steinjarle Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Nå er det slutt på gratis superlading til nye Tesla-eiere Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september. 570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige. Endret 13. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Nøkken001 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september. 570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige. Oslo - København Lufthavn er 593km? 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 60 kWh batterikapasitet og rundt 40 mil. (Kia el) eller Renault Zoe gir vel mere rekkevidde per kr, men er vel dyrere å lade per kilowatt. Tesla trekker mere strøm men er billigere å lade. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige. Det er nok nærmere 300 på langtur, min har i snitt 2kWh pr mil som gir 285. Forbruket er lavere på langtur enn snitt. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538 Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen? Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Om vinteren er vel det dobbelt strømbruk? Endret 13. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen? Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Dette omhandler ett par stasjoner i Norge og regnestykket er ikke absolutt. Nå bruker de fleste ikke hurtigladere til all lading, så regner en totalt sett så er det langt billigere. Tesla bruker opp til 3% pr dag ifølge manual. Dette er nok ett snitt. 6 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Kan det stemme batteriet i model S veier 530 kg? Så kan være vekten på den og bilen gjør at den bruker mye strøm? For fordelen med elbilen er vel kun motoren som trekker strøm og varme. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det tilsvarer drøyt 570 kilowattimer med strøm fra Teslas superladere, eller nok til å kjøre rundt 250 mil. Det innebærer også en endring fra det Tesla meldte i august, da de sa at henvisningskodene ville gi ett års gratis superlading etter 16. september. 570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige. Oslo - København Lufthavn er 593km? Er nok en forvirring rundt mil og km 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Kan det stemme batteriet i model S veier 530 kg? Så kan være vekten på den og bilen gjør at den bruker mye strøm? For fordelen med elbilen er vel kun motoren som trekker strøm og varme. Vekt utgjør liten forskjell, den største påvirkningen er frontal areal. Dette er stort på model S/X. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Mjøndalen: 1,61 kWh/mil (19,1 kilometer og 3,1 kWh forbrukt) Hokksund: 1,63 kWh/mil (27,4 kilometer og 4,5 kWh forbrukt) Åmot: 1,68 kWh/mil (40,4 kilometer og 6,8 kWh forbrukt) Sigdal: 1,71 kWh/mil (65,1 kilometer og 11,1 kWh forbrukt) Krødsherad grense: 1,87 kWh/mil (72,2 kilometer og 13,5 kWh forbrukt) Krøderen: 1,77 kWh/mil (81,4 kilometer og 14,4 kWh forbrukt) Krokstadelva: 1,54 kWh/mil (135,4 kilometer og 20,9 kWh forbrukt) Drammen: 1,55 kWh/mil (155,9 kilometer og 24,2 kWh forbrukt) Hva tror du om disse tallene er dette nyere tesla biler? Eller er vel bremsing og motorvei det beste for å ungå høy forbruk av strøm? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Mjøndalen: 1,61 kWh/mil (19,1 kilometer og 3,1 kWh forbrukt) Hokksund: 1,63 kWh/mil (27,4 kilometer og 4,5 kWh forbrukt) Åmot: 1,68 kWh/mil (40,4 kilometer og 6,8 kWh forbrukt) Sigdal: 1,71 kWh/mil (65,1 kilometer og 11,1 kWh forbrukt) Krødsherad grense: 1,87 kWh/mil (72,2 kilometer og 13,5 kWh forbrukt) Krøderen: 1,77 kWh/mil (81,4 kilometer og 14,4 kWh forbrukt) Krokstadelva: 1,54 kWh/mil (135,4 kilometer og 20,9 kWh forbrukt) Drammen: 1,55 kWh/mil (155,9 kilometer og 24,2 kWh forbrukt) Hva tror du om disse tallene er dette nyere tesla biler? Eller er vel bremsing og motorvei det beste for å ungå høy forbruk av strøm? Lavt forbruk på lengre turer er normalt å oppnå om farten er "lav", så motorvei er ikke best men typisk vestlandveier med 70-80 fartsgrenser. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538 Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen? Poenget er at hurtiglading er "nød", og ikke det hvermansen lader mest på. De aller, aller fleste lader i hovedsak hjemme på natten, og dette holder til den kommende dags bruk. At det er dyrere å hurtiglade når man "må ha" lading kjapt, er helt naturlig og ikke noe jeg vil tro påvirker kjøpsvilligheten til elbil i stor grad. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Nei poenget med hurtiglading er hvis man ikke er på kjøpesenteret eller resturang og ikke mulighet å vente 3-4 timer på ladning. Er vel ikke særlig gøy hvis man skal reise også glemmer å lade. Hvis hjemmelading hadde dekket behovet trenger man bare å lade på natten. men mange trenger ladning også på dagen ved lengere reise. Hvis det ikke var hurtigladere ville ikke det finnes ledige ladestasjoner. Lenke til kommentar
molna Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/06/20/195408094/hurtiglading-av-elbiler-dyrere-enn-fylle-diesel https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538 Dette er vel komisk? Disel er billigere en å lade elbilen på bensinstasjonen? Tesla trekker vel litt mere strøm så sant bilen ikke er i dvale. Vet ikke om det blir feil å si tesla er den bilen som trekker mest strøm. Om vinteren er vel det dobbelt strømbruk? Dobbelt forbruk om vinteren? Hvilken elbil har du? :o Jeg har BMW i3 og Model S. i3'n bruker kanskje 30-40% mer på vinters tid, mindre med oppvarming av batteri og kupe før kjøring. Tesla'en bruker ubetydlig mindre, rundt 10%. Langt fra 100% altså. Så må du huske at de fleste elbiler starter hjemmefra med fullt batteri. Så inntil første "tank" er brukt opp kjører man tilnærmet gratis. Min Tesla er en 13-modell med gratis lading på livstid, ser for meg at den holder seg godt i verdi den dag strømprisene øker Du har rett i at Tesla trekker mye i dvale, 5-10 km hver dag. Til sammenigning trekker i3'n nærmest 0 km på 2-3 uker. Forklaringen er nok overlegen batterikjemi og BMS hos BMW. Endret 13. september 2018 av molna 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Dette omhandler ett par stasjoner i Norge og regnestykket er ikke absolutt. Nå bruker de fleste ikke hurtigladere til all lading, så regner en totalt sett så er det langt billigere. Tesla bruker opp til 3% pr dag ifølge manual. Dette er nok ett snitt. Hva skjer med de kunden som bare lar bilen stå parkert en hel arbeidsdag på laderen f.eks. og ikke slipper til noen andre? Tauet vekk, alternativt stor faktura i posten? Går det an å lade andre biler med grensesnitt-overgang på Tesla-laderne? Endret 13. september 2018 av G Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hva skjer med de kunden som bare lar bilen stå parkert en hel arbeidsdag på laderen f.eks. og ikke slipper til noen andre? Tauet vekk, alternativt stor faktura i posten? Går det an å lade andre biler med grensesnitt-overgang på Tesla-laderne? Hos Tesla blir en økonomisk belastet ja. De Andre er vell samme greia. Har aldri brukt de. Det er bare tesla som kan lade på tesla sine enn så lenge(superlader). Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Du har rett i at Tesla trekker mye i dvale, 5-10 km hver dag. Til sammenigning trekker i3'n nærmest 0 km på 2-3 uker. Forklaringen er nok overlegen batterikjemi og BMS hos BMW. Har ingenting med batteriet å gjøre. Li-ion kan stå i årevis uten å tappes ned betydelig. Det er elektronikken hos Tesla som trekker noe effekt. F.eks er datamaskinen til Tesla er i ganske konstant kommunikasjon med moderskipet. Oppdateringer lastes ned, videosnutter fra autopilotkameraene lastes opp, osv. Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Send meg en PM om noen trenger henvisningkode for gratis superlading Lenke til kommentar
serik Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 570 kWh skulle kun gå 250 mil? I så fall kommer man ikke langt. Fra oslo kommer man knapt til danmark gjennom sverige. 250 mil holder til Oslo - Roma, Dvs 700 kr for å kjøre hele strekket på hurtiglading (hvis de hadde samme pris på lading hele veien). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå