krikkert Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Tskk for svar krikkert. Det jeg tenkte på, at et ENK og jeg er jo samme juridiske enhet/person. Om jeg da leier på mitt private navn, har de ikke rett på mva fra meg som jeg forstår. (ikke at de har uansett siden de ikke er mva pliktige) Men om jeg har mitt ENK inni lageret, mens jeg som privat har kontrakt, vil det by på utfordringer? Hvis utleier bruker Norsk Eiendoms standard leieavtale for næringslokaler eller en kontrakt som er bygget over samme lest vil du ha gitt misvisende opplysninger i avtalen, se avtalens pkt 8 om merverdiavgift. Hvis du oppgir til utleier at du bruker området i ikke-avgiftspliktig virksomhet (herunder privat bruk) betyr det at utleier nektes mva-fradrag for sine (forholdsmessige) utgifter til arealet. Gir du feil opplysninger om dette påfører du altså utleier et tap (utleier må da bære mva-omkostningen selv fremfor å videreføre den til deg, dette er et tap for utleier). Andre kontrakter kan ha andre utforminger. Det vil variere. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 24. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2018 Da har de hatt en 'gjennomgang' og bestemt seg at de som ikke er momsregistrert etter jeg viste til dette lovverket skal betale 'momsprisen' bare uten moms. Feks faktura til leietager som er momsregistrert: Kr10 000 + kr 2500mva = kr12 500 Fakrura til ikke-momsregistrert leietager: Kr12 500 + kr0 mva =kr 12500. Det står ingenting i kontrakt om at prisen kan endres uten forvarsel. Totalbeløpet er ikke det samme ettersom kr2500 er jo statens feks. De er heller forsatt ikke moms registrert og viste til dette og de kan da forsatt ikke kreve dette inn, selv om jeg er moms registert. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 28. oktober 2018 Del Skrevet 28. oktober 2018 Vel, dette lukter jo muffens. At de i det helet att krever inn MVA når de ikke er MVA-registrert er første røde flagg... Som privatperson blir jo prisen du må betale det samme, så du kan jo velge hvor mye du vil bry meg. Jeg ville funnet ett annet sted å leie som følger lover og regler. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 28. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2018 Jeg har påpekt alt nå og fått orden og betaler uten mva nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå