Gå til innhold

Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere


Anbefalte innlegg

På sikt vil kjøp og bruk av elbiler bli omtrent like kostbart som tradisjonelle biler. Produksjonskostnadene er høyere for en elbil enn biler som bruker fossilt drivstoff, og uten avgiftsfritak vil elbilene bli omtrent dobbelt så dyre. På grunn av alle avgiftsfritakene, billig parkering, bompenger, lading osv er ikke dagens kostnadsnivå for elbiler reelt. Mange lader gratis på jobben. Dette vil man i fremtiden måtte betale for, eller det vil bli beskattet som ytelse fra arbeidsgiver. Med normale avgifter og reell pris for lading er det nok bare små elbiler som blir billige i bruk i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sikt vil kjøp og bruk av elbiler bli omtrent like kostbart som tradisjonelle biler. Produksjonskostnadene er høyere for en elbil enn biler som bruker fossilt drivstoff, og uten avgiftsfritak vil elbilene bli omtrent dobbelt så dyre. På grunn av alle avgiftsfritakene, billig parkering, bompenger, lading osv er ikke dagens kostnadsnivå for elbiler reelt. Mange lader gratis på jobben. Dette vil man i fremtiden måtte betale for, eller det vil bli beskattet som ytelse fra arbeidsgiver. Med normale avgifter og reell pris for lading er det nok bare små elbiler som blir billige i bruk i fremtiden.

Når en kommer med slike påstander er det greit å legge ved beregninger og kilder. Ellers er det bare ord, satt sammen til en personlig mening.

 

Min elbil hadde ikke blitt dobbel så dyr, ikke lader jeg hos arbeidsgiver og om jeg hadde gjort det hadde jeg betalt 250kroner pr måned for strømmen. Ikke gratis parkering men noen bompasseringer blir det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

På sikt vil kjøp og bruk av elbiler bli omtrent like kostbart som tradisjonelle biler. Produksjonskostnadene er høyere for en elbil enn biler som bruker fossilt drivstoff, og uten avgiftsfritak vil elbilene bli omtrent dobbelt så dyre. På grunn av alle avgiftsfritakene, billig parkering, bompenger, lading osv er ikke dagens kostnadsnivå for elbiler reelt. Mange lader gratis på jobben. Dette vil man i fremtiden måtte betale for, eller det vil bli beskattet som ytelse fra arbeidsgiver. Med normale avgifter og reell pris for lading er det nok bare små elbiler som blir billige i bruk i fremtiden.

Når en kommer med slike påstander er det greit å legge ved beregninger og kilder. Ellers er det bare ord, satt sammen til en personlig mening.

 

Min elbil hadde ikke blitt dobbel så dyr, ikke lader jeg hos arbeidsgiver og om jeg hadde gjort det hadde jeg betalt 250kroner pr måned for strømmen. Ikke gratis parkering men noen bompasseringer blir det.

Hvorfor i hul.... skal man legge ved noe som helst? Det er vel nok at dette har man kommet fram til selv og står for. Kilder? Ynkelig å i det hele tett nevne noe sånt. Kilden er en selv. Punktum. For de som har rak rygg og kan stå oppreist selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i hul.... skal man legge ved noe som helst? Det er vel nok at dette har man kommet fram til selv og står for. Kilder? Ynkelig å i det hele tett nevne noe sånt. Kilden er en selv. Punktum. For de som har rak rygg og kan stå oppreist selv.

Vi lærte alle å legge ved utregning på barneskolen, uten dette fikk en altså feil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at jeg kunne brukt tid på å dokumentere påstandene nærmere, selvom jeg mener at hovedpoenget mitt er ganske opplagt: På sikt vil alle avgiftsfritak og andre gratisordninger for elbiler forsvinne. Det er i dag ca 150 000 elbiler i Norge som er fritatt for mva andre bilavgifter ved kjøp, har gratis eller redusert bom- og fergepriser, ofte gratis parkering på kommunale p-plasser, redusert firmabilbeskatning mm. Tilsammen utgjorde dette ca 6 milliarder kroner i 2017 for disse 150 000 bilene (kilde: faktisk.no)

 

Målet i Norge er at alle personbiler skal være utslippsfrie. Totalt er det nå registrert nærmere 3 millioner personbiler her i landet. Elbilene utgjør altså en tyvendedel. Når en stor del eller alle biler er utslippsfrie, vil det bli et inntektstap for det offentlige på mer enn 100 milliarder årlig - med avgiftsfritak som nå. Disse pengene må tas fra et sted. Enten ved at vi må betale mye mer skatt, eller ved at avgiftsfritakene forsvinner.

