lambda Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Når Canon Digital Ixus 400 gir bedre bildekvalitet, og det er et veldig lite og nett kamera, hvorfor bør jeg heller kjøpe Casio Exilim EX-Z4? Og er det kanskje andre kameraer jeg bør vurdere? Er vel en "vanlig" kamerabruker. tar bilder på ferie, og i høytider. Tar gjerne med kamera på fjellturer også. Men det som gjør at jeg vurderer kamera nå, er at jeg har en jobb der jeg tilbringer mye tid i bil, og da hender det jo man kommer over situasjoner der jeg ofte har tenkt "å hadde jeg bare hatt et kamera nå". Det være seg ting som sjer, og at naturen viser seg fra sin beste/ verste side. Hvilket kamera bør jeg ha da? Et lite kamera er jo lett og ta med, derfor større sjans til å ha med kamera akkurat den gangen man trenger det. Men kvaliteten på bildet blir kanskje ikke så bra. Men må legge til at jeg er ikke den som studerer et bilde nøye for å se om det er litt ute av fokus o.l. Har lyst på et Casio Exilim EX-Z4 jeg, skal jeg slå til, bildene blir vel ikke så ille? Lenke til kommentar
Halfedge Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Jeg lurer på de samme tingene selv. Vurderer å kjøpe et slikt kamera til min kjære og da må det være damevennlig (dvs må kunne gå passe i enhver veske + være i point & shoot-klassen!). Jeg tror da tykkelsen på Ixus 400 blir litt for stor. Pentax Optio S4 er det eneste alternativet jeg ser. Ut fra tester virker det som Pentax har bedre fokussystem, det har TV-utgang og er enda mindre enn Casio Exilim EX-Z4. Ellers virker de ganske like (optikken er jo identisk). EX-Z4 er produsert i Japan, mens Optio S4 er satt sammen i lavkostland. Betyr det noe for langtidskvaliteten? Selv om Optio S4 selges i nesten like mange nettbutikker som EX-Z4, så virker det som det er EX-Z4 som får mest oppmerksomhet i tester, ulike fora og som selger klart mest. Det er jo litt greit å ha et "kjent" kamera når man en gang skal selge det gamle og kjøpe et nytt. På meg virker det som Pentax Optio S4 er et lite hakk bedre kamera enn Casio Exilim EX-Z4, men at Casio er langt mer populært. Jeg skulle virkelig ønske sjefsguru Martin Wirak kunne si noe om Pentax Optio S4 vs Casio Exilim EX-Z4 (hint, hint ) Lenke til kommentar
Setane Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Jeg hadde akkurat samme dilemma da jeg kjøpte kamera. Valget falt på Pentax grunnet størrelsen og for meg virker det som om det får bedre skussmål på nettet (leste sikkert hundre tester i inn og utland). Saken var at jeg kjøpte det i USA til en mye lavere pris enn her i Norge og Casioen var faktisk dyrere. Men uansett tror jeg at jeg hadde kjøpt det samme igjen. Pentax'en er for meg det perfekte kamera, lite men allikevel avansert og meget bra bildekvalitet. Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 http://www.dpreview.com/reviews/pentaxoptios/page12.asp sjekk ut denne, dette er med 3mp versjonene av optio og exilim- å si at fokus systemet til optio er bedre kan jeg ikke forstå. men for all del, og pga. det nye linse systemet til optio så tar det lengre tid å starte opp. Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hei! Noen som har en formening om hva jeg bør velge mellom Casio Z4 og Sony P10? Og i tilfelle hvorfor? Har ikke peiling på dette, men er som dere andre her på jakt eter et "lomme" kamera som tar gode bilder.... Trenger svar meget raskt! På forhånd takk for hjelpen? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 S4 har jeg ikke prøvd. Tviler på at fokussystemet til S4 er bedre enn det til Z4. S4 er ørlite mindre enn Z4, og har en mindre, men mer detaljert skjerm. Ikke krybbe. Jeg har som sagt ikke prøvd S4, men for de fleste vil det sikkert være hipp som happ hvilket av de man velger. Vil man ha stor skjerm og krybbe er Z4 et godt valg, vil man ha liten (men kanskje bedre) skjerm og ikke krybbe er sikkert S4 et bedre valg. Ixus 400 er etter mitt syn noe mindre atteraktivt rent bruksmessig, men tar bedre bilder. Alle kameraene tar imidlertid "gode nok" bilder. Man kan få inntrykk av bildekvaliteten til Ixus 400 og Exilim Z4 ved å studere bildene vi har lagt ut i galleriet. Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 hvis du bor i oslo området så anbefaler jeg deg at du tar turen innom lefdal- de har stor kamera utstilling som inkl. z4 og p10 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Optio S4 har flere fordeler framfor Casio Z4. Som flere andre her sier... bedre fokussystem (ja, det er merkbart i visse situasjoner, mlwirak), skjermen er mindre men mye skarpere og mer behagelig å se på, og det har tv-utgang, noe som er utrolig praktisk om man er hos noen uten datamaskin og man vil vise frem bildene man har tatt. Selve kameraet er også mindre. At Z4 har krybbe/docking stasjon er ikke bare en fordel. Z4 MÅ stå i krybben for å lade opp kameraet. I Optio S4 kan du ta ut kameraet og lade det i en ekstern lader, slik at du kan bruke ett evt. ekstrabatteri når du lader det andre. Du slipper også å ha med unødvendig utstyr hvis du skal koble kameraet til en datamaskin på jobben eller hos venner. Jeg ville helt klart valgt S4 fremfor Z4. At Casio kameraet er mer populært, kommer av reklame og at det oftere figurerer i tester. Det har ingenting å gjøre med hvor bra service du får om noe galt skulle skje med kameraet. Både Casio og Pentax har mer enn kompetente nok verksteder i Norge, så det bør ikke være ett kriterie hvilket kamera som er mest populært. Casio kameraet kom for øvrig på siste plass i TV 2 hjelper deg-testen (pga. nettopp fokussystemet), så det at det kom på første plass i VG testen viser bare at tester gjenspeiler hva testeren ser på som viktige egenskaper. Tror for øvrig at det var mlwirak som sto for VG testen, og mener ikke at han ikke vet hva han prater om, bare at han la andre kriterier til grunn for resultatet enn det TV 2 testerne gjorde. Hva som oppfattes som bra av noen, kan av andre oppfattes som dårlig, så tester er meget individuelt og bør ikke leses uten at man har i bakhodet at testeren kanskje har andre kriterier enn deg selv. Lenke til kommentar
chili1 Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Hei! Jeg skal i løpet av få dager kjøpe både digitalt kamera og digitalt videokamera. Har lest side opp og ned med tester, og er enda mer forvirret enn jeg var da jeg startet prosessen. Så vær så snill å hjelpe meg! Jeg er totalt nybegynner når det gjelder video, men etter å ha lest tester synes jeg at Sony virker fristende, TRV33E og PC105E. Vet ikke helt hvorfor, sikkert bare en følelse. Har lånt et Olympus Camedia C-350 når jeg har vært på ferie. Dette virker enkelt å bruke og jeg har stort sett vært fornøyd med bildekvaliteten. Når jeg har lest tester på dette synes jeg at Sony DSC-P92, Sony DSC-P10, Canon Digital Ixus 400 og selvfølgelig Casio Exlim EX-Z4 som vant VG testen virker mest spennende. Vær så snill å hjelpe meg å velge riktig! Mvh Stein Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Kunne vært en idé å starte en ny tråd fremfor å kuppe en annens tråd, men kan jo svare. Det beste for deg er å lese litt rundt på forumet her. Der kommer det frem at Ixus 400 har meget god bildekvalitet, mens Optio S4 foretrekkes fremfor Casio Z4 pga. at det er mindre, har tv-ut, bedre fokusfunksjon, skarpere skjerm, du slipper å måtte lade batteriet i kameraet så du ikke kan bruke andre batterier mens du lader ett batteri osv... Ellers har de samme optikk og samme bildekvalitet der fokussystemet ikke spiller noen rolle. Sony sine digitale stillbildekamera har jeg null erfaring med, så der anbefaler jeg andre å svare, men Ixus 400 har fått skryt for å ha like bra bildekvalitet som større og dyrere kamera. Det har imidlertid litt dårlig batterilevetid, men kan du leve med det, så er nok Ixus 400 det beste valget. Når det gjelder videokamera, så er Sony ett godt valg. De har masse erfaring i å lage videokamera, og så lenge du holder deg rundt 10.000 kroner eller mer, blir du nok fornøyd. Jeg har imidlertid ikke testet de to kameraene du nevner, men har så vidt sett PC105E i funksjon. Virket bra det. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Hei! Jeg fikk mitt Pentax Optio S4 i går, og jeg må si at jeg er imponert over dette kameraet. Jeg har rukket å ta bilder både ute og inne, med god og dårlig belysning. Masse funksjoner. Jeg er MEGET fornøyd med billedkvaliteten, i alle fall tatt i betraktning at det er et så fantastisk kompakt kamera.(det er faktisk en del mindre enn EX-Z4) Har sett bedre bilder selvsagt, men da med mye større kamera. Det gir et utrolig godt kvalitetsinntrykk når man holder i det i hånda, kompakt og ikke noe som helst "slark". Jeg sto i akkurat samme dilemma: Casio EX-Z4 eller Canon Ixus 400? Men så falt valget endelig på S4. Jeg lånte en bekjent sitt EX-Z4 noen dager, men det falt ikke 100% i smak. Skjermen hadde for dårlig oppløsning, og jeg fikk ikke så gode resultat på bildene mine. Synes en del av bildene ble uskarpe. Kanskje et "mandagseksemplar" eller kanskje brukerfeil, men det gjorde i alle fall til at jeg bestemte meg for å kjøpe S4. For de som lurer på det synes jeg at kameraet er MEGET raskt. Og jeg synes blitzen lader fort. Alt i alt en genialt kamera for mitt bruk, og så er det så lite at man faktisk kan ha det med overalt. Og i bunn og grunn er det det som teller. Ellers blir det lite billedtaking etter hvert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg lånte en bekjent sitt EX-Z4 noen dager, men det falt ikke 100% i smak. Skjermen hadde for dårlig oppløsning, og jeg fikk ikke så gode resultat på bildene mine. Synes en del av bildene ble uskarpe. Grunnen til at bildene ble uskarpe, er fokussystemet til Casio Z4. Optio S4 har ett annet fokussystem, og det er derfor mye større sjanse for å få skarpere bilder med Optio S4. Grattis med nytt kamera da :-) Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Hei! Jeg fikk mitt Pentax Optio S4 i går, og jeg må si at jeg er imponert over dette kameraet. Jeg har rukket å ta bilder både ute og inne, med god og dårlig belysning. Hadde du giddet å poste noen bilder i galleriet? Ta kontakt med mlwirak. Moderator på akamera. Lurer selv på om jeg skal kjøpe S4. Lenke til kommentar
edomedia Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg lånte en bekjent sitt EX-Z4 noen dager, men det falt ikke 100% i smak. Skjermen hadde for dårlig oppløsning, og jeg fikk ikke så gode resultat på bildene mine. Synes en del av bildene ble uskarpe. Grunnen til at bildene ble uskarpe, er fokussystemet til Casio Z4. Optio S4 har ett annet fokussystem, og det er derfor mye større sjanse for å få skarpere bilder med Optio S4. Grattis med nytt kamera da :-) Merker en voldsom Casio-motstand hos deg... Det du må vite er at meg fortalt så er det Casio som lager Optio kameraene også. Pentax leverer bare optikken. Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg skal i hvertfall kjøpe meg et Optio S4. Har testet S (3.2mpix) og det er jo helt herlig! Dessuten liker jeg at det har video ut slik at jeg kan vise bilder på TV'en (mangler på Z4). Ixus 400 blir litt stort og klumpete i forhold, men er sikkert et topp kamera. Venter i spenning på at Optio S4 kommer i julekalenderen Lenke til kommentar
Clint Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Hei! Rekker desverre ikke å poste bilder fordi jeg i skrivende øyeblikk skal ut på jobbreise. Blir borte til over nyttår...(Glad jeg kjøpte 256MB SD kort!) Men det er godt mulig å finne bildegallerier på de store "teststedene" på internett. Jeg husker jeg så på dem når jeg søkte på tester og artikler før jeg bestemte meg for å kjøpe S4. Søk på "Pentax optio S4 review" på google f.eks. Sikker på at du finner noe! Forresten kjøpte jeg Twinmos 256 MB SD kort til mitt kamera. Kostet bare 725 kroner. Funker glimrende. God jul, og tillykke med kameravalg! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Merker en voldsom Casio-motstand hos deg... Det du må vite er at meg fortalt så er det Casio som lager Optio kameraene også. Pentax leverer bare optikken. Pentax bruker ett annet fokussystem. Skjermen er mindre, men skarpere. Optio S har tv-ut, det er mindre og en del andre småting. Derfor sier det seg selv at Casio ikke har laget alt i Optio kameraene. Det er sant at de er like, men det er en del småforskjeller, så det virker som Pentax har forandret en del ting. Har bare så vidt prøvd Casio Z4, og skjermen var uskarp (flere har påpekt dette). Alt annet har jeg fra brukere på forumet. Fremhever Optio S fordi det er ett lite kjent kamera, slik at de som vurderer Casio har ett meget likt kamera å ta med i avgjørelsen om hvilket kamera de ender opp med. Casio er meget kjent, pga. mye markedsføring og fordi mange butikker fører Casio. Synes det er rettferdig at jeg viderefører synet de fleste har på ett kamera som mange ikke har hørt om. Liker du det ikke, så kan du bare la være å lese mine innlegg. Ikke verre enn det. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Lurer på å skaffe meg z4 kameraet selv, men blir litt usikker på fokusystemet. Jeg er ingen mester i å ta bilder, så jeg må ha det på auto saker. Noen som kan si om kameraet er tregt å ta bilder med? Noen cams så tar det litt tid fra man trykker på utløser til bildet blir tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå