Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone Xs og Xs Max Større, raskere og med bedre skjerm enn i fjor


Anbefalte innlegg

Geekbench er DEN ENESTE benchmarken der iPhone er bedre? 

 

https://www.bmobiled.com/iphone-x-vs-oneplus-6-the-battle-of-benchmarks/

Så du postet foruten Geekbench AnTuTu som er mixed, men fokusert med på CPU ol der SD845 vinner. Så en GFX test der igjen SD845 er best i physics. Selve totalsummen derimot er selvfølgelig stort sett basert på GPU ytelse. Og GPU ytelse er igjen noe helt annet.

 

Den siste er browserbenchmark, og det er så ytelsesoptimalisert mot Safari at det er ubrukelig til å sammenligne systemytelse for chiper. Hvis du tester Exynos i Samsung browser vs Chrome så får du og klart høyere score i Samsung sin nettleser. Men en SD845 basert Samsung enhet vil fortsatt være raskere til nettlesing i faktisk testing. Og nei disse benchmarksene kan ikke kjøres i Chrome på iOS, fordi alle nettlesere ved tvang bruker Safari sin motor. Chrome for iOS er bare et reskin av Safari.

 

Så ja, Geekbench er den eneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida.

 

Det var heller ment som en spøk mot Huawei triksinga som ble avslørt. Personlig tror jeg noen telefoner gjør det godt på noen ting og andre telefoner gjør det bra på andre. Jeg tror uansett om du kjøper en S9, note9 eller iPhone XS så blir du nok fornøyd. For meg handler brukergrensesnitt og tilgang på diverse software / samspill med andre enheter viktig. Samt kamera, byggekvalitet etc.

Har jeg en smart klokke fra fks Samsung så er det jo naturlig at s9 er bedre for meg. Samme hvis jeg har Apple Watch. Dette med speccs blir PC tida all over igjen. Det finnes så mye mer som er viktig enn speccs (men det er jo min mening). Jeg vet det er mange som får vann i munnen av at en telefon har 8gb ram eller 16gb ram. Og at CPUen har 3.0ghz isteden for 2.8ghz. Det hadde jeg gjort før også, men har nok vokset meg fra det.

 

Jeg har hatt android i alle år, første iPhone var 7 tror jeg, så hadde jeg s7 edge og s8 edge. Så fikk jeg iPhone X, og har egentlig vært godt fornøyd. Det er viktig for meg å få oppdateringer og telefonen funker bra med andre enheter i huset/samboer sine. Dog skulle jeg ønske jeg kunne bytte ut Siri med Google Assistant.

Folk må gjerne krangle om speeds og feats så mye de vil. Sånn har det vært siden dag 1 når iPhone fikk så mye tyn for at de hadde 1 eller 2 kjerner i sine første mobiler. Lista over ting som er viktig, så tror jeg ytelse havner på 15 plass. Men igjen, det er min mening. Jeg tror bare vi har kommet ditt nå at for mannen i gata, som ikke trenger å bruke AutoCad til avanserte 3D tegninger på telefonen, så er det ikke så stor forskjell på ytelsen til en telefon til 4000 kr vs en telefon til 15 000. Husker når jeg hadde S4 og den lagget som faen når jeg svipet mellom hjemskjermer, det var tider det. Nå får du jo en budsjett telefon som er veldig rask.

 

Liten digresjon fra meg.

 

Fant noen random tester her: https://imgur.com/a/5VwD0EJ

 

 

Det er forskjell på PR avdelingen til Huawei som er ansvarlig for å reklamere for produkter og HiSilicon som står for disse tallene. Det er et eget selskap, og de har nok ikke videre markedsføringsavdeling. Hvis det var en fin test for dette som folk testet skulle jeg gjerne kommet med det, men hvor ofte ser du test av AI ytelse? Dette er eneste tallene jeg noengang har sett.

 

Jeg har ikke sagt noe på hvilken telefoner som er bra eller ikke. Faktisk ikke kommentert på telefoner i det hele tatt. Jeg kommenterer på brikkesettene inni telefonene. Og jeg sier tek skrev feil i artikkelen, som jeg og har vist at stemmer. Det de skrev er feil. Og så er visstnok folk undrende til hvordan jeg mener det er feil, så da har jeg forklart det.

 

Og du vet, jeg har ikke Snapdragon-basert telefon selv. Jeg bryr meg heller ikke om frekvens og RAM. Da kjøper du jo Exynos. Det er den som har høye frekvenser. Nei, vet du hvorfor Snapdragon er best? Fordi hele plattformen er bra designet. Den knuser ingen Geekbench tester, den bare gir skikkelig bra ytelse til vanlig. Beste flyt i OS og apps. Men det er langt ifra alt som er viktig, så derfor ingen SD845 på meg.

 

Så veldig morsomt at du kommer her og snakker om specs som om det er bare unger bryr seg om. Da har du åpenbart ikke lest det jeg skriver. Jeg skriver ikke om specs. Jeg skriver om faktisk ytelse. Jeg kan vise deg noe annet som Anandtech måler:

 

 

Screenshot_20180726-102630_575px.jpgScreenshot_20180726-103324_575px.jpg

 

 

Slike ting er viktig. At telefonen ikke hakker. UI flyter, og generelt ytelsen bare er bra. Ikke utrolig-syntetisk ytelse. Hvorfor tror du Anandtech bruker nesten utelukkende PCMark for Android nå? Visste du at OnePlus 6 slår Samsung med 56% i PcMark? Slike ting er viktig. Fordi det forteller ikke hvor bra en telefon kommer til å være i en super tung oppgave. Eller hvor bra CPU er. Det forteller hvor bra systemytelsen er. Og hvis folk ikke synes slik er viktig, hvorfor kjøpe nye mobiler? Hvorfor kjøper folk dyre mobiler? Det er definitivt viktig.

 

 

Men fortsatt du leser ikke hva jeg skriver og misse poenget. Jeg kommenterte på en feil i artikkelen. Jeg har ikke sagt noe om hvor bra eller dårlig iPhone er. Jeg har aldri sagt at tallene i disse testene er viktig eller ikke. Du prøver å starte en diskusjon jeg aldri har sagt noe på. Er du uenig i at A11 ikke er raskeste på markedet i dag? Det er det jeg sier. A11 er ikke raskest.

 

Angående benchmarksene dine. Er dette et dårlig forsøk på å være morsomt? Du poster fra samme kilde jeg gjør. Og så sammenligner du iPhone X bare med gamle Android modeller? Som ikke har SD845? Unnskyld, men hva prøver du å bevise? At A11 er raskere enn SD835? Så enten er det et forsøk på å være morsom?? Ellers så leser du ikke hva jeg skriver i det hele tatt? Er det så viktig for deg at iPhone skal være raskest at du sammenligner med forrige gen Snapdragon? Sånn "se jeg bare fant noen random tall her, men ytelse betyr ingenting, men iPhone er best altså, bare randomly fant disse tallene"?

 

Så du må nesten bestemme deg. Vil du diskutere ytelse eller ikke? Er du uenig i at A11 ikke er raskest? Og hvis du faktisk vil bestride påstanden så kan du stoppe å komme med forrige generasjons tall for å vise at A11 er best.

Lenke til kommentar

Så du postet foruten Geekbench AnTuTu som er mixed, men fokusert med på CPU ol der SD845 vinner. Så en GFX test der igjen SD845 er best i physics. Selve totalsummen derimot er selvfølgelig stort sett basert på GPU ytelse. Og GPU ytelse er igjen noe helt annet.

 

Hvorfor er GPU irrelevant? Trodde argumentet ditt var "ytelse i faktisk bruk"? :hmm: 

GPUen som Oneplus bruker er jo ikke akkurat ræva den heller. 

