Gå til innhold

Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september.

570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september.

570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige.

Oslo - København Lufthavn er 593km?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel

 

https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538

Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen?

 

Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Om vinteren er vel det dobbelt strømbruk?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel

Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen?

 

Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm.

 

Dette omhandler ett par stasjoner i Norge og regnestykket er ikke absolutt. Nå bruker de fleste ikke hurtigladere til all lading, så regner en totalt sett så er det langt billigere. 

 

Tesla bruker opp til 3% pr dag ifølge manual. Dette er nok ett snitt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september.

570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige.

Oslo - København Lufthavn er 593km?

Er nok en forvirring rundt mil og km ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det stemme batteriet i model S veier 530 kg? Så kan være vekten på den og bilen gjør at den bruker mye strøm?

For fordelen med elbilen er vel kun motoren som trekker strøm og varme.

 

Vekt utgjør liten forskjell, den største påvirkningen er frontal areal. Dette er stort på model S/X. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget er at hurtiglading er "nød", og ikke det hvermansen lader mest på. De aller, aller fleste lader i hovedsak hjemme på natten, og dette holder til den kommende dags bruk. At det er dyrere å hurtiglade når man "må ha" lading kjapt, er helt naturlig og ikke noe jeg vil tro påvirker kjøpsvilligheten til elbil i stor grad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei poenget med hurtiglading er hvis man ikke er på kjøpesenteret eller resturang og ikke mulighet å vente 3-4 timer på ladning.

Er vel ikke særlig gøy hvis man skal reise også glemmer å lade.

 

Hvis hjemmelading hadde dekket behovet trenger man bare å lade på natten.

men mange trenger ladning også på dagen ved lengere reise. Hvis det ikke var hurtigladere ville ikke det finnes ledige ladestasjoner.

Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel

 

https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538

Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen?

 

Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Om vinteren er vel det dobbelt strømbruk?

 

Dobbelt forbruk om vinteren? Hvilken elbil har du? :o

 

Jeg har BMW i3 og Model S. i3'n bruker kanskje 30-40% mer på vinters tid, mindre med oppvarming av batteri og kupe før kjøring. Tesla'en bruker ubetydlig mindre, rundt 10%. Langt fra 100% altså.

 

Så må du huske at de fleste elbiler starter hjemmefra med fullt batteri. Så inntil første "tank" er brukt opp kjører man tilnærmet gratis.

Min Tesla er en 13-modell med gratis lading på livstid, ser for meg at den holder seg godt i verdi den dag strømprisene øker :)

 

Du har rett i at Tesla trekker mye i dvale, 5-10 km hver dag.

Til sammenigning trekker i3'n nærmest 0 km på 2-3 uker. Forklaringen er nok overlegen batterikjemi og BMS hos BMW.

Endret av molna
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette omhandler ett par stasjoner i Norge og regnestykket er ikke absolutt. Nå bruker de fleste ikke hurtigladere til all lading, så regner en totalt sett så er det langt billigere. 

 

Tesla bruker opp til 3% pr dag ifølge manual. Dette er nok ett snitt. 

 

Hva skjer med de kunden som bare lar bilen stå parkert en hel arbeidsdag på laderen f.eks. og ikke slipper til noen andre? Tauet vekk, alternativt stor faktura i posten?

 

Går det an å lade andre biler med grensesnitt-overgang på Tesla-laderne?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva skjer med de kunden som bare lar bilen stå parkert en hel arbeidsdag på laderen f.eks. og ikke slipper til noen andre? Tauet vekk, alternativt stor faktura i posten?

 

Går det an å lade andre biler med grensesnitt-overgang på Tesla-laderne?

Hos Tesla blir en økonomisk belastet ja. De Andre er vell samme greia. Har aldri brukt de.

 

Det er bare tesla som kan lade på tesla sine enn så lenge(superlader).

Lenke til kommentar

Du har rett i at Tesla trekker mye i dvale, 5-10 km hver dag.

Til sammenigning trekker i3'n nærmest 0 km på 2-3 uker. Forklaringen er nok overlegen batterikjemi og BMS hos BMW.

Har ingenting med batteriet å gjøre. Li-ion kan stå i årevis uten å tappes ned betydelig.

 

Det er elektronikken hos Tesla som trekker noe effekt. F.eks er datamaskinen til Tesla er i ganske konstant kommunikasjon med moderskipet. Oppdateringer lastes ned, videosnutter fra autopilotkameraene lastes opp, osv.

Lenke til kommentar

570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige.

 

250 mil holder til Oslo - Roma, Dvs 700 kr for å kjøre hele strekket på hurtiglading (hvis de hadde samme pris på lading hele veien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...