ingen betydning for infrastruktur som trengs lokalt. Strømmen må frem til alle ladestasjoner, og det er ikke akkurat ti ampere kurser og lampeledning som trengs for en hurtiglader.

Man trenger ikke hurtiglader når man skal lade hjemme, som er stedet folk flest vil lade til daglig.

 

Og ja. Tanken med smarte strømmålere er vel blant annet at de som lader elbil må betale mer for strømmen enn de som bruker lite strøm.

Nei, smrte strømmålere er ikke rettet mot elbiler. Tanken med smarte strømmålere er at man betaler mer når det er høyt forbruk og mindre når det er lavt forbruk. Dermed kan man sette bilen til å lade når man selv ønsker, for eksempel når det er billigst, hvis man ønsker det.

 

Noen er misfornøyd når jeg skriver for lite, noen når jeg skriver for mye haha.

Det handler vel mer om kvaliteten på det du skriver.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

(En Tesla er forøvrig ikke noe annerledes enn om f.eks 8 stk Leafer kom å ladet 15 minutter hver. Eller 2 stk Ampera-e/Kona/Niro ladet 1 time hver. Om hurtigladeren er dårlig, så er det bare et spørsmål om tid før den sier takk for seg.)

 

(f.eks alle bruktkjøp-Teslaer førstegangsregistrert etter ca juni 2017), og om CHAdeMO er gratis, så vil det jo være å foretrekke. 0 kr er bedre enn 100 kroner.

Men finnes det ikke motstand eller overbelastingvern i kabelene eller ladestasjonen?

For selv om hvis allle ladestasjoner skal i utgangpunktet fungere til alle biler.

Men det var det jeg prøvde å få frem med det, at i enkelttifellet er ikke alltid slik.

Nå er vel kjøling antakelig garanti sak, eller informasjons opplysning som kjøperne burde være klar over.

 

Selv lurer jeg på hva som gjør hurtigladning mulig? er det batteritypen som tåler mere samt at eldre biler ikke har vannkjøling derfor ville batterilevetiden bli kraftig redusert med hurtigladning?

Jeg er enig 0 kr er bedre en 100 kr men man må jo også tenke på man ikke er eneste som vil lade elbil.

Derfor særlig enkelte tidspunkter vil det være vanskelig å få gratis ladning. Husk det neppe er snakk om gratis at det ikke koster noe det er vel heller borettslag\bedrift som tar regningen en begrenset tid mistenker jeg tilbudet varer vel neppe evig. Siden det koster penger å ta kort eller ha appløsning.

 

 

Du glemmer at produksjonskostnadene for elbiler også vil falle. Batteriene blir bare billigere og billigere å produsere.

Selv mistenker jeg model 3 antakelig ikke vil falle vesentlig etter det. Tror heller bruktmarkedet gjør prisene går ned ikke billig produksjonsteknikker, men det kan jo ha litt å si. Er vel heller man får mere bil for pengene. F.eks utstyrpakker etc kostnadfritt.

 

Diselbiler\bensinbiler har vel ikke gått særlig ned i pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv mistenker jeg model 3 antakelig ikke vil falle vesentlig etter det. Tror heller bruktmarkedet gjør prisene går ned ikke billig produksjonsteknikker, men det kan jo ha litt å si. Er vel heller man får mere bil for pengene. F.eks utstyrpakker etc kostnadfritt.

 

Diselbiler\bensinbiler har vel ikke gått særlig ned i pris.

Jeg snakker ikke om Model 3 eller noen konkrete elbiler. Jeg snakker om produksjonskostnader generelt. Over tid. Ikke i morgen, men lenger inn i fremtiden.

 

Herregud, det er jo umulig å diskutere noe med deg. Det virker som du ikke skjønner hva folk skriver.

Lenke til kommentar

Over tid mener du 20-30 år? For folk gidder ikke å vente så lenge.

Tror vi kan slå fast en tesla model 3 til 150 000 kr selv kunne jeg ønske det men at den kommer i den prisklassen på bruktmarkedet i 2022 har jeg mine tvil da er den god brukt og er utslitt.

 

Batterier synker stadig i pris, dette er en stor del av kosten. I tillegg er nok elbiler priset kunstig høyt pga fordelene om dagen. Møller kunne nok ha satt ned prisen på e-golf en god del og dette skjer nok ved innførelese av avgifter. 

Lenke til kommentar

Over tid mener du 20-30 år? For folk gidder ikke å vente så lenge.

Tror vi kan slå fast en tesla model 3 til 150 000 kr selv kunne jeg ønske det men at den kommer i den prisklassen på bruktmarkedet i 2022 har jeg mine tvil da er den god brukt og er utslitt.

Hæ? Vente på hva? Hvorfor må noen vente?

 

Hva i all verden er det du snakker om?

 

Det som diskuteres her er at avgifter og lignende etter hvert vil bli innført/økt for elbiler, men da påpeker jeg at produksjonskostnadene samtidig går nedover. Så når det for eksempel innføres moms på elbiler så vil det for eksempel delvis veies opp av at batteripakkene blir billigere å produsere, og at elbiler generelt blir billigere.

 

Er du en robot?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel aldri vært gratis og lade på de superladerne. Måtte ikke de som kjøpte de første Teslaene betale 12-15 000 kr for og kunne bruke de superladerne? Når ble det forresten slutt på den betalingen for tilgang?

 

Det er ingen som vet hvor mye vi har betalt for laderne, men det var noen biler som ikke var inkludert hvor en kunne kjøpe seg tilgang. Da var prisen noe høyere enn det om jeg husker rett. Tror de har gått helt vekk i fra det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batterier synker stadig i pris, dette er en stor del av kosten. I tillegg er nok elbiler priset kunstig høyt pga fordelene om dagen. Møller kunne nok ha satt ned prisen på e-golf en god del og dette skjer nok ved innførelese av avgifter. 

Ja muligens men problemet er vel å skaffe batterier på 200 kilowatt under 150 000 kr.

Eneste måten de kan det er å finne teknologi som koster mindre å masseprodusere at batteriene blir mindre og gir mere strøm.

Hadde batterien ikke blitt så varme kunne man droppet kjøling og spart penger der. Men de tar lang tid.

En annen ting er få bilene å trekke mindre strøm per km som er vaskelig. Noen som har forslag der? Må vel finne kraftigere magnet som gir høyere trykk en dagens.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja muligens men problemet er vel å skaffe batterier på 200 kilowatt under 150 000 kr.

Eneste måten de kan det er å finne teknologi som koster mindre å masseprodusere at batteriene blir mindre og gir mere strøm.

Hadde batterien ikke blitt så varme kunne man droppet kjøling og spart penger der. Men de tar lang tid.

En annen ting er få bilene å trekke mindre strøm per km som er vaskelig. Noen som har forslag der? Må vel finne kraftigere magnet som gir høyere trykk en dagens.

 

200kWer helt unødvendig for folk flest, men det koster ca 20 000$ nå + ting som inngår i pakken. Prisen går stadig ned, så batteripakkene blir billigere.

 

Det er helt unødvendig å få de til å trekke mindre strøm pr km, det er allerede latterlig lavt. Men, en kan alltids forbedre såklart. Design av bil, dekk, drivverk osv hjelper på dette.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvis noen klarer å lage en bil med 40 kwh batteri som går 40 mil til under 300 000 kr. Om du ville sagt det er unødvendig å forbedre strømbruken.

Man vet ikke hvordan strømprisene blir fremover, særlig hvis alle kjøper elbil.

For hvis elbil er fremtiden ville hydrogen og disel\bensin være død.

Slik er det ikke.

 

Helt ærlig håper jeg på mere hybrid versjon slik man kan velge.

Elbilen har fordeler. Men også ulemper med treg ladetid.

 

Men hybridbiler har vel aldri tatt av heller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...