 

Faktisk så er ingen av disse to telefonene dårlige, de er faktisk SVÆRT gode og SVÆRT raske begge to - blant de aller raskeste i verden. At du ikke takler at TEK sa noe som du mener kan vris på en annen måte er ikke annet enn flisespikking og bortkastet tid :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er GPU irrelevant? Trodde argumentet ditt var "ytelse i faktisk bruk"? :hmm:

GPUen som Oneplus bruker er jo ikke akkurat ræva den heller. 

 

Faktisk så er ingen av disse to telefonene dårlige, de er faktisk SVÆRT gode og SVÆRT raske begge to - blant de aller raskeste i verden. At du ikke takler at TEK sa noe som du mener kan vris på en annen måte er ikke annet enn flisespikking og bortkastet tid :)

 

 

 

 Samtidig må det sies at forrige generasjon var, og er fortsatt – i skrivende stund, den raskeste mobilprosessoren på markedet.

 

 

Så kanskje du først bør lese før du kommenterer? Jeg mente tek sin påstand var feil. Tek snakker om prosessoren, ikke GPU. Så hvorfor er GPU irrelevant? Fordi jeg korrigerer feil i artikkelen, og tek skrev ingenting om GPU. Ytelse på GPU er og en helt annen historie, da du må teste over tid. Tror du ikke på meg? Se artikkelen om Huawei sine GPU benchmarks. Du kan få dobbel så høy ytelse med å makse frekvensen i de 5 minuttene testen varer. Men uansett irrelevant. Det ville vært tydelig om du leste det jeg kommenterte på. Og nei, GPUen i OnePlus er langt ifra dårlig. Tross alt er Adreno GPUene en avdeling som ble kjøpt av AMD, så det er solide produkter.

 

Jeg har aldri sagt noe om at telefonene ikke er gode eller raske. Og du kan faktisk droppe "at du ikke takler". Tek.no har kommet med en påstand som beviselig er feil. Det er da helt vanlig at folk i forumet korrigerer feil i artikler. Mener du det er flisespikkeri når tek sier A11 er raskest, når den ikke er? Og jeg er svak som ikke takler at tek skriver noe som er direkte feil, fordi om A11 er best eller 2. best er bare flisespikkeri?

 

Jeg er opptatt av kvaliteten på tek.no sine artikler. Så når jeg ser feil i artiklene så påpeker jeg dette. Mener du det er greit at de kommer med påstander de ikke kan bevise? Som er beviselig feil? Du vet Norge har strenge markedsføringslover. 

https://www.tek.no/artikler/telenors-bruk-av-norges-raskeste-nett-er-a-villede-forbrukerne/348505

 

Ser du dette? Tek har utført en test. Telia vinner. Telenor trekker ut 1 av 99 resultater og hevder de vant. Forbrukerombudet kommer og sier nei. Hva tror du Telenor sjefen sa? "At dere ikke takler at vår reklame sier vi er best er ikke annet enn flisespikkeri og bortkastet tid"?

 

Vær så snill. Feil er feil. Jeg skrev et ekstremt kort innlegg der jeg sa det var feil. Det er faktisk du som kommer med motsvar etter motsvar og ikke vil akseptere det jeg sier.  Vanligvis når noen sier noe negativt om andre i diskusjonsforum så pleier det å være projisering.

 

Jeg ser heller ikke noe galt i å spørre tek om bevis eller grunnlag for sine påstander? Er det og galt å være kritisk til media? Hvorfor er det sånn at vi skal akseptere alt som står i media? Jeg håper du er klar over at de du leser i media ikke alltid er riktig? Og lesere har et ansvar for å stille spørsmål og være kritiske. Det lærer vi i skolen. Det er ikke det at jeg bryr meg om hvilken SoC som har raskest prosessor. Det endrer seg hvert halvår uansett, så om det er viktig for deg så kan folk feire at "deres" telefon har best prosessor. Problemet er at tek.no helt uten grunnlag kommer med usanne utsagn. Det er ikke greit å skrive noe som ikke er korrekt i media. Og det at du er villig til å overse se det er ærlig beskymrende. Hva skriver de feil neste gang? Og jeg synes ikke det å sørge for at det media skriver er riktig er bortkastet tid. Synes du virkelig det?

Lenke til kommentar

Skaffet ny mobil i år, nokia 7 plus. betalte 1700kr. 4gb ram 32gb  minne. Den er rask og responsiv nok for meg... Hadde nokia 5 ifjor. ble litt i tregeste laget. Resten av case og slikt handler jeg fra aliexpress.. Da snakker vi 10kroners marked, har gjort dette med den forrige mobilen og det funker...

Det jeg likte best var batteri på 3800, usb-c hurtiglading. Rask responsiv google assistant.
Alltid vært bang for bucks tom teller for meg.

Sikkert ikke noe iveien med iphone, aldri hatt det... Men å gå med en mobil aktivt til godt over 10k ville gitt ubehag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er riktig at Apple har høy sekvensiell ytelse, men det er jo kun viktig for overføring av større filer. Det som er viktig for systemytelse er IOPS og 4K random read/write. Her er spesielt Huawei ekstremt gode, og har helt syke 4K read/write hastigheter. 

 

En MacBookPro ligger på ca 10/20 MB/s for les/skriv her og Huawei sine telefoner kommer inn på 132/164 MB/s.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Mate-10-Pro-Smartphone-Review.261376.0.html#toc-performance

 

Her er en god demonstrasjon på forskjellen UFS gjør:

https://www.anandtech.com/show/9146/the-samsung-galaxy-s6-and-s6-edge-review/7

 

Den første testen er Androbench 3.6 som kun tester en IO tråd, men UFS støtter flere. Ser du testen under er den Androbench 4.0 med støtte for flere tråder.

 

 

Apples disk løsning på iphone/ipad er den samme som å å si alle nye laptoper bruker. Pci/NVME. Selv samsung bruker denne løsningen på sine bærbare pc´er. Når det gjelder å sammenligne benchmarks programmer så er det lite nytte hvis det samme programmet ikke er crossplatform. Du kan ikke bruke feks pcmark for android til å si noe om ytelses tall fra android er i forhold til ios når de ikke har portet sin benchmark app til ios. De tallene jeg ga var fra passmarks.com sine apper for android og ios. Og Note 9 hadde mye lavere ytelse i deres test enn min iphone X. 

 

Det at ingen bruker UFS 2.1 på pc plattformen sier meg at ytelsen i UFS 2.1 er dårligere enn Pci/NVME

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apples disk løsning på iphone/ipad er den samme som å å si alle nye laptoper bruker. Pci/NVME. Selv samsung bruker denne løsningen på sine bærbare pc´er. Når det gjelder å sammenligne benchmarks programmer så er det lite nytte hvis det samme programmet ikke er crossplatform. Du kan ikke bruke feks pcmark for android til å si noe om ytelses tall fra android er i forhold til ios når de ikke har portet sin benchmark app til ios. De tallene jeg ga var fra passmarks.com sine apper for android og ios. Og Note 9 hadde mye lavere ytelse i deres test enn min iphone X. 

 

Det at ingen bruker UFS 2.1 på pc plattformen sier meg at ytelsen i UFS 2.1 er dårligere enn Pci/NVME

​Langt innlegg, fordi SSD ytelse er komplisert, men må nesten skrive så langt om du vil ha grundig forklaring på hvorfor det er sånn. 

 

Apple sin diskløsning er ikke samme som laptoper bruker. Du vet selv om de har PCIe og NVMe (Husk å ha med liten e for ekspress, PCI er noe annet) så er det ikke det samme? Vet du hva som er det viktigste i en SSD i en PC? Det er 3 ting: NAND, RAM og kontroller.

 

Hva gir PCIe? En overføringshastighet som gjør at all dataen disken leser og skriver kan overføres. Det påvirker ikke ytelsen til disken en plass. NVMe derimot har innvirkninger. Jeg tror spesielt latency. Det har med kommunikasjonsprotokollen å gjøre. Det endrer heller ikke hastigheten på disken sånn sett, men gir bedre resultat. 

 

Vet du hva Samsung sine SSDer også har? De har 5 ARM kjerner i SSD kontrolleren sin. iPhone sin A12 har 6 kjerner. De har og 512 MB RAM, opptil 2 GB for 2 TB SSDer. Typisk maks strømtrekk er 15W mot en telefon som klarer maks 5W for hele systemet. Samme løsning? Hvorfor tror du Samsung sine SSDer gjør det så bra? Det er pga kontrolleren. Og en skikkelig god kontroller trenger mye RAM akkurat som enhver god CPU. Jeg tipper en Samsung Phoenix + RAM trekker like mye som en A12 alene på maks. Så jeg tror vi har på det rene at det ikke er i nærheten av samme løsningen?

 

Sikker på at PassMark er cross-platform? Vil du dele kilde på det?

https://www.androidbenchmark.net/passmark_chart.html

https://www.iphonebenchmark.net/passmark_chart.html

 

Hvorfor har de ulike rankings for iOS og Android? Basert på tallene her er også ytelsen til OnePlus 6 hele dobbelt av iPhone X. Synes du det virker som et rimelig resultat? Se på sub-testene for deg selv. Tallene virker ikke sammenlignbare i det hele tatt.

 

Jeg har ellers aldri sagt PC Mark skal brukes til å måle diskytelse. PCMark har ingen direkte test for dette. Kun indirekte. Så det går ikke engang. Beste benchmark for Android er Androbench, men tror ikke den er til iOS lengre?

 

Jeg har og ikke skrevet noe annet enn OnePlus og Huawei i mine innlegg. Hvorfor trekker folk frem Samsung?

 

Men ja, mobil er helt annet enn PC. Du har klare krav til plass og strømforbruk. SSDene blir laget i en pakke. En M.2 SSD for en PC er like stor som en vanlig telefon. Og du får enorme problemer med ytelse  for PCIe SSDer når kontrolleren blir kraftig begrenset. Enhver som har lest et par SSD tester ser det. Men la oss si, det du sier stemmer. Det som er på PC, det skal vi ha i mobil, fordi det er best.

 

Har du sett Intel Atom? Nvidida Tegra? PC prossesor i mobil. Skikkelig kraftig x86 arkitektur. Eller Nvidia Tegra med fantastisk Nvidia GPU ytelse i mobil. Usikker på om du har sett resultatet av dette, men kort oppsummert har det vært store tapsprosjekt. Fordi selv om x86 er kraftig og bra for PCer så gjør de ekstremt strenge kravene spesielt i forhold til strøm på mobiler at det ikke har en sjanse mot ARM som er laget spesielt for mobiler. Så den logikken kan altså ikke stemme, da vi i praksis ser det ikke er tilfellet at det som er best på PC plattformen vil være best for mobiler.

 

Men uansett jeg bestrider ikke at iPhone er best på sekvensiell ytelse. Det er den nok. Men har du sett Intel 600p?

https://www.anandtech.com/show/10850/the-intel-ssd-600p-512gb-review

 

Det er en PCIe NVMe disk. Lover høyere sekvensiell hastighet enn SATA disker. Problemet? Kun i lette sekvensielle oppgaver så var den bedre. Oppgaver der du uansett ikke merker det. Med en gang det ble tungt og du trang den gode ytelsen? Den falt som en sten. Og en vanlig SATA SSD var bedre. Så PCIe NVMe? Det er ikke et magisk ord som gjør SSDen bra.

 

Se på disse to Samsung SSDene:

Forbruker :https://www.anandtech.com/show/12674/samsung-announces-970-pro-and-970-evo-nvme-ssds

Bedrift: https://www.anandtech.com/show/13322/samsung-launches-broad-range-of-datacenter-ssds

Se 893 DCT.

 

IOPS er 1/10 og sekvensiell skriv er halvparten for bedriftsversjonen. Derimot er jo bedrifts SSDen klart den beste. De presenterer mer realistiske tall.

 

For hva som er viktig for SSD ytelse må du se på hva hvilke oppgaver må den utføre? Det er jo IO som er det viktige. Så hvor mange oppgaver får den, av hvilken type? Hvilket volum? Osv. Ser du på bruk så er det slik at mesteparten av tiden er IOPS svært viktig, da de fleste IO operasjoner er små. Så det å klare mest mulig per sekund er bra. 

 

Så se på benchmarken jeg postet tidligere. UFS i en test som tester en tråd vs flere tråder. For sekvensiell er det likt. Derimot for random 4K les/skriv så går ytelsen utrolig mye opp. For så så filer er jo hvor mange operasjoner du klare det viktige, da du bare leser en blokk når du leser så lite data per gang. Samtidig har vi jo latency da. Det er derfor L1, L2, L3, RAM og så NAND alle 5 finnes. Store forskjellen mellom de er latency.

 

Det er det som gjør UFS løsningene mye bedre. Fordi denne sekvensielle ytelsen? Du får sjeldent brukt den. Det du bruker hele tiden derimot? IOPS, 4k random read/write. Og her en den UFS løsningen du ser ned på altså 7-8 ganger bedre enn Apple sin løsning for laptopene sine. Som igjen er helt elendig i forhold til en 960 Pro eller 970 Pro. Men Apple bryr seg ikke, fordi folk bryr seg bare som det ene store tallet, selv om det ikke er relevant for ytelsen. Det finnes ikke en seriøs SSD nettside på jord som bruker AS-SSD, CrystalMark, Passmark osv lignende til å måle SSD ytelse av en grunn. Det er faktisk rimelig kompleks å måle faktisk ytelse for SSD.

Lenke til kommentar

Er enig at 15K er mye penger. Men samtidig vet jeg av venner som bruker mye mer penger på fks kamera, droner etc. Telefon er noe jeg alltid har med meg.

Joda, men i så måte så er alt relativt. 

 

Objektivt sett så er dette en overpriset telefon sammenlignet med resten av markedet, enkelt og greit. Om noen synes den er verdt prisen får være opp til hver enkelt å avgjøre, og de blir sikkert fornøyde når de får den og :)

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

 

Jeez.... Gå rundt med kinaelektronikk til 15k i lommen er, for meg, helt idiotisk.

Fine telefoner, det skal de ha. Langt ifra 15k fin.

Er enig at 15K er mye penger. Men samtidig vet jeg av venner som bruker mye mer penger på fks kamera, droner etc. Telefon er noe jeg alltid har med meg.

Jeg ser den...

Jeg har kamerautstyr som jeg har betalt ca. 45k for, men... Kamerahuset går ned i pris, optikken holder seg i pris veldig lenge. En telefon er nesten verdiløs etter et par år.

 

Folk er forskjellige. Jeg har slettet Facebook, Instagram, Snapchat og har ikke alltid med telefonen. For meg er ikke en telefon et smykke men bruksvare og derfor har jeg en makspris på 2000kr.

Lenke til kommentar

Jeg ser den...

Jeg har kamerautstyr som jeg har betalt ca. 45k for, men... Kamerahuset går ned i pris, optikken holder seg i pris veldig lenge. En telefon er nesten verdiløs etter et par år.

 

Folk er forskjellige. Jeg har slettet Facebook, Instagram, Snapchat og har ikke alltid med telefonen. For meg er ikke en telefon et smykke men bruksvare og derfor har jeg en makspris på 2000kr.

Nettopp, konklusjonen er vel at folk er forskjellige/har forskjellige interesser

 

Og det er jo det som gjør så morsomt å leve :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...