 

Å beregne nøyaktig hva en elbil vil koste med fulle avgifter er et komplisert regnestykke, men organisasjonen Grønn Bil har blant annet gjort det for en Tesla Model S Performance, som på tidspunktet utregningen ble gjort kostet 608 000. En bensinbil med tilsvarende vekt og hk ville ha kostet 1,2 millioner, altså ganske nøyaktig dobbelt så mye.

 

Hva vil lading av elbil koste i fremtiden? Vel, det er et hypotetisk spørsmål. De fleste elbiler går i dag i byene, eller folk har en bensinbil i tillegg. Enn så lenge går det greit å lade litt her og der. Men hva når det er 3 millioner elbiler som skal lades? Og elbilen ikke bare er for de som kjører under en halvtime frem og tilbake til jobb og litt til butikken? Det vil kreve en enorm utbygging av infrastruktur og ladestasjoner over alt. Som noen må betale for. Enten blir all strøm dyrere, eller så blir det en egen pris for strøm til elbillading.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

men organisasjonen Grønn Bil har blant annet gjort det for en Tesla Model S Performance, som på tidspunktet utregningen ble gjort kostet 608 000. En bensinbil med tilsvarende vekt og hk ville ha kostet 1,2 millioner, altså ganske nøyaktig dobbelt så mye.

 

Dette er jo litt av problemet, man sammenligner epler og pærer. En "tilsvarende" bensiner koster gjerne det, men en model S med avgifter gjør ikke det. Den ville kostet rundt 900 000(om en slenger inn tall i en import kalkulator), eller 50% mer. I tillegg bør en sammenligne like biler når en først er i gang, e-golf er jo ett fint eksempel da en får de i begge utgaver. Eller ioniq. 

 

 

 

Hva vil lading av elbil koste i fremtiden? Vel, det er et hypotetisk spørsmål. De fleste elbiler går i dag i byene, eller folk har en bensinbil i tillegg. Enn så lenge går det greit å lade litt her og der. Men hva når det er 3 millioner elbiler som skal lades? Og elbilen ikke bare er for de som kjører under en halvtime frem og tilbake til jobb og litt til butikken? Det vil kreve en enorm utbygging av infrastruktur og ladestasjoner over alt. Som noen må betale for. Enten blir all strøm dyrere, eller så blir det en egen pris for strøm til elbillading.

 

Her glemmer du at i en slik situasjon frigjør en mye energi som går til raffinering og transport av drivstoff. Dette må trekkes i fra, slik at det i utgangspunktet blir langt mindre problemer. Nettleie skal nå(sannsynligvis) differensieres med effekt, som er synderen her. Da betaler de som krever høy effekt og krever mye av nettlinjene den store kostnaden. Så, den rette "personen" tar regningen. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at jeg kunne brukt tid på å dokumentere påstandene nærmere, selvom jeg mener at hovedpoenget mitt er ganske opplagt: På sikt vil alle avgiftsfritak og andre gratisordninger for elbiler forsvinne. Det er i dag ca 150 000 elbiler i Norge som er fritatt for mva andre bilavgifter ved kjøp, har gratis eller redusert bom- og fergepriser, ofte gratis parkering på kommunale p-plasser, redusert firmabilbeskatning mm. Tilsammen utgjorde dette ca 6 milliarder kroner i 2017 for disse 150 000 bilene (kilde: faktisk.no)

 

Målet i Norge er at alle personbiler skal være utslippsfrie. Totalt er det nå registrert nærmere 3 millioner personbiler her i landet. Elbilene utgjør altså en tyvendedel. Når en stor del eller alle biler er utslippsfrie, vil det bli et inntektstap for det offentlige på mer enn 100 milliarder årlig - med avgiftsfritak som nå. Disse pengene må tas fra et sted. Enten ved at vi må betale mye mer skatt, eller ved at avgiftsfritakene forsvinner.

 

Å beregne nøyaktig hva en elbil vil koste med fulle avgifter er et komplisert regnestykke, men organisasjonen Grønn Bil har blant annet gjort det for en Tesla Model S Performance, som på tidspunktet utregningen ble gjort kostet 608 000. En bensinbil med tilsvarende vekt og hk ville ha kostet 1,2 millioner, altså ganske nøyaktig dobbelt så mye.

 

Hva vil lading av elbil koste i fremtiden? Vel, det er et hypotetisk spørsmål. De fleste elbiler går i dag i byene, eller folk har en bensinbil i tillegg. Enn så lenge går det greit å lade litt her og der. Men hva når det er 3 millioner elbiler som skal lades? Og elbilen ikke bare er for de som kjører under en halvtime frem og tilbake til jobb og litt til butikken? Det vil kreve en enorm utbygging av infrastruktur og ladestasjoner over alt. Som noen må betale for. Enten blir all strøm dyrere, eller så blir det en egen pris for strøm til elbillading.

Må innrømme at jeg gadd ikke å lese det meste av innlegget ditt, da du har hele 3 innlegg her på diskusjon.no. 

 

Min første tanke er uansett: Tror du Tesla lever ene og alene av salget i Norge?

 

Etter hva jeg har forstått, så er Norge det 3. eller 4. markedet til Tesla. Husk også: så lenge det er billigere å kjøre elbil, så vil Nordmenn fortsette å kjøpe elbiler.

Lenke til kommentar

Det er ganske sikkert at elbiler aldri vil bli like dyre i kjøp og drift som fossilbiler. Dette er av den enkle grunn at avgiftene vil skrus opp på fossilbiler samtidig som de skrus opp på elbiler.

 

I dag er det en del motstand mot å skru opp avgiftene på fossilbilene, ettersom det fortsatt selges en del av de, men ettersom salget faller vil det bare bli mer og mer akseptabelt å avgiftsbelegge de kraftigere og kraftigere. Om ti år er det ikke usannsynlig at en gitt elbil har f.eks 150.000 i avgifter, mens en tilsvarende fossilbil har 500.000 i avgifter.

Lenke til kommentar

Det er ganske sikkert at elbiler aldri vil bli like dyre i kjøp og drift som fossilbiler. Dette er av den enkle grunn at avgiftene vil skrus opp på fossilbiler samtidig som de skrus opp på elbiler.

 

I dag er det en del motstand mot å skru opp avgiftene på fossilbilene, ettersom det fortsatt selges en del av de, men ettersom salget faller vil det bare bli mer og mer akseptabelt å avgiftsbelegge de kraftigere og kraftigere. Om ti år er det ikke usannsynlig at en gitt elbil har f.eks 150.000 i avgifter, mens en tilsvarende fossilbil har 500.000 i avgifter.

 

Ja dette er ett viktig poeng, så lenge målet er å få folk over på elektrisk/fjerne utslipp vill det alltid være gunstig selv om avgiftene kommer. På samme måte som bompengene skal holdes til 50% av "normaltakst". Her vill en nok se skyhøye normaltakster etterhvert slik at de 50% havner på ett nivå som gir nok penger i kassen. Pengen skal jo inn. 

Lenke til kommentar

Dette er jo litt av problemet, man sammenligner epler og pærer. En "tilsvarende" bensiner koster gjerne det, men en model S med avgifter gjør ikke det. Den ville kostet rundt 900 000(om en slenger inn tall i en import kalkulator), eller 50% mer. I tillegg bør en sammenligne like biler når en først er i gang, e-golf er jo ett fint eksempel da en får de i begge utgaver. Eller ioniq.

