Life2018 Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Nå er klokka 01:41, natt til torsdag.. jeg skal opp tidlig med sønnen min på 5 mnd.. jeg får ikke sove.. pga naboens 4-5-6-7 hunder som står ute og bjeffer, uler og lager leven.. dette er IKKE første gangen.. folk har prøvd politiet, mattilsynet, snakke med fyren selv.. det nytter ikke! Samboeren min sendte melding og spurte pent om han kunne ha hundene inne på natta, eller få de til å være stille etter kl 23.00 som er en regel.. da fikk han til svar at det var ikke hans hunder, og at hvis det var så fælt så kunne vi pakke sammen å flytte. Hva slags oppførsel er det da? 50 år gammel voksen mann! Vi er ett par i tidlig 20-årene med 2 småbarn som også reagerer på dette.. hva kan man gjøre??? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Rent juridisk så finner du nok ikke noen lovdata på dette.. Man må tåle at en hund bjeffer eller piper litt, men om det blir mye så har du gjort riktig, det å kontaktet hundeeier for en fornuftig dialog.. Siden det ikke hjelper så må man få hjelp fra noen hold... Jeg anbefaler og høre med https://www.konfliktraadet.no/ Husk å presentere problemstillingen så korrekt så mulig, så kan du få god hjelp av de.. Hjelper ikke å overdrive, da vil det bli vanskeligere å få hjelp om egen forklaringer ikke samsvarer med virkeligheten... Edit: Ellers kan jeg vel nevne at slike konflikter kan dra ut i årevis om man ikke kommer til en fornuftig enighet alene.. Endret 13. september 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Leste en lignende tråd på freak.no for en tid tilbake, og der flyttet vedkommende som ble plaget av dette fordi han ble truet og behandlet så dårlig av de som eide hundene.. Det du bør gjøre om du ønsker å bo der, og det skaper så store problemer er som Krozmar skriver, men også eventuelt reise sivilt søksmål mot vedkommende, det burde virkelig vekke fyren opp! Det er dog ikke mye du kan gjøre i en slik situasjon, fordi det ikke er lovhjemmel for å hive vedkommende ut av bolig med mindre det er noe kriminelt, eller faktisk staffbart, og det blir enda verre om vedkommende faktisk eier eiendommen hvor dette skjer fra. Politiet kan med andre ord gjøre svært lite, og det mest effektive er å flyte. Les tråden på freak her forresten, den er veldig god: https://freak.no/forum/showthread.php?t=277748 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Jeg kan vel legge til at jeg selv bor på landet, og jeg er vant med at Hanen begynner å gale klokken 3-4 tiden om morgenen i sommerestider, brunstige kyr rauter døgnet rundt.. Bjellene skraller.. Og er ikke uvanlig at jeg våkner opp av at noen skyter en hjort eller elg heller på tiden her.. Da er jeg bare glad at jeg kan lukke vinduet og at jeg bor i ett nyere hus som er rimelig godt lydissolert Endret 13. september 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Yggdrasill Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hei, når det går utover søvnen og families søvn, da er det allerede langt over streken. Ville også gått sammen med andre naboer som noen andre nevner. Eventuelt flytte, da en 50 år gammel person burde vite bedre enn å la hundene bråke utenfor om natten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Ring politiet hver eneste kveld, til slutt blir de lei og tar tak i problemet 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Ring politiet hver eneste kveld, til slutt blir de lei og tar tak i problemet Det kan også virke mot sin hensikt og politiet kan faktisk reagerer andre veien med å gi deg bot. Du har ikke lov å ringe politiet mer enn nødvendig, da det er å ødelegge for deres operative virksomhet. Til slutt kommer de til å slutte å dukke opp. Så dette vil jeg sterkt fraråde TS å gjøre. Ring en gang i uken, det kan du gjøre, men en gang hver eneste kveld kommer til å få store konsekvenser. Endret 16. september 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det kan også virke mot sin hensikt og politiet kan faktisk reagerer andre veien med å gi deg bot. Du har ikke lov å ringe politiet mer enn nødvendig, da det er å ødelegge for deres operative virksomhet. Til slutt kommer de til å slutte å dukke opp. Som sagt er det svært lite lovhjemmel for å gjøre noe som helst med dette. Så dette vil jeg sterkt fraråde TS å gjøre. Ring en gang i uken, det kan du gjøre, men en gang hver eneste kveld kommer til å få store konsekvenser. Så lenge du ringer til politiet å klager og ikke nødnummeret kan man ringe helt til sløvingene gjør noe. Men så lenge du ikke har 1 gram hasj eller kjører 4 km i timen for fort gidder de mest sannsynlig ikke å gjøre en dritt. Hvis politiet ikke gjør jobben sin kan de faktisk bli tiltalt for tjenesteforsømmelse og bli fengslet etter loven, men problemet er de er satt til etterforske seg selv så det hender aldri. Så jeg vill anbefale å gå sammen med naboer å gå til en advokat. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Så lenge du ringer til politiet å klager og ikke nødnummeret kan man ringe helt til sløvingene gjør noe. Men så lenge du ikke har 1 gram hasj eller kjører 4 km i timen for fort gidder de mest sannsynlig ikke å gjøre en dritt. Hvis politiet ikke gjør jobben sin kan de faktisk bli tiltalt for tjenesteforsømmelse og bli fengslet etter loven, men problemet er de er satt til etterforske seg selv så det hender aldri. Så jeg vill anbefale å gå sammen med naboer å gå til en advokat. Er ganske sikker på at saker du tenker på er mye mer alvorlig en som så. Endret 16. september 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Er for gæli å foreslå noe sånt når dere har en 5 mnd gammel i hus, men ett mottiltak kan jo være å spille musikk svært høyt ut av vinduet helt til situasjonen eskalerer. Naboene dine må jo sove en gang, de også.. og hundene deres. Hvis polisen ikke vil gjøre noe den ene veien, så skal de heller ikke få lov til å gjøre noe den andre veien. Poenget mitt er da at man tvinger politiet til å gjøre noe, eller at naboen skjerper seg. Har noen nevnt dyrebeskyttelsen? Du kunne jo skrevet et meeeget bekymringsfullt brev eller e-post til dem, hvor du skriver at dyr som står og bjeffer hele døgnet ikke kan ha det bra, og du overdramatiserer ting de gjør feil. Det er et vanskelig etisk dilemma. Én ting er om dere flyttet dit etter de som bor der, men det blir litt feil å bruke som argument, for da kan jo i prinsippet hvem som helst flytte til en nabo på landet, dra med seg hunder dit, og tvinge naboene til å flytte. Sånn skal det jo ikke være. Så jeg mener at selv om det er "på landet", så gjelder normal folkeskikk. Hunder som bjeffer hele tiden/natten er jo et tegn på at de ikke har det så bra heller? De skal jo stimuleres i form av tur og lek, og sove om natten. Endret 13. september 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Er for gæli å foreslå noe sånt når dere har en 5 mnd gammel i hus, men ett mottiltak kan jo være å spille musikk svært høyt ut av vinduet helt til situasjonen eskalerer. Naboene dine må jo sove en gang, de også.. og hundene deres. Hvis polisen ikke vil gjøre noe den ene veien, så skal de heller ikke få lov til å gjøre noe den andre veien. Poenget mitt er da at man tvinger politiet til å gjøre noe, eller at naboen skjerper seg. Nå må du gi deg. Flere ganger har du kommet med forslag om å eskalere situasjoner på dette forumet. Tror du virkelig dette vil hjelpe? Hva tror du skjer dersom du klager til politiet fordi hunder bjeffer og naboen samtidig klager på at du spiller høy musikk midt på natta? Da får du streng beskjed om å dempe musikken, for musikken spiller du faktisk høyt med fullt overlegg. Og sist men ikke minst, tror du ungen på 5 måneder sover bedre av at du har en lydkrig med naboen? Da er du plutselig et varsel til barnevernet unna en prosess som i ytterste konsekvens kan resultere i tvangsvedtak om omsorgsoverdragelse. Endret 13. september 2018 av Vegard# 6 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Sier meg enig med Vedard# - @Taurean, det hadde vært fint hvis du kan passe på når du er i jusforumet og ikke. "Spell høy musikk med høyttaler ut av vinduet for å ta hevn" er ikke et godt juridisk råd. 3 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Det må vel være noen tidligere prøvinger av straffelovens § 181 når det gjelder hunder som bråker halve/hele natta og fratar folk nattesøvnen. Se på slike saker hva som ble resultatet og handle deretter. Det burde si noe om mulighetene. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 .... da fikk han til svar at det var ikke hans hunder, ... Hvis det ikke er hans hunder - er det da en form for næringsvirksomhet? I så fall gjelder vel andre regler? /Ole Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Lovhjemmelen her er grannelova: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Naboen kan derfor ikkje plage deg med urimelig støy, kva som er urimeleg støy er avhengig av kva som ein kan forvente på slike stadar. Ute på landet vil ein måtte pårekne å høyre dyreliv, så bråk frå ein hane eller bondens traktor vil vanlegvis ikkje være urimelig sidan dette er aktivitet som ein må forvente. Tilsvarande må ein nok tole litt meir støy dersom ein bur midt i sentrum av ein aktiv by, enn dersom ein bur i eit rolig byggefelt. Ulempen med denne paragrafen er at ein kan ikkje berre konkludere med kva som er lov og kva som ikkje er lov, for å få avgjort dette så må ein ta saka vidare til konfliktråd eller retten. Eit anna råd er å sjekke opp eventuelle politivedtekter for din kommune. https://lovdata.no/sok?q=politivedtekt I mange kommunar står det spesifisert tidspunkt for når det skal være nattero. Dersom du er så heldig at du bur i ei kommune der det er slått fast at det skal være stille etter kl 23 så har du eit godt og objektivt grunnlag for å melde støy etter dette tidspunktet til politiet. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Vegard og Toth: I livet, så har man 3 valg når det kommer store livshemmende utfordringer: 1) Støtte seg til lovverk og rettsvesen. Håpe på politiets hjelp, prøve det man kan for å få en diplomatisk løsning. Man kan jo ikke vente for lenge, for man blir jo lidende. 2) Fortsette å ta'n i røven og være et offer på andres bekostning. Flytte vekk, kaste bort tid og penger for å tekkes andre selv om man er lovlydig og oppfører seg som folk. 3) Ta en mer aggressiv stil og fremprovosere en løsning -uten- å ty til vold, være litt strategisk og tenke seg om. Det er ikke vold jeg oppfordrer til. Ofte er å tenne motild en god løsning. Hvis noen bruker støy, så kan "motstøy" være en løsning. Hva enn problemet er, så kan å doble eller tredoble problemet andre veien åpne øyene til den andre parten. Hvis det ikke gjør det, så tiltrekker det i hvert fall rette instansers oppmerksomhet. Man må kanskje ta en kule selv, men hvis man har påkalt politiets og rettsinstansers hjelp tidligere, og ikke fått gehør, så vet de i hvert fall at det foregår noe der og at man har prøvd. Man kan ikke gå i år etter år og mase uten at noe skjer! Virker som dere er mest opptatt av at TS skal fortsette å lide her. Er det et bedre råd enn det jeg gir? Etikk dreier seg om å få en løsning så alle kan leve fredelig, ikke at hensynsløsheten skal få fritt spillerom og andre må leve i elendighet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hadde det vært meg ville jeg sluppet hundene løs, også gått og lagt meg. Anonymous poster hash: 1bc8d...801 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hadde det vært meg ville jeg sluppet hundene løs, også gått og lagt meg. Anonymous poster hash: 1bc8d...801 Så dreper de en unge og du blir holdt ansvarlig Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Så dreper de en unge og du blir holdt ansvarlig Ikke min hund. Og forhåpentligvis vil folk ringe inn lenge før dette og klage på løshunder. Anonymous poster hash: 1bc8d...801 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Søsteren til en kompis av meg hadde det problemet med en gammel gretten møkkagubbe. Det endte opp med at Jeg og kompisen min dro med oss hver vår bil og kjørte bass demo utafor huset hans kl 3 om natta hver kveld, i 2 uker. (Alle naboene var med på det, de var drittlei all ulinga, og ville gi han litt av sin egen medisin). Værken han eller bikkjene hans likte å få 7500w med bass retta mot huset, og etter en konfrontasjon så fikk vi han til å ta inn bikkjene om kvelden imot at vi sluttet å spille musikk utafor huset hans om natta. Så, om du kjenner noen rånere kan du jo høre om de gidder å gjøre noe lignende, eller kanskje en liten burnout nå og da? (få naboene dine med på planene dine først!) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå