Populært innlegg Eva Marie72 Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2018 I Sverige ble nylig en arbeidsgiver dømt til å betale erstatning til en muslimsk kvinne som ikke fikk gjennomført jobbintervju, fordi hun nektet å håndhilse. To lignende saker kommer opp I Norge nå. Muslimske menn vil ikke håndhilse på kvinnelige sjefer på jobbintervju. De vil ikke håndhilse på kvinner I det hele tatt. I den siste saken forsvarer vedkommende seg med at selv om at det ikke står I Koranen så var det vanlig at profeten Muhammed ikke håndhilste på kvinner, men bedyrer at det ikke er noen forskjell på menn og kvinner for Allah. Han sier samtidig at det heller ikke kan kalles diskriminering – Dette går på tvers av kjønn, så det er ikke noe diskriminering her. En kvinne får ikke lov til å håndhilse på en mann på samme måte som en mann ikke får lov til å håndhilse på kvinner. Rart at ikke NRK journalisten stillte han til veggs her. Det er jo mennene som har bestemt dette og det at heller ikke kvinnene får lov til å håndhilse på menn er jo en naturlig konsekvens av forbudet… Kvinnesynet I de tre Abrahamsreligionene baseres på et patriarkat som har sett på kvinnen som årsak til fallet, som et mindreverdig menneske, et halvt dyr (Hun er skapt av Adams ribbein) Hun er fristelsen selv og djevelens inngangsport. Dette er hentet fra sitater som tilkjennes kirkefedrene og historiske religiøse personer fra alle tre. Selv bibelen sier at kvinner skal dekke seg til, gå I slør og tie I forsamlinger. Det står til og med at kvinner ikke må bli lærere, men biologiske fakta viser at kvinner ikke bare er bedre egnet som lærere, men er også elevenes klare favoritt. Men nå vil man reversere kvinnesynet I Sverige, I hvert fall straffe bedrifter som ikke tillater denne kvinnediskrimineringen. Det samme kan skje I Norge. Folkeskikk og likeverd må vike for å gi rom til et trangsynt historisk gufs som setter oss hundre år tilbake I tid. Jeg ble også overrasket over at Posten som ikke ville ansette denne personen allerede tilater religiøse plagg, halalmat I kantiner og har egne bønnerom for forskjellige religioner. Også I fengslene, på skoler og annet får man inn halalmat, bønnerom mm. Kjønnsdelt undervisning blir vanligere. Betyr innvandring at Norge skal tilpasse seg verden? Det skandinaviske paradis som alle vil til skal brytes opp og bli som alle andre? I protest vil jeg heretter slutte å håndhilse på alle muslimer, menn som kvinner. Et lite nikk får være nok, jeg ser at du er der… Det gjelder forøvrig alle som ikke vil håndhilse av andre grunner enn smittsomme sykdommer 18 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Dette er et åpenbart tilfelle av religiondiskriminering. Det er helt på sin plass å straffe bedrifter som gjør slikt. Tommel opp fra meg. Et lite spørsmål til deg, TS. Hvorfor drar du inn kjønn her? Reglene er vell identiske for både menn og kvinner, eller har jeg misforstått noe? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Er vel et fåtall av muslimer som har disse holdningene. Hvorfor være prinsipiell mot alle, når det kun er en mindre gruppe som praktiserer dette? Lenke til kommentar
Populært innlegg BuffyAnneSummers Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Ser hele tiden at folk prøver å bortforklare hvorfor folk skulle være så kvinnefiendtlige, jeg skjønner behovet til å prøve å gjøre det logisk så du skjønner det mer selv, men det er ikke en debatt engang om hvorfor de har disse reglene. Det er fordi kvinner blir sett på som skitne dyr, horer som må holdes unna menn så vi ikke frister dem til å voldta oss med å gå i feil klær eller gi dem kroppskontakt ved å våge å ta dem i hånden. Jeg ble oppfordret til å håndhilse hele tiden da jeg var ung, kvinner, menn, spilte ingen rolle, det er ett tegn på respekt også innen islam og det er den ærlige sannheten om hvorfor så mange muslimer ikke vil håndhilse på kvinner. Jeg kjøper heller ikke deres gamle bullshit regler om at kvinner som har mensen ikke skal håndhilse på menn (skulle tro de trodde vi gikk rundt med blod på fingrene når vi menser?) , skulle nesten tro at de *gasp* har ett utdatert, forvrengt syn på kvinner. Endret 13. september 2018 av BuffyAnneSummers 34 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr_Spock Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2018 Merkelig det der - så lenge det er religion, er det helt greit å diskriminere kvinner - for svenskene altså. Håper vi i Norge setter likestilling foran religion. 19 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kajac Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2018 Posten gjorde det eneste riktige ved å avlyse intervjuet. Kvinner har kjempet for likestilling i mange, mange tiår. Å reversere eller stoppe likestillingen fordi enkelte har fantasivenner som bestemmer hva de kan og ikke kan gjøre, er ikke greit. Spør du meg er det egentlig en skam at NRK og VG i det hele tatt har publisert disse sakene, da de vinkler det på en måte som fremstiller vedkommende muslimske mann som et offer. Det er han overhode ikke. Har man ekstreme holdninger, må man også tåle at disse holdningene skaper problemer. Denne mannen prøver seg på diskrimineringskortet, og det er utrolig bra at Posten ikke faller for det. Dessverre kan man ikke si det samme om Nrk og VG. 34 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Merkelig det der - så lenge det er religion, er det helt greit å diskriminere kvinner - for svenskene altså. Håper vi i Norge setter likestilling foran religion. Religion trumfer alt, serru. Selv om det bare er dårlig kamuflasje for sosial kontroll, ekstremisme, fassisme og klan-kultur - en slags kolonisering med sjefen i f.eks. Pakistan som vil beskytte sin pengestrøm til seg og sine der nede :-) Flere kunne bruke "religion" for å fremme sin politkk? Kanskje f.eks. Senterpartiet skulle finne på en gud for å sikre seg mot kritikk? Men litt mer alvorlig: kanskje like greit å sette grenser så tidlig som mulig? Hva kunne det neste bli? At Darwin må ut av skolen? :-) Endret 13. september 2018 av lada1 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hvordan vet en om personen er muslim? Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Galskap satt i system igjen ser vi svake leder som går for appeasement... Historien vil gjenta seg. https://en.wikipedia.org/wiki/Appeasement 5 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hvordan vet en om personen er muslim? En kan jo bare spørre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 En kan jo bare spørre. Stress å spørre alle om deres religion før en håndhilser da, men for all del. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Håper vi i Norge setter likestilling foran religion.Jeg stoler ikke på religiøse, uansett religion. Denslags galskap burde en ha sluttet med for ett par tusen år siden. Det er jo ikke godt å vite hva mennesker med slike fantasier ellers kan prioritere/finne på. Selve dommen er imidlertid grei nok, isolert sett. Lovverket skal ta mer hensyn til folks gude fantasier enn etablerte kulturelle vaner. Slike fantasier står sterkt, underlig nok. Hvordan folket her klarer å vri hele greia til kjønnsdiskriminering vet jeg ikke helt, men denslags er vel passelig moderne å holde på med. En griper vel lett til kjente fraser. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Stress å spørre alle om deres religion før en håndhilser da, men for all del. Det er en kalkulert risiko. Tror de fleste overlever. Lenke til kommentar
Populært innlegg boundishh Skrevet 13. september 2018 Populært innlegg Del Skrevet 13. september 2018 Dette er et åpenbart tilfelle av religiondiskriminering. Det er helt på sin plass å straffe bedrifter som gjør slikt. Tommel opp fra meg. Et lite spørsmål til deg, TS. Hvorfor drar du inn kjønn her? Reglene er vell identiske for både menn og kvinner, eller har jeg misforstått noe? Poenget er ikke selve håndhilsingen det er denne mannens kvinnesyn som er problemet. Aksepterer man slike holdninger så er det det samne som å akseptere at et slikt kvinnesyn er greit , noe det ikke er. 12 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Merkelig det der - så lenge det er religion, er det helt greit å diskriminere kvinner - for svenskene altså. Håper vi i Norge setter likestilling foran religion. Blir jo bare et bytte av religion, for nordmenn følger jo likestillingen som om det var en religion Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 I protest vil jeg heretter slutte å håndhilse på alle muslimer, menn som kvinner. Et lite nikk får være nok, jeg ser at du er der… Det gjelder forøvrig alle som ikke vil håndhilse av andre grunner enn smittsomme sykdommer De aller fleste muslimer i Norge har ingen problemer med å håndhilse på andre mennesker og det motsatte kjønn. Du vil altså kollektivt straffe hver eneste muslim som bor her, religiøse eller ikke, fordi noen få fanatikere nekter å håndhilse på motsatt kjønn? 5 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Poenget er ikke selve håndhilsingen det er denne mannens kvinnesyn som er problemet. Aksepterer man slike holdninger så er det det samne som å akseptere at et slikt kvinnesyn er greit, noe det ikke er. Vi vet ingenting om denne mannens kvinnesyn. På samme måte som vi ikke vet noe om kvinnen i den svenske artikkelen sitt mannesyn. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Stress å spørre alle om deres religion før en håndhilser da, men for all del. De som allerede er ekstreme kommer jo ikke til å håndhilse på deg uansett så det burde ikke være noen problemstilling. Det som er med TS er at hen ikke vil håndhilse på NOEN hen tror er muslim. Ergo kan en ateist som har flyktet fra prestestyret i Iran bli offer for håndilsnekten til TS. 2 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hvordan vet en om personen er muslim? Er villig til å sette 50/50 i odds for at det er enten muslim eller ultraortodoks jøde. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Stress å spørre alle om deres religion før en håndhilser da, men for all del. Det sikreste er ikke å hilse på folk. Slutt med det! Iflg min religion så hilser man med et spark på leggen eller baken til den man skal hilse på. Skal du praktisere "mangfold", så må du gjøre dette. Har lagt merke til at enkelte ikke vil praktisere slikt mangfold :-) 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå