Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone Xs og Xs Max Større, raskere og med bedre skjerm enn i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjuke priser, betale 16k for noen som er beregnet/laget for å leve i 2 år er ganske drøyt.

 

Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt noe av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven). Hvor lenge du kan klage, avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. PC og mobiltelefon er eksempler på varer med fem års klagefrist.

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

 

Men sjuke priser ja.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Aldri sagt det. Er A12 på markedet i dag? Nei den kommer. Og tek mener A11 fortsatt er den raskeste SoCen på markedet. Det sier jeg er feil. Fordi SD845 er raskere. Tipper A12 blir raskere enn SD845, jeg mener det ville gitt mening. Selvfølgelig kan vi derimot ikke vite A12 sin ytelse enda.

 

Kan godt ta A11 også, den er raskere på enkelte oppgaver kontra 845. Så hvordan mener du at 845 er raskere, er det noen bestemte ting eller er det totalen? Er geekbench ekskludert fra denne påstanden f.eks? Hvilke premisser setter du for denne "absolutt"-påstanden?

Lenke til kommentar

Når jeg så de nye prisene i dag som Apple forventer at norske kunder skal betale så var det slutt på mitt ønske om å gå tilbake til iOS på neste telefon.
Har hatt Android siste 3 år og iOS i 4 år før det (ble tvunget over på Android men fornøyd). Likte Apples telefoner og iOS bedre på noen områder men med slike priser er det bare å vinke "adjø gamle ørn".

 

Så får jeg heller se om jeg får tak i en ny Pixel el. Er ikke superbegeistret for Samsungs bloatshit.

 

Med prisene Apple nå kjører på både iOS og OSX produkter så har de helt klart rettet seg mot de rikeste i samfunnet eller de som bor i en kontainer for å kjøre dyr bil.

 

Riktignok har jeg nylig kjøpt en Macbook Pro 13" 2018 til et familiemedlem som en "investering" i mange år fremover (den er bare deilig), som er gir meg lyst til å punge ut for en til for eget bruk, men jeg ser ann hva som kommer fra Microsoft nå i Oktober. Prisene er nå for stive.

 

Apple har suverene produkter, men nå begynner prisnivået å bli latterlig selv for oss som liker produktene.

Mulig Apple nå kjører en strategi for å produsere færre enheter men tjene like mye penger. Den blir ikke jeg med på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan godt ta A11 også, den er raskere på enkelte oppgaver kontra 845. Så hvordan mener du at 845 er raskere, er det noen bestemte ting eller er det totalen? Er geekbench ekskludert fra denne påstanden f.eks? Hvilke premisser setter du for denne "absolutt"-påstanden?

 

 

Ser ut som A12 klokker inn ca 20% bedre enn A11 i single core og rundt det samme i multicore i geekbench

https://en.letsgodigital.org/smartphones/apple-iphone-2018-models/

 

XR yter noen prosent (1-2) lavere og har 3 GB ram. XS har 4GB ram ser det ut til.

 

Min Note 9 yter single core 3718 og multicore 8946. Dette er exynos varianten. 

 

I praktisk bruk så merker du ikke store forskjellen mellom de 2 men lagringshastigheten på intern disken er mye høyere på iphone X enn den er på Note 9. 10x i lese hastighet og 5x i skrivehastighet. (i følge den eneste cross plattform benchmark tested jeg fant mellom android og ios.

Lenke til kommentar

17000 for en telefon?? Da har man for mye penger. Kjøpte Iphone X til ca 12000 og syntes det var ekstremt. Sorry, men nei takk. Da blir det heller ny Mac selv om den er litt klønete i lomma...

 

Men du .. kjøpte jo den telefonen. Skulle du kjøpe Max i utgangspunktet, hadde du tenkt til å oppgradere? Hvis ja, så burde du forventet en høyere pris uansett - hvis nei, så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg en gang

 

Man kjøper den telefonen man har lyst på og trenger, innenfor de rammene man har tilgjengelig. Det er ikke akkurat verdens undergang at du har en iPhone X - tipper du greier deg absolutt brillefint med den, det er én av verdens beste mobiltelefoner

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at apple ikke har UFS 2.1 og at de heller aldri vil få det. Apple bruker en kontroller som nakker med NVME protokollen mot den interne SSD´en. Ser du noen pc´er som bruker UFS 2.1 og ikke NVME mot SSD hvis de ikke er så gamle at de bruker SATA? De lagrings benchmarkene jeg har sett rangerer de nye iphonene som bruker denne kontrolleren som langt raskere på intern lagrin en samsung sine telefoner som bruker UFS 2.1.

 

Jeg testet med passmark som er den eneste applikasjonen jeg fant som tester disk speed med android og ios og min note 9 (512GB) fikk:

Read 127Mb/sec

Write 91.4Mb/sec

 

Iphone X (256GB)

Read: 1243Mb/Sec

Write: 424Mb/sec

 

Hvis du vet om noen cross platform benchmark applikasjoner som har en ios og android versjon så har jeg ikke noe problem å teste med den appen isteden for passmark. 

 

Jeg vet ikke så mye om UFS 2.1 men UFS 2.0 ser ut til å være en mye mere komplisert ting enn pci/nvme protokollen https://www.flashmemorysummit.com/English/Collaterals/Proceedings/2015/20150811_S101C_Baram.pdf

Det er riktig at Apple har høy sekvensiell ytelse, men det er jo kun viktig for overføring av større filer. Det som er viktig for systemytelse er IOPS og 4K random read/write. Her er spesielt Huawei ekstremt gode, og har helt syke 4K read/write hastigheter. 

 

En MacBookPro ligger på ca 10/20 MB/s for les/skriv her og Huawei sine telefoner kommer inn på 132/164 MB/s.

https://www.notebookcheck.net/Huawei-Mate-10-Pro-Smartphone-Review.261376.0.html#toc-performance

 

Her er en god demonstrasjon på forskjellen UFS gjør:

https://www.anandtech.com/show/9146/the-samsung-galaxy-s6-and-s6-edge-review/7

 

Den første testen er Androbench 3.6 som kun tester en IO tråd, men UFS støtter flere. Ser du testen under er den Androbench 4.0 med støtte for flere tråder.

 

Så sekvensiell for 3.6: 208/41, random: 23/2.6

Så sekvensiell for 4.0: 208/58, random 73/19

 

Som du ser så forbedrer ikke UFS sekvensiell hastighet noe videre. Der du virkelig merker det som gir enorme forbedringer derimot er på random 4K ytelse. Sikkert også IOPS. For faktisk test som viser viktigheten av raske hastigheter her har vi for Android PCMark. PCMark essensielt kjører telefonen gjennom en rekke vanlige oppgaver for å simulere app-ytelse.

 

https://www.anandtech.com/show/13038/the-oneplus-6-review/3

 

Hvis du ser her så kan du se viktigheten av rask internt lagring. Du kan se hvordan SD845 helt klart er raskere enn Exynos. Exynos kan kanskje få bedre score i Geekbench, men hvem bryr seg? Huawei holdes litt nede av svakere SoC enn konkurrentene (SD845). Likevel ser du den fortsatt komme godt over Samsung sine Exynos-baserte mobiler.

 

Ellers, den linken med presentasjon? Den er fra SanDisk, når WestenDigital. De er hovedleverandør for Apple sin NVMe PCIe satsing. Så det er klart de vil promotere det, da konkurrenter som Samsung og Toshiba lager UFS brikker. UFS er forøvrig og standarden JEDEC(Joint Electron Device Engineering Council) utvikler.

https://www.jedec.org/about-jedec/member-list

Nesten alle som driver med elektronikk er med her. Tom selskaper som Volkswagen. Så UFS er altså det alle (untatt SanDisk?) har blitt enige om er den beste standarden for flash lagring til mobiler. Så om du ser det ifra bransjeperspektiv så er definitivt flertallet for UFS. Det er og det alle unntatt Apple bruker. Og PCIe og NVMe er ikke akkurat ukjent eller komplisert teknologi, hvertfall ikke for selskap som Samsung.

Lenke til kommentar

Kan godt ta A11 også, den er raskere på enkelte oppgaver kontra 845. Så hvordan mener du at 845 er raskere, er det noen bestemte ting eller er det totalen? Er geekbench ekskludert fra denne påstanden f.eks? Hvilke premisser setter du for denne "absolutt"-påstanden?

https://www.notebookcheck.net/OnePlus-6-Smartphone-Review.306158.0.html#toc-performance-the-oneplus-6-is-a-powerful-smartphone

 

Se på AnTuTu, OnePlus er over iPhone X. BaseMark OS, igjen OnePlus vinner. 3DMark og Ice Storm unlimited sine physics tester viser 35-45% ledelse til OnePlus over iPhone. Dette er lignende å ta en veldig god GPU og teste CPU bottleneck i spill. Og selvfølgelig en viktig del av CPU ytelse. Det er og det området hvor Snapdragon har spesielt stor avstand til konkurrentene.

 

Så har vi Geekbench. Det eneste benchmarket som sier iPhone X er bedre. La oss først ta et lite eksperiment.

 

Vi antar at Geekbench er det gylne benchmark. Så ser vi på Samsungs Exynos CPU. Den slår SD845 i multi-core og knuser i single-core. Ser vi på Anandtech sine SpecInt målinger som er like syntetiske ser vi et lignende bilde. Exynos er altså en super CPU. 

 

Så har vi PCMark for Android. Slike tester på YouTube av apper? Det er essensielt det PCMark gjør. Den åpner apper, editer tunge dokumenter, videoredigering, bildebehandling osv. En rekke oppgaver som du gjør på en telefon med vanlige apper. Dette påvirkes av mye mer enn CPU. Heldigvis selger Samsung sine telefoner i Exynos og SD845 versjon. Så da er det rimelig at Exynos versjonen skal knuse SD845 versjonen mtp at Exynos er raskere. Resultatet? SD845 versjonen er betydelig raskere med god margin. Det er problemet. Geekbench måler svært lette oppgaver, og utrolig teoretisk. Så tallene du får har svært lite å si for faktisk ytelse i faktiske programmer. 

 

Det andre punktet er. Se på ytelsesforbedringen fra iPhone 7 til 8. i Geekbench øker den 70%, mens økningen i alle andre benchmarks er under halvparten.

 

Det er ikke det at A11 er raskere enn SD845 pga Geekbench. Alle andre tester viser SD845 er raskest. Det er det A11 gjør det spesielt bra i Geekbench. Det gjør ikke A11 rask.

 

Det blir som når du søker etter noe på Google og får 100 resultater. 99 sier det ene, mens et resultat sier noe annet. Så velger du det ene? Og det skal være beviset for at A11 er raskest? Det er kanskje nok til å komme unna uriktig markedsføring, men spesielt riktig er det jo ikke.

 

Og til slutt har du jo det faktum at OnePlus 6 gjør ting raskere enn iPhone X. I faktisk bruk.

Lenke til kommentar

Du står fritt til å komme med andre kilder for ytelse om du mener dette er uriktig :)

Neida.

 

Det var heller ment som en spøk mot Huawei triksinga som ble avslørt. Personlig tror jeg noen telefoner gjør det godt på noen ting og andre telefoner gjør det bra på andre. Jeg tror uansett om du kjøper en S9, note9 eller iPhone XS så blir du nok fornøyd. For meg handler brukergrensesnitt og tilgang på diverse software / samspill med andre enheter viktig. Samt kamera, byggekvalitet etc.

Har jeg en smart klokke fra fks Samsung så er det jo naturlig at s9 er bedre for meg. Samme hvis jeg har Apple Watch. Dette med speccs blir PC tida all over igjen. Det finnes så mye mer som er viktig enn speccs (men det er jo min mening). Jeg vet det er mange som får vann i munnen av at en telefon har 8gb ram eller 16gb ram. Og at CPUen har 3.0ghz isteden for 2.8ghz. Det hadde jeg gjort før også, men har nok vokset meg fra det.

 

Jeg har hatt android i alle år, første iPhone var 7 tror jeg, så hadde jeg s7 edge og s8 edge. Så fikk jeg iPhone X, og har egentlig vært godt fornøyd. Det er viktig for meg å få oppdateringer og telefonen funker bra med andre enheter i huset/samboer sine. Dog skulle jeg ønske jeg kunne bytte ut Siri med Google Assistant.

Folk må gjerne krangle om speeds og feats så mye de vil. Sånn har det vært siden dag 1 når iPhone fikk så mye tyn for at de hadde 1 eller 2 kjerner i sine første mobiler. Lista over ting som er viktig, så tror jeg ytelse havner på 15 plass. Men igjen, det er min mening. Jeg tror bare vi har kommet ditt nå at for mannen i gata, som ikke trenger å bruke AutoCad til avanserte 3D tegninger på telefonen, så er det ikke så stor forskjell på ytelsen til en telefon til 4000 kr vs en telefon til 15 000. Husker når jeg hadde S4 og den lagget som faen når jeg svipet mellom hjemskjermer, det var tider det. Nå får du jo en budsjett telefon som er veldig rask.

 

Liten digresjon fra meg.

 

Fant noen random tester her: https://imgur.com/a/5VwD0EJ

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...