 

 

Her glemmer du at i en slik situasjon frigjør en mye energi som går til raffinering og transport av drivstoff. Dette må trekkes i fra, slik at det i utgangspunktet blir langt mindre problemer. Nettleie skal nå(sannsynligvis) differensieres med effekt, som er synderen her. Da betaler de som krever høy effekt og krever mye av nettlinjene den store kostnaden. Så, den rette "personen" tar regningen.

1. Du misforstår meg når det gjelder bilavgifter. Poenget mitt er: Veier koster akkurat like mye å bygge og vedlikeholde om det er elbiler eller bensinbiler som kjører på dem. De pengene må taes fra et sted. Enten ved at elbiler på sikt betaler like mye i avgifter som fossilbiler gjør i dag. Eller ved at vi må betale mer skatt. Det er ikke realistisk at et mindretall gjenværende bensin- og dieselbiler kan finansiere alt.

 

2. Det er riktig at man vi frigjøre energi hvis man ser landet under ett. Men at man sparer energi på raffinering og transport har ingen betydning for infrastruktur som trengs lokalt. Strømmen må frem til alle ladestasjoner, og det er ikke akkurat ti ampere kurser og lampeledning som trengs for en hurtiglader.

 

Og ja. Tanken med smarte strømmålere er vel blant annet at de som lader elbil må betale mer for strømmen enn de som bruker lite strøm.

 

Noen er misfornøyd når jeg skriver for lite, noen når jeg skriver for mye haha.

Endret av Danny Bauman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at man vi frigjøre energi hvis man ser landet under ett. Men at man sparer energi på raffinering og transport har ingen betydning for infrastruktur som trengs lokalt. Strømmen må frem til alle ladestasjoner, og det er ikke akkurat ti ampere kurser og lampeledning som trengs for en hurtiglader.

 

Og ja. Tanken med smarte strømmålere er vel blant annet at de som lader elbil må betale mer for strømmen enn de som bruker lite strøm.

 

Noen er misfornøyd når jeg skriver for lite, noen når jeg skriver for mye haha.

 

Ja, som sagt er planen å justere prisene til å reflektere effekt. Slik at kostnaden havner på rett plass. Tanken er ikke å belaste elbileiere, men de som krever mye effekt uavhengig av hva den brukes til. 

 

Så kjapt på golf eksempelet mitt. 

E-golf total kostnader ca 450 000 med avgifter + "drivstoff". Vanlig og billigst golf ca 550 000. Dette er uten vedlikeholds utgifter, men generelt sett så er de fleste enige om at dette er lavere hos elbilene uansett. 

Lenke til kommentar

Det er riktig at man vi frigjøre energi hvis man ser landet under ett. Men at man sparer energi på raffinering og transport har ingen betydning for infrastruktur som trengs lokalt. Strømmen må frem til alle ladestasjoner, og det er ikke akkurat ti ampere kurser og lampeledning som trengs for en hurtiglader.

Om alle personbilene i landet ble elektriske, så ville strømforbruket gå opp med ca 7%. Og det aller meste av dette vil være saktelading, type 90-95%. Det betyr at hurtigladere ville stå for en økning i strømforbruket med omkring 0,35-0,7%.

 

Så klart, det betyr ikke at problemstillingen er helt uproblematisk, for energi og effekt er to forskjellige ting. Det vil definitivt være behov for å forsteke nettet diverse steder. Men samtidig, det er ikke snakk om helt uoverkommelige effektbehov. Stedene man plasserer hurtigladere kan man velge utifra nettforholdene. Og må man absolutt sette opp hurtigladere steder der det er svakt nett, så er det mulig å installere stsjonære batteripakker, for å barbere bort effekttoppene.

 

Og ja. Tanken med smarte strømmålere er vel blant annet at de som lader elbil må betale mer for strømmen enn de som bruker lite strøm.

Nei, tanken er at de som bruker mye effekt på ugunstige tidspunkt skal betale mer. Dette er helt uavhengig av om effekten går til matlaging, oppvarming, elbillading, osv.

 

Stort sett blir ikke elbilister spesielt påvirket av effekttariffer. Det meste av lading foregår på natten, da annet forbruk er lavt og det dermed er uproblematisk å trekke en del effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...