Aiven Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Det er det som er poenget med å være prinsippiell. Man har prinsipper uansett om det gjelder 1 eller 10000. Universialitet Høres ut som en dårlig idé. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) La oss ta ditt argument til det ekstreme med en tenkt logikk. Så du kanskje forstår hvor jeg vil hen. Jeg har min egen religion der jeg mener at alle menn skal tafse på kvinner. Dette er måten jeg hilser på. Ta tak i både venstre og høyre brød. Jeg vil at dette skal respekteres fordi det er min religion og en del av mitt verdenssyn (som er der du prøver å få frem; man skal respekteres uansett). En dag hilser jeg på søsteren, moren eller tanten din og tar på dem. Ukomfortabelt? I don't care, min mening og mitt syn skal respekteres. Hvis ikke er du intolerant. Makes sense? Jeg har skrevet flere ganger i denne tråden at en unnskyldning om at det er religion ikke er gyldig dersom det skader andre. Selvfølgelig diskriminerer han kvinner! Hvordan i all verden kan du se det annerledes? Bare for at han skylder på religion? Det er like fullt kvinnediskriminering. Arbeidsgiver har på ingen måte noen fordommer eller utøver noen ignoranse. Hun behandler faktisk alle likt - setter de samme krav til alle. Det er arbeidssøker som "krever" spesialbehandling. Hva om rollene var byttet om. Altså at arbeidssøkeren var en kvinne som ikke ville håndhilse på sin mannlige potensielle arbeidsgiver. Er det også kvinnediskriminering? TS legger frem eksempler på begge deler. Når reglene går likt ut over begge kjønn, så ser jeg ingen diskriminering mot ett av dem. Det kan godt hende at denne personen som ikke ville håndhilse også tilfeldigvis er en sjåvenist. Men det vet arbeidsgiver ingenting om, og derfor forhåndsdømmer hun ham. Endret 14. september 2018 av Skurupu Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg har skrevet flere ganger i denne tråden at en unnskyldning om at det er religion ikke er gyldig dersom det skader andre. Hva om rollene var byttet om. Altså at arbeidssøkeren var en kvinne som ikke ville håndhilse på sin mannlige potensielle arbeidsgiver. Er det også kvinnediskriminering? TS legger frem eksempler på begge deler. Når reglene går likt ut over begge kjønn, så ser jeg ingen diskriminering mot ett av dem. Det kan godt hende at denne personen som ikke ville håndhilse også tilfeldigvis er en sjåvenist. Men det vet arbeidsgiver ingenting om, og derfor forhåndsdømmer hun ham. Ok, du svarte ikke på det andre jeg skrev selvsagt. Men ok, det er der du drar grensen; det må fysisk vold til for at noe ikke skal aksepteres? Hvis jeg har forstått deg riktig? 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg har skrevet flere ganger i denne tråden at en unnskyldning om at det er religion ikke er gyldig dersom det skader andre. Hva om rollene var byttet om. Altså at arbeidssøkeren var en kvinne som ikke ville håndhilse på sin mannlige potensielle arbeidsgiver. Er det også kvinnediskriminering? TS legger frem eksempler på begge deler. Når reglene går likt ut over begge kjønn, så ser jeg ingen diskriminering mot ett av dem. Det kan godt hende at denne personen som ikke ville håndhilse også tilfeldigvis er en sjåvenist. Men det vet arbeidsgiver ingenting om, og derfor forhåndsdømmer hun ham. Hvis en kvinne ikke hilser på menn er det selvsagt diskriminering - akkurat på samme måte. Arbeidsgiver opplever å bli forskjellsbehandlet på grunn av sitt kjønn. Hun forhåndsdømmer ingen - all feil ligger hos arbeidssøker. Tror jeg er ferdig å diskutere med deg. Det er lov å være uenige 3 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg ville heller ikke ansatt eller intervjuet noen som ikke håndhilste pga religion. Ikke på grunn av religionen, men manglende fleksibilitet. Man kan ha det som levesett men når det er nødvendig å håndhilse for å fremme sin posisjon, så gjør man det. Eller så er man stokk dum - en person jeg ikke gidder å ha med å gjøre. 5 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) Det kan godt hende at denne personen som ikke ville håndhilse også tilfeldigvis er en sjåvenist. Men det vet arbeidsgiver ingenting om, og derfor forhåndsdømmer hun ham. Hun forhåndsdømmer ham ikke. Det vet du svært lite om. Du forhåndsdømmer derimot henne. på tross av at forklaringen var at dersom han ikke kan møte opp til intervju i tråd med norsk kultur og tradisjon, så passer han ikke inn i dette arbeidsmiljøet. Endret 14. september 2018 av Pop 3 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Ok, du svarte ikke på det andre jeg skrev selvsagt. Men ok, det er der du drar grensen; det må fysisk vold til for at noe ikke skal aksepteres? Hvis jeg har forstått deg riktig? Jeg svarte ikke fordi alt du skrev var et argument mot en stråmann, med barnslige herseteknikker og personangrep. Akkuratt som det innleget jeg nå siterer deg på. Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg svarte ikke fordi alt du skrev var et argument mot en stråmann, med barnslige herseteknikker og personangrep. Akkuratt som det innleget jeg nå siterer deg på. Personangrep og hersketeknikk? Klassisk. Når man ikke klarer å argumentere lenger så er det personangrep. Vet du hva, hvis du forteller hvor jeg angrep deg som person og ikke argumenterte mht poenget som er under diskusjon, så skal jeg beklage og så kan vi fortsette ved at du svarer på de spørsmålene som stilles. Eller du kan rapportere innlegget evnt Mtp at du synes det er ubehagelig å få dine meninger konfrontert. At jeg spør om du drar grensen ved fysisk vold er personangrep, forresten? Du må tåle å få kritikk når du deltar i en diskusjon. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Hun forhåndsdømmer ham ikke. Det vet du svært lite om. Du forhåndsdømmer derimot henne. på tross av at forklaringen var at dersom han ikke kan møte opp til intervju i tråd med norsk kultur og tradisjon, så passer han ikke inn i dette arbeidsmiljøet. Du har rett i at jeg forhåndsdømmer både henne og ham, det innrømmer jeg. Det samme gjelder samtlige medlemmer i denne diskusjonen. Vi har tross alt veldig begrenset med informasjon her. Jeg har i det minste forklart hva jeg mener er en godkjent grunn for å nekte noen intervju basert på manglende vilje til håndhilsing. Og jeg tviler svært mye på at hun oppfylte de kravene, men det blir som sagt bare synsing fra min side. Personlig mener jeg at det er rimelig hårreisende å nekte noen intervju på grunn av at han ikke passer inn i arbeidsmiljøet basert på norsk kultur og tradisjon. Et slikt samfunn vil ikke jeg bo i, men det er kanskje akkurat det jeg gjør? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Point being? Nei. Det er ikke det jeg gjør i det hele tatt, og les litt nøyere gjennom. Jeg presser ikke MINE syn på andre mennesker, men alle skal følge norske normer og verdier (som er utviklet over lang tid). Stor forskjell, klarer du ikke se det er det lite jeg kan gjøre. Det er veldig enkelt; passer det deg ikke så finn deg et annet sted å bo. Jeg tvinger ingen til å håndhilse, poenget er at folk må lære seg å ta konsekvensene av sine valg. Derfor sier jeg: Hvis du ikke vil håndhilse, greit, men da må du tåle at samfunnet reagerer. Passer det deg ikke, så finn et annet sted der dine trange syn passer samfunnet rundt deg. Dette minner meg om 5-åringer som ikke får viljen sin. I Norge har vi verdisystemer som vi følger, og det er derfor Vesten blomstrer (kontra muslimske land), og det en god grunn til det. Forresten, ikke at det er nødvendig for meg å fortelle dette, men er halvt utlending selv der mine utenlandske røtter består av både kristne og muslimske verdier. Legger det bare inn her fordi jeg er vant med at da tolereres slike meninger mer (som er helt på trynet). Herseteknikk og personangrep. La oss ta ditt argument til det ekstreme med en tenkt logikk. Så du kanskje forstår hvor jeg vil hen. Jeg har min egen religion der jeg mener at alle menn skal tafse på kvinner. Dette er måten jeg hilser på. Ta tak i både venstre og høyre brød. Jeg vil at dette skal respekteres fordi det er min religion og en del av mitt verdenssyn (som er der du prøver å få frem; man skal respekteres uansett). En dag hilser jeg på søsteren, moren eller tanten din og tar på dem. Ukomfortabelt? I don't care, min mening og mitt syn skal respekteres. Hvis ikke er du intolerant. Makes sense? Hele innlegget er en stråmann. Ok, du svarte ikke på det andre jeg skrev selvsagt. Men ok, det er der du drar grensen; det må fysisk vold til for at noe ikke skal aksepteres? Hvis jeg har forstått deg riktig? Herseteknikk. Stråmann. Personangrep og hersketeknikk? Klassisk. Når man ikke klarer å argumentere lenger så er det personangrep. Vet du hva, hvis du forteller hvor jeg angrep deg som person og ikke argumenterte mht poenget som er under diskusjon, så skal jeg beklage og så kan vi fortsette ved at du svarer på de spørsmålene som stilles. Eller du kan rapportere innlegget evnt Mtp at du synes det er ubehagelig å få dine meninger konfrontert. At jeg spør om du drar grensen ved fysisk vold er personangrep, forresten? Du må tåle å få kritikk når du deltar i en diskusjon. Herseteknikk. Stråmann. Jeg har ingenting i mot å få kritikk. Faktisk så liker jeg det. Ellers hadde jeg aldri postet i denne delen av forumet, da mine meninger ofte blir møtt med motstand. Jeg føler meg svært komfortabel med at noen prøver å fortelle meg at jeg tar feil, og jeg innrømmer det om noen klarer å arrestere meg på noe. Det siste der har faktisk allerede skjedd i denne tråden. 1 Lenke til kommentar
T.A298 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Herseteknikk og personangrep. Hele innlegget er en stråmann. Herseteknikk. Stråmann. Herseteknikk. Stråmann. Jeg har ingenting i mot å få kritikk. Faktisk så liker jeg det. Ellers hadde jeg aldri postet i denne delen av forumet, da mine meninger ofte blir møtt med motstand. Jeg føler meg svært komfortabel med at noen prøver å fortelle meg at jeg tar feil, og jeg innrømmer det om noen klarer å arrestere meg på noe. Det siste der har faktisk allerede skjedd i denne tråden. "Nei. Det er ikke det jeg gjør i det hele tatt, og les litt nøyere gjennom". Ikke personangrep, når du sier at jeg gjør noe jeg ikke gjør ber jeg deg lese innlegget en gang til så du kanskje forstår det jeg prøver å si. "Stor forskjell, klarer du ikke se det er det lite jeg kan gjøre" Når jeg peker ut noe, og du ikke forstår det (uavhengig av hvorfor du ikke forstår) er det lite jeg kan gjøre. Heller ikke personangrep. Forstår du ikke hva jeg prøver å si er det også lite poeng i å diskutere. "Dette minner meg om 5-åringer som ikke får viljen sin" Snakket ikke om deg, snakket om de menneskene som ikke håndhilser på andre mennesker pga religion. "Ok, du svarte ikke på det andre jeg skrev selvsagt. Men ok, det er der du drar grensen; det må fysisk vold til for at noe ikke skal aksepteres? Hvis jeg har forstått deg riktig?" Hvordan er dette hersketeknikk? jeg spør deg rett ut, er det der du drar grensen? Ja eller nei? Slutt å ta alt som fornærmelser. Tåler du ikke det er det ikke noe poeng i å ha en samtale. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Jeg er for det meste helt enig med deg. Det eneste jeg er uenig med deg i, er når det gjelder overbevisninger og tru som ikke skader andre. Da mener jeg det er helt OK å la de fortsette med det, og man skal i hvert fall ikke diskriminere folk på bakgrunn av det, slik denne arbeidsgiveren gjorde. Arbeidssøkeren ble nektet intervju på bakgrunn av arbeidsgiverens fordommer. Den eneste godkjente forklaringen på noe annet i dette tilfellet, hadde vært om håndhilsing var en påkrevd del av stillingen. Da mener jeg det er greit å nekte intervju, men ellers ikke. Så da hadde det heller ikke vært greit å avvise en jobbsøker som er en hvit mann som nekter å håndhilse på fargede? 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 I protest vil jeg heretter slutte å håndhilse på alle muslimer, menn som kvinner. Er ikke relevant og sammenlignbart. De som ikke vil håndhilse på motsatt kjønn av religiøs grunn, skiller ikke mellom etnisitet. Det "rammer" både deres egne og de med annet opphav, like "rettferdig" Du derimot singler ut en enkelt gruppe. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Et morsomt paradoks forresten at de som hisser seg mest opp over "håndhilse-saken" sannsynligvis er de selvsamme som mente det var helt i orden at en viss frisør nektet å klippe ei muslimsk jente. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Er ikke relevant og sammenlignbart. De som ikke vil håndhilse på motsatt kjønn av religiøs grunn, skiller ikke mellom etnisitet. Det "rammer" både deres egne og de med annet opphav, like "rettferdig" Du derimot singler ut en enkelt gruppe. Hehe, det gjelder å se det positive De diskriminirerer tross alt alle kvinner - deres egne også, husk på det! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Jeg tror mye av dette oppstusset kan unngås hvis de det gjelder, altså som ikke vil håndhilse, kompenserer for det med annen høflig hilsing. Hvis de derimot evt. bare står der som stive saltstøttet mens en annen rekker frem hånden, er det ikke rart noen føler seg fornærmet. De som ikke vil håndhilse kan f.eks, legge hånden over brystet og bukke, og så ta et diskret skritt tilbake. Andre former for hilsing er det vi ser i Asia, et dypt bukk, eller i India, der de hilser ved å holder opp hendene foldet i brysthøyde. Hovedpoenget er jo å vise en form for høflighet i settingen. Alle tre måtene ville iallefall vært tilstrekkelig for min del (og mange andre vil jeg tro) Men for de der ute som hisser seg opp, av andre motiver (innvandring, politikk) vil ikke noe "annet" være bra nok. Så kverna går vel videre. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 De diskriminirerer tross alt alle kvinner - deres egne også, husk på det! såvidt jeg leste er det også kvinner som ikke håndhilser menn, av samme religiøse grunn. Og de forskjellsbehandler ikke mellom menn avhengig av etnisitet. Det gjelder deres egne som alle andre. Hele dette komplekset er en "no brainer" for min del. Det blir bare så "vanskelig" som enkelte gjør det til. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 såvidt jeg leste er det også kvinner som ikke håndhilser menn, av samme religiøse grunn. Og de forskjellsbehandler ikke mellom menn avhengig av etnisitet. Det gjelder deres egne som alle andre. Hele dette komplekset er en "no brainer" for min del. Det blir bare så "vanskelig" som enkelte gjør det til. Jepp - kvinnene diskriminerer menn. Som du skriver - en "no brainer". 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Jepp - kvinnene diskriminerer menn. mulig du føler deg diskriminert men jeg gjør det ikke. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 (endret) mulig du føler deg diskriminert men jeg gjør det ikke. Ok, fint for deg Edit: Har jo noen posititive sider også - man slipper å få "jentelus", kan være grusomt for mange Endret 16. september 2018 av Mr_Spock